Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Efter avslutade northmill som inte var utnyttjade så steg mitt betyg 0.5 från 1.5 till 2.0

3 ST outnyttjade men beviljade krediter

Kommer detta sjunka igen eller är det vad tre avslutade krediter kan göra för betyget?

Kan ju inte ignorera det när varken mitt uc betyg eller kreddy betyg uppdaterats än, står det att det uppdateras om 3 dagar så tar ju jag för givet att det är om just 3 dagar
jo men den räknar ju ner till just precis den 20e. det finns ingenting som säger att den kommer att uppdateras just den dagen.
jag har haft Kreddy i två år ungefär, den har uppdaterats alla möjliga dagar, även 22 23. och då ändrar den till att räkna ner till den 20e kommande månad trots att den inte är uppdaterad.
och så som nu när min redan är uppdaterad så står det fortfarande att den uppdateras om 3 dagar, då den redan är uppdaterad så kommer ju inget att hända om 3 dagar.

så det är som sagt bara att ignorera att det står att den kommer att uppdateras om 3 dagar då det inte går att lita det minsta på

tyvärr så uppdaterades UC tidigt , så 350k syntes istället för gamla 174k
absolut säkert pga flera UC på kort tid, jag är ju inte överbelånad. men hur kan mitt UC betyg bli bättre än innan efter 3 nya ff och ett nytt blanco lån

kreditkortsbelåningen var under 20% förra månaden, denna månad under 4% det skulle vara det i så fall

Min uppfattning är att blancobelåning inte tycks göra ett skit på betyget så vida det inte är enorma summor (800K +).

Min uppfattning är att blancobelåning inte tycks göra ett skit på betyget så vida det inte är enorma summor (800K +).
vi får se om en månad eller två, tackar jag ja till senaste erbjudandet som jag antagligen kommer göra då är jag över 800k
och tänkte söka igen om en månad

Nu har jag ÄNTLIGEN och för första gången nått ett "Mycket Bra" betyg på 0,87%! En ff försvann och jag har nu två kvar (betyget gick ner från 1,14 till 0,87 när 1/3 ff försvann).
Grattis

vi får se om en månad eller två, tackar jag ja till senaste erbjudandet som jag antagligen kommer göra då är jag över 800k
och tänkte söka igen om en månad

Vad använder du alla slantar till? Lånen du tar alltså. Är det till att samla utanför UC eller ska du in på börsen?

Vad använder du alla slantar till? Lånen du tar alltså. Är det till att samla utanför UC eller ska du in på börsen?
börsen, tyvärr så har nästan allt som jag rekade att köpa i mars redan stigit 50-100%
sen har jag ju mina 200k hos Wästgöta så kommer att ha totalt över en miljon i blanco i alla fall.

jag sprider riskerna, och kör en hel del i säkra aktier, så att jag inte gör som någon annan här på forumet som investerade allt med stora hävstänger och förlorade allt. men visst lite pengar hamnar i lite hög risk aktier, som mindre läkemedelsbolag. köpte på mig lite oljeaktier nu när det var stor REA på dom

Kan det inte vara klokt vänta lite och se vad fan som händer med den här Coronan? Tänk dig en andravåg och inget vaccin på G? Hade utplånat inte bara små företag utan vissa bjässar också...

Kan det inte vara klokt vänta lite och se vad fan som händer med den här Coronan? Tänk dig en andravåg och inget vaccin på G? Hade utplånat inte bara små företag utan vissa bjässar också...
ja denna kraftiga uppgång sedan slutet av mars är oroväckande, jag hade ju hoppats på att pricka in botten men nu står mycket högre än före corona krisen. men det ska nog gå bra ändå tillslut. räntan är låg, 350k till 3,5% och 350k till 4,5%

ja denna kraftiga uppgång sedan slutet av mars är oroväckande, jag hade ju hoppats på att pricka in botten men nu står mycket högre än före corona krisen. men det ska nog gå bra ändå tillslut. räntan är låg, 350k till 3,5% och 350k till 4,5%

Lite det jag menar. Gick upp lite för fort om man tänker på att inget vaccin finns och vi inte är i närheten utav flockimmunitet. Kina förbereder sig för våg 2 nu och den kommer påverka oss bra mycket värre.

https://www.ekonominytta.se/credit-score/

För dom som är lite mer intresserad av att veta hur hela kreditbetygs-systemet fungerar så har jag och @Terry_ nu brutit ner det i partiklar.
Det tog ett bra tag att få ihop detta, så läs när ni känner att det finns tid :)

Vi har också ordnat ett formulär så att man kan registrera sin mailadress nu. Givetvis samlar vi inga namnuppgifter eller liknande.

Senast ändrad:
https://www.ekonominytta.se/uc-score/

För dom som är lite mer intresserad av att veta hur hela kreditbetygs-systemet fungerar så har jag och @Terry_ nu brutit ner det i partiklar.
Det tog ett bra tag att få ihop detta, så läs när ni känner att det finns tid :)

Vi har också ordnat ett formulär så att man kan registrera sin mailadress nu. Givetvis samlar vi inga namnuppgifter eller liknande.

Nu har jag läst. Väldigt informativt och bra. Hade ingen aning om att de viktade de olika aspekterna (betalningshistoria osv) på det sättet :-)

https://www.ekonominytta.se/uc-score/

Riktigt bra. Stort tack för detta :folded:

Blir lite nyfiken på det här med nyttjandegrad av kreditkort. Är det alltså i princip lika bra att ha 25 procents utnyttjat (under 30 procent) som att ha kortet nollat?

Blir lite nyfiken på det här med nyttjandegrad av kreditkort. Är det alltså i princip lika bra att ha 25 procents utnyttjat (under 30 procent) som att ha kortet nollat?

Det stämmer. Att använda totalt upp till 30% påverkar inte kreditbetyget nämnvärt mot 0%. Har man ansökt kredit så måste man ju få använda den också i viss mån utan att det ska slå negativt direkt. Upp till 30% brukar räknas som ansvarsfullt.

Det stämmer. Att använda totalt upp till 30% påverkar inte kreditbetyget nämnvärt mot 0%. Har man ansökt kredit så måste man ju få använda den också i viss mån utan att det ska slå negativt direkt. Upp till 30% brukar räknas som ansvarsfullt.

Grymt bra info. Hade tänkt försöka nolla krediten inför samlingslån snart men har insett att det blir för tufft. Så då ska jag sikta på 25 procent istället (lite extra marginal skadar ju inte :-)

Väntar med spänning på mer information om snöbollseffekten.
Bra information,hos dom som vet ,va vi skuldsatt vill veta.

Superbra sida! Lusläste hela sidan och väntar oxå med spänning på mer info om snöbollsmetoden :)
Tack :folded:

Det kommer inom ett par dagar! Vi skriver så mycket jag hinner när tid finns, kul att ni verkar uppskatta sidan :)

vad för mer info om snöbollseffekten vill ni ha? det finns ju massor skrivet här på forumet om den, bara att söka

Är det någon som vet nått om hur UC score påverkas utav bolagsengagemang?
Står som ordförande/delägare i ett vilande AB

En ff till försvann nu och 5 st återstår. Betyget gick ner till 10,79.
Förlåt för tjat, men tänker att någon mer än mig kanske finner det intressant att se hur ff påverkar betyget. 🙄
När den 6:e försvann (4 ff kvar) gick betyget ner till 8,3 %.
När den 7:e försvann (3 ff kvar) gick betyget till 6,48 % och där står jag nu. Nästa försvinner 31/5, sen har jag två kvar som inte försvinner på nå månader.
Att tillägga är att jag har en belåningsgrad på ca 270 % av min inkomst och flertal maxade krediter. Så ändå ett förvånansvärt bra betyg med de förutsättningarna.

När den 6:e försvann (4 ff kvar) gick betyget ner till 8,3 %.
När den 7:e försvann (3 ff kvar) gick betyget till 6,48 % och där står jag nu. Nästa försvinner 31/5, sen har jag två kvar som inte försvinner på nå månader.
Att tillägga är att jag har en belåningsgrad på ca 270 % av min inkomst och flertal maxade krediter. Så ändå ett förvånansvärt bra betyg med de förutsättningarna.
Vad har du för inkomst?

Senast ändrad:
Jag har 9 ff, 3 stycken försvinner i slutet på maj, 2 i juni, 1 i juli, 1 i okt, 1 i dec och 1 i apr.
Mitt betyg ligger på 0.6 så jag tror inte att mitt betyg kommer påverkas så mycket direkt när mina ff börjar försvinna...

Trodde jag! 2 ff bort och betyget sjönk till 0.4! Har nog aldrig sett mig själv med ett sånt bra betyg! Helt otroligt!!

Fint! Vad har du i övrigt för förutsättningar?

I nuläget så här

Krediter:
-Visa 14000/30000
-Betalkoll 24000/25000 (uppsagd så ej synlig nu)

Blanco:
Swedbank 215000, 5,05 % ränta
Brabank 51000, 12,36 % ränta
SEB 160000, cirka 4,5 % ränta
Santander 117000, 8,95 % ränta
Klarna cirka 25000, cirka 12 % ränta

Årsinkoms 380000

Målet är samlingslån i början av sommaren när alla ff är borta och jag har fått ner kreditkortet ytterligare lite. Hade 6,7 för en månad sedan, men sedan dess har 2 ff försvunnit, kreditkortet halverats och Betalkoll försvunnit från UC. Hoppas komma ner under 1.0 :-)

I nuläget så här

Krediter:
-Visa 14000/30000
-Betalkoll 24000/25000 (uppsagd så ej synlig nu)

Blanco:
Swedbank 215000, 5,05 % ränta
Brabank 51000, 12,36 % ränta
SEB 160000, cirka 4,5 % ränta
Santander 117000, 8,95 % ränta
Klarna cirka 25000, cirka 12 % ränta

Årsinkoms 380000

Målet är samlingslån i början av sommaren när alla ff är borta och jag har fått ner kreditkortet ytterligare lite. Hade 6,7 för en månad sedan, men sedan dess har 2 ff försvunnit, kreditkortet halverats och Betalkoll försvunnit från UC. Hoppas komma ner under 1.0 :)

Härligt! 1,7 är ett fint betyg. Om/när du får ner ditt kreditkort under 30% kommer ditt betyg att sjunka ett flertal tiondelar till tror jag. Det plus 0 ff ger sannolikt ett betyg på 0,9 eller bättre, men det är ju ren spekulation från min sida.

Mitt uc gick från 0,97 till 0,90 (mycket bra kreditvärdighet) eftersom en uc ff fyllde 6 månader idag. Nu har jag 5 ff kvar. Räknar med att söka nytt samlingslån 1 december då jag har 1 ff kvar och dessutom hunnit ändra mitt underskott av kapital.

Senast ändrad:
Jag blev av med 2 ff i mars och en i april och min uc rörde sig inte alls.
Har 2 ff kvar och en försvinner i slutet på juni.
En anmärkning för utmätningsförsök som också försvinner i juni.
UC går 0,1 nedåt varje månadsskifte sedan i höstas så räknar med att det kommer gå från 4,7 till 4,6 om en vecka.
Mest spännande att se vad som sker 11:e juni när anmärkning försvinner, om uc skjuter i höjden eller om det går ner ett snäpp.
Efter det har jag inga anmärkningar eller skulder så det borde ju börja hända nåt med betyget.

Jag blev av med 2 ff i mars och en i april och min uc rörde sig inte alls.
Har 2 ff kvar och en försvinner i slutet på juni.
En anmärkning för utmätningsförsök som också försvinner i juni.
UC går 0,1 nedåt varje månadsskifte sedan i höstas så räknar med att det kommer gå från 4,7 till 4,6 om en vecka.
Mest spännande att se vad som sker 11:e juni när anmärkning försvinner, om uc skjuter i höjden eller om det går ner ett snäpp.
Efter det har jag inga anmärkningar eller skulder så det borde ju börja hända nåt med betyget.
Precis samma här, betalade av 60,000kr från uc skulder och 2 ff försvann men mitt betyg rörde sig inte ens en millimeter, så ringde till uc och dom sa att det låter väldigt konstigt och att jag ska skriva mejl till deras support om detta. Fick ett svar där hon i princip bara förklarade vad uc va för företag och vad deras jobb är men inget svar på min fråga, kan det vara något fel med våra uc tro?

Precis samma här, betalade av 60,000kr från uc skulder och 2 ff försvann men mitt betyg rörde sig inte ens en millimeter, så ringde till uc och dom sa att det låter väldigt konstigt och att jag ska skriva mejl till deras support om detta. Fick ett svar där hon i princip bara förklarade vad uc va för företag och vad deras jobb är men inget svar på min fråga, kan det vara något fel med våra uc tro?
Tror nog mitt uc beror på betalningsanmärkningen, utmätningsförsök är nog värsta typen.
Hoppas på förbättring i mitten på juni

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp