Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Märker dock att kreditbetyget/upplysningen inte är uppdaterad, enbart inne på Kreditkollen. Kan man lita på att det är uppdaterat eller bör man avakta om man planerar att söka något?

Från 0,8 till 0,5 denna uppdatering. Allt jag gjort är att nolla mitt kreditkort, från 6000kr av 30,000 till 0. Även avslutat kortet, men det syns inte förrän nästa uppdatering, blir spännande att se vilket håll betyget går åt då.
Mycket! Det råder ju delade meningar om att nolla vs avsluta.

Jag har två olika betyg på UC och Kreddy. Ligger kreddy efter? Det har varit så i flera veckor.

I slutet av november tog jag en ff vid samlingslån och gick från 0.6% till 1%. Nu har det gått 45 dagar och betyget gick upp till 0.8%.

Jag tror en slutsats är att det finns en osäkerhet i riskbedömningen gällande en ff och vad för lån den ff resulterade i. Eftersom de ofta är giltiga i 30 dagar så vet man inte vad jag tagit för lån förrän det har uppdaterats. I mitt fall så såg systemet att inga ”nya” pengar tillkommit dvs min skuldbörda har inte ökat utan jag har endast bytt en skuld mot en annan med bättre ränta.

Så lärdomen borde bli att ni som planerar att ta ytterligare en ff tätt inpå och inte har ökat skuldbördan ff:en innan - tjänar nog på att låta det gå 45 dagar så systemet hinner registrera och sänka risken på er.

I slutet av november tog jag en ff vid samlingslån och gick från 0.6% till 1%. Nu har det gått 45 dagar och betyget gick upp till 0.8%.

Jag tror en slutsats är att det finns en osäkerhet i riskbedömningen gällande en ff och vad för lån den ff resulterade i. Eftersom de ofta är giltiga i 30 dagar så vet man inte vad jag tagit för lån förrän det har uppdaterats. I mitt fall så såg systemet att inga ”nya” pengar tillkommit dvs min skuldbörda har inte ökat utan jag har endast bytt en skuld mot en annan med bättre ränta.

Så lärdomen borde bli att ni som planerar att ta ytterligare en ff tätt inpå och inte har ökat skuldbördan ff:en innan - tjänar nog på att låta det gå 45 dagar så systemet hinner registrera och sänka risken på er.
Bra spaning. Är det jag rekommenderar också, dock pga att kreditgivare kör autoavslag om man får in en ny ansökan inom ca 45 dagar.

Chansade sökning igår med 2.7% betyg trots 8ff (senaste i slutet av November)

Fick ett erbjudande bara vilket är förståeligt men oerhört nöjd förutsatt att det går igenom efter komplettering. Betyget gick endast upp till 2.9%, förväntade mig värre.

Från 400K med 18% ränta till 500K med 8.5% ränta.

Jag avslutade ett billån och mitt betyg ändrades ingenting efter att billånet blev avslutad i uc. Från 963k till 732k. Årsinkomst 407k men när deklarationen kommer så är jag uppe på runt 540 - 590k årsinkomst.

Avslutat en kredit förra månaden samt 2 anmärkningar försvunnit inatt, betyget från 11.2 till 8.7 så en liten ändring ändå :) tror det är mest pga anmärkningarna som försvann, betyget rörde på sig 0,2% bara efter krediten försvann. Gissar på att det är min maxade kredit hos Amex som ställer till det mest för betyget just nu. 2 anmärkningar kvar nu som försvinner imorgon respektive 10 februari.

Avslutat en kredit förra månaden samt 2 anmärkningar försvunnit inatt, betyget från 11.2 till 8.7 så en liten ändring ändå :) tror det är mest pga anmärkningarna som försvann, betyget rörde på sig 0,2% bara efter krediten försvann. Gissar på att det är min maxade kredit hos Amex som ställer till det mest för betyget just nu. 2 anmärkningar kvar nu som försvinner imorgon respektive 10 februari.
Min sista anmärkning försvann för 7 veckor sen. Mitt betyg gick från 3 till 10,6. Detta system är ett skämt. Nu ligger jag på 9. Men fortsatt mycket högre än när jag hade anmärkning, nu har jag ingen.

Detta system måste ändras. Nu har det snart gått 2 mån och mitt betyg har knappt sjunkit. Hur går det gå till såhär?

Min sista anmärkning försvann för 7 veckor sen. Mitt betyg gick från 3 till 10,6. Detta system är ett skämt. Nu ligger jag på 9. Men fortsatt mycket högre än när jag hade anmärkning, nu har jag ingen.

Detta system måste ändras. Nu har det snart gått 2 mån och mitt betyg har knappt sjunkit. Hur går det gå till såhär?
Frågan är om inte du hade kvar ett historiskt skuldsaldo, såg att du skrev det för ett tag sen. Sånt ligger ju kvar synligt i 2 år på UC. Kanske kan vara det som spökar för dig? Om du inte har ett sådant så ber jag om ursäkt ifall jag tolkade det fel.

Frågan är om inte du hade kvar ett historiskt skuldsaldo, såg att du skrev det för ett tag sen. Sånt ligger ju kvar synligt i 2 år på UC. Kanske kan vara det som spökar för dig? Om du inte har ett sådant så ber jag om ursäkt ifall jag tolkade det fel.

Fast om det skulle vara så så håller inte det argumentet heller för UC? Jag hade isåfall ett historiskt skuldsaldo när jag hade anmärkning också, visst?

Så det är orimligt. Jag har alltså tre gånger sämre betyg med samma förutsättningar i övrigt, och dessutom helt utan betalningsanmärkning.

Är det inte konstigt? Hur kunde jag ha 3 gånger lägre betyg med betalningsanmärkning? Och allt annat ser likadant ut i övrigt.

Fast om det skulle vara så så håller inte det argumentet heller för UC? Jag hade isåfall ett historiskt skuldsaldo när jag hade anmärkning också, visst?

Så det är orimligt. Jag har alltså tre gånger sämre betyg med samma förutsättningar i övrigt, och dessutom helt utan betalningsanmärkning.

Är det inte konstigt? Hur kunde jag ha 3 gånger lägre betyg med betalningsanmärkning? Och allt annat ser likadant ut i övrigt.
Deras modeller är ju oförutsägbara, dock kan jag tänka mig att de tittat på att när du blir av med en betalningsanmärkning så ökar risken/sannolikheten för att du tar lån vilket då ökar din risk för framtida betalningssvårigheter. Ologiskt, JA!

Du jämförs med andra som inte har betalningsanmärkningar o s v och oftast har de inte haft skuldsaldo, till skillnad från när du var i en grupp med betalningsanmärkningar.

När jag blev av med min sista betalningsanmärkning så förändrades UC drastiskt till det bättre samma dag (om jag minns rätt från 1,2 till 0,2) så det är inte alltid som UC blir sämre av att man inte längre har några betalningsanmärkningar.

När jag blev av med min sista betalningsanmärkning så förändrades UC drastiskt till det bättre samma dag (om jag minns rätt från 1,2 till 0,2) så det är inte alltid som UC blir sämre av att man inte längre har några betalningsanmärkningar.
Finns nog en del parametrar som påverkar. Jag kan tänka mig att om man har flera ff och kanske hyfsat färska så är nog risken större att man söker lån direkt när det försvinner. HAr man däremot 0 ff när anmärkning försvinner så kanske betyget går åt rätt håll.
För mig gick det från 4,5 till 0,4 med 0 ff.

Finns nog en del parametrar som påverkar. Jag kan tänka mig att om man har flera ff och kanske hyfsat färska så är nog risken större att man söker lån direkt när det försvinner. HAr man däremot 0 ff när anmärkning försvinner så kanske betyget går åt rätt håll.
För mig gick det från 4,5 till 0,4 med 0 ff.
Får man gissa på att du heller inte hade någon kredit eller åtminstone inte en högt utnyttjad sådan?

Ingen uppdatering än eller är det bara oförändrat för mig? Brukar väl va mellan 15e-20e ungefär?

Hej! Hur mycket tror ni min UC/kreditvärdighet samt chanser att få lån påverkas av att i april kommer min deklarerade inkomst gått från förra årets 480 000kr till 640.000kr samt blivit av med 3 st UC förfrågningar?

Hej! Hur mycket tror ni min UC/kreditvärdighet samt chanser att få lån påverkas av att i april kommer min deklarerade inkomst gått från förra årets 480 000kr till 640.000kr samt blivit av med 3 st UC förfrågningar?
Beror väl på hur många UC du har totalt, och har du andra stora lån?

Ikväll försvinner 1ff går från 3 till 2 st ligger på 4.2% nu hoppas jag kommer ner till bra under 4 och isf testa ansöka ... spelar det roll om jag ansöker 500k eller 300k inkomst 300k dubbla lån o krediter har jag tyvärr, finns det nån möjlighet

Ikväll försvinner 1ff går från 3 till 2 st ligger på 4.2% nu hoppas jag kommer ner till bra under 4 och isf testa ansöka ... spelar det roll om jag ansöker 500k eller 300k inkomst 300k dubbla lån o krediter har jag tyvärr, finns det nån möjlighet
jag sökte 600k, fick endast ett enda erbjudande (500k) handläggaren på Lendo ville att vi skulle sänka sökt belopp till 350k då han trodde att det kunde ge fler erbjudanden.
men jag har hört rekommendationer tvärt emot tidigare. men många långivare erbjuder max 350k

UC uppdateras varje månad; men krediterna? De uppdaterades 31/12, när är nästa gång?
31/1 Krediter och blancolån, tar bankerna uc så syns aktuell skuld och nyttjandegrad på krediter varje månad. Obs! Den UC banker tar där syns även krediternas utveckling under 12 månader.

Senast ändrad:
Jag upplever samma när man kollar på överblicken. Men går man in på respektive lån/kredit så står det att den är uppdaterad i slutet på föregående månad.
På upplysningen syns varannan månad men de rapporterar ju in aktuellt blanco/kredit varje månad :)

31/1 Krediter och blancolån, tar bankerna uc så syns aktuell skuld och nyttjandegrad på krediter varje månad. Obs! Den UC banker tar där syns även krediternas utveckling under 12 månader.
Okej, så om man betalar in extra på en kredit/lån och betalningen registreras den 31/1, hinner dom ta med den till februari-uppdateringen?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp