- Meddelanden
- 248
- Mottagna reaktioner
- 114
- Poäng
- 287
På Kreddy står den som blanco, blir inte klok på minuc, ca 92% utnyttjat...Står Avida på krediter eller blanco? Vad är utnyttjandegraden på den?
- Meddelanden
- 2 404
- Mottagna reaktioner
- 791
- Poäng
- 737
Nått är mysko iallafall, då du borde ha bättre betyg. Vad är dina deklararerade tidigare år?På Kreddy står den som blanco, blir inte klok på minuc, ca 92% utnyttjat...
- Meddelanden
- 248
- Mottagna reaktioner
- 114
- Poäng
- 287
Nått är mysko iallafall, då du borde ha bättre betyg. Vad är dina deklararerade tidigare år?
Ja, precis! Inkomsten har varit över 500.000 de senaste 3 åren, underskottet har legat runt 30.000 tidigare..
- Meddelanden
- 248
- Mottagna reaktioner
- 114
- Poäng
- 287
Om man flyttat mycket senaste två åren påverkar det UC:n negativt.
I september har jag bort på nuvarande adress i två år, kan det verkligen ha så stor betydelse?
- Meddelanden
- 2 404
- Mottagna reaktioner
- 791
- Poäng
- 737
För mig i natt från 2.8 till 2.6. Det verkar som UC optimerar något sina formler i början på varje månad utifrån den statistik som de sitter på. Detta gör att man får lite förändringar i sina betyg, fastän inget särskilt har hänt.
- Meddelanden
- 2 404
- Mottagna reaktioner
- 791
- Poäng
- 737
Ja faktiskt. Flytt kan i UC statistik visa på betydligt ökad risk. Man flyttar i sär från en person. Man drar på sig mkt utgifter/krediter kopplat till sitt nya boende. Man missar räkningar som går till den gamla adressen.I september har jag bort på nuvarande adress i två år, kan det verkligen ha så stor betydelse?
Jag hade nog gett dig kring 0,8 i betyg men din flytt ökar ditt betyg med 0,35.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Ja faktiskt. Flytt kan i UC statistik visa på betydligt ökad risk. Man flyttar i sär från en person. Man drar på sig mkt utgifter/krediter kopplat till sitt nya boende. Man missar räkningar som går till den gamla adressen.
Jag hade nog gett dig kring 0,8 i betyg men din flytt ökar ditt betyg med 0,35.
En enstaka flytt påverkar inte jättemycket (i alla fall påverkade det inte mitt betyg så farligt) En vän som separerade och fick studsa runt på lite andrahandskontrakt i 8-10 månader, tror det var 6 adresser hade inget vidare betyg antar jag, var med och skulle köpa en bil och det gick inte genom med automatik, sedan var det något mer som han med sin inkomst och förutsättningar rimligen borde fått utan problem som inte gick vägen.
- Meddelanden
- 45
- Mottagna reaktioner
- 30
- Poäng
- 127
Kanske är fel ställe att fråga.
Men när jag pratade med en bank för ett tag sedan när jag och min sambo fick ett lån på 200.000:- inför husflytt så sa hon att jag hade onormalt mycket blanco jämtemot min inkomst.
Då hade jag ca 570.000:- i Blanco och i dag ca 730.000:-.
Då sa hon jag pratade med att det inte var bra att ha över 2 gånger sin årslön i blanco.
Idag sitter jag med ungefär 3 gånger min årslön o blanco och kollar jag runt på olika statistik sidor så är det mest normala i sverige att man är skuldsatt ungefär 4 gånger sin årsinkomst. Och det verkar inte vara nå konstigt.
När man kommer till Bolån är det nästan vanligare att man är skuldsatt 5 gånger sin årslön.
Om nu dessa skuldsättningsgrader är så ”Normala” varför skulle jag då bli kallad ”onormal” för min 2 gånger årsinkomst?
Men när jag pratade med en bank för ett tag sedan när jag och min sambo fick ett lån på 200.000:- inför husflytt så sa hon att jag hade onormalt mycket blanco jämtemot min inkomst.
Då sa hon jag pratade med att det inte var bra att ha över 2 gånger sin årslön i blanco.
Idag sitter jag med ungefär 3 gånger min årslön o blanco och kollar jag runt på olika statistik sidor så är det mest normala i sverige att man är skuldsatt ungefär 4 gånger sin årsinkomst. Och det verkar inte vara nå konstigt.
När man kommer till Bolån är det nästan vanligare att man är skuldsatt 5 gånger sin årslön.
Om nu dessa skuldsättningsgrader är så ”Normala” varför skulle jag då bli kallad ”onormal” för min 2 gånger årsinkomst?
- Meddelanden
- 1 007
- Mottagna reaktioner
- 431
- Poäng
- 557
Tror inte det normala att ha 4 ggr sin årsinkomst i blanco, förmodligen är snittet under en årsinkomst.
Ett genomsnitt på befolkningen och skuld är säkert mycket högre om du räknar in studielån, skatteskulder osv, några procent av befolkningen som sitter hos kronofogden drar upp snittet enormt, finns säkert några som har skuld på hundratals miljoner.
- Meddelanden
- 253
- Mottagna reaktioner
- 67
- Poäng
- 196
Kan absolut inte tänka mig att ha skulder med FEM ggr sin inkomst är normalt...Kanske är fel ställe att fråga.
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Nej, för då borde man utan problem kvala in för skuldsanering. När min skuldsanering gick igenom landade min skuld på ca 3 ggr min årsinkomst (då räknar jag inte in bolånet och ej förfallen CSN, DÅ närmar det sig 5 ggr inkomsten). Det värsta var ju insikten att det var kanske hälften av totalskulden som var kapital, resten räntor och avgifter. Med över 70 enskilda poster. Varje obetald avi på slutet som gick till inkasso från vissa ställen genererade egna utslag och kostnad på 1000 kr styck i snitt.Kan absolut inte tänka mig att ha skulder med FEM ggr sin inkomst är normalt...
- Meddelanden
- 1 709
- Mottagna reaktioner
- 864
- Poäng
- 747
Det är förstås en väldig skillnad på att ha ett bolån på fyra gånger sin årsinkomst och att ha blancolån i samma storlek...
Jag gissar att en majoritet av befolkningen inte har några blancolån alls, och bland den delen som har blancolån så är det nog inte många som har lån på flera gånger årsinkomsten.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Kom igen nu UC uppdatera för helvete
Vore kul med en rekordtidig uppdatering för oss som går i väntans tider
Är dock tämligen säker att man får hålla ut till nästa fredag...
Vore kul med en rekordtidig uppdatering för oss som går i väntans tider
- Meddelanden
- 483
- Mottagna reaktioner
- 222
- Poäng
- 407
Vad har du innan uppdateringen?Kom igen nu UC uppdatera för helveteVore kul med en rekordtidig uppdatering för oss som går i väntans tider
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Vad har du innan uppdateringen?
4.2%
- Meddelanden
- 483
- Mottagna reaktioner
- 222
- Poäng
- 407
Bör ner under 1,5 eller?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Bör ner under 1,5 eller?
Omöjligt att säga känner jag. Tror det beror lite på om den förfrågningen som blir 6 månader påverkar. Om den gör det så bör jag definitivt landa under 1.5% annars är det nog 50-50...
- Meddelanden
- 483
- Mottagna reaktioner
- 222
- Poäng
- 407
Håller tummarna!Omöjligt att säga känner jag. Tror det beror lite på om den förfrågningen som blir 6 månader påverkar. Om den gör det så bör jag definitivt landa under 1.5% annars är det nog 50-50...
K
KanInteHämtas
Gäst
Poäng: 0
Hej! Är det någon mer som varit med om att det står "Kreditbetyg kunde inte hämtas." Har stått så i ungefär 3 dagar nu...
MVH
MVH
- Meddelanden
- 1 783
- Mottagna reaktioner
- 416
- Poäng
- 587
Det har stått så ofta för mig. Förut var det tillfälligt, då och då. 😵Hej! Är det någon mer som varit med om att det står "Kreditbetyg kunde inte hämtas." Har stått så i ungefär 3 dagar nu...
MVH
- Meddelanden
- 220
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 297
En till anmärkning försvann inatt, från 14 till 13 stycken, men precis som när en anmärkning försvann förra veckan kunde UC inte ens bjussa på en hundradel. Kvar på 14,34 %. Jo, jag veeet att det är många anmärkningar kvar och att annat också påverkar men ändå lite snålt och frustrerande, man behöver ju se förbättring för att orka med denna tuffa kamp/väntan.
- Meddelanden
- 1 709
- Mottagna reaktioner
- 864
- Poäng
- 747
En till anmärkning försvann inatt, från 14 till 13 stycken, men precis som när en anmärkning försvann förra veckan kunde UC inte ens bjussa på en hundradel. Kvar på 14,34 %. Jo, jag veeet att det är många anmärkningar kvar och att annat också påverkar men ändå lite snålt och frustrerande, man behöver ju se förbättring för att orka med denna tuffa kamp/väntan.
När jag hade 12 betalningsanmärkningar så låg min UC på 24,6. Nu när jag har 3 st så ligger min UC på 3,0. Så det blir bättre.
Förstår dig. Jag gick från 6 anmärkningar till 4 inatt, utan att uc rörde sig från 21,1%. Hade hoppats på något bättre, ändå 1/3 av anmärkningarna som försvann
- Meddelanden
- 220
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 297
Ja, vet ju att det handlar om att hålla ut. Men man är ju otålig och girig, är väl därför man överhuvudtaget sitter i denna sits...När jag hade 12 betalningsanmärkningar så låg min UC på 24,6. Nu när jag har 3 st så ligger min UC på 3,0. Så det blir bättre.
- Meddelanden
- 220
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 297
Förutsättningar i övrigt?Förstår dig. Jag gick från 6 anmärkningar till 4 inatt, utan att uc rörde sig från 21,1%. Hade hoppats på något bättre, ändå 1/3 av anmärkningarna som försvann
- Meddelanden
- 2 523
- Mottagna reaktioner
- 1 240
- Poäng
- 927
Hej! Är det någon mer som varit med om att det står "Kreditbetyg kunde inte hämtas." Har stått så i ungefär 3 dagar nu...
MVH
Brukar hjälpa om man startar om sidan 2-3 gånger
Förutsättningar i övrigt?
Inkomst 294
Undersk. 42
Blanco 150
Kredit 13 utnyttjat av 15
skuldsaldo 0
Historiskt skuldsaldo 3 senaste 12 mån
Utm.försök 2016-07-22
Anmärkning X3 2016-09-15
Håller med, otåligt att vänta ut sitt straff : ) Förhoppningsvis händer det mer med betyget under detta år
Har man som jag, utmätningsförsök och historiskt skuldsaldo, så verkar det inte spela någon roll om antalet anmärkningar är 5 eller 3. Är vad jag kan konstatera idag iallafall. Det med 0 förfrågningar.
Det kanske är info som redan bekräftats här tidigare ?
Det kanske är info som redan bekräftats här tidigare ?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Min UC (krediter och lån) har uppdaterats redan. Första gången det har hänt för mig att det är så här tidigt. Tror det hände idag.
12 april uppdaterades det visst!
Oj så måndag, dvs imorgon kan det vara dags för the big day...
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
UC:n är uppdaterad.
Men hur dina krediter/lån såg ut sista april (jag förbättrade mina då) uppdateras en gång i månaden. Ofta ca 14 dagar senare. Så nästa vecka kommer det en uppdatering. Förmodligen onsdag / torsdag
Men hur dina krediter/lån såg ut sista april (jag förbättrade mina då) uppdateras en gång i månaden. Ofta ca 14 dagar senare. Så nästa vecka kommer det en uppdatering. Förmodligen onsdag / torsdag
- Meddelanden
- 86
- Mottagna reaktioner
- 56
- Poäng
- 157
UC:n är uppdaterad.
Så skulle jag tjäna på att betala in extra på kreditkort nu för att eventuellt få ett än bättre betyg då?
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.