Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Det är inte aktuellt med höjning då jag skulle få behålla samma räntesats (för högt). Nu får jag i alla fall se vad en extra ff gör i creditscore. Men jag måste nu nog vänta längre än tänkt för att lägga om lån till lägre ränta med en färsk FF.

Det är tekniskt möjligt för dem att dra tillbaka en förfrågan av vad jag förstått, maila eller ring och förklara att du missuppfattade sidan så kanske du blir av med den? Chanserna är nog små, men skadar ju inte att försöka.

Jag kommer fortfarande inte innan på deras sida! Hur har ni andra det?

Jag kom in från igår eftermiddag och kan logga in nu. Jag begärde ett nytt lösenord per email under tiden minuc var nere.

Jag kom in från igår eftermiddag och kan logga in nu. Jag begärde ett nytt lösenord per email under tiden minuc var nere.

Jag har försökt det med! Nu har iaf texten om problem försvunnit från deras sida men det funkar inte för mig ändå..

Jag har försökt det med! Nu har iaf texten om problem försvunnit från deras sida men det funkar inte för mig ändå..

Klicka på glömt lösen så borde du kanske komma in. Var tvungen att göra det själv då jag provade en massa gånger innan texten om att dom hade problem kom upp.

Det finns ett mycket bra dokument som UC går igenom sin modell av beräkna risk och vilka parametrar används
Man kan hitta modelldokumentationen här.

Bl.a. om jag förstår det rätt, så har det en stor betydelse var man bor (och dina grannar och i närmiljön) presterar i risk. Man jämförs med andra i samma situation. Däremot skriver de att de inte tittar på etnicitet eller kön.

https://www.uc.se/foretag/tjanster/tjanst/uc-risk-/uc-risk-person.html

Är det någon som vet hur länge återbetalda/lösta blancolån och krediter ligger kvar på min uc? Tog en gratis uc på mig själv förra veckan och upptäckte att både blancolån och kreditkort som löstes i oktober fortfarande fanns kvar. Blev dock glatt överraskad då mitt kreditbetyg nu låg på 1,6.

Är det någon som vet hur länge återbetalda/lösta blancolån och krediter ligger kvar på min uc? Tog en gratis uc på mig själv förra veckan och upptäckte att både blancolån och kreditkort som löstes i oktober fortfarande fanns kvar. Blev dock glatt överraskad då mitt kreditbetyg nu låg på 1,6.

Låg kvar i 7 månader för mig (om jag minns rätt) men står under den tiden som "avslutat"

Det finns ett mycket bra dokument som UC går igenom sin modell av beräkna risk och vilka parametrar används
Man kan hitta modelldokumentationen här.

Bl.a. om jag förstår det rätt, så har det en stor betydelse var man bor (och dina grannar och i närmiljön) presterar i risk. Man jämförs med andra i samma situation. Däremot skriver de att de inte tittar på etnicitet eller kön.

https://www.uc.se/foretag/tjanster/tjanst/uc-risk-/uc-risk-person.html
Knasigt resonemang, men så har jag förstått att det fungerar. I mitt fall så skulle jag höja mitt kreditbetyg avsevärt om jag tjänade hälften och flyttade till ett låginkomstområde! I realiteten skulle jag ha betydligt mindre pengar att betala räkningar med... helt bakvänt om du frågar mej :)

Ja, då är det inte bara hos mig det är så och jag antar att det inte går att göra något åt det. Lasseman står de som avslutade hos dig?

Ja, då är det inte bara hos mig det är så och jag antar att det inte går att göra något åt det. Lasseman står de som avslutade hos dig?

Det gör dom, i fältet nere till vänster. avslutat 2014-07-31 respektiber 2014-08-31
Jag gissar att dom försvinner efter ett år. Dom syns ju i historiken i tabellen ovanför ett år och det vore kanske lite svårt att följa vad som hänt om det finns krediter redovisade i tabellen där uppe som inte finns med där nere

Jag har bara haft minUC i 2 veckor och jag ser att minUC ännu inte har uppdaterat kreditengagemangen för denna månad. Visst är det så att minUC uppdaterar en gång per månad? När brukar uppdateringen komma?

Jag har bara haft minUC i 2 veckor och jag ser att minUC ännu inte har uppdaterat kreditengagemangen för denna månad. Visst är det så att minUC uppdaterar en gång per månad? När brukar uppdateringen komma?
Runt den 20:e. Men allt från 16:e och framåt

Tja.

Skaffade minuc häromdagen. Såg att jag hade 5 gamla krediter som Mio, ikano osv.

Ringt och avslutat alla men påverkar det betyget mycket?

Kommer det se lite bättre ut nu eller mycket

Med UC vet man aldrig om det kommer se bättre eller sämre ut när du avslutat krediter.

Funkar nu.

Min inkomst ökade från 244000 till 413000 underskott minskade från 37 till 31, kreditbetyget ändrades från 7.3 till 4.6 i och med den ändringen.

I uppdateringen i natt försvann ett lån, iofs bara 1500 kr kvar på det förra månaden, men nu helt borta.. kreditbetyg 4,6-->3,8.
Ska bli spännande i juli, då har jag betalat ner en kontokredit från ~13000 --> och under månaden försvinner alla kreditupplysningar utom en.

Tja.

Skaffade minuc häromdagen. Såg att jag hade 5 gamla krediter som Mio, ikano osv.

Som ca5tio skriver, man vet aldrig riktigt. Dock skulle jag tro att ditt blir bättre om det är rena konsumtionskrediter du avslutar, dvs att krediten bara kan utnyttjas i de aktuella butikskedjorna. Ett outnyttjat kreditkort är däremot bra att ha för kreditbetyget.

Tja.

Det bör påverka positivt, i alla fall efter ett par månader.

Det gör dom, i fältet nere till vänster. avslutat 2014-07-31 respektiber 2014-08-31
Jag gissar att dom försvinner efter ett år. Dom syns ju i historiken i tabellen ovanför ett år och det vore kanske lite svårt att följa vad som hänt om det finns krediter redovisade i tabellen där uppe som inte finns med där nere

Den från 140731 syns numera inte alls.

I uppdateringen i natt försvann ett lån, iofs bara 1500 kr kvar på det förra månaden, men nu helt borta.. kreditbetyg 4,6-->3,8.
Ska bli spännande i juli, då har jag betalat ner en kontokredit från ~13000 --> och under månaden försvinner alla kreditupplysningar utom en.
Hade en sänkning vid något tillfälle från 3.8 -> 3.7, helt omotiverat.. i natt försvann en förfrågan, kreditbetyget --> 3.0. Ytterligare fyra försvinner i juli.

Idag så försvann 2 förfrågningar och tänkte att min score skulle gå ner från 11,8 till typ 10 nått. Men med min förvåning när jag loggade in så visade den 8,5. Nu så är det bara att vänta till november och hoppas på en score runt 4. (vid förhoppning) Har då 4 ff kvar (har nu 10 ff) och planen är att man hoppas på ett samlingslån för att få bort smålånen.

50.000 lägre i skuld. Ner till 8 krediter från 9.
Ner till 5 långivare från 6.

Kreditscoren oförändrad. 6,0% :/
Bara att nöta vidare. :)

Hmm, lånet som försvann betalade jag av helt i början på juli. I UC'n står det avslutad 2015-06-30.

Jag hoppas scoren sjunker snart. Hade hoppats på några tiondelar iaf.

Hmm, lånet som försvann betalade jag av helt i början på juli. I UC'n står det avslutad 2015-06-30.

Jag hoppas scoren sjunker snart. Hade hoppats på några tiondelar iaf.

Även den uppdaterades idag.

Edit, never mind, såg inte ditt första inlägg:)

Hade en sänkning vid något tillfälle från 3.8 -> 3.7, helt omotiverat.. i natt försvann en förfrågan, kreditbetyget --> 3.0. Ytterligare fyra försvinner i juli.

i nattens uppdatering är en kontokredit nertagen från 13000 till 0, men inte avslutad. Kreditbetyget 3.0 - > 1.4

Senast ändrad:
Även den uppdaterades idag.

Edit, never mind, såg inte ditt första inlägg:)

Ja, det jag var förbryllad över var att jag trodde att den krediten inte skulle synas som avslutad förrän nästa uppdatering i aug. Betalade in den 5/7-2015. Står avslutat 2015-06-30 som sagt. Märkligt.

Ja, det jag var förbryllad över var att jag trodde att den krediten inte skulle synas som avslutad förrän nästa uppdatering i aug. Betalade in den 5/7-2015. Står avslutat 2015-06-30 som sagt. Märkligt.

Får jag gissa: santander? Dom gjorde så med en kredit jag löste i början av juni, den står avslutad per 31 maj

på 10 månader har jag nu sänkt kreditbetyget från 91% till 50% :)
är så nyfiken på hur mkt det sjunker när inkassobolagets ff försvinner :)

Grattis :) Skönt att det händer nåt iaf :) Själv verkar jag befinna mig på en platå. Irriterande att betyget inte ens rör sig med någon tiondel när man gör så mkt.
Nästa månad försvinner en ff iaf. Får ge mig till tåls :)

Grattis :) Skönt att det händer nåt iaf :) Själv verkar jag befinna mig på en platå. Irriterande att betyget inte ens rör sig med någon tiondel när man gör så mkt.
Nästa månad försvinner en ff iaf. Får ge mig till tåls :)

Förfrågningar påverkar inte enskilt alla gånger, det spelar ingen roll om man har 8 eller 7 förfrågningar, däremot ändras det till det negativa om man har 9 och till det positiva om man har 6 (till exempel).

Förfrågningar påverkar inte enskilt alla gånger, det spelar ingen roll om man har 8 eller 7 förfrågningar, däremot ändras det till det negativa om man har 9 och till det positiva om man har 6 (till exempel).

Jo, verkar vara samma sak med krediter och kreditgivare. Hade en avslutat kredit samt en kreditgivare mindre. 50K i minskade skulder. Belönades inte med en tiondel ens som sagt. Har iofs ingen aning om hur min score varit innan. Har ju nyss skaffat minuc. :)

Jo, verkar vara samma sak med krediter och kreditgivare. Hade en avslutat kredit samt en kreditgivare mindre. 50K i minskade skulder. Belönades inte med en tiondel ens som sagt. Har iofs ingen aning om hur min score varit innan. Har ju nyss skaffat minuc. :)

Outnyttjade krediter är ibland bra att inte avsluta enligt UC, så det är inte alltid lätt att få ner betyget ens när man gör vettiga val...

Räknar med att det förbättras rejält med bara en ff och ingen ny kredit under senaste året. Det är ju en fråga när man kan uppskatta sitt betyg i deras kalkylator :) gahh, jobbig väntan...

Blir av med 1 (av 5) av mina ff i natt, får se om det behagar påverka score något, har 1.4 just nu..

Har du nåt mål Lasseman? Eller bara bättra på scoren?

Har du nåt mål Lasseman? Eller bara bättra på scoren?

Tänkte eventuellt lösa bort de blancon jag har kvar och lägga det i bolån i stället, och sen betala av det i hyfsad takt, tänkte amortera nånstans 3-5000 på bolånet.. eller så.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp