Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Är den precis ny så ligger det nog högt ett tag nu men minskar med tiden. Betala ner lån och vänta ut ff så.minskat det med tiden men med missköt kredit så är det minst 2 år innan det börjat bli vettigt säkert

Hej, jag fick en misskött kredit i dagarna och betyget höjdes . Kommer betyget ligga på 55 nu i 3 år eller finns det annat som förfrågningar minska lån och krediter tex som ändå gör att betyget går ner ? Plus så undrar jag när uppdateringen för 2020 syns på uc ? Mvh Nisse
Jag fick 1 st missbrukat bankkonto 2019-12-05, samt 2 missbrukade krediter 2020-03-05 samt 2020-05-06. Betyget hamnade på över 60 % för mig.
Har dock ”låg” inkomst deklarerad från 2019 endast 198.000kr och underskott på 43.400kr. Hade även då runt 16-17 förfrågningar. Har även endast 21.000kr synligt på UC. Så har inte speciellt höga krediter / lån.

Idag ligger betyget på 44.5 %, nere på 14 förfrågningar och inkomsten kommer att ökas från 198.000kr till 398.000kr vid deklaration i april. Underskottet kommer också öka, dock endast till 51.000kr.

Jag upplever att betyget inte förändras jättemycket pga dessa anmärkningar. Har inte märkt nån skillnad på betyget när anmärkningen heller blev 1 år gammal.
Men visst tror jag på att inkomst och förfrågningar kan hjälpa till att förbättra betyget. Men tror faktiskt anmärkningarna behöver försvinna helt innan man kan sikta mot att få ett ”bra” betyg faktiskt.

Uppskattar input på följande situation.

Sitter lite i skiten då jag blev uppsagd på jobbet förra månaden och jag nu får min sista lön den här månaden. Jag har anmält till A-kassa, arbetsförmedling och fan och hans moster från 1:a Mars men det kan ju dröja innan det drar igång. Jag hade ingen stress tidigare då jag redan hade räknat på att få ut skatteåterbäring men min gode chef och revisor har gjort kaos med min deklaration pga permittering så jag måste betala 15K själv nu men istället ska de såklart ändra deklarationen vilket innebär att pengarna/inkomstuppdatering inte lär komma föränn senaste Juni. (Bör hamna på kring 270K inkomst och 35K underskott om jag räknat rätt)

UC 36%
200K synligt varav 70-80K är maxade krediter utspritt på 3 kreditgivare.
183K inkomst, 1.8K underskott.
13ff och nästa försvinner inte föränn i Maj och resterande är Juli-September. Senaste ff är ifrån November.
0 anmärkningar, 0 inkasso, 0 KFM
Total kostnad per månad ligger på 12-13K för allt.

Ser ut som att jag ska kunna dra ner krediterna med 50-70K tillfälligt via en vän men frågan är hur mycket detta kan påverka betyget på en månad? Nästan så jag skulle behöva akut-söka nästa månad även om jag skulle få pissig ränta. Skulle behöva kring 300K totalt men känns omöjligt i dagsläget att få något alls såklart utan faktiskt inkomst men har ju lönespecc från den här månaden...

Lär ut och stress-söka jobb nästa vecka. Har kontakter som vet om situationen som ställer upp på kostnaderna tillfälligt om det krävs men den skammen vill jag slippa så gott jag kan.

Mycket i ditt fall. Jag vågar sticka ut hakan och säga 10-15%. Förfrågningarna står för resterande.

Vänta in nya inkomsten+en förfrågan i maj + nolla krediterna och du bör kunna landa ett bättre betyg.

Tack för svar! Ja det känns som att det borde göra mycket då jag personligen tycker mitt poäng är extremt högt trots mina mindre bra förutsättningar, eller vad säger du? Hade som högst 49 i höstas och nu går det ju neråt iallafall men.

Får försöka hålla ut helt enkelt, tror att när inkomsten blir högre än lån kan det säkert förbättra.

Maxade krediter kan ha en oerhörd betygpåverkan. Se bara till att nolla dessa.

Om jag har 3 krediter, bör jag nolla dessa eller bör jag också stänga av 1-2 av dom?

Om jag har 3 krediter, bör jag nolla dessa eller bör jag också stänga av 1-2 av dom?
Du kan nolla och avsluta 2st, behåll 1 st med några hundralappar utnyttjad annars kan uc mätaren tro att även den är avslutad och temporärt försämra ditt betyg.

För mig hände ingenting när jag hade två övertrasserade krediter vid uppdatering men när 11 ff blev 10 idag så gick betyget från 17,8 till 13,1.

Det kan va olika steg. Tex från 5 till 4 då sjunker det mer än från 7 till 6. Så betyget förbättras inte gradvis är min uppfattning.

Sen tar det tid med, ibland kan betyget bli bättre utan ändringar. Bara att mer tid gått utan nya lån och förfrågningar.

När uppdateras taxerad inkomst 2021 så den kommer hos UC?

ingen betalningsanmärkning men pga 62tkr deklarerat 2019 samt onödiga frågor har jag 29,5% hos UC..

Ytterligare förfrågan blev 6 månader gammal, från 36% till 35% vid 00:01. Varje procent räknas. 🙄

Nästa uppdatering kommer detta vara ändrat:

Remember Kredit: 29K/30K till 14K/30K
Credway: 30K/30K till 10K/30K
Betalkoll: 10K/10K till 0K/10K

Ska bli intressant att se påverkan nästa månad. :face3hearts:

Idag har jag ett uc Score på 14.6 %
29FF
2 betalningsanmärkningar kvar som går ut nästa år.
Års inkomst 319tkr
Underskott på 80tkr

När nya årsinkomst uppdateras så kommer jag ha 360tkr och ett underskott på 8tkr.

Tror ni mitt uc Score kommer förändras mycket när uc får mina nya uppgifter?

Förvånansvärt bra betyg för att ha så många ff. Skulle tippa på att ingen extrem skillnad kommer hända med betyget men lite kanske, dock att det förbättrar chanserna oavsett då jag skulle tro att vissa banker ger avslag pga högt underskott. Endast en teori.

Pushade ner så mycket som jag kunde, blev iallafall:

Credway: 30K/30K till 13K/30K

Nu återstår bara att vänta till mitten av denna månad och se hur stor skillnaden blir från nuvarande 35%. Glömde ringa in till Betalkoll att stänga av den vilket jag kanske borde ha gjort, dock borde man nog se någon ändring. Kommer ligga kring 160k i skulder i allmänhet genetemot inkomst på 183K, har legat över 200K i över ett halvår så detta borde väl vara positivt kan man ju hoppas.

Nu återstår bara att vänta till mitten av denna månad och se hur stor skillnaden blir från nuvarande 35%. Glömde ringa in till Betalkoll att stänga av den vilket jag kanske borde ha gjort, dock borde man nog se någon ändring. Kommer ligga kring 160k i skulder i allmänhet genetemot inkomst på 183K, har legat över 200K i över ett halvår så detta borde väl vara positivt kan man ju hoppas.
Det där kommer skicka dit betyg i rätt riktning!

Det där måste hjälpa. Men ha kvar betalkoll på noll, det är bra för betyget. Stäng ej.

Hej!

Efter många år av dåligt skött ekonomi, så börjar jag nu äntligen få stenkoll över min ekonomi, samt vikten av ett bra UC-score.
Nu är jag kanske inte den mest "optimala" skribenten här, med ett nuvarande score på 0,3% - Men jag har kämpat med skulder och är glad att jag lyckats komma dit jag är idag.
Målet är att inom 2 år köpa hus. Jag vill såklart ha de bästa förutsättningarna till detta.

Har i min upplysning en gammal kredit hos Northmill på 10.000:- som ligger kvar sedan min tid med sms-lån (krediten är ej utnyttjad).
Har lusläst tråden, och jag förstår att i många fall ser UC det som något positivt att ha en öppen kredit - som en buffert. Det enda jag har i kredit utöver detta, är mitt bolån från HSB samt 2 st från Resurs-bank, den sista krediten är slutbetald i April, sedan har jag inga skulder utöver bolån.
Jag är dock inte intresserad av en öppen kredit hos Northmill, så denna ringer jag och stänger imorgon. Hur mycket tror ni det skulle påverka mitt score? Samt hur lång tid det skulle ta för den att "repa" sig?

Jag önskar alla här inne ett Stort lycka till - Kämpa!

Mvh

Hej!

Efter många år av dåligt skött ekonomi, så börjar jag nu äntligen få stenkoll över min ekonomi, samt vikten av ett bra UC-score.
Nu är jag kanske inte den mest "optimala" skribenten här, med ett nuvarande score på 0,3% - Men jag har kämpat med skulder och är glad att jag lyckats komma dit jag är idag.
Målet är att inom 2 år köpa hus. Jag vill såklart ha de bästa förutsättningarna till detta.

Har i min upplysning en gammal kredit hos Northmill på 10.000:- som ligger kvar sedan min tid med sms-lån (krediten är ej utnyttjad).
Har lusläst tråden, och jag förstår att i många fall ser UC det som något positivt att ha en öppen kredit - som en buffert. Det enda jag har i kredit utöver detta, är mitt bolån från HSB samt 2 st från Resurs-bank, den sista krediten är slutbetald i April, sedan har jag inga skulder utöver bolån.
Jag är dock inte intresserad av en öppen kredit hos Northmill, så denna ringer jag och stänger imorgon. Hur mycket tror ni det skulle påverka mitt score? Samt hur lång tid det skulle ta för den att "repa" sig?

Jag önskar alla här inne ett Stort lycka till - Kämpa!

Mvh
Hej! Ett kreditkort är bra att ha och enbart en nyttjadegrad om max 10% har jag för mig. Men en kredit som Northmill är inte samma sak. Det är en högkostnadskredit. Så den bör du stänga ner. Och det kommer vara positivt för ditt betyg. Ring och be dom stänga den. Den uppdateringen bör då synas i maj.

Uppdateras inkomsten i mittUC betyget när man får slutskattebesked eller i mitten av månaden?

Hej!
Försökte ta ett blancolån tidigare till en bil men fick avslag. Hade då 8% i riskprognos och 8 förfrågningar. Har nu gått från student till årslön på 550tkr vilket borde synas i juni som jag förstår det i uc.
Just nu har jag 1,26% riskprognos och 4 st förfrågningar varav senaste är för Amex sen 8 månader tillbaka. Påverkar Amex nånting nämnvärt? Betalar alltid fakturan på hela beloppet i tid. Vågar man sig på en låneansökan i juni? Man är ju halvt livrädd för det nu för tiden.

Blir intressant och se om en diff på årsinkomsten på minus 40k gör negativt för betyget denna månad. Ligger på 2.7 nu. Men blir samtidigt av med en FF den 12/4 samt att 3 lån blir 2 vid månadsuppdateringen (samma belopp)

Är otålig och väntar på att det ska bli Juli.

Har 10,9 i UC nu. Gått ner från ca 40 förra året.
Har 6FF nu, kommer då ha 2 kvar som kommer vara över halvåret.
Samt gå från 327 500 i årlön till ca 415 000

Försöker få ner mina krediter med. Stängde en denna månaden. Samt försöker få ner de jag har.
Ska ta skattepengarna och betala ner mer när de kommer i juni.

Hoppas de kommer ge betyget en knuff i rätt riktning så att det ser bättre ut i Juli!.

3 månader kvar...

Är otålig och väntar på att det ska bli Juli.

Har 10,9 i UC nu. Gått ner från ca 40 förra året.
Har 6FF nu, kommer då ha 2 kvar som kommer vara över halvåret.
Samt gå från 327 500 i årlön till ca 415 000

Försöker få ner mina krediter med. Stängde en denna månaden. Samt försöker få ner de jag har.
Ska ta skattepengarna och betala ner mer när de kommer i juni.

Hoppas de kommer ge betyget en knuff i rätt riktning så att det ser bättre ut i Juli!.

3 månader kvar...

Snyggt jobbat!

Vilken månad förra året hade du 40%?

Detta året väntar jag inte med spänning på taxerings uppdateringen då man tappat inkomst från 500tkr till 340tkr pga corona läget,,, blir av med 5 anmärkningar den 20e denna månad o kommer ner i 4st o 2 st försvinner I september, men när mina anmärkningar trillat av innan har det inte gjort något direkt på betyget (kan va mängden anm man haft kvar som spelar in) bävar inför denna taxerings uppdateringen :(

Snyggt jobbat!

Vilken månad förra året hade du 40%?

Ohh minns inte, men skulle tro att det var kring juni/Juli.
Tyvärr beror mina skulder till 80% av ett destruktivförhållande, samt att han utnyttjade det faktum att jag var sjuk.
När jag blev frisk och började ställa krav och inte längre tänkte täcka upp för honom ekonomiskt, eller gå med på fler lån/avbet Gjorde han slut :folded: (Sådant som han även tagit i mitt namn, med hjälp av min bankID då jag legat sjuk upptäckte jag då... )
Har jobbat på ekonomin sedan Augusti mer eller mindre. Försöker betala in så mycket extra jag kan, samt jobbar extra, därav som jag får högre inkomst för 2020.
Så det lär ha varit innan Augusti som UCn var så hög.

Jag har fått mitt skatte beslut nu, och undrar när syns den nya inkomsten på uc ? Någon som vet !

Detta året väntar jag inte med spänning på taxerings uppdateringen då man tappat inkomst från 500tkr till 340tkr pga corona läget,,, blir av med 5 anmärkningar den 20e denna månad o kommer ner i 4st o 2 st försvinner I september, men när mina anmärkningar trillat av innan har det inte gjort något direkt på betyget (kan va mängden anm man haft kvar som spelar in) bävar inför denna taxerings uppdateringen :(
Om du har skuldsaldo historik kvar då händer inte mycket när anmärkningar försvinner. I december försvann 10 st anmärkningar för min del och betyget har inte ändrats alls . Har räknat med det och var inte överraskad alls. Har haft anmärkningar i många år och man lär sig hur dem har samband med betyget!!

Hur ser bankerna på UC-score? Har 0.33% men fortfarande 0 i UC-score.

Bankerna ser inte uc score. Det är för dig själv. Men du kan omöjligt ha 0. Om du har 0.33 i betyg lär du ha åtminstone 7-800 i score. :) Då dom har en tendens att följas åt.
Nej, det står 0. Har haft 0 ganska länge eftersom skuldsaneringen precis är avslutad.

Har gått från 40% till 4.3% på 16månader.

Inkomst 2020 - 525.000kr (ökade min inkomst med 105.000kr jämfört med 2019)
Underskott 2020 - 37.000kr.
Blancolån - 200.000kr (amorterat nästan 50.000kr under 2020 trots pissränta på 18%
Förfrågningar - 7st varav 5st 8-11månader gamla.
Anmärkning - 1st som förfaller den 26:e april.

Alltså - ökad inkomst med över 100.000kr, minskade krediter med 50.000kr samt en anmärkning som försvinner.
Dags för samlingslån till lägre ränta, äntligen!

Någon som har en kvalificerad gissning på vart mitt kreditbetyg kan tänkas ligga i slutet av april?
Har ju läst en hel del om att risken kan gå upp i anslutning till att man blir fri från anmärkningar.

Vill ju söka samlingslånet så snabbt det går - kommer en ytterligare väntan efter anmärkningen försvunnit, i typ 1-2 månader, göra skillnad?

Skiljer sig räntan man erbjuds mkt om man t.ex har 0.5, 1.0 eller 1.7?

Mitt underskott kommer vara 60 på en årsinkomst på 435 när uppgifterna uppdateras. Förra året var det 24 på en inkomst på 379. Mitt nuvarande betyg är 0,87 och trenden har varit jättefin sedan jag slutade spela och fick hjälp att sanera ekonomin. Nu är jag orolig över ett större bakslag på betyget pga underskottet. Någon som kan spekulera i hur hårt mitt ökade underskott kommer påverka?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp