Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Nja, beror lite på hur din övriga situation ser ut. Men har du bara en kredit som inte är utnyttjad så är det bra.
Sen kanske dina lånebelopps möjligheter hade ökat om krediten var 10k istället för 50k.
Precis så är det. När bankerna räknar hur mkt man kan låna så räknar de med krediten fullt ut. Bankerna själva föreslår att man ska ha 2 månadslöner i kredit så det kan ju ses som ett maxtak man bör ha.

Har 430 000 i synliga skulder på UC idag,75 000 är kreditkort och 355 000 är lån, har betalt av ett lån på 50 k så när det upp dateras kommer det vars 305 000 i lån och cirka 72000 i krediter, totalt minskat i juli med 53000, tror ni UC blir bättre? Har 47% nu , har inga skuldsando eller ”prick” men många UC ff som går ut inom 6-8 mån

Fick en lön på 50 nästan som jag pytsa in i stortsett allt, ska göra samma i aug men välja 35-40 på krediterna ist

Har 430 000 i synliga skulder på UC idag,75 000 är kreditkort och 355 000 är lån, har betalt av ett lån på 50 k så när det upp dateras kommer det vars 305 000 i lån och cirka 72000 i krediter, totalt minskat i juli med 53000, tror ni UC blir bättre? Har 47% nu , har inga skuldsando eller ”prick” men många UC ff som går ut inom 6-8 mån

Fick en lön på 50 nästan som jag pytsa in i stortsett allt, ska göra samma i aug men välja 35-40 på krediterna ist
Bättre ja, men du hade fått ännu bättre om du betalat ner krediterna i stället.

Precis så är det. När bankerna räknar hur mkt man kan låna så räknar de med krediten fullt ut. Bankerna själva föreslår att man ska ha 2 månadslöner i kredit så det kan ju ses som ett maxtak man bör ha.

Tack för alla svar! Man "ska" alltså ha max två nettomånadslöner som kreditgräns?

Bättre ja, men du hade fått ännu bättre om du betalat ner krediterna i stället.

Var tvungen att bli av med ett skitlån,
Min nästa taktik är nu att jag har 5 krediter på 4000-5000 var på. Tänkte betala in dom nu och eventuellt avsluta. 2 är såna sms krediter som är synliga och 3 ”vanliga” banker. Sen har jag 19 på Swedbank och 12 kvar på SEB och 21 på credway

Tog jämnkning i juli och fått resten av året, bästa jag gjort!

Höjd inkomst, mindre underskott/mer överskott.
Förärades med ett sämre betyg än innan. 😱

Mitt kreditbetyg visar 0.9% medans kreditkollen fortsätter visa 0.74% tillsammans med 2017-års inkomstuppgifter, säkerligen uppdaterat med 2018 ändå. Gick också upp i inkomst dock även i underskott

Edit: "skriv ut rapport" i kreditkollen visar 2018. Kanske cache/fel hos UC, skitsamma :)

Senast ändrad:

Är det inte så att ökad inkomst innebär att man jämförs med en ny UC-målgrupp? Att ju högre inkomst man har, ju ”bättre” behöver övrigt UC-innehåll vara?

Min UC uppdaterad, försämrades med 0,4. Högre underskott än året innan, inte mkt till inkomstökning heller så det är helt begripligt.

Och så har vi Bisnode. Också precis uppdaterad, fem min efter UC. Där har jag samma Score som innan, dvs 8.

Nu är också mitt uppdaterat, jag skrattar ihjäl mej... 3 Mkr i inkomst, underskott 129 tkr, 6 st anmärkningar, 1 ff från september 2018. Inget skuldsaldo hos fogden, betalade in allt i november 2018 - voilà 48,7% i UC-risk. Det är nog det historiska skuldsaldot samt anmärkningen för utmätningsförsök från KFM som ställer till det. Jag tar det mer som en observation eftersom jag absolut inte ska låna några pengar någonsin mer (om det inte är till bostad). Numera har jag en rejält sparad slant på banken och snart ska jag cykla runt bland vingårdarna i Bourgogne under en vecka :)

När är dina anmärkningar borta Lize? Ska bli kul att veta vad man har i UC-betyg med 3 millen i årsinkomst :D

Mitt uppdaterat också från 75k i inkomst till 295k betyget från 6,6 till 2.2 sjukt stort hopp enbart för inkomsten.

Yey, mitt betyg förändrades också i morse. Fick godkänd deklaration i måndags och idag uppdaterades riskprognosen från 0,53% till 0,2% :D

det låter ju helt sjukt om du har både höge inkomst och överskott

Inkomsten upp ca 70k tror jag,.vänt från litet underskott till överskott på några tusen..har dock ingen aning om var mitt överskott kommer ifrån. Betyget inte jättemycket sämre dock, gick från 0.12 till 0.13.

Mitt uppdaterat också från 75k i inkomst till 295k betyget från 6,6 till 2.2 sjukt stort hopp enbart för inkomsten.

75k i inkomst är riskfullt att ge någon kredit till, det kan jag förstå.

När är dina anmärkningar borta Lize? Ska bli kul att veta vad man har i UC-betyg med 3 millen i årsinkomst :D
Det värsta från KFM försvinner i mars 2021, vilket också är den sista. 3 Mkr var nog en engångsföreteelse, eftersom jag fick "bonus" för att lösa mina skulder hos KFM. Jag kommer nog fortsättningsvis att ligga på 1,2 Mkr. Ska bli intressant och se om UC "straffar" mej för inkomstbortfallet, ha ha ha.

Har varit min erfarenhet också, att ju högre inkomst man får, över vissa gränser, desto svårare blir det att få bra betyg.

Har varit min erfarenhet också, att ju högre inkomst man får, över vissa gränser, desto svårare blir det att få bra betyg.

Jag har inte direkt gått från rinkeby till danderydinkomst, skillnaden beror mest på föräldraledighet bara..

Jag har inte direkt gått från rinkeby till danderydinkomst, skillnaden beror mest på föräldraledighet bara..
Kan ju hända att betyget justeras vid någon av UC's lite "hemligare" uppdateringar.

Samma här. Såvida du inte har en HELT fläckfri UC. Alltså 0 förfrågningar 0 lån 0 krediter. Då ger en hög inkomst dig ett bra betyg annars impossible...

Haha sant men testade nu efter uppdateringen med 295k och 2. 2 i betyg fått för mig att folk med sämre förutsättningar fått fullt där.

Inkomsten för föregående år kan ju spela in, är ju bättre att ha 300k varje år än 65k ett år och 300 året efter

Är bara att hålla i sig tydligen. Mina 0.12 ifrån igår, som efter förbättrade förutsättningar blev 0.13 (det är en försämring på 8%, ganska mycket egentligen) är nu 0.16 utan att jag gjort ett dyft. Närmare kvällen har jag väl 25.2 eller något.

Du vet Lasse, man blir som man umgås. Det är lugnt vi kommer ge dig tips vart du kan använda dig för lån med dålig UC. Det är vi duktiga på här.

Inkomsten för föregående år kan ju spela in, är ju bättre att ha 300k varje år än 65k ett år och 300 året efter

Ah sant hoppas jag får ett samlingslån ska söka nu nästa uppdatering 260k synligt på uc nollat kreditkort så lär hamna under 1 procent då ska försöka mig på 350k om det inte går sänker jag till 300k direkt, hoppas man kan få ett lån på runt 8 %och att det inte spelar allt för stor roll ang förra årets inkomst.

Trevligt att Bisnode & UC har uppdaterat på hemsidan men när jag gjorde en låneansökan igår och kollade upplysningen som togs idag på Kivra så är det mina gamla uppgifter.
Nu har man dragit på sig en förfrågan helt i onödan, tack för den Bisnode & UC som ger folk fel information över telefon osv..

Får ringa tillbaka imorgon och se vad det är som händer, då lånegivaren bekräftade att dem ser inte dem nya uppgifterna medan UC & Bisnode säger att dem ska göra det.

Trevligt att Bisnode & UC har uppdaterat på hemsidan men när jag gjorde en låneansökan igår och kollade upplysningen som togs idag på Kivra så är det mina gamla uppgifter.
Nu har man dragit på sig en förfrågan helt i onödan, tack för den Bisnode & UC som ger folk fel information över telefon osv..

Får ringa tillbaka imorgon och se vad det är som händer, då lånegivaren bekräftade att dem ser inte dem nya uppgifterna medan UC & Bisnode säger att dem ska göra det.
Igår var det väl inte uppdaterat gällande slutskattebesked i augusti.

Igår var det väl inte uppdaterat gällande slutskattebesked i augusti.
Ringde UC & Bisnode och dem bekräftade att dem hade fått in allt idag och att upplysningen var tagen idag även om jag sökte natten till idag då så att dem borde ha sett det nya, men nope det visar det gamla.

Du vet Lasse, man blir som man umgås. Det är lugnt vi kommer ge dig tips vart du kan använda dig för lån med dålig UC. Det är vi duktiga på här.

Diskuterar löneutmätning och stoppa pengar i madrassen om ett par veckor och skuldsanering i september om takten håller i sig.

Jag har fått överskott av kapital och vet inte varför. Samt kvarskatt jag inte förstår heller...

Hände inte ett skit när jag höjde lönen i UC med 7% för 2018. Men gick från 5 till 4 ff nu och då gick betyget från 2.4 till 1.9. Så ff gör en hel del.

Hände inte ett skit när jag höjde lönen i UC med 7% för 2018. Men gick från 5 till 4 ff nu och då gick betyget från 2.4 till 1.9. Så ff gör en hel del.

Gött. 1,9 är ju ett fint betyg :) Det känns som det i huvudsak är 3 delar som påverkar UC
-Anmärkningar (i synnerhet färska)
-Förfrågningar
-Nyttjade krediter
Förändringar i lön, vanliga lån etc har mindre påverkan. Detta då UC betyget ju säger sannolikheten för att få en anmärkning.

När ska du prova söka på nytt?

När ska du prova söka på nytt?
November eller december. Nov har jag en ff kvar och avslutat ett blanco. Högsta räntan jag har nu på lånen är 5.95%. Så jag måste ha bra förutsättningar för att få något bättre. Jag kommer söka två samlingslån.

Hej! Läst här en del men aldrig skrivit o har en liten fundering..

Är olika FF olika ”värda” tror ni?

Hade en som gick ut i natt från när jag sökte för bolån på Swedbank som gick ut inatt men inget hände med betyget. (Gick från 6ff till 5ff)

Minns när mina 4st blancolånsförfrågningar på typ Lendo fyllde 6mån då gjorde det ganska mycket på betyget.. tror jag fick från typ ca 7,5 till ca 3,8 då.

Har 3,5% i risk på UC nu.

Idag försvann 9 st kreditförfrågningar av 30 st och det hände ingenting på betyget som är högt 70 procent , har inga anmärkningar inkomst 200 000, 5 000 underskott 1 kreditkort 30000 utnyttjat 25000, 1 blanco 15000 det är allt och sista förfrågningarna går ut i november , och det hände ingenting alltså tycker de e jättekonstigt de borde gått ner enligt min situation när bara ff spelat nästan all roll i kreditscoren, nån mer som varit med om det här?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp