Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Sen står det jäkligt märkligt tycker jag:

Svag

Du har en Mindre Bra kreditvärdighet hos UC vilket innebär att du har små möjligheter att få lån och Du har en Svag kreditvärdighet hos UC vilket innebär att du har få eller inga möjligheter att få lån och krediter hos banker och kreditinstitut. Du kan även få problem med att köpa varor och tjänster på avbetalningeller med faktura

Dom skriver först ett konstaterande och sedan ett annat?

Intressant att se vad övertrasserat kreditkort gör för kreditbetyget. 10% påslag. Förra månaden 16,6 nu 6,4. Så det gäller att betala i tid varje månad, iaf de ggr man tänkt ansöka om lån.

Hur kan möjligheten finnas att övertrassera sitt kreditkort? Finns det ingen spärr som känner av att man handlar för mer än belopp beviljat? Med vanliga betalkort kan man ju inte handla om det inte finns pengar tillräckligt på kontot & det borde ju var samma sak med kreditkorten...eller?!?

Jag gick från 30,3 till 4,5 genom att en blank förfrågan försvann och att jag minskade min kredikortsskuld med 3000 så jag ligger på drygt 75% utnyttjat. Har 7 förfrågningar kvar varav en blank så är förvånad att jag har så bra

Accorn! Från vem hade du blank som försvann och från vem är den som är kvar! Tänkte om blanka värderas olika vem dom är ifrån? Jag hade 3 för några veckor sen då hade jag 25,7 som jag hade haft typ i flera månader till 19,1 nu försvinner i slutet av april från svea få se vad som händer då.

Den som försvann var från Lindorff och den jag har kvar är från Svea Ekonomi. Den från svea ekonomi är på ett specifikt belopp på minUC men när jag tittar på de papper man får skickat till sig redovisas den som blank. Vet inte om det har någon faktiskt betydelse eller ej.

Gick från 9,1 till 1,2(!!) genom att öka de synliga skulderna från 175 000 till 340 000. Samlingslån är verkligen nyckeln.

Blanco gick från 70 400 till 339 200
Avbetalning från 19 896 till 0
Kontokrediter från 84 484 till 100
Antal krediter från 6 till 3.

Nästa uppdatering hoppas jag den där hundralappen och en kreditgivare försvinner, begriper inte varför den inte avslutats i tid, men men...

Gick från 69,3% till 68,7% då mitt sista blanco försvann, rätt riktning i alla fall =)

Mvh/Miklo

Intressant att se vad övertrasserat kreditkort gör för kreditbetyget. 10% påslag. Förra månaden 16,6 nu 6,4. Så det gäller att betala i tid varje månad, iaf de ggr man tänkt ansöka om lån.

Jag hade ett gäng kreditkort som alltid var övertrasserade, eller i alla fall maxade. Så snart jag började se till att de inte var det fick jag ner betyget från 45 till 22. Förutom blanka förfrågningar och att just kreditkort antagligen är den sämsta sortens lån/kredit enligt UC är övertrasseringen nog den värsta "synden". Om man bara har en månad med övertrasserade och vill söka lån kan man planera in det till en månad när denna miss inte syns i UC:n eftersom den listar varannan månad... Själv fick jag vänta ett år eftersom jag satt övertrasseringen i system. Kom ur den onda cirkeln genom en fin skatteåterbäring.

Eftersom kreditkort är VISA/Mastercard och inte alltid checkas mot tillgängligt saldo på direkten går det alltid att övertrassera lite - vissa mer än andra. SEB:s kort ofta flera tusen.

Senast ändrad:
Acorn! Tack för svaret men står det inte Svea ärende nr ....... för det gör det när det är blank från dom

Du har en Mindre Bra kreditvärdighet hos UC vilket innebär att du har små möjligheter att få lån och Du har en Svag kreditvärdighet hos UC vilket innebär att du har få eller inga möjligheter att få lån och krediter hos banker och kreditinstitut. Du kan även få problem med att köpa varor och tjänster på avbetalningeller med faktura.

Står det såhär hos alla som har svagt kreditbetyg? Först står det mindre bra o sen svagt...??

Man blir verkligen inte klok på hur betyget räknas ut. Mitt kreditbetyg gick från 1,2 till 2,3. Vad som var skillnaden? En näst intill outnyttjad kredit (100kr av beviljade 20000) avslutades. Absolut inget annat har ändrats.

Jag kan bara tolka det som att det är bättre att ha ett väldigt lågt utnyttjat kreditkort än inget alls.

I två månader har jag legat på exakt samma kreditbetyg. Trotts flera tusen betalt på mina blanco o krediter.
det måste bero på blanka ff. Ligger på höga 61,1 :/
Längtar till augusti då den försvinner och jag har 0 ff

Hej!

Har konto hos både MinUC och Minupplysning.se. På MinUC så är mitt kreditbetyg mycket bra (0,4%), och på Minupplysning.se så är kreditbetyget svagt ( 4/10 ).
Någon som vet vilken man ska gå efter? Vill ju inte chansa så jag får en onödig upplysning.
Tacksam för svar.

Hej!

Har konto hos både MinUC och Minupplysning.se. På MinUC så är mitt kreditbetyg mycket bra (0,4%), och på Minupplysning.se så är kreditbetyget svagt ( 4/10 ).
Någon som vet vilken man ska gå efter? Vill ju inte chansa så jag får en onödig upplysning.
Tacksam för svar.
Minuc är det storbankerna går på och ser. De som händer på minupplysning är för det mesta snabblån.

Om deklarationen blir granskad, försenas då årsinkomsten att synas på UC? Förstår ni hur jag menar?

Inte nödvändigtvis, men högst troligt.

Tillägg: det handlar om dom hinner göra din granskning i tid, jag skulle gissa på att de allra flesta som granskas inte hinner göras i tid.. men har du tur så.

Tillägg: det handlar om dom hinner göra din granskning i tid, jag skulle gissa på att de allra flesta som granskas inte hinner göras i tid.. men har du tur så.
kanske felformulerat av mig. Granskas gör väll allas? Men vissa granskar som väl extra hårt? Och dom får skattepengarna i augusti? Så största delen av befolkningen får sin årsinkomst deklarerad på minuc i juli och de andra i september. Borde vara så va?

kanske felformulerat av mig. Granskas gör väll allas? Men vissa granskar som väl extra hårt? Och dom får skattepengarna i augusti? Så största delen av befolkningen får sin årsinkomst deklarerad på minuc i juli och de andra i september. Borde vara så va?

Många granskas nog ärligt talat bara maskinellt, inte av någon handläggare.
Största delen får det på minuc i juni, ett par dagar efter slantarna ramlat in på kontot var det för mig i fjol i alla fall.

En handläggare som granskar kan skjuta upp det hela året ut har jag för mig, om han eller hon inte anser sig hinna. Det lär dock vara rätt ovanligt om man inte har lämnat in en väldigt komplicerad deklaration.

En handläggare som granskar kan skjuta upp det hela året ut har jag för mig, om han eller hon inte anser sig hinna. Det lär dock vara rätt ovanligt om man inte har lämnat in en väldigt komplicerad deklaration.

Jo den taxerade inkomsten fastställs formellt slutligen inte förrän i slutet av året, så det kan stämma.

Noterade att mitt kreditbetyg märkligt nog inte ändrades överhuvudtaget i och med nattens uppdatering av skuldinformation.. Jag hade sedan senaste uppdateringen betalat av ungefär 50000 av mina blancolån, hade väl 270000 eller nåt innan, 220000 nu, men mitt kreditbetyg ligger orört på strax över 5%.. Jag trodde i min enfald att det var positivt att minska sina blancolån😛

Noterade att mitt kreditbetyg märkligt nog inte ändrades överhuvudtaget i och med nattens uppdatering av skuldinformation.. Jag hade sedan senaste uppdateringen betalat av ungefär 50000 av mina blancolån, hade väl 270000 eller nåt innan, 220000 nu, men mitt kreditbetyg ligger orört på strax över 5%.. Jag trodde i min enfald att det var positivt att minska sina blancolån😛

UC works in mysterious ways...

Men det verkar som om de inte lägger särskilt stor vikt på enskilda låns storlek, utan mer på antal lån.

UC works in mysterious ways...

Men det verkar som om de inte lägger särskilt stor vikt på enskilda låns storlek, utan mer på antal lån.

Det verkar inte bättre.. får se om det gör någon större skillnad i kreditbetyg då min taxerade inkomst ökar från 225 till lite drygt 410k då.. eller om det är skitsamma det med..

Det verkar ju något snedfördelat om det är helt orelevant att man minskar sin skuldsättning så pass markant men :)

Jag har ordnat så jag löser bort resten av just den där krediten till veckan.. ska bli intressant att se hur det i sig påverkar kreditbetyget.. nu hinner ju deklarationsuppgifterna in emellan, men det kankse gör skillnad ändå där i mitten av juni.

Är det någon här som vet/tror sig veta om lån med säkerhet, dvs bostadssrätt eller fastighet har någon större inverkan på kreditbetyget?
Även om det som står under "avbetalning" vilket jag tror är bilkrediter och sånt, dvs också med säkerhet även om säkerheten är lite sämre, om det påverkar i någon omfattning?

Är det någon här som vet/tror sig veta om lån med säkerhet, dvs bostadssrätt eller fastighet har någon större inverkan på kreditbetyget?
Även om det som står under "avbetalning" vilket jag tror är bilkrediter och sånt, dvs också med säkerhet även om säkerheten är lite sämre, om det påverkar i någon omfattning?

I UC:s "simulator" ställs frågan om bolån, men har testat lite och inte sett någon större skillnad. Kanske om man har betalningsanmärkningar?

Just nu har vi tekniska problem på minUC.se.
Vissa kunder har problem att logga in och ta del av sin tjänst.
Vi arbetar på att lösa problemet så snart vi kan.​

Någon som kommer in eller vet hur länge det pågått?

Just nu har vi tekniska problem på minUC.se.
Vissa kunder har problem att logga in och ta del av sin tjänst.
Vi arbetar på att lösa problemet så snart vi kan.​

Någon som kommer in eller vet hur länge det pågått?

Jag har försökt logga in sen kl. 23 i söndags. Felmeddelandet kom upp igår vid 06.00.

Det är inte i funktion ännu i alla fall.Hoppas dom laga sidan inom kort.

Funkar nu.

Min inkomst ökade från 244000 till 413000 underskott minskade från 37 till 31, kreditbetyget ändrades från 7.3 till 4.6 i och med den ändringen.

Min inkomst minskade från 380 till 366 underskott minskade från 50 till 35, kreditbetyget ändrades från 5.4 till 7.2.
Jag hade ett ordentligt underskott för 2 år sedan (pga försäljning av aktier) på 125 som inte syns längre

Initialt, så är det inte bra för kreditbetyget att redovisa minskad inkomst.

Jag har nu, som ännu inte syns, tagit bort ett lån, samt minskar utnyttjandet av min kredit 27' , som jag minskar stegvis 3 månaders period minskar till 0 i utnyttjande. Vi får se vad det gör.

Senast ändrad:
Min inkomst minskade från 380 till 366 underskott minskade från 50 till 35, kreditbetyget ändrades från 5.4 till 7.2.
Jag hade ett ordentligt underskott för 2 år sedan (pga försäljning av aktier) på 125 som inte syns längre

Initialt, så är det inte bra för kreditbetyget att redovisa minskad inkomst.

Jag har nu, som ännu inte syns, tagit bort ett lån, samt minskar utnyttjandet av min kredit 27' , som jag minskar stegvis 3 månaders period minskar till 0 i utnyttjande. Vi får se vad det gör.

UC gillar lågt utnyttjade kreditkort, så det lär göra skillnad. För min egen del gick jag från 1,4 till 2,2. Underskott minskade till 33 från 37, men även lönen från 440 000 till 419 000. Samtidigt har jag en ny förfrågan hos OKQ8 (se annan tråd), så det påverkar också kreditbetyget negativt, i alla fall till en början.

Funkar nu.

Min inkomst ökade från 244000 till 413000 underskott minskade från 37 till 31, kreditbetyget ändrades från 7.3 till 4.6 i och med den ändringen.

ett lån löstes vid månadsskiftet, syns väl om 10 dagar eller så, det hade jag amorterat ner från ~50---> 5 vid förra uppdateringen, vilket inte hade nån påverkan alls.
Denna månad försvinner som sagt ett lån, och vid uppdateringen som avser sista juni så kommer jag även att ha betalat ner ett kreditkort från 13k - > 0.

Jag har nog stått för dagens klantighet.

Jag har ett lån hos Santander Consumer bank och jag loggade för att kontrollera saldo. Håller på att ta bort 2 lån och jag ser även till betala av min kredit som jag har på ett kort till 0 för att förbättra Creditscore. När jag var inloggad, såg jag det fanns några erbjudanden, bl.a. kunde jag få ett förprövat Mastercard med 10.000 , men det stod inget mer. Jag tryckte på knappen för att läsa mer och det fanns information - villkor, 60 dagars betalning etc. Jag var inte intresserad och har inget behov av ytterligare kort, men det det är alltid bra att veta.

Det fanns även en knapp ifall man var intresserad att höja sitt lån och utan att tänka efter, för att se villkor etc så tryckte jag på den. Vips så gjorde den en UC på mig. Jag var inte intresserad att höja. Så himla onödigt, nu drog jag på mig en ny ff .. jag borde ha förstått, men sidan var otydligt. Suck!

Senast ändrad:
Jag har nog stått för dagens klantighet.

Jag har ett lån hos Santander Consumer bank och jag loggade för att kontrollera saldo. Håller på att ta bort 2 lån och jag ser även till betala av min kredit som jag har på ett kort till 0 för att förbättra Creditscore. När jag var inloggad, såg jag det fanns några erbjudanden, bl.a. kunde jag få ett förprövat Mastercard med 10.000 , men det stod inget mer. Jag tryckte på knappen för att läsa mer och det fanns information - villkor, 60 dagars betalning etc. Jag var inte intresserad och har inget behov av ytterligare kort, men det det är alltid bra att veta.

Det fanns även en knapp ifall man var intresserad att höja sitt lån och utan att tänka efter, för att se villkor etc så tryckte jag på den. Vips så gjorde den en UC på mig. Jag var inte intresserad att höja. Så himla onödigt, nu drog jag på mig en ny ff .. jag borde ha förstått, men sidan var otydligt. Suck!
Hoppas du fick ett höjning :-)

Det är inte aktuellt med höjning då jag skulle få behålla samma räntesats (för högt). Nu får jag i alla fall se vad en extra ff gör i creditscore. Men jag måste nu nog vänta längre än tänkt för att lägga om lån till lägre ränta med en färsk FF.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp