- Meddelanden
- 1 783
- Mottagna reaktioner
- 416
- Poäng
- 587
Kan vara fel på UC då det är dags för kredituppdateringenHur kan Kreddy visa 4.4 i betyg och min UC 3.5? Tog billån idag och inte ens förfrågningen kom med på UC? Är det nåt fel hos UC?
- Meddelanden
- 645
- Mottagna reaktioner
- 418
- Poäng
- 527
Ja, det verkar skumt med UC just nu och av vad jag läser här är det tydligen riskabelt att ansöka om lån mellan vissa datum. Det verkar ändå extremt konstigt just nu, eller är det vanligt att det blir så här?Kan vara fel på UC då det är dags för kredituppdateringen
- Meddelanden
- 1 073
- Mottagna reaktioner
- 465
- Poäng
- 557
inte här heller, ganska så spännande nu då jag har sagt upp två kreditkort på totalt 90000kr (bara 150k kvar nu) och minskat nyttjandet av korten. tror att 1 av 3 ff försvinner imorgon ocksåIngen update hos mig!
- Meddelanden
- 1 073
- Mottagna reaktioner
- 465
- Poäng
- 557
inkomst ~500k 2 kreditkort på 50k en kontokredit på 50kVad är dina förutsättningar i övrigt och betyg nu?
Är det 1 kreditkort på 150.000?
hade nyttjande på 140k innan, 108k förra uppdateringen 70-80k på uppdateringen som kommer (0-10000 på oktober uppdateringen)
330k i synligt blanco (1 långivare 2 lån)
ska söka höjning av bolånet med 350k när oktober uppdateringen kommer.
skulle egentligen ha köpt en dyr elektronikpryl för 30000kr förra veckan, men när jag var på väg till honom så ångrade han sig och ville behålla den, så det blir lite mer pengar över än vad jag räknade med, har fått större utbetalningar från investeringar samt kommande två löner kommer vara sjukt bra (ohälsosamt mycket övertid, friskvårdsbidrag samt andra utlägg som och premier)
edit: juli hade jag 1,4 i risk, augusti 1,1
- Meddelanden
- 24
- Mottagna reaktioner
- 9
- Poäng
- 26
Min UC är uppdaterad och trots att en skuld på 168449 kr är helt löst så hände inget med varken score eller betyg? Fortfarande 0,5 och 650 i score. Borde det inte bli lite bättre när en så stor skuld är borta?
A
Anders1312
Gäst
Poäng: 0
Ja, märklig uppdatering tycker jag. Hade innan uppdatering 0,12. Efter uppdatering försämrades det till 0,19. Den enda skillnaden är att en gammal outnyttjad kredit på 55 000 kr hade avslutats (samt att lån minskat i och med avbetalningar som vanligt). Med andra ord, allt har blivit bättre, men betyget sämre? Jag vet att det ibland sägs att det kan vara bra att ha en outnyttjad kredit, och jag har endast en kredit på 12 000 kr som legat outnyttjad en längre tid. Konstigt om ni frågar mig.
- Meddelanden
- 516
- Mottagna reaktioner
- 126
- Poäng
- 337
Mitt är också uppdaterat, gick från 1 till 2 på grund av mer utnyttjat kreditkort( 2000 till 8500).
Jag avslutade ett lån, men det hjälpte inte.
För mig bevisar detta att kreditkort är värst för betyget.
Jag avslutade ett lån, men det hjälpte inte.
För mig bevisar detta att kreditkort är värst för betyget.
- Meddelanden
- 645
- Mottagna reaktioner
- 418
- Poäng
- 527
- Meddelanden
- 212
- Mottagna reaktioner
- 60
- Poäng
- 197
Uppdaterat. Har avslutat en kredit (Moank) och betyget steg med 3 procentenheter![]()
Samma för mig. Avslutade Euroloan krediten och betyget ökade med 2%.
Nästa uppdatering kommer mitt balanzia lån också vara avslutat. Känns som det kommer bli rena katastrofen för betyget 😕
- Meddelanden
- 387
- Mottagna reaktioner
- 364
- Poäng
- 477
När credway började synas på uc ( 0 kr utnyttjat av 25 000) fick jag 0.7 i betyg, har nog inte haft så bra betyg på mååånga herrans år. När jag sedan avslutade den och tror jag sökte bolån också, då steg betyget till ca 1.9 eller liknande. Så en outnyttjad kredit för mig var det bästa som hänt för mitt betyg...
- Meddelanden
- 1 510
- Mottagna reaktioner
- 689
- Poäng
- 667
Min uc är ej heller uppdaterad med score. Ser bara skuldernas uppdatering.Min UC är uppdaterad och trots att en skuld på 168449 kr är helt löst så hände inget med varken score eller betyg? Fortfarande 0,5 och 650 i score. Borde det inte bli lite bättre när en så stor skuld är borta?
- Meddelanden
- 26
- Mottagna reaktioner
- 17
- Poäng
- 46
Gick ned med 0.02% i risk med uppdateringen, trots ett nytt kreditkort (visserligen byttes ett gammalt ut i samband med bankbyte) och ett nytt samlingslån med högre summa. Avslutade Credway också. Vilken resa det blivit under det här året! Började på ca. 46% risk i februari, nu är jag nere på 1.58%. Trots att skuldsättningen totalt sett har ökat med ca. miljonen (bostadsköp) 

- Meddelanden
- 2 797
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 1 027
Mitt är också uppdaterat. Betalade ned ett kreditkort från 20K till 5K runt den 25/8. Ser på minuc att kreditkortet är uppdaterat den 31/8 men att skulden som rapporterats in till UC fortfarande är detsamma som innan jag betalade ned det!? Wtf? Vem pratar man med? UC eller aktuell kortutgivare? Går det att justera i efterhand?
- Meddelanden
- 24
- Mottagna reaktioner
- 9
- Poäng
- 26
Tror du att score kanske uppdateras senare? Eller inte alls?Min uc är ej heller uppdaterad med score. Ser bara skuldernas uppdatering.
- Meddelanden
- 1 783
- Mottagna reaktioner
- 416
- Poäng
- 587
Hade du betalat in till kreditkortet i tid? Dvs innan förra månadens slut? (Edit såg nu att du betalade i tid)Mitt är också uppdaterat. Betalade ned ett kreditkort från 20K till 5K runt den 25/8. Ser på minuc att kreditkortet är uppdaterat den 31/8 men att skulden som rapporterats in till UC fortfarande är detsamma som innan jag betalade ned det!? Wtf? Vem pratar man med? UC eller aktuell kortutgivare? Går det att justera i efterhand?
Jag hade så med Credway förut. Men dem hade inte rapporterat in min extra inbetalning och det var inte så kul

Antar att dem inrapporterade innan det sista Augusti och inte hann registreras :/
- Meddelanden
- 276
- Mottagna reaktioner
- 52
- Poäng
- 167
Nu är det ju ingen nyhet att UC fungerar lite konstigt men detta tar priset för mig iaf. Minskar utnyttjad kredit till ca 20 % från 30 % Löser samtliga bolån så har inga skulder utöver ett kreditkort. Min score går upp från 1,98 till 2,02. Inget farligt men märkligt måste jag säga
- Meddelanden
- 26
- Mottagna reaktioner
- 17
- Poäng
- 46
Äger du fortfarande fastigheten? Det verkar vara det som historiskt förbättrat mitt betyg mest - att få dit fastigheten på UC:n. Kan vara så att det stigit på grund av att ja, du har blivit av med bolånen, men du har också blivit av med bostaden som "säkerhet".
S
sharkvicsisback
Gäst
Då jag starkt ogillar UC så ska ni få ett tips.
Skriv följande om UC-uppgifterna in stämmer efter uppdatering (ni får göra småkorrigeringar för ert specifika fall),
Hej,
Jag föreslår att ni kontaktar de snarast då det är ni som är ansvariga för korrigeringen annars anmäler jag er till datainspektionen.
Hänvisar till tre lagar nedanstående som ni bryter mot om ni inte vidtar åtgärd.
Att det är fel på era system alternativt kommunikationen mellan er och kreditutgivare, det är inget som jag som kund eller privatperson ska drabbas av.
Kreditupplysningslagen
Enligt 12 § kreditupplysningslagen ska – om det finns anledning misstänka att en uppgift i kreditupplysning som har lämnats under den senaste tolvmånadersperioden eller i register som används i kreditupplysningsverksamhet är oriktig eller missvisande – den som bedriver verksamheten utan dröjsmål vidta skäliga åtgärder för att utreda förhållandet. Visar sig uppgiften vara oriktig eller missvisande ska den, om den förekommer i register, rättas, kompletteras eller uteslutas ur registret. Har uppgiften tagits in i en kreditupplysning ska rättelse eller komplettering så snart det kan ske tillställas var och en som under den senaste tolvmånadersperioden fått del av uppgiften.
Datalagen
Av 8 § datalagen framgår att den registeransvarige utan dröjsmål ska företa skälig utredning om det förekommer anledning till misstanke att en personuppgift som ingår i ett personregister är oriktig eller missvisande. En oriktig eller missvisande uppgift ska normalt rättas, ändras eller uteslutas och om en sådan uppgift lämnats till någon annan än den registrerade ska denne normalt underrättas om rättelsen, ändringen eller uteslutningen.
Personuppgiftslagen
Av 28 § personuppgiftslagen framgår att den personuppgiftsansvarige är skyldig att på begäran av den registrerade snarast rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som inte har behandlats i enlighet med denna lag. Om uppgiften lämnats ut till tredje man ska denne normalt underrättas om åtgärden.
Skriv följande om UC-uppgifterna in stämmer efter uppdatering (ni får göra småkorrigeringar för ert specifika fall),
Hej,
Jag föreslår att ni kontaktar de snarast då det är ni som är ansvariga för korrigeringen annars anmäler jag er till datainspektionen.
Hänvisar till tre lagar nedanstående som ni bryter mot om ni inte vidtar åtgärd.
Att det är fel på era system alternativt kommunikationen mellan er och kreditutgivare, det är inget som jag som kund eller privatperson ska drabbas av.
Kreditupplysningslagen
Enligt 12 § kreditupplysningslagen ska – om det finns anledning misstänka att en uppgift i kreditupplysning som har lämnats under den senaste tolvmånadersperioden eller i register som används i kreditupplysningsverksamhet är oriktig eller missvisande – den som bedriver verksamheten utan dröjsmål vidta skäliga åtgärder för att utreda förhållandet. Visar sig uppgiften vara oriktig eller missvisande ska den, om den förekommer i register, rättas, kompletteras eller uteslutas ur registret. Har uppgiften tagits in i en kreditupplysning ska rättelse eller komplettering så snart det kan ske tillställas var och en som under den senaste tolvmånadersperioden fått del av uppgiften.
Datalagen
Av 8 § datalagen framgår att den registeransvarige utan dröjsmål ska företa skälig utredning om det förekommer anledning till misstanke att en personuppgift som ingår i ett personregister är oriktig eller missvisande. En oriktig eller missvisande uppgift ska normalt rättas, ändras eller uteslutas och om en sådan uppgift lämnats till någon annan än den registrerade ska denne normalt underrättas om rättelsen, ändringen eller uteslutningen.
Personuppgiftslagen
Av 28 § personuppgiftslagen framgår att den personuppgiftsansvarige är skyldig att på begäran av den registrerade snarast rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som inte har behandlats i enlighet med denna lag. Om uppgiften lämnats ut till tredje man ska denne normalt underrättas om åtgärden.
- Meddelanden
- 24
- Mottagna reaktioner
- 9
- Poäng
- 26
Är det så att betyget uppdateras senare? Borde det inte ske samtidigt?Nu är kreditengagemangsregister uppdaterat men inte betyget.
- Meddelanden
- 108
- Mottagna reaktioner
- 25
- Poäng
- 112
För mig blev betyget bättre när jag betalade alla Mina kreditkort (3st) sa upp 2 och sökte ett stort blanco , då sjönk betyget från 5 till 1.16 . Ska tillägga att jag har 3 färska förfrågningar och 1 kreditkort kvar ( dock inte fullt utnyttjat)När man betalt in och avslutat krediter och lån och betyget blir högre kommer betyget sjunka igen senare? Eller hur funkar det?
- Meddelanden
- 276
- Mottagna reaktioner
- 52
- Poäng
- 167
Det var en bostadsrätt så de står ju aldrig registrerade som fastighet då det inte är en fastighet i lagens mening. Tänker mer att slippa betala räntor bör minska risken för betalningsanmärkning men ickeÄger du fortfarande fastigheten? Det verkar vara det som historiskt förbättrat mitt betyg mest - att få dit fastigheten på UC:n. Kan vara så att det stigit på grund av att ja, du har blivit av med bolånen, men du har också blivit av med bostaden som "säkerhet".
- Meddelanden
- 387
- Mottagna reaktioner
- 364
- Poäng
- 477
Nu är kreditengagemangsregister uppdaterat men inte betyget.
För mig hände nada med betyget, inte ens 0.01 procent ner.
De enda som hänt iofs, är att mitt Santanderlån står som avslutat. Tror inte ens d är uppdaterat med summorna på bolån/blanco.
- Meddelanden
- 1 510
- Mottagna reaktioner
- 689
- Poäng
- 667
Tror betyget släpar efter endel. Kommer säkert att uppdateras inom kortFör mig hände nada med betyget, inte ens 0.01 procent ner.
De enda som hänt iofs, är att mitt Santanderlån står som avslutat. Tror inte ens d är uppdaterat med summorna på bolån/blanco.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
För mig hände nada med betyget, inte ens 0.01 procent ner.
Samma här..
- Meddelanden
- 1 783
- Mottagna reaktioner
- 416
- Poäng
- 587
Jo betyget stabiliseras/blir bättre. Vad jag har läst tidigare på forumet iaf. En del påverkas mer än andra när man avslutar något. Men vi vet ju att betyget är ju inte allt lånegivare kollar på... banken kollar ju vad som är utnyttjat/beviljat, och om det är sänkt belopp så ser det bättre utNär man betalt in och avslutat krediter och lån och betyget blir högre kommer betyget sjunka igen senare? Eller hur funkar det?

- Meddelanden
- 212
- Mottagna reaktioner
- 60
- Poäng
- 197
Jo betyget stabiliseras/blir bättre. Vad jag har läst tidigare på forumet iaf. En del påverkas mer än andra när man avslutar något. Men vi vet ju att betyget är ju inte allt lånegivare kollar på... banken kollar ju vad som är utnyttjat/beviljat, och om det är sänkt belopp så ser det bättre ut![]()
Låter bra
har löst mitt balanzia lån och euroloan så har inga lån eller krediter nu 
M
Miji
Gäst
ex på hur skevt UC beräknar/tolkar ens finansiella aktiviteter. För ca 1 år sedan så började jag ta tag i mina krediter och lån. Hade då 9 lån/krediter från 6 olika kreditgivare med en ganska bra UC-score. Sen jag började betala av dem och flytta en del in i bostadslånet/bottenlån. Och fram till i juni då jag lyckades () bli av med allt utom lånet på bostadsrätten. Så har min UC blivit sämre bedrövligt.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.