- Meddelanden
- 1 073
- Mottagna reaktioner
- 465
- Poäng
- 557
bifogat?Ligger en bugg när man lämnar bank id appen, se bifogat från UC.
- Meddelanden
- 1 073
- Mottagna reaktioner
- 465
- Poäng
- 557
jag gick från 4 till 3 ff förra veckan, betyget var oförändrat på 1,1%
nu efter uppdateringen har jag hamnat på 1,2% då nyttjandet av krediterna är högre, hade 33% nyttjande förra uppdateringen och nu är det nog över 50%.
snart nere på 0ff
nu efter uppdateringen har jag hamnat på 1,2% då nyttjandet av krediterna är högre, hade 33% nyttjande förra uppdateringen och nu är det nog över 50%.
snart nere på 0ff

- Meddelanden
- 211
- Mottagna reaktioner
- 61
- Poäng
- 177
Det funkar med migKommer ni in på kreddy? Står bara Oops inloggning misslyckades
- Meddelanden
- 1 073
- Mottagna reaktioner
- 465
- Poäng
- 557
jag kommer in, men Kreddy är inte uppdaterad för migKommer ni in på kreddy? Står bara Oops inloggning misslyckades
- Meddelanden
- 56
- Mottagna reaktioner
- 9
- Poäng
- 42
Mitt betyg har skjutit i taket, förstår ingenting
- Meddelanden
- 2
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Möjligtvis efterbliven fråga men är ny till detta.
MinUC kan jag se allt som finns där? kronofogden, betalningsanmärkningar? Kan jag även se vad som är påväg in till kronofodgen eller hur tar jag reda på sånt? Vill inte ha fler betalningsanmärkningar helt enkelt.
Inkasso har jag hört här på tråden det inte går se. Men hur kan jag hitta sådant då? Har inte koll på alla brev jag fått genom tiderna, bör allt finnas på kivra?
MinUC kan jag se allt som finns där? kronofogden, betalningsanmärkningar? Kan jag även se vad som är påväg in till kronofodgen eller hur tar jag reda på sånt? Vill inte ha fler betalningsanmärkningar helt enkelt.
Inkasso har jag hört här på tråden det inte går se. Men hur kan jag hitta sådant då? Har inte koll på alla brev jag fått genom tiderna, bör allt finnas på kivra?
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Du kan se betalningsanmärkningar men inte Kf eller inkassoskulder.Möjligtvis efterbliven fråga men är ny till detta.
Du kan logga in på Kf:s hemsida och kolla där vad du har för skuld.
Skulder som är på väg till Kf kan man se på respektive inkassobolags hemsida, så logga in där du har inkassoärenden som du är orolig över.
- Meddelanden
- 787
- Mottagna reaktioner
- 775
- Poäng
- 657
Är dina skulder uppdaterade? Det är så jag kollar. Går in på ett av mina lån och där står det Uppdaterad 31 oktoberkonstigt! Ingen uppdatering här på UCs webbsida. Yes på Kreddy appen men endast betalningar av lånen. Betyget samt scoring är fortfarande samma
- Meddelanden
- 487
- Mottagna reaktioner
- 210
- Poäng
- 407
Nej, det är de inte. Sist var det i slutet av september sen ingenting. De är uppdaterade på Kreddy istället vilket är konstigt. UC brukar vara först.Är dina skulder uppdaterade? Det är så jag kollar. Går in på ett av mina lån och där står det Uppdaterad 31 oktober
Hej,
Mitt Kreddy är uppdaterat men inte Kreditkollen. Mitt betyg sjönk ganska rejält förra månaden men nu händer inget trots 3 upplysningar mindre. Bara en mindre ändring från 9,5% till 7,8%. Dessutom så uppdateras inte deras hemsida. Någon som vet vad det kan bero på?
Mitt Kreddy är uppdaterat men inte Kreditkollen. Mitt betyg sjönk ganska rejält förra månaden men nu händer inget trots 3 upplysningar mindre. Bara en mindre ändring från 9,5% till 7,8%. Dessutom så uppdateras inte deras hemsida. Någon som vet vad det kan bero på?
- Meddelanden
- 487
- Mottagna reaktioner
- 210
- Poäng
- 407
Kan du utveckla? Menar du snöbollmetoden? Blancos Betalfri månad för att betala mer krediter istället tex?Gick från 4,7 till 1,1 bara genom att ersätta utnyttjade krediter med blancolån. Galet hur mycket krediter påverkar UC:n negativt..
- Meddelanden
- 259
- Mottagna reaktioner
- 196
- Poäng
- 367
Tog ett samlingslån och släckte i stort sett krediterna samt ett dyrare lån. Så själva skuldbördan har inte ändrats, endast ”flyttat” drygt 60.000:- från krediter till blanco.Kan du utveckla? Menar du snöbollmetoden? Blancos Betalfri månad för att betala mer krediter istället tex?
- Meddelanden
- 487
- Mottagna reaktioner
- 210
- Poäng
- 407
Ah ok. Jag förstår er.Tog ett samlingslån och släckte i stort sett krediterna samt ett dyrare lån. Så själva skuldbördan har inte ändrats, endast ”flyttat” drygt 60.000:- från krediter till blanco.
- Meddelanden
- 2 125
- Mottagna reaktioner
- 2 385
- Poäng
- 1 497
- Meddelanden
- 608
- Mottagna reaktioner
- 135
- Poäng
- 337
När uppdateras UC? Idag går min enda betalningsanmärkning ut och jag är äntligen fri från skiten. Så väntar spänt på uppdateringen
Det står 1 betalningsanmärkning, tom 2022 11 25. Försvinner den idag eller först imorgon/efter helgen?
Det står 1 betalningsanmärkning, tom 2022 11 25. Försvinner den idag eller först imorgon/efter helgen?
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 1 084
- Mottagna reaktioner
- 482
- Poäng
- 557
De
Den ska försvinna direkt.När uppdateras UC? Idag går min enda betalningsanmärkning ut och jag är äntligen fri från skiten. Så väntar spänt på uppdateringen
- Meddelanden
- 608
- Mottagna reaktioner
- 135
- Poäng
- 337
Konstigt att det inte syns på betyget? Men det kanske släpar?De
Den ska försvinna direkt.
- Meddelanden
- 608
- Mottagna reaktioner
- 135
- Poäng
- 337
Fattar ingenting, min enda betalningsanmärkning ska försvinna idag. På Kreddy har jag 3,6 i betyg vilket jag haft några månader, så tänkte nu måste det väl sjunka. Kreddy står just nu på 3,6.
Så jag tänkte Kreddy är lite långsam, så jag loggade in på minuc och beställde kreditupplysning, där står det 10,3??? Är dom knäpp?
Jag har 3ff, 0 betalningsanmärkningar, 100k i lån, 370k i inkomst, inget skuldsaldo. Hur kan jag ha 10,3 i betyg?
Så jag tänkte Kreddy är lite långsam, så jag loggade in på minuc och beställde kreditupplysning, där står det 10,3??? Är dom knäpp?
Jag har 3ff, 0 betalningsanmärkningar, 100k i lån, 370k i inkomst, inget skuldsaldo. Hur kan jag ha 10,3 i betyg?
- Meddelanden
- 1 084
- Mottagna reaktioner
- 482
- Poäng
- 557
Du får ha i åtanke att även när en betalningsanmärkning försvinner så kan betyget bli ännu sämre.Fattar ingenting, min enda betalningsanmärkning ska försvinna idag. På Kreddy har jag 3,6 i betyg vilket jag haft några månader, så tänkte nu måste det väl sjunka. Kreddy står just nu på 3,6.
- Meddelanden
- 608
- Mottagna reaktioner
- 135
- Poäng
- 337
Skämtar du? Vilken parodi. Man har varit straffad 3 år så ska man fortsatt va straffad?Du får ha i åtanke att även när en betalningsanmärkning försvinner så kan betyget bli ännu sämre.
Det är som att ge någon 3 års fängelsestraff, och när dom avtjänat straffet får dom fortsätta sitta?
Varför visar Kreddy lägre? Sen på uppdatering? Och hur länge till ska jag va straffad? Helt sjukt, redan ”avtjänat” 3 år.
- Meddelanden
- 1 084
- Mottagna reaktioner
- 482
- Poäng
- 557
Håller helt med dig.. att man vart straffad i 3 år och ska behöva bli det trots anmärkning försvinner. Kreddy ligger 1 månad efter. Dem uppdateras 1 gång i månaden. Det är jätte svårt och säga hur länge till. Men har hört folk härinne haft anmärkning och haft betyg på 12% eller något och när den försvunnit så har dem gått upp till 30-40%Skämtar du? Vilken parodi. Man har varit straffad 3 år så ska man fortsatt va straffad?
Det är som att ge någon 3 års fängelsestraff, och när dom avtjänat straffet får dom fortsätta sitta?
Varför visar Kreddy lägre? Sen på uppdatering? Och hur länge till ska jag va straffad? Helt sjukt, redan ”avtjänat” 3 år.
- Meddelanden
- 1 540
- Mottagna reaktioner
- 805
- Poäng
- 747
Det har tidigare diskuterats att och varför betyget höjs precis när sista anmärkningen försvinner. Finns tydligen någon logik bakom. Men det bör sjunka inom kort ska du se.Skämtar du? Vilken parodi. Man har varit straffad 3 år så ska man fortsatt va straffad?
- Meddelanden
- 608
- Mottagna reaktioner
- 135
- Poäng
- 337
Ja det är sjukt. Men jag kanske får ge det nån vecka så borde betyget gå bra bit under 3,6 tycker jag. Och framförallt inte ligga på 10,3 som det sköt upp till nuDet har tidigare diskuterats att och varför betyget höjs precis när sista anmärkningen försvinner. Finns tydligen någon logik bakom. Men det bör sjunka inom kort ska du se.
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Man jämförs i olika grupper med liknande förutsättningar, när anmärkningar försvinner så hamnar man i en annan grupp och jämfört med dem så är man kanske lite sämre. Jag har alltid haft ett dåligt betyg, även nu, beroende på att jag har en inkomst på en bra bit över 1 Mkr, inga lån, men heller inga synliga tillgångar som fastighet eller liknande, och jämfört med dem som tjänar lika mycket som jag ligger jag uselt till på pappret.Ja det är sjukt. Men jag kanske får ge det nån vecka så borde betyget gå bra bit under 3,6 tycker jag. Och framförallt inte ligga på 10,3 som det sköt upp till nu
- Meddelanden
- 608
- Mottagna reaktioner
- 135
- Poäng
- 337
Vad jobbigt. Förstår din sits. Men köper det inte riktigt heller. Jag ligger på en inkomst av 370k per år. Det är inget imponerande eller märkvärdigt? Tror knappast dom i min lönekategori sitter på herrgårdar.Man jämförs i olika grupper med liknande förutsättningar, när anmärkningar försvinner så hamnar man i en annan grupp och jämfört med dem så är man kanske lite sämre. Jag har alltid haft ett dåligt betyg, även nu, beroende på att jag har en inkomst på en bra bit över 1 Mkr, inga lån, men heller inga synliga tillgångar som fastighet eller liknande, och jämfört med dem som tjänar lika mycket som jag ligger jag uselt till på pappret.
Min bror har 200k i lån, 320k inkomst, 1 betalningsanmärkning och 6ff. Han har bättre betyg? Är det rimligt, nej.
Jag har sämre betyg än han, med mer inkomst, hälften av summen i lån, 0 betalningsanmärkningar, 3ff. Det är inte rimligt att jag ska ha 10,3 i UC med dom förutsättningarna.
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
För mig spelar det ingen roll alls att jag inte har toppenbetyg på UC, ska inte låna någonsin igen förutom till bostad, men jag bor bra som jag har det. Har en rejält sparad slant och ett stort pensionskapital.Vad jobbigt. Förstår din sits. Men köper det inte riktigt heller. Jag ligger på en inkomst av 370k per år. Det är inget imponerande eller märkvärdigt? Tror knappast dom i min lönekategori sitter på herrgårdar.
Min bror har 200k i lån, 320k inkomst, 1 betalningsanmärkning och 6ff. Han har bättre betyg? Är det rimligt, nej.
Jag har sämre betyg än han, med mer inkomst, hälften av summen i lån, 0 betalningsanmärkningar, 3ff. Det är inte rimligt att jag ska ha 10,3 i UC med dom förutsättningarna.
Det är inte "bara" inkomsten som räknas in i grupptillhörigheten. Om man ska spekulera lite, så tror jag också anmärkningarna styr vilken grupp man hamnar i och jämförs då kanske med andra som har sämre förutsättningar. Givetvis finns det grupper med olika inkomstspann också och med dina förutsättningar kanske du ligger sämre till än de övriga i din grupp. Din bror ligger i en annan grupp än du, det kan jag nästan slå vad om. Så här skriver UC om riskprognos:
- Meddelanden
- 608
- Mottagna reaktioner
- 135
- Poäng
- 337
Jag förstår vad du menar men köper det ändå inte fullt ut. Min bror hade ett tag ingen betalningsanmärkning, dubbelt så mycket lån, och ca 50k mindre i årsinkomst och 4FF mer än mig, och trots det hade han sjukt mycket bättre betyg?För mig spelar det ingen roll alls att jag inte har toppenbetyg på UC, ska inte låna någonsin igen förutom till bostad, men jag bor bra som jag har det. Har en rejält sparad slant och ett stort pensionskapital.
Det är inte "bara" inkomsten som räknas in i grupptillhörigheten. Om man ska spekulera lite, så tror jag också anmärkningarna styr vilken grupp man hamnar i och jämförs då kanske med andra som har sämre förutsättningar. Givetvis finns det grupper med olika inkomstspann också och med dina förutsättningar kanske du ligger sämre till än de övriga i din grupp. Din bror ligger i en annan grupp än du, det kan jag nästan slå vad om. Så här skriver UC om riskprognos:
Visa bilaga 2904
- Meddelanden
- 608
- Mottagna reaktioner
- 135
- Poäng
- 337
Så sjukt detta system fungerar. Nu visar Kreddy också 10,3. Jag hade kreditbetyg 3,6 med 1 betalningsanmärkning. Med 0 betalningsanmärkningar har jag 10,3.
vilket skämt detta system är. Jag har ”suttit” av mitt straff på 3 år, sen när det gått 3 år då är jag fortsatt straffad.
någon med samma erfarenhet? Hur länge tog det innan betyget sjönk till normal nivå?
vilket skämt detta system är. Jag har ”suttit” av mitt straff på 3 år, sen när det gått 3 år då är jag fortsatt straffad.
någon med samma erfarenhet? Hur länge tog det innan betyget sjönk till normal nivå?
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 629
- Mottagna reaktioner
- 484
- Poäng
- 527
UC logaritmer består utav tusentals parametrar och är onekligen svåra att förstår sig på.
Möjligen kan det vara så att i deras databas räknas risken att du tar nya lån så fort du är "fri" som lite högre.
Bara en gissning och troligtvis har du ett bättre betyg inom en snar framtid.
Grattis förresten!
Möjligen kan det vara så att i deras databas räknas risken att du tar nya lån så fort du är "fri" som lite högre.
Bara en gissning och troligtvis har du ett bättre betyg inom en snar framtid.
Grattis förresten!
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Det är många parametrar som räknas in; hur länge du varit skriven på samma adress, om du nyss genomgått en skilsmässa, civilstånd m m. En sak som gjorde mitt redan halvtaskiga betyg sämre var att jag blev stämd av den numera ökända och åtalade bedragaren Adam i Tingsrätten på en hittepåsumma. Efter mycket skriftväxling drog han tillbaka målet helt och det finns inget registrerat på Mr Koll, men likt förbaskat så tog UC uppgiften från Tingsrätten.Jag förstår vad du menar men köper det ändå inte fullt ut. Min bror hade ett tag ingen betalningsanmärkning, dubbelt så mycket lån, och ca 50k mindre i årsinkomst och 4FF mer än mig, och trots det hade han sjukt mycket bättre betyg?
Läs gärna mer om vilka källor UC använder sig av:
UCs källor – minUC.se
Här finner du UC:s källor som håller högsta kvalitet med marknadens bästa täckning, aktualitet och korrekthet.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.