Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Okej, bra! Blev lite rädd där ett tag. Men vet du om avslutade krediter visas för bankerna? Finns ett fält där de står med mina avslutade krediter.
det enda som syns av avslutade krediter är historiken över hur mycket lån och antal kreditgivare som du har haft senaste året som redovisas under rubriken kreditengagemang på kreditupplysningen som visar hur mycket du hade i lån vid 6 olika tillfällen senaste tolv månaderna

Senast ändrad:
det enda som syns av avslutade krediter är historiken över hur mycket lån och antal kreditgivare som du har haft senaste senaste året som redovisas under rubriken kreditengagemang på kreditupplysningen som visar hur mycket du hade i lån vid 6 olika tillfällen senaste tolv månaderna
Tack för svar!

De krediterna du hade var positiva för ditt betyg, att du valt att avsluta dessa gör att du har mindre reserver att ta av i kristider.
Det bästa hade varit att betala av dessa men inte avsluta. Men ändå bör det ju rört sig något.
Är dina blanco avbetalade innan sista aug?
Jaha, sådär tänkte ju inte jag. Jag tänkte snarare att har jag öppna tillgängliga krediter så har jag ju möjlighet att ”skuldsätta” mig mer. Vilket en eventuell långivare hade sett som negativt. Men det är säkert som du säger.

Ja blancolånen var betalda innan sista augusti. Så himla märkligt att mitt betyg inte förändrats någonting. Riktigt antiklimax. Om det nu inte är så att jag behöver vänta ytterligare tid av nån anledning.

Tror jag har 3 ff om det nu skulle påverka, samtliga från i år.

Jag har väntat med spänning på månadens uppdatering vad det gäller kreditscore och riskprognos, trots uppdaterade lån/krediter så har min score inte förändrats någonting. Kan det dröja ytterligare några dagar tro?

Följande förändringar har skett nu (jämfört med förra månaden, augusti):
Totalt 172000 kr tidigare utnyttjad kredit är betalt, 10 utav 13 kreditkort är betalda och avslutade som ett resultat av detta.
En avbetalningskredit på 27000kr är betald och avslutad.
1 blancolån på 13000kr är betalt och avslutat.
1 blancolån på 120000kr är betalt, dock kvarstår 140kr (upplupen ränta) vilket gör att den inte är avslutad...

I övrigt är inga befintliga kvarstående skulder ökade utan snarare minskade pga vanlig månatlig amortering.

Hur kan min UC-score (495) och riskprognos (12.9%) vara oförändrad??
du bör ju ha fått en förädring av betyget kan tyckas med så stora förändringar oavsett om det vore till det bättre eller till det sämre.
men hur stor nyttjandegrad av dina kvarvarande krediter har du? nyttjandegraden påverkar extremt mycket, 90% nyttjandegrad av 20000 ses ungefär som lika dåligt som om det hade varit 90% av 200000

Det bästa är alltid att avsluta krediterna helt! Det tar ca 1-2 månader innan bankerna har rapporterat det till UC.
Mitt betyg ligger stadigt på bra senaste året pga att jag har varken krediter eller avbetalningar.
Ett tydligt mönster!

Har du fler outnyttjade krediter = finns en risk att du tar av dess när du villhöver.

Det bästa är alltid att avsluta krediterna helt! Det tar ca 1-2 månader innan bankerna har rapporterat det till UC.
Mitt betyg ligger stadigt på bra senaste året pga att jag har varken krediter eller avbetalningar.
Ett tydligt mönster!

Har du fler outnyttjade krediter = finns en risk att du tar av dess när du villhöver.
Det är inte alltid det bästa att avsluta krediter, iaf inte om man ser till kreditbetygets bästa.
En lågt nyttjad kredit eller inte nyttjad alls stärker vanligen kreditbetyget.

Det är inte alltid det bästa att avsluta krediter, iaf inte om man ser till kreditbetygets bästa.
Håller inte med dessvärre. Jag och flera här har avslutat allt och fått ner betyget avsevärt.

Senast ändrad:
Jag gick ned från 9.0 till 2,6 på uc för att bara ha betalat in en kredit på 50.000 samt avsluta den samma månaden. Trodde först att det var dåligt för mitt betyg att jag skulle avsluta det så det behöver inte alls stämma.

Ett tydligt mönster!

Oj har varit med, fått höra från många och upplevt att motsatsen till det du skriver är den rätta vägen att gå. Att man ska ha outnyttjad kredit och det är bra för betygen

Om man tittar på te.x sin totala skuldsättning så är det vanligt att det outnyttjade krediten ses som en skuldsättning eftersom det är pengar som du även har , även fast du inte använder dom = en skuld. Inte en tillgång.

du bör ju ha fått en förädring av betyget kan tyckas med så stora förändringar oavsett om det vore till det bättre eller till det sämre.
men hur stor nyttjandegrad av dina kvarvarande krediter har du? nyttjandegraden påverkar extremt mycket, 90% nyttjandegrad av 20000 ses ungefär som lika dåligt som om det hade varit 90% av 200000
Jag har bara tre öppna krediter kvar på UC.

1: beviljat 20'000 kr, utnyttjat 1120 kr
2: beviljat 50'000 kr, utnyttjat 385 kr
3: beviljat 40'000 kr, utnyttjat 0 kr

Alla dessa tre är avslutade nu, men hann inte avslutas innan sista augusti, så därför de ligger kvar i UC:n till nästa uppdatering.

Utöver de tre krediterna så har jag två blancolån, ett på 149 kr (tillkom ränta så det avslutades inte helt när jag betalade in 120 000 kr förra månaden) och ett på 103'500 kr.

Har ett csn-lån på 13'300 kr och tyvärr en anmärkning om "misskött kredit" som tillkom 2021-04-15.

Jag har alltså sedan förra månaden betalat in och avslutat skit för över 400'000 kr. Men min score eller riskprognos har inte rört sig. Det gör mig väldigt konfunderad....

Jag har bara tre öppna krediter kvar på UC.

1: beviljat 20'000 kr, utnyttjat 1120 kr
2: beviljat 50'000 kr, utnyttjat 385 kr
3: beviljat 40'000 kr, utnyttjat 0 kr

Alla dessa tre är avslutade nu, men hann inte avslutas innan sista augusti, så därför de ligger kvar i UC:n till nästa uppdatering.

Utöver de tre krediterna så har jag två blancolån, ett på 149 kr (tillkom ränta så det avslutades inte helt när jag betalade in 120 000 kr förra månaden) och ett på 103'500 kr.

Har ett csn-lån på 13'300 kr och tyvärr en anmärkning om "misskött kredit" som tillkom 2021-04-15.

Jag har alltså sedan förra månaden betalat in och avslutat skit för över 400'000 kr. Men min score eller riskprognos har inte rört sig. Det gör mig väldigt konfunderad....

Det kan ta 1-2 månaderna innan krediterna står som avslutade. Det kan vara bra att ringa dessa långivaren och även få det bekräftad. Bara för att du betalt in allt betyder inte det att dom automatiskt avslutar. Väldigt sällan faktiskt.

Din missköta kredit kan ställa till ditt betyg också.

CSN lån räknas ej med i skuldbilden på minUC.

Troligtvis kommer ditt betyg snygga till sig i oktober/november.

Det kan ta 1-2 månaderna innan krediterna står som avslutade. Det kan vara bra att ringa dessa långivaren och även få det bekräftad. Bara för att du betalt in allt betyder inte det att dom automatiskt avslutar. Väldigt sällan faktiskt.

Din missköta kredit kan ställa till ditt betyg också.

CSN lån räknas ej med i skuldbilden på minUC.

Troligtvis kommer ditt betyg snygga till sig i oktober/november.
Får ha lite is i magen och hoppas på det till nästa eller näst-nästa uppdatering då :)

Jag betalar 49 kr/mån för kreditkollen och där står alla dessa som avslutade nu efter senaste uppdateringen. Måste klicka på "visa avslutade" för att de ska synas. I samband med att all betalning har genomförd så har jag ringt runt till varenda en och ordnat med avslut och även krävt bekräftelse på det.

Men det kan vara så - om det var det du menade - att min "kreditupplysning" inte är uppdaterad än.

Aja, ingen brådska jag tittar till den om en månad igen helt enkelt.

Får ha lite is i magen och hoppas på det till nästa eller näst-nästa uppdatering då :)

Jag betalar 49 kr/mån för kreditkollen och där står alla dessa som avslutade nu efter senaste uppdateringen. Måste klicka på "visa avslutade" för att de ska synas. I samband med att all betalning har genomförd så har jag ringt runt till varenda en och ordnat med avslut och även krävt bekräftelse på det.

Men det kan vara så - om det var det du menade - att min "kreditupplysning" inte är uppdaterad än.

Aja, ingen brådska jag tittar till den om en månad igen helt enkelt.

Ha lite is i magen! Det kan som sagt ta lite längre tid än vid den vanliga uc - uppdateringen.

Jag gick ned från 9.0 till 2,6 på uc för att bara ha betalat in en kredit på 50.000 samt avsluta den samma månaden. Trodde först att det var dåligt för mitt betyg att jag skulle avsluta det så det behöver inte alls stämma.
men du hade kanske haft mycket bättre än 2,6 om du hade haft den kvar men nollad, 2,6 är ju fortfarande ett ganska så dåligt betyg

Är det inte så att det är bättre för betyget att nolla krediter men inte avsluta dem?
men du hade kanske haft mycket bättre än 2,6 om du hade haft den kvar men nollad, 2,6 är ju fortfarande ett ganska så dåligt betyg

Är det inte så att det är bättre för betyget att nolla krediter men inte avsluta dem?
Det råder uppenbarligen väldigt delade meningar om detta . Då det verkar vara rätt mkt 50/50 vad som händer om du avslutar helt eller behåller.
Jag själv har bara sett tydlig förbättring med att avsluta helt.

Det råder uppenbarligen väldigt delade meningar om detta . Då det verkar vara rätt mkt 50/50 vad som händer om du avslutar helt eller behåller.
Jag själv har bara sett tydlig förbättring med att avsluta helt.
Det har skrivits att andra fått sämre när de avslutat krediterna. Så det måste vara vissa parametrar som avgör om det blir bättre eller sämre, kanske taxerad inkomst? Bättre att avsluta krediter vid låg inkomst. Jag väntar med spänning när min Betalkoll försvinner fr Uc. Har stått stilla på 6,6 i över ett år

Halvskum grej. Hade en ff från 20/9 2021 som gick ut igår, gick från 3 ff till 2 ff. När jag loggar in så är kreditbetyget oförändrat och under betyget står den kreditupplysningen med på listan över senaste förfrågningarna (!) men när jag kollade Min upplysning så är inte den ff med på listan över senaste 12 månaderna. Skumma är att jag loggar in idag igen och då har betyget gått från 1% till 0.8% och under betyget står den ff inte med längre.

Halvskum grej. Hade en ff från 20/9 2021 som gick ut igår, gick från 3 ff till 2 ff. När jag loggar in så är kreditbetyget oförändrat och under betyget står den kreditupplysningen med på listan över senaste förfrågningarna (!) men när jag kollade Min upplysning så är inte den ff med på listan över senaste 12 månaderna. Skumma är att jag loggar in idag igen och då har betyget gått från 1% till 0.8% och under betyget står den ff inte med längre.
Vilken tid loggade du in igår? De brukar försvinna från min uc runt 8-10 på morgonen, vad jag upplevt det som iallafall.

99A1E34E-C461-4C97-BED6-14B6491F7803.webp
DD985D66-FD0B-4498-8CED-0466FD65EF9F.webp

Från augusti 2021 med typ 20 olika lån och 480 000 i skulder. Till nu september 1 lån på 281 000 och betyg 0.8% känns underbart❤️

Hur var det nu. Visst uppdaterar UC numera vissa krediter på dagligdags vilket gör att gamla strategin att nolla siste i månaden och ta ut typ 3e inte fungerar längre?

Hur var det nu. Visst uppdaterar UC numera vissa krediter på dagligdags vilket gör att gamla strategin att nolla siste i månaden och ta ut typ 3e inte fungerar längre?
+1 Undrar också hur UC uppdaterar krediterna, inte följt forumet på ett tag

Trodde det var betyget som uppdateras dagligen och lån och krediter i månadsskiftet? Har de ändrat?

Nere på 1,3 nu, 5 ff kvar som försvinner mellan januari och april. Det försvann två st den 22 och 23 september nu, men det var bara den 22 som betyget sjönk från 2,2 till 1,3. Jag som hade en våt dröm att komma ner under 1, jag ska ha is i magen till januari nu och se om jag kommer under 1 och söka nytt samlingslån för att sänka mina räntor lite.

Nere på 1,3 nu, 5 ff kvar som försvinner mellan januari och april. Det försvann två st den 22 och 23 september nu, men det var bara den 22 som betyget sjönk från 2,2 till 1,3. Jag som hade en våt dröm att komma ner under 1, jag ska ha is i magen till januari nu och se om jag kommer under 1 och söka nytt samlingslån för att sänka mina räntor lite.
Runt 3 ff händer det grejer. När jag gick från 4 till 3 ff så kom jag ner från 1.23% till 0.93%. Sen tog jag en ff vid 0.7% och då upp till 1%. Sen gick en ff ut så ner till 2 ff igen och då 0.8%

Är det nån som kan förklara hur det kan vara så skillnad i bedömningen tex mellan UC och creditsafe? På UC har jag mycket bra kreditbedömning men på creditsafe har jag medel.
Skulle ta en sak på delbetalning via klarna och fick inte ta på delbetalning medans jag fick lån på Swedbank med full UC och det var inga problem..

Är det nån som kan förklara hur det kan vara så skillnad i bedömningen tex mellan UC och creditsafe? På UC har jag mycket bra kreditbedömning men på creditsafe har jag medel.
Skulle ta en sak på delbetalning via klarna och fick inte ta på delbetalning medans jag fick lån på Swedbank med full UC och det var inga problem..
Ingen kan ge dig ett rätt svar.Kan bara säga till dig att jag score hos creditsafe 69(hög) med en anmärkning och utmättnigsförsök men dock är låg belönad och underskottet ligger på 45k och väldigt hög inkomst förra året som uppdaterades för två veckor sedan.Då gick jag från 27 till 69.

Skillnaden ligger i att det är två olika bolag. Tar jag ett lån på Wästgöta så syns det inte på UC eller Creditsafe, men däremot på Bisnode. Så mitt Bisnode blir sämre men Creditsafe och UC förändras inte. All beror på vilken tjänst kreditbolag nyttja och rapporterar skulder till.

Skillnaden ligger i att det är två olika bolag. Tar jag ett lån på Wästgöta så syns det inte på UC eller Creditsafe, men däremot på Bisnode. Så mitt Bisnode blir sämre men Creditsafe och UC förändras inte. All beror på vilken tjänst kreditbolag nyttja och rapporterar skulder till.
Fast jag hade väl inget i historik på creditsafe men ändå är det medelbetyg men på UC har jag både lån och 1 FF och har ändå mycket bra kreditvänlighet. Man blir ju kräkfärdig.. frågan är om det blev en UC som syns..

Då kör vi sedvanlig fråga här, vet ni när UC beräknas att bli uppdaterat? Kan inte se att den senaste finns tillgänglig ännu.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp