Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Hej!
Jag fick beviljat lån från Thorn igår och signerade skuldebrev samt handläggaren sa att allt är klart, lånet betalas ut om 1-3 bankdagar.
fick idag ett sms om att pga tekniska problem kommer utbetalning ske imorgon. Skickade tillbaka och frågade om vad det var något hos mig som ”var fel” så fick jag till svar att de väntade på en säkerhetskontroll från UC innan utbetalning. Vad kan det va? De borde ju redan ha tagit en UC på mig då de erbjudit mig lån. Vad tror ni? Sämsta kundtjänsten förövrigt!!!!
Det kan vara så att dem har tjänsten ifrån uc ifall dem rekommenderar eller inte rekommenderar.

Jag sökte via Lendo igår med ”bra” förutsättningar.
310k inkomst, 20k i underskott.
Lån som syns på UC 115k.
UC runt 5% sist jag kollade (kommer inte in på minuc nu som alla andra)
7 förfrågningar där 4 gick ut i fredags, fortfarande inte kunnat gå in och kolla hur UC:n ändrats när dem gått ut.

Så när jag ansökte igår bör min UC vara lägre än 5% och 3 ff. Trots det fick jag 0 erbjudanden. Trodde jag skulle ha massor av val, sist jag sökte via Lendo fick jag flera erbjudanden med betydligt sämre förutsättningar. Kanske kan bero på allt som just nu pågår?
Bör tilläggas att jag inte har fått någon kopia i Kivra heller.

Jag tror inte att du har fått ett avslag men Lendo/bsnkerna lyckades inte få en kreditupplysning helt enkelt.
Det står så här på UCs Facebooks sida:
” Processen med att få upp UCs tjänster kan ta några timmar och det kan också innebära att vi kan behöva stänga ner UC orders under tiden vi jobbar med att få igång alla tjänster igen.”

Sorry jag menar inget illa men det var kanske lite dumt att ansöka när man vet att UC är down :) ? Men ändå, jag tror inte att förfrågningen kommer bli registrerad. Mycket möjligt att du har bättre betyg nu. Du kan prova logga in igen efter kl.20 skrev dem. Vi får se.

Jag tror inte att du har fått ett avslag men Lendo/bsnkerna lyckades inte få en kreditupplysning helt enkelt.
” Processen med att få upp UCs tjänster kan ta några timmar och det kan också innebära att vi kan behöva stänga ner UC orders under tiden vi jobbar med att få igång alla tjänster igen.”

Sorry jag menar inget illa men det var kanske lite dumt att ansöka när man vet att UC är down :) ? Men ändå, jag tror inte att förfrågningen kommer bli registrerad. Mycket möjligt att du har bättre betyg nu. Du kan prova logga in igen efter kl.20 skrev dem. Vi får se.
Nejdå, jag förstår att det är dumt haha :)
Tänkte bara att själva sidan låg nere en kort stund ungefär som sidan alltid brukar göra. Låter vettigt, vi får vänta och se. Blir surt att få en ff med 0 erbjudanden och ett sämre UC annars.

Nu har jag pratat med Lendo, bankerna har tagit del av min ansökan. Enligt dem så har UC informerat dem om att deras strul inte påverkar dem på något sätt alls.
Jäkligt konstigt. Längtar redan till 20:00.

Nu har jag pratat med Lendo, bankerna har tagit del av min ansökan. Enligt dem så har UC informerat dem om att deras strul inte påverkar dem på något sätt alls.
Jäkligt konstigt. Längtar redan till 20:00.
Inte så konstigt, bankerna hämtar uppgifter via s k API'er. Det är de "publika" hemsidorna som ligger nere, låter kanske knäppt men det är två helt skilda saker.

Hur många kommer bänka UC kl 20.00? :facejoy: :facejoy: :facejoy: :facejoy: :facejoy:
Jag kommer haha. Gick från 1 betalningsanmärkning till 0 betalningsanmärkningar för två veckor sen, min uc sköt upp från 3,6 till 10 innan UC la ner. Så förhoppningen är att mitt betyg återgått till nåt normalt och en bit under 3,6? Men man vet aldrig. Skit system detta är

Jag kommer haha. Gick från 1 betalningsanmärkning till 0 betalningsanmärkningar för två veckor sen, min uc sköt upp från 3,6 till 10 innan UC la ner. Så förhoppningen är att mitt betyg återgått till nåt normalt och en bit under 3,6? Men man vet aldrig. Skit system detta är
Haha ja verkligen, konstigt att man förlitar sig på ett sånt dåligt system egentligen.. Men vad ska man göra ?!? :axelryck:

Undrar vad som händer vid en kreditansökan, får dom ingen uc, får dom en utan uppgifter eller funkar allt prima?

Men hur kan folk vara som galna över att UC inte funkar? Det hoppar väl igång när det gör det.

Men hur kan folk vara som galna över att UC inte funkar? Det hoppar väl igång när det gör det.

Vad tror du själv?
Du ska köpa en villa för 25 miljoner och hela beslutet hänger på en extern tjänst som fungerar som det som ska bevilja/neka. Naturligtvis skapa det enorma problem.

Det finns en bubbla utanför en hyresrätt i Motala.

Men herregud...om det dröjer 24 h..vad är problemet?

Det har inte dröjt 24 timmar utan nu går vi in på dag 8.

Varje år säljs ca 100.000 bostadsrätter och 50.000 villor. Det är per dag 410 stycken.

Om du inte ser problematiken i att detta inte kan jämföras på över en vecka får du nog ta det med någon som orkar.

Grejen är att bankerna får sin UC...det som inte fungerar är Min UC. Så alla fastighetsaffärer flyter på.

Du som verkar vara påläst, kan du svara på min fråga då?
"får dom ingen uc, får dom en utan uppgifter eller funkar allt prima?"

Det är en helt normal UC..det enda som inte fungerar är Min UC. Det går inte att se sitt kreditbetyg i dagsläget.
Tack, bra det blir på korrekta underlag.
För några år sedan hade dom driftstörningar och då visade alla kreditupplysningar att man inte hade krediter..

Problematiken jag ser det är kanske inte uteslutande UC. Men denna störning har slagit ut receptvården i västra götaland. Den har slagit ut A-kassorna. Den har slagit ut Allabolag och den har slagit ut UC. För att nämna några aktörer. Alla dessa som enskilda aktörer skapar inte större problem för samhällsfunktionen men på det stora hela skapar det massiv problematik som stör samhället i stort.

Exemplevis. Jag pysslar med utrustning inom medicin. Vi hämtar all vår data ifrån Allabolag som många andra företag, idag kunde jag inte göra det vilket ställer till det för mina klienter. Precis som min bror hade problem med att skriva recept. Detta är ett problem.

Problematiken jag ser det är kanske inte uteslutande UC. Men denna störning har slagit ut receptvården i västra götaland. Den har slagit ut A-kassorna. Den har slagit ut Allabolag och den har slagit ut UC. För att nämna några aktörer. Alla dessa som enskilda aktörer skapar inte större problem för samhällsfunktionen men på det stora hela skapar det massiv problematik som stör samhället i stort.

Exemplevis. Jag pysslar med utrustning inom medicin. Vi hämtar all vår data ifrån Allabolag som många andra företag, idag kunde jag inte göra det vilket ställer till det för mina klienter. Precis som min bror hade problem med att skriva recept. Detta är ett problem.
Innebandyförbudet och systemet med matcherna med det är kaos med matcher m.m för alla inblandade

Innebandyförbudet och systemet med matcherna med det är kaos med matcher m.m för alla inblandade

Ja men du ser. Som enskild unik verksamhet påverkar det främst er. Men när det bli A-kassa, Innebandy, UC etc är det ett enormt samhällsproblem.

Nästa gång kanske flygtrafiken, sjukhusen och livsmedel slås ut. Vi är mycket sårbara i det digitala samhället och det måste tas på allvar.

Ja men du ser. Som enskild unik verksamhet påverkar det främst er. Men när det bli A-kassa, Innebandy, UC etc är det ett enormt samhällsproblem.

Nästa gång kanske flygtrafiken, sjukhusen och livsmedel slås ut. Vi är mycket sårbara i det digitala samhället och det måste tas på allvar.
Det är ju illa att mycket kraschar samtidigt och man kan ju hålla tummarna att det är isolerade händelser som råkar ske ungefär samtidigt. I sammanhanget kändes nog inte att inmebandyförbundets systemfail som så problematiskt för samhället. Sjukhusen klarar sig en stund utan system, men det blir tjorvigare. Att a-kassorna slagit stopp är riktigt illa. Samhället klarar sig ett bra tag utan innebandy imman det blir sammanbrott.
Får väl se om myndighetens saker håller igång, annars får man väl kvittera ut alla bilar och ge sig ut på extra förrättningsrundor.

Tror inte att allt funkar prima just nu faktiskt. Vet inte till 100 dock. Sökte via Lendo med 3 ff och ett betyg under 5% och förväntade mig massor av erbjudanden men fick ändå 0 erbjudanden och ingen kopia av upplysningen på Kivra.

Det är ju illa att mycket kraschar samtidigt och man kan ju hålla tummarna att det är isolerade händelser som råkar ske ungefär samtidigt. I sammanhanget kändes nog inte att inmebandyförbundets systemfail som så problematiskt för samhället. Sjukhusen klarar sig en stund utan system, men det blir tjorvigare. Att a-kassorna slagit stopp är riktigt illa. Samhället klarar sig ett bra tag utan innebandy imman det blir sammanbrott.
Får väl se om myndighetens saker håller igång, annars får man väl kvittera ut alla bilar och ge sig ut på extra förrättningsrundor.
Det är Softtronic som haft intrång och stängt ner sina tjänster. De har hundratals kunder som blivit drabbade av denna nedstängning. Så det är inte a-kassans eller UC's egna system som råkat ut för detta. Antar att de startar upp lite i taget och innebandyn är nog lägre prio än t.ex. UC och A.kassan.

Senast ändrad:
Värst är det för alla som väntar på A-kassan, om systemen inte var igång igår kväll, så får de utbetalning tidigast tisdag nästa vecka. Finns av förklarliga skäl lite publik information. Förmodligen kommer allt att släpa efter eftersom det inte heller går att rapportera in sina tider till A-kassan. Stackars människor, det är redan många av dem som har det svårt. Sedan finns det jättemånga företagskunder som har hela sin drift där, har hört flera som inte kommer åt sina ERP-system.

Japp, min man som är fastighetsmäklare kommer inte åt vissa system som behövs sin verksamhet, det är inte riktigt kritiskt ännu, men fortsätter det så har han problem att genomföra försäljningarna.

Tycker att alla som haft problem speciellt dom som ej får ut sin ersättning via a-kassan borde få extra ersättning pga räkningar,mat osv.

Tycker att alla som haft problem speciellt dom som ej får ut sin ersättning via a-kassan borde få extra ersättning pga räkningar,mat osv.
Ja det är ju en utsatt grupp.
Extra ersättning tror jag inte kommer ske, räkningarna för de flesta förfaller den sista december eller däromkring, och maten blir ju inte dyrare för att a-kassan strular.
Kan tänka mig att socialtjänsten får gå in med tillfälliga lån om det är långvarig och man saknar pengar att betala med

Vissa av UCs tjänster är för tillfället inte tillgängliga med anledning av ett driftproblem kopplat till en nedstängning hos vår IT-leverantör. Problemen ska vara åtgärdade och vår ambition var att starta öppnandet av våra tjänster igen ikväll runt kl 20.00. Vi planerar fortfarande för att öppna upp några få av våra tjänster ikväll. Vår avsikt är sedan att fortsätta öppna upp merparten av våra tjänster under morgondagen samt imorgon kväll.

Borde inte detta till slut gå upp till regeringen då a-kassan är statlig? Om det fortsätter att ligga nere alltså säg 1 vecka till, det är ju en samhällskatastrof, eller ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp