Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Är dock en liten skuld på 2700 till resurs. Är beviljad 2500 o står utnyttjad 2700. Ska lösa den tills nästa månad är slut. Den hinner nog inte registreras hos uc nu innan skiftet nu.

Ja, det viktiga är ju vad siffrorna är per 31/7, 31/8 osv. Jag betalar ofta av krediterna först, låter de ligga till dag 1-2 i månaden efter, tar ut och betalar räkningarna några dagar sent. Allt för ett bättre UC-betyg :)

Ja, det viktiga är ju vad siffrorna är per 31/7, 31/8 osv. Jag betalar ofta av krediterna först, låter de ligga till dag 1-2 i månaden efter, tar ut och betalar räkningarna några dagar sent. Allt för ett bättre UC-betyg :)
Gör du så varje månad? Är det inte massa uttagsavgifter på kreditkorten?

Hela tiden en avvägning. Bäst ekonomisk (kort sikt) eller bäst utifrån UC (lång sikt). Alla val kostar tyvärr, det är dyrt att vara skuldsatt...

Hela tiden en avvägning. Bäst ekonomisk (kort sikt) eller bäst utifrån UC (lång sikt). Alla val kostar tyvärr, det är dyrt att vara skuldsatt...
Men du söker lån regelbundet och behöver bra UC just nu?

Har ett lån hos brixo som avslutades 30 juni. Total skuld på 10254kr. Och den står fortfarande som fullt utnyttjad fast den är slutbetalt o avslutad. Påverkar den betyget eller fattar uc att den är avslutad?

Hur vet
Har ett lån hos brixo som avslutades 30 juni. Total skuld på 10254kr. Och den står fortfarande som fullt utnyttjad fast den är slutbetalt o avslutad. Påverkar den betyget eller fattar uc att den är avslutad?
hur vet du att den avslutades den 30:e juni om den fortfarande finns som fullt nyttjad på minuc (eller var ser du att den är fullt nyttjad)?

Hur vet

hur vet du att den avslutades den 30:e juni om den fortfarande finns som fullt nyttjad på minuc (eller var ser du att den är fullt nyttjad)?

Det står avslutad 30 juni under i kreditkollen. Men att den är fullt utnyttjad också.

Det står avslutad 30 juni under i kreditkollen. Men att den är fullt utnyttjad också.

Jag har 2st lån som är avslutade men som inte är ”nollade”.
Ett från swedbank och ett från santander.

Är ganska säker att dessa inte påverkar betyget då dem är avslutade och kommer försvinna när 1 år gått

Att de står med är endast info för dig själv. För att man inte ska bli utsatt för bedrägerier. Exvis om någon öppnade lån i ditt namn och sedan hann avsluta det innan UC uppdateras, då hade du inte märkt något på din UC.

Nu har mitt utmätningsförsök försvunnit och betyget ändrades med 2%:

Tidigare förutsättningar
UC risk 12,8%
UC ff 9st
Anmärkningar 3st varav ett misslyckat utmätningsförsök som försvinner 29/7 och sista anmärkningen 1/9-2019.
Inkomst 390k
Synliga krediter/lån totalt 30k (Brixo,Cashbuddy,Euroloan maxad 5k)

Betyget igår:
12,9% trots att två ff och en anmärkning försvunnit (se ovan)

Dagens förutsättningar
UC risk 9%
UC ff 7st
Anmärkningar: 1 kvar som försvinner 1/9-2019
Inkomst 390k
Synliga krediter/lån totalt 25k (Brixo,Cashbuddy,Euroloan)

Måste vara förödande för kreditbetyget att ha "skit lån" eller "skit" ff synliga som från ovan nämnda bolag. Enbart 600kr av Euroloankrediten (5000kr) är utnyttjad.

När tror ni jag hamnar på betyget bra?

Senast ändrad:
Nu, snart tre månader efter att jag sade upp min kredit hos Credway, så har den försvunnit från UC, efter att jag har fått hjälp av UC:s utredningsavdelning. Lite dåligt att man skall behöva krångla en massa för att det skall bli rätt. Det gjorde dock varken till eller från på betyget, men det ser ju bättre ut om man vill söka lån i någon vanlig bank att inte ha en skräpkredit.

Nu, snart tre månader efter att jag sade upp min kredit hos Credway, så har den försvunnit från UC, efter att jag har fått hjälp av UC:s utredningsavdelning. Lite dåligt att man skall behöva krångla en massa för att det skall bli rätt. Det gjorde dock varken till eller från på betyget, men det ser ju bättre ut om man vill söka lån i någon vanlig bank att inte ha en skräpkredit.
Ser de som tar UC var man har sina skulder eller enbart vilken sorts skuld?

Hur skulle ni prioritera denna fundering?

Få bort min 10k kredit på Handelsbankens allkort och avsluta den? Osäker på räntan

Eller mata extra amortering på collectorlån som är ca 50k. Med 13% ränta.

Ska inte söka något nytt lån på minst 6mån men man cill ju alltid snygga till ucn med mindre krediter osv

Krediter är alltid värre än lån, vad gäller UCbetyget. Så lätt, kör på allkortet.

Ser de som tar UC var man har sina skulder eller enbart vilken sorts skuld?

Det är jag lite osäker på, men oavsett så vill jag inte att en kredit som jag har sagt upp för flera månader sedan skall stå kvar som om inget har hänt.

Hur skulle ni prioritera denna fundering?

Få bort min 10k kredit på Handelsbankens allkort och avsluta den? Osäker på räntan

Eller mata extra amortering på collectorlån som är ca 50k. Med 13% ränta.

Ska inte söka något nytt lån på minst 6mån men man cill ju alltid snygga till ucn med mindre krediter osv
Du har högre effektiv ränta på Allkortet. Avsluta det då en sådan låg kredit bara är negativt för betyget, även om det inte ens nyttjas.

J
Det är jag lite osäker på, men oavsett så vill jag inte att en kredit som jag har sagt upp för flera månader sedan skall stå kvar som om inget har hänt.
Jag tänkte mer att det kan påverka hur man bör prioritera att amortera, förutom utifrån ränta. Ser inte förfrågarna var jag har mina skulder så väger ju ränta och storlek på lån tungt. Annars kommer ju även parametern långivare in. På ff-kopiorna har jag inte sett redovisning hur mina lån är fördelade per långivare, eller ens var jag har mina lån.

Hej!

Om jag skickar iväg en ansökan till credway och får lånet utbetalt nu idag. Kommer det synas på min UC den 20 något i augusti? Eller först i september.

J

Jag tänkte mer att det kan påverka hur man bör prioritera att amortera, förutom utifrån ränta. Ser inte förfrågarna var jag har mina skulder så väger ju ränta och storlek på lån tungt. Annars kommer ju även parametern långivare in. På ff-kopiorna har jag inte sett redovisning hur mina lån är fördelade per långivare, eller ens var jag har mina lån.

Du har nog rätt i att det inte syns. Antal krediter, beviljad summa och utnyttjad summa tycks vara vad som står. Då är det kanske inte sämre att ha en kredit hos Credway än att ha en hos någon riktig bank.

Men ändå skönt att bli av med en kredit som inte finns.

Du har nog rätt i att det inte syns. Antal krediter, beviljad summa och utnyttjad summa tycks vara vad som står. Då är det kanske inte sämre att ha en kredit hos Credway än att ha en hos någon riktig bank.

Men ändå skönt att bli av med en kredit som inte finns.
Men även om det inte syns på ff-kopian, så kan det faktiskt vara så att UC räknar in det på något sätt i betyget. Exvis en CW-kredit är värre för betyget än ett kreditkort hos Swedbank. För att UC har statistik på att det relativt fler som har anmärkning med CW-kredit jämför med kreditkort hos Swedbank

Men även om det inte syns på ff-kopian, så kan det faktiskt vara så att UC räknar in det på något sätt i betyget. Exvis en CW-kredit är värre för betyget än ett kreditkort hos Swedbank. För att UC har statistik på att det relativt fler som har anmärkning med CW-kredit jämför med kreditkort hos Swedbank

Ja det borde vara så. Det finns ju en anledning till att jag har varit kund hos Credway. Det är väl 100 % slarvpellar som lånar pengar där, för att de inte får låna i riktiga banker. Men nu är krediten borta i alla fall, även om det inte gav någon omedelbar förbättring av betyget.

Ja det borde vara så. Det finns ju en anledning till att jag har varit kund hos Credway. Det är väl 100 % slarvpellar som lånar pengar där, för att de inte får låna i riktiga banker. Men nu är krediten borta i alla fall, även om det inte gav någon omedelbar förbättring av betyget.
Var den nollat innan? För en nollad kredit ger ju vanligtvis bättre betyg än att inte ha krediten alls. Dock är det negativt utifrån bankernas kalkyler då de räknar på hur mycket du får låna, de räknar med att du har krediterna maxade. Mitt betyg förbättrades när min nollade CW dök upp.

Idag sjönk betyget till 0.74% från 1.21% då jag gått från 7st förfrågningar till 5st. Nu har jag 3ff som går ut i närtid samt att en fyller 6 mån, dock orolig för att betyget kommer öka snart, då jag:

1) avslutat Credway, den har jag haft nollad hela tiden men passade på att göra mig av med den då vi kollar bostäder och ev kommer ta bolån. När Credway började rapportera till UC så förbättrades mitt betyg från 2.3% till 1.21%, det kunde jag se vid månadsuppdatering samt när UC buggade för nån månad sen, då krediter o lån ej syntes, så ökade mitt kreditbetyg lika mycket tillfälligtvis för att gå ned igen.

2) i augusti får nya inkomstuppgifter. Tidigare inkomst 522k varav 0k underskott. Ny inkomst 658k varav 55k underskott.

Bilagor

• Screenshot_20190731-081317_Chrome.webp
    Screenshot_20190731-081317_Chrome.webp
    64.5 KB · Visningar: 180
Senast ändrad:
Det här känns ändå ganska bra.

"
Senaste kreditfrågorna
- Inga uppgifter finns registrerade
"

Snyggt Lasseman! Mycket bra jobbat. Är du inte sugen på att kolla om du kan förbättra din lånesituation, om du nu har några lån? Jag hade inte kunnat låta bli iallafall om jag tror att någon aktör skulle kunna erbjuda mig bättre villkor

Snyggt Lasseman! Mycket bra jobbat. Är du inte sugen på att kolla om du kan förbättra din lånesituation, om du nu har några lån? Jag hade inte kunnat låta bli iallafall om jag tror att någon aktör skulle kunna erbjuda mig bättre villkor

Är någon månad sedan senaste försvann, betyget fastnade på 0.12, har inte några planer på att ansöka om något alls faktiskt, får se om det eventuellt ska köpas en husvagn, men det kan bli nästa år också.

Är någon månad sedan senaste försvann, betyget fastnade på 0.12, har inte några planer på att ansöka om något alls faktiskt, får se om det eventuellt ska köpas en husvagn, men det kan bli nästa år också.
OT: Jag är lite nyfiken på hur du hittade till detta forum, var det i professionellt syfte eller letade du information privat?

Gått genom några ff-kopior jag fått när jag ansökt genom låneförmedlare. Till min förvåning så ser jag att flera aktörer inte väljer att få med UCs kreditbetyg på sina förfrågningar. Dvs de förlitar sig helt på sina egna kreditgivningskalkyler och de kan skilja sig rejält från hur UC räknar ut sitt betyg.

En som dock tar med UCs betyg på sin ff är ICA. Jag har tidigare funderat varför jag aldrig får något erbjudande från dom och ser att UC-betyget som ICA får på sin ff är långt mkt högre än vad andra får. Inte konstigt då att ICA inte är intresserade.

Jag har heller aldrig någonsin fått erbjudande av ICA. Aldrig.

Jag har heller aldrig någonsin fått erbjudande av ICA. Aldrig.
Har du också märkt att betyg ICA får på sin ff via låneförmedlare är mycket högre än det ”officiella” UC-betyget (det aktuell låneförmedlare får på sin kopia)? Alla kopiorna ligger i samma dokument (Kivra).

Har du också märkt att betyg ICA får på sin ff via låneförmedlare är mycket högre än det ”officiella” UC-betyget (det aktuell låneförmedlare får på sin kopia)? Alla kopiorna ligger i samma dokument (Kivra).

Jag ska ta en titt.
Men vad beror det på att betyget är högre ifrån ICA?

intressant, ICA erbjöd mig 200k till 3,65% när jag hade 3ff 0 blanco 230k i krediter 0,1 i betyg
andra gången när jag sökte 150k då fick jag inget erbjudande från ICA hade då 0,3 i betyg tror jag

intressant, ICA erbjöd mig 200k till 3,65% när jag hade 3ff 0 blanco 230k i krediter 0,1 i betyg
andra gången när jag sökte 150k då fick jag inget erbjudande från ICA hade då 0,3 i betyg tror jag
Märkligt. Hade 7% i risk förra hösten..

Nu borde min deklaration bli klar i helgen, ska bli intressant att se om det påverkar, minns jag rätt så är lönen 60k högre eller så, pga mindre sjuk och vab och sånt.

Så blancobankerna har egna scoringmodeller! Det är därför betyget skiljer sig åt i min papperslunta, där ramlade polletten ned hos mig. UC, Bisnode och så typ 20 andra algoritmberäkningar. Great.....

Nu borde min deklaration bli klar i helgen, ska bli intressant att se om det påverkar, minns jag rätt så är lönen 60k högre eller så, pga mindre sjuk och vab och sånt.
Jag väntar på min också, har byråanstånd. Så prisa Gud, snart kommer skatteåterbäringen (som enkom går till mina trevliga krediter).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp