• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 707
Jag har tänkt efter lite. Vad är UC-betyget egentligen värt? Om man inte tänker söka lån, givetvis. Den enda som vet om ditt UC-betyg i det fallet är, *trumvirvel* du själv. :)

Jag vet många som jagar efter ett bra betyg men inte har någon som helst användning för det då dom inte tänker söka något lån. Så vad är då grejen?

Missförstå mig inte, jag har själv också verkligen jagat efter ett så rent betyg som möjligt och fick 0.4 i början på förra året som jag då nöjde mig med och bestämde mig för att skicka iväg min länge inväntade ansökan. Detta efter att ha rensat bland krediter och väntat ut annat som väger tungt för betyget. Men liksom, nu då? :D

Jag antar att man aldrig vet när man behöver det, kanske..
Inget om man inte tänkt låna. Mitt betyg ligger stadigt på UC strax under 20% fastän jag är skuldfri, har inga anmärkningar eller förfrågningar. Att jag har pengar på banken och ett lysande företag syns inte heller, men ärligt talat så struntar jag i mitt personliga kreditbetyg. Nästan allt jag behöver är relaterat till mitt företag och där är det AAA i kreditbetyg.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Majsan72

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
18 Juli 2022
Meddelanden
142
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Min usla UC score har varit oförändrad sen augusti, trots en kredit, en ff och en bet.anm har försvunnit under september/ oktober. Trist
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
På min minuc står det nu uppdaterade saldon från i går och i förrgår på ett par kort, är detta något nytt?
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
947
Mottagna reaktioner
516
Poäng
577
På min minuc står det nu uppdaterade saldon från i går och i förrgår på ett par kort, är detta något nytt?

För några månader sedan började de löpande uppdatera skulderna mer eller mindre löpande/dagligen (beroende på uppgifterna de får in från långivarna antar jag). Däremot verkar betyget fortsatt bara uppdateras en gång i månaden (utöver när förfrågningar försvinner)
 

Ljusare_Tider

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
22 Oktober 2018
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
20
Poäng
102
Min sista anmärkning försvann idag å betyget studsade ifrån 4,6 till 32,1%..

Hade planerat att söka ett sista vettigt samlingslån nu i januari men antar att det får vänta :rolleyes:
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
500
Mottagna reaktioner
105
Poäng
317
Min sista anmärkning försvann idag å betyget studsade ifrån 4,6 till 32,1%..

Hade planerat att söka ett sista vettigt samlingslån nu i januari men antar att det får vänta :rolleyes:
Jag förstår grejen med att UC hoppar upp efter sista anmärkningen försvinner.

Men samtidigt tragiskt, varför ska du fortsätta straffas när du ”suttit av” 3 år. Det är som att du fått 3 års fängelsestraff, du har skött dig exemplariskt, sedan när 3 år gått får du sitta kvar 3 månader till.

Min poäng är att man straffats nog länge, sänk bara betyget för fan. Men mycket av kreditbetyg och kreditvärdigheten påminner mycket om Kinas poängsystem av befolkningen.

Har du sämre uc betyg i Sverige är du inte värd mycket och blir låst totalt. Det är mycket som kretsar kring betyg och pengar i detta land.

Nog om allt detta, det betyg kommer sjunka kraftigt dom kommande månaderna.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Jag förstår grejen med att UC hoppar upp efter sista anmärkningen försvinner.

Men samtidigt tragiskt, varför ska du fortsätta straffas när du ”suttit av” 3 år. Det är som att du fått 3 års fängelsestraff, du har skött dig exemplariskt, sedan när 3 år gått får du sitta kvar 3 månader till.

Min poäng är att man straffats nog länge, sänk bara betyget för fan. Men mycket av kreditbetyg och kreditvärdigheten påminner mycket om Kinas poängsystem av befolkningen.

Har du sämre uc betyg i Sverige är du inte värd mycket och blir låst totalt. Det är mycket som kretsar kring betyg och pengar i detta land.

Nog om allt detta, det betyg kommer sjunka kraftigt dom kommande månaderna.
Jag tycker det är märkligt.
Betyget ska ju grundas på uppgifter i upplysningen. Inte på uppgifter som inte är i upplysningen.
Jag är också anmärkningsfri idag och beräknas på det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp