Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Vad menas mef skuldkvot? Är d belåningen man har?

Ja, precis. Säg att du tjänar 100 000 på ett år. Har du 50 000 i lån är ju din skuldkvot då 0,5 (eller 50 procent). Har du istället 350 000 i lån är din skuldkvot 3,5 (eller 350 procent). 148 är ungefär som jag har. Inget vidare, men många har värre.

Ja, precis. Säg att du tjänar 100 000 på ett år. Har du 50 000 i lån är ju din skuldkvot då 0,5 (eller 50 procent). Har du istället 350 000 i lån är din skuldkvot 3,5 (eller 350 procent). 148 är ungefär som jag har. Inget vidare, men många har värre.
Hmm okej..tack snälla. Jag har inkomst på 300k /år o lån på 560k
Är jag mycket överbelånad?

Fast med Trixarns logik så kan någon med 500k i inkomst och 200k i lån varav 100k är övertrasserade krediter få lån väldigt lätt iom att skuldkvoten inte överstiger ens 50% av årsinkomsten. Hur tänker du?

Det sa jag absolut inte. För vad händer med ditt UC? Det skjuter i höjden och du bli bortsilad av den anledningen istället. Säger att jag tror det finns fler faktorer som är exakt lika viktiga om vi inte vill försvinna i det automatiserade systemet.

Det sa jag absolut inte. För vad händer med ditt UC? Det skjuter i höjden och du bli bortsilad av den anledningen istället. Säger att jag tror det finns fler faktorer som är exakt lika viktiga om vi inte vill försvinna i det automatiserade systemet.
Det räcker nu trixarn du skrev visst det. Hade inte påpekat detta annars.

Fast med Trixarns logik så kan någon med 500k i inkomst och 200k i lån varav 100k är övertrasserade krediter få lån väldigt lätt iom att skuldkvoten inte överstiger ens 50% av årsinkomsten. Hur tänker du?

Men något mer än betyget måste det ju handla om med tanke på hur många med bra betyg som får väldigt få erbjudanden när de söker (och oftast har ju just dom dessutom hög skuldsättning jämfört med inkomsten)

Men något mer än betyget måste det ju handla om med tanke på hur många med bra betyg som får väldigt få erbjudanden när de söker (och oftast har ju just dom dessutom hög skuldsättning jämfört med inkomsten)
Precis det jag menar. Många faktorer som spelar roll och inte bara inkomst x skuldbelopp

Hmm okej..tack snälla. Jag har inkomst på 300k /år o lån på 560k
Är jag mycket överbelånad?

Jag tror tyvärr det räknas som ganska högt. Inte så jättelångt från dubbla inkomsten i lån. Men sen kanske det också spelar in vad det är för lån. Tänker mig att ett stort blanco på SEB är bättre än massa smålån hos dyra småaktöree tex.

Vore sjukt intressant om någon representant från UC kunde komma hit och svara på frågor :)

Jag tror tyvärr det räknas som ganska högt. Inte så jättelångt från dubbla inkomsten i lån. Men sen kanske det också spelar in vad det är för lån. Tänker mig att ett stort blanco på SEB är bättre än massa smålån hos dyra småaktöree tex.
Tack för svar igen. Jo känns som högt oxå..vill ju verkligen då småningom samla lånen..kämpat från 57 % till nu 1,4 just för att samla de allra sista skitlånen utanför uc.

Jag börjar verkligen få ångest över att min ansökan i juli inte kommer gå vägen. Jag har kämpat med att få ner uc-betyget i tron om att jag kommer under 4 blir jag garanterad lån. Men nu tvivlar jag då min belåning är på ca 1,4 med 780 k i årslön. Det är verkligen kört om jag inte kommer få ett sista lån.

Jag börjar verkligen få ångest över att min ansökan i juli inte kommer gå vägen. Jag har kämpat med att få ner uc-betyget i tron om att jag kommer under 4 blir jag garanterad lån. Men nu tvivlar jag då min belåning är på ca 1,4 med 780 k i årslön. Det är verkligen kört om jag inte kommer få ett sista lån.
Jag känner oxå så..vad vi ser är ju att bankerna faktiskt blivit hårdare. Ska börja med att få bort betalkoll..så sjunker lånen lite i alla fall

Lek med tanken att deras automatiserade filter ser ut såhär väldigt kortfattat:

UC-betyg: Godkänn mellan 0-10 %. Betyget sätter räntan.

Skuldkvot: Godkänn bara mellan 0-1,5 ggr inkomst.

Underskott: Godkänn 0-12% av inkomst

Betalningsanmärkning: Godkänn ej

Du måste uppfylla alla faktorer för att inte sållas bort i den automatiserade processen hos Lendo. Det förklarar varför vi blir så ”chockade” ibland när någon med bra betyg inte får lån.

Det är så roligt att hjälpa folk med tankar och tips, särskilt såna med härskarteknik @brokoly
Du kan ju läsa igen att jag skriver att alla faktorer måste uppfyllas. Lägg ner med attityden, tror du det är en positiv egenskap att bete sig som ett asshole? kan informera dig om att det är det inte.

Ni andra är välkomna att använda mina perspektiv av lånekarusellen om ni vill, kan det hjälpa någon så är det värt att fortsätta hänga här på forumet och tipsa.

Förstår exakt nada....hur kunde jag bli beviljad med 19,9% på kreddy? Visserligen står det riskprognos 7.79% på den uc som togs. Skrev tidigare om mina förutsättningar. Procenten verkar liksom inte ha så stor betydelse.

Tack för svar igen. Jo känns som högt oxå..vill ju verkligen då småningom samla lånen..kämpat från 57 % till nu 1,4 just för att samla de allra sista skitlånen utanför uc.

Har du gjort den resan är det ju grymt bra jobbat och en lång bit på vägen! Hoppas att du ska kunna samla allt, men du får ju kanske göra det i steg om det är så att bankerna blivit tuffare (men det har du ju redan gjort antar jag med tanke på ditt fina betyg). Kanske bara samla de absolut värsta i första steget osv osv till den totala skuldbördan kommer ner en bit till.

Hur mycket är det du behöver för att släcka bränderna utanför UC?

jag fick avslag på min ansökan av Brocc, kreditbetyg 0,5 lånet var endast på 145.000 och till en ganska så hög ränta 7.25%
går att välja collector också men då till 12,54% på 300.000 men det är lite väl hög ränta :/

kreditbetyget verkar ha liten betydelse

jag fick avslag på min ansökan av Brocc, kreditbetyg 0,5 lånet var endast på 145.000 och till en ganska så hög ränta 7.25%
går att välja collector också men då till 12,54% på 300.000 men det är lite väl hög ränta :/

Oj?? Du har ju mycket bra betyg. Så märkligt..hur var dina förutsättningar? Söktw du via Lendo?

Fan vad sjukt.

Någon som vill gissa?
Snart dags för ny ucuppdatering..senaste tiden ploppar det upp nya lån på uc..credway etc..betalkoll..vad tror ni härnäst? Min fasa är att kivra börjar synas..eller untie!!

Någon som har koll på vad som hände med betyget hur mkt det sjönk när ens utmätningsförsök försvann?

Har äntligen kommit ner till 29,2% efter att ha haft 78% (!!) i januari. Undrar hur mycket det kommer gå upp nu när inkomst etc uppdateras... har något mindre i årslön och något högre underskott :( så det borde påverka negativt.. Kunde inte ändra underskottet då jag MÅSTE få tillbaka varenda krona på skatten för att betala ner kreditkorten som nästan är maxade....

Har äntligen kommit ner till 29,2% efter att ha haft 78% (!!) i januari. Undrar hur mycket det kommer gå upp nu när inkomst etc uppdateras... har något mindre i årslön och något högre underskott :( så det borde påverka negativt.. Kunde inte ändra underskottet då jag MÅSTE få tillbaka varenda krona på skatten för att betala ner kreditkorten som nästan är maxade....
Underskottet räknas inte med i betyget

Underskottet räknas inte med i betyget

Det gör det definitivt och dessutom rätt så stor roll. Min inkomst ökade med 100.000 och underskottet ökade med 30.000. Samma dag fick jag sämre kreditbetyg. Förhållandet mellan inkomst/underskott kan påverka betyget ordentligt eftersom systemen räknar baklängens på hur mycket lån som du har.

Underskottet = ränta i majoriteten av fallen. Ett högt underskott är stark indikation på många lån och till hög ränta. Stämmer inte siffrorna överens med synliga lånen så talar det om att du har många lån utanför UC och det påverkar kraftigt.

Det gör det definitivt och dessutom rätt så stor roll. Min inkomst ökade med 100.000 och underskottet ökade med 30.000. Samma dag fick jag sämre kreditbetyg. Förhållandet mellan inkomst/underskott kan påverka betyget ordentligt eftersom systemen räknar baklängens på hur mycket lån som du har.

Underskottet = ränta i majoriteten av fallen. Ett högt underskott är stark indikation på många lån och till hög ränta. Stämmer inte siffrorna överens med synliga lånen så talar det om att du har många lån utanför UC och det påverkar kraftigt.

Bilagor

• uc.webp
    uc.webp
    34.8 KB · Visningar: 231
Det visar sig. Jag räknar absolut med att det försämrar mitt betyg, det har man förstått. Frågan är bara hur mycket....

minns du om det försämrades JÄTTE mycket eller bara litegrann till det sämre?

minns du om det försämrades JÄTTE mycket eller bara litegrann till det sämre?

Kollade nu.

2018: 340k inkomst/123k underskott
2019: 445k inkomst/139k underskott

Betyg 5e april före 2019s siffror blev inrapporterade: 3.15 (säkerställt via gammalt printscreen)

Betyg samma dag som I/U uppdaterades 6e april 2020 (för 2019s siffror): 3.67 på UC i betyg

Kollade nu.

2018: 340k inkomst/123k underskott
2019: 445k inkomst/139k underskott

Betyg 5e april före 2019s siffror blev inrapporterade: 3.15 (säkerställt via gammalt printscreen)

Betyg samma dag som I/U uppdaterades för 2019: 6e april: 3.67
Men liksom jag förstår allt det där och vi har ju det svart på vitt här nu men när "customer operations" (!) säger att det inte påverkar betyget måste man ju ändå liksom ta det i beaktning...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp