Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Ja men det som luktar här är att jag har noll förfrågningar och lån. Har aldrig haft en anmärkning eller varit hos inkasso. Min UC är ren som en babyrumpa. Med facit i hand så tror UC att jag har större risk att få anmärkning utan några som helst krediter/lån/förfrågningar med 150k mer i inkomst.

Har du flyttat, separerat, sålt fastighet? Det är t.ex bra för betyget att vara gift, och sämre att vara skild än att aldrig ha varit gift. Det lär vara bättre att sitta med huslån och ett hus, än att inte äga något hus alls och vara skuldfri.

Ja så är det. UC har olika kategorier som de delar in befolkningen i. Inkomst är en indelning men de som har anmärkning är i egen/egna kategorier. Det är därför betyget ofta även försämras när anmärkningar försvinner helt.
Men att jämföras med andra i sin kategori är ju bara en parameter för att sätta ditt betyg. Att ha högre inkomst är ju generellt bättre för dina förutsättningar att hålla dig borta från betalningssvårigheter. Sen blir du precis som du skriver mer straffad hårdare av antal ff ju högre inkomst du har, då det pekar på ett avvikande beteende mot vad som är brukligt.

Tror du att jag med 0 anmärkningar, 3 UC-förfrågningar, inget kreditkort, 800K i blanco hade haft bättre UC-betyg med deklarerad inkomst 500K eller 800K?

Då kan man undra vad jag kommer ha för betyg när skuldsaneringen är borta. Kommer då ha 600000+ i inkomst, noll ff, inga skulder eller krediter, inga anmärkningar, inget underskott. Det kanske inte är bra alls?

Då kan man undra vad jag kommer ha för betyg när skuldsaneringen är borta. Kommer då ha 600000+ i inkomst, noll ff, inga skulder eller krediter, inga anmärkningar, inget underskott. Det kanske inte är bra alls?

Klart det är bra, men det kanske inte blir 0,1 samma dag saneringen är över.

Om 23 timmar och 9 minuter försvinner min sista anmärkning. 😱 Sååå nervös och förväntansfull!

Vi håller tummarna!
Vad har du för UC-betyg idag?

Hur ser förutsättningarna ut i övrigt? Osannolikt att den höjs för mycket om du bara har 6 ff...

Mitt betyg sänktes till 2,6 nu.

Förra månaden hade jag 2 förfrågningar mer o 2 lån. Nu bara ett lån!

Mitt gick först från 5,7% till 3,5% och sedan 6,1%!? Vafan liksom!

Jag är besviken... mitt betyg gick från 2,11 till 1,75...

Detta efter att jag betalade bort ett cashbuddy lån på 45000 och amorterade 10000 extra på balanzia lån. Trodde faktiskt att jag skulle hamna under 1% :(

Mina förutsättningar nu:

4 ff (nästa försvinner 4/5, och den nyaste blir 6månader den 30/4)
340000 i blanco fördelat på två lån
Inkomst 635000
Underskott 54000
Inga anmärkningar eller skuldsaldo

Gick från 7,7 till 4,7 efter inkomstuppdateringen.. Ska bli spännande att se vart man hamnar efter att 4 anmärkningar försvinner på en och samma gång i mitten på juni..
Vad tror ni?

En fråga - har ~700' i årsinkomst. Har bara ett kreditkort. Detta är inte alls utnyttjat och krediten är på 50'. Är det bättre att ha några tusen utnyttjat upp och ner varje månad för ens betyg än att låta det ligga nollat (nollar det varje månad).

Helt sjukt! Gick från 2,5% till 10,1% bara sådär!! Ingenting har förändrats. Min inkomst har inte uppdaterats (kommer nog göras nån gång i sommar). Imorrn försvinner en förfrågan. Får se vad som händer då. Men det är helt bisarrt hur kreditbetyget lever sitt eget liv o bara hoppar runt utan nån som helst anledning... Man blir ju förbannad. Hade tänkt ansöka om ett medlemslån från Unionen till 4,8 % ränta och då vill man ju såklart ha bästa möjliga kreditbetyg för att öka chanserna att få det beviljat...

Helt sjukt! Gick från 2,5% till 10,1% bara sådär!! Ingenting har förändrats. Min inkomst har inte uppdaterats (kommer nog göras nån gång i sommar). Imorrn försvinner en förfrågan. Får se vad som händer då. Men det är helt bisarrt hur kreditbetyget lever sitt eget liv o bara hoppar runt utan nån som helst anledning... Man blir ju förbannad. Hade tänkt ansöka om ett medlemslån från Unionen till 4,8 % ränta och då vill man ju såklart ha bästa möjliga kreditbetyg för att öka chanserna att få det beviljat...
Det är inget föreläggande från KF på väg eller liknande?

Tror att betyget kan sticka iväg då?

Mitt betyg gick från 2,4 till 2,9 när mitt kreditkort gick från 9930/50000 till 10645/50000. Trots att jag sänkt mina blanco samtidigt marginellt med ca 1%. Då förstår ni hur utnyttjat kreditkort påverkar betyget hårt.

Senast ändrad:
Det är inget föreläggande från KF på väg eller liknande?

Tror att betyget kan sticka iväg då?

Nej absolut inget sånt, har aldrig haft med KF att göra. Sköter alla mina betalningar exemplariskt, aldrig hamnat i ekonomiskt anstånd. Finns en grej dock som jag såg nu, det är att det står att mitt Coop Medmera kreditkort är avslutat den 31:a mars och istället har jag nu en kredit från Entercard Sverige (de bytte kreditkortsleverantör, har stått en del om det i media då det varit struligt för många). Kan detta ha någon påverkan?? Isf är det helt åt HEL**TE

Mitt betyg gick från 1.2 (som jag äntligen var så nöjd att ha kommit till) till 1.5.
Vet inte om de har med min qliro att göra men jag hade 15500 där från början och nu 11000 2 månader efter så jag betalar ju ner den.
Ökade min inkomst och sänkte mitt underskott nu när nya inkomsten uppdaterades. Förstår ingenting, känns jävligt surt faktiskt!

Hur ser förutsättningarna ut i övrigt? Osannolikt att den höjs för mycket om du bara har 6 ff...
🙄
241500 kr inkomst (2017), underskott 21200 kr (2017), 150000 kr lån (Balanzia), 10500 kr kredit (Qliro). Inget skulssaldo.

Nej absolut inget sånt, har aldrig haft med KF att göra. Sköter alla mina betalningar exemplariskt, aldrig hamnat i ekonomiskt anstånd. Finns en grej dock som jag såg nu, det är att det står att mitt Coop Medmera kreditkort är avslutat den 31:a mars och istället har jag nu en kredit från Entercard Sverige (de bytte kreditkortsleverantör, har stått en del om det i media då det varit struligt för många). Kan detta ha någon påverkan?? Isf är det helt åt HEL**TE

Det är nog kreditkortet som påverkar uc.
Betalade in 1000 kr av skulden av totalt 10 000 kr.
Då hoppade mitt betyg upp från 2.8 till 5.6.

Känns som att man behöver vara nobelpristagare för att knäcka UC-algoritmen..

Tror allt handlar om förfrågningar och olika lånegivare/krediter.

Har man kreditkort och planerar samlingslån om 2-3 månader så ska man nog inte avsluta krediten.

Planerar man om ca 6-12 månader så är det nog bäst att ha så få lånegivare och helst inget kreditkort

Ligger vidare på 5,1, har gjort det typ 4-5 månader nu, trots att jag betalar av på blancon, kämpar på med krediterna och förfrågningarna blir äldre. Kolla bilden, minst sagt lite trist och omotiverande. Men till nästa månad hoppas jag på någon rörelse efter att ha clearat Qliro

Bilagor

• Screenshot_20190412-121937.webp
    Screenshot_20190412-121937.webp
    57.7 KB · Visningar: 203
Tror allt handlar om förfrågningar och olika lånegivare/krediter.

Har man kreditkort och planerar samlingslån om 2-3 månader så ska man nog inte avsluta krediten.

Planerar man om ca 6-12 månader så är det nog bäst att ha så få lånegivare och helst inget kreditkort
Jag tror du har rätt på samtliga punkter, men samtidigt ser man ibland inlägg har som man inte kan hitta någon som helst logisk förklaring till. Känns ibland som ett lotteri...

Jag tror att mina 4ff är de som håller mig över 1% i risk för tillfället.

Hoppas att mitt betyg får en betydande förändring när nästa förfrågan försvinner den 4/5.
Med 3 förfrågningar istället för 4 så borde min ekonomi se relativt normal ut enligt UC’ ögna i alla fall. Även om 3 förfrågningar kanske är 2,5 för många..

Jag tror du har rätt på samtliga punkter, men samtidigt ser man ibland inlägg har som man inte kan hitta någon som helst logisk förklaring till. Känns ibland som ett lotteri...

Jag tror att mina 4ff är de som håller mig över 1% i risk för tillfället.

Hoppas att mitt betyg får en betydande förändring när nästa förfrågan försvinner den 4/5.
Med 3 förfrågningar istället för 4 så borde min ekonomi se relativt normal ut enligt UC’ ögna i alla fall. Även om 3 förfrågningar kanske är 2,5 för många..

Jag gissar bara vad jag upplever själv och läser här inne.

Du lär få riktigt bra lån med ca 1% i risk

Jag gissar bara vad jag upplever själv och läser här inne.

Du lär få riktigt bra lån med ca 1% i risk
Ja, just nu är dock målet att ta över ett lån på en bostadsrätt på 2,4 miljoner. Det är jag dock lite mer skeptisk till pga de höga blanco lånen. Värdet på bostaden är 2,9..

Kommer troligtvis lyckas få bort 150000 till av blanco lånen till nästa månad (låna av familjemedlem). Då ser det nog ljusare ut för bolånet :)

Ja, just nu är dock målet att ta över ett lån på en bostadsrätt på 2,4 miljoner. Det är jag dock lite mer skeptisk till pga de höga blanco lånen. Värdet på bostaden är 2,9..

Kommer troligtvis lyckas få bort 150000 till av blanco lånen till nästa månad (låna av familjemedlem). Då ser det nog ljusare ut för bolånet :)

Hur mycket har du i blanco?

Jag och sambon vill nog köpa hus om några år men vet inte hur banken ser på blanco?
Har ca 250 000 kr synligt nu och inkomst 366 000 kr när inkomsten uppdateras

Min UC (krediter och lån) har uppdaterats redan. Första gången det har hänt för mig att det är så här tidigt. Tror det hände idag.

Hur mycket har du i blanco?

Jag och sambon vill nog köpa hus om några år men vet inte hur banken ser på blanco?
Har ca 250 000 kr synligt nu och inkomst 366 000 kr när inkomsten uppdateras
Det är lite speciellt, min sambo står redan på huslånet tillsammans med mina föräldrar..

När huset köptes tog hon ett blanco till handpenningen på nästan 400.000, de sa banken ingenting om.. jag har dock 350.000 själv, plus hennes 340000 så tillsammans 690.000, tror vi behöver ner nästan 200.000 för att de ska gå med på att jag tar över mina föräldrars del.

Jag taxerar dock en inkomst på 750.000 och hon 360.000 detta året, så det underlättar givetvis.

Det är lite speciellt, min sambo står redan på huslånet tillsammans med mina föräldrar..

När huset köptes tog hon ett blanco till handpenningen på nästan 400.000, de sa banken ingenting om.. jag har dock 350.000 själv, plus hennes 340000 så tillsammans 690.000, tror vi behöver ner nästan 200.000 för att de ska gå med på att jag tar över mina föräldrars del.

Jag taxerar dock en inkomst på 750.000 och hon 360.000 detta året, så det underlättar givetvis.

Då har ni bra med pengar i alla fall. Jätteskönt för er :)

Så banken kan säga nej till mig om jag bara går in gemensamt med bolånen? Hon har insatsen

Då har ni bra med pengar i alla fall. Jätteskönt för er :)

Så banken kan säga nej till mig om jag bara går in gemensamt med bolånen? Hon har insatsen

Ja, inkomsten är bra. vi bor dock relativt dyrt.. två bilar, två barn osv.. dessutom får man betala en del skatt på 750.000, får ju vara glad om man får behålla halva lönen...

Nu vet jag inte era/dina övriga förutsättningar men har ni ”bara” 250000 i blanco och övriga förutsättningar är bra, så behöver du inte vara orolig! Ni kommer att få ett bolån i en vanlig bank :)

Betyget är nu uppdaterat baserat på mars månads kreditengagemang. UC blir bara tidigare och tidigare med det.

Jag trodde att mitt betyg skulle försämras denna veckan då jag dels gick från 0 till 1 ff, och dels sänkte min årsinkomst från 546k till 507k i och med att 2018 års taxering blev klar. Men inget har hänt än.

Ska bli intressant att se utvecklingen när det läggs på ett bolån om 2.4 miljoner i juni.

UC-score 653
Risk 0.63%.
400k årsinkomst för 2017.
30k blanco.
2 ff, Lendo 2018-09 och Sbab 2019-03

Ska bli intressant att se utvecklingen när det läggs på ett bolån om 2.4 miljoner i juni.

UC-score 653
Risk 0.63%.
400k årsinkomst för 2017.
30k blanco.
2 ff, Lendo 2018-09 och Sbab 2019-03

Kommer inte bli någon större skillnad :) bolån har en väldigt liten effekt på UC, skulle till och med kunna bli bättre när du har ett fastighets innehav!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp