Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Jag sitter och fnurra på varför mitt UC Score är så kass.

Inkomst:
440.000 (förra året 415.000)

Underskott:
129.000 (förra året 188.000)

Blanco:

460.000 Entercard
145.0000 Avida
(nyligen avslutat då jag fick ut ett arv : 350.000 Collector)

Krediter:
1 st 0 kr av 10.000
(nyligen avslutat 40.000 utnyttjat)

Förfrågningar:

6 st (inga nya på 6 månader) 3 st försvinner i juli

UC Score: 4,6%

Inget direkt har hänt sedan jag betalade av 1 blancolån och avslutade 1 kreditkort, sjönk från 5,1 till 4,6%

Hur kan jag förbättra ytterligare? Avsluta kreditkortet?

Alltså jag förstår inte!

Har nu 7,2 % med samma förutsättningar, och trots att 2 UC har försvunnit (har nu 6 st) så betyget har ökat. Absolut INGA andra förändringar. Vet inte vad med jag kan göra för att sänka betyget? Bara låta tiden gå?

Avslutad kredit kan ge högre score tillfälligt. Samt högt belånad

Ja kanske det. Får låta tiden gå helt enkelt.

Det är ofta nyckeln när man har gjort drastiska förändringar till det bättre, att låta ytan stillna..
och få allt att stå still/ticka långsamt nedåt. Ska kännas som att titta på färg som torkar långsamt så kommer förändringarna på UCn med tiden. Sjukt frustrerande för en så rastlös person som jag, men nu väntar jag att tålmodigt ut mina sista 3 ff i sommar/höst. Men kan såklart ändå inte låta bli att logga in på UC varje dag och konstatera att inget hänt :-)

När uppdateras kreditbetyget för denna månad? är det den 15e?

Det är ofta nyckeln när man har gjort drastiska förändringar till det bättre, att låta ytan stillna..
och få allt att stå still/ticka långsamt nedåt. Ska kännas som att titta på färg som torkar långsamt så kommer förändringarna på UCn med tiden. Sjukt frustrerande för en så rastlös person som jag, men nu väntar jag att tålmodigt ut mina sista 3 ff i sommar/höst. Men kan såklart ändå inte låta bli att logga in på UC varje dag och konstatera att inget hänt :)
Loggar in dagligen…. Tålamod får man ha alltså. Puhhh!

Alltså UC… livets största mysterium just nu.
Trodde verkligen att det skulle hända något med mitt betyg den här månaden. Men icke!
I månadsskiftet var det ett halvår sen jag hade skuldsaldo, och två anmärkningar fyllde 2 år 21/6.

Har stått och stampat på 22,7% sen i februari. Extreeeeemt långtråkigt.

Sen jag skrev detta har följande skett.

Månadsamorterat 6000. Reggades på UC första juli.

Riskprognos Gick från 2.7 till 2.5 klockan 08 den 3e Juli (just här hade inget nytt skett så mest troligt släpar effekten av amortering ett par dagar)

Midnatt mellan 3e Juli och 4e Juli uppdaterades UC score från 580 till 584.

Idag den 4e Juli blir min äldsta förfrågan sex månader (leasingbil). Ingen uppdatering har skett i skrivande stund.

Status just nu.

Riskprognos: 2.5
UC Score: 584
FF: 6 stycken (Alla försvinner mellan 9/7 och 4/1)
Totalt Blanco (362 900 varav 162 är 50/50 med sambo som privatlån på SBAB)
Bolån: 2 miljoner (radhus värt 2.9milj)
Inkomst: 806 000
Underskott av kapital: 44 000
Kredit: 0
Anmärkning: 0

Jag fortsätter uppdatera så vi tillsammans får mer data om hur denna mystiska algoritm fungerar.

Idag på morgonen klockan 8 försvann en FF (utan belopp från SEB) och min riskprognos gick från 2.5 till 2.0.

Nu har jag 5 FF kvar där nästa försvinner den 29/7.

För min del har de största ”hoppen” i riskprognosen än så länge skett när FF försvunnit, inte när jag gjort större extra-amorteringar.

Idag på morgonen klockan 8 försvann en FF (utan belopp från SEB) och min riskprognos gick från 2.5 till 2.0.

För min del har de största ”hoppen” i riskprognosen än så länge skett när FF försvunnit, inte när jag gjort större extra-amorteringar.

För betyget gör amorteringar på blancolån nästan aldrig någon skillnad, däremot kan det göra stor skillnad att betala ner krediter. Däremot kan ju extrabetalningar öka chansen att få lån om lånegraden och Kalpen blir bättre. Bra hopp ner där ändå på en ff :-)

Jag betalde i maj/juni av tre skulder helt på ett totalbelopp på 76000 kr. Den 19 juni försvann en betalningsanmärkning och den 22 juni försvann en förfrågning. UC ändrades från 35.8 till 28.3 den 1 juni. Men inget ändrades med UC när en betalningsanmärkning och en förfrågning försvann i juni.

Men det kanske uppdateras nu i juli?

Hade övertrassering på kredit som betalades in i juni. Beloppet är reglerat nu enligt Kreddy men uc betyget ligger oförändrat. Kommer det sjunka den 15 juli när Uc uppdateras ?

Natten till idag så uppdaterades även mitt UC-score strax efter midnatt. Från 584 till 595.

Så de senaste uppdateringarna för mig har varit Riskprognos = 08 på morgonen. Och sen UC-score följande midnatt. Och detta sker löpande under månaden i samband med när FF försvinner.

Kanske är lite ”captain obvious” för folk här men tänker jag skriver ut det ändå ifall någon undrar.

Nu uppdaterades den för min del iaf. Efter att ha gjort ett märkligt hopp från ca 7% till nästan 16% för någon vecka sedan trots en förfrågan mindre så hoppade den ner till 5.7% idag, alltid något!

Ingen uppdatering för mig ännu. Avslutade Credway vilket uppdaterades direkt och avslutade även Fairlo den 27/6, dock så står den nu uppdaterad 30/6 på samma belopp som innan. 😕 Betyget fortfarande stilla.

Natten till idag så uppdaterades även mitt UC-score strax efter midnatt. Från 584 till 595.

Så de senaste uppdateringarna för mig har varit Riskprognos = 08 på morgonen. Och sen UC-score följande midnatt. Och detta sker löpande under månaden i samband med när FF försvinner.

Kanske är lite ”captain obvious” för folk här men tänker jag skriver ut det ändå ifall någon undrar.

Idag 08 så gjordes ny uppdatering av min riskprognos. Trots att ingen förändring skett gällande FF osv.
Gick från 2 till 1.6.

Så tydligen sker uppdateringar både löpande när FF försvinner men kan också inträffa runt den 15:e varje månad.

Följer det tidigare mönster så lär UC-scoren också uppdateras kommande midnatt.

Min nästa hållpunkt är en förfrågan som försvinner den 29/7.

Ha en trevlig vecka alla.

Alltså jag förstår inte!

Har nu 7,2 % med samma förutsättningar, och trots att 2 UC har försvunnit (har nu 6 st) så betyget har ökat. Absolut INGA andra förändringar. Vet inte vad med jag kan göra för att sänka betyget? Bara låta tiden gå?
Happ där hoppade jag ner till 0,9% idag!
Från 7,2 till 0,9 Var bara att ha is i magen! Inte haft så lågt på år och dag!

Idag 08 så gjordes ny uppdatering av min riskprognos. Trots att ingen förändring skett gällande FF osv.
Gick från 2 till 1.6.

Så tydligen sker uppdateringar både löpande när FF försvinner men kan också inträffa runt den 15:e varje månad.

Följer det tidigare mönster så lär UC-scoren också uppdateras kommande midnatt.

Min nästa hållpunkt är en förfrågan som försvinner den 29/7.

Ha en trevlig vecka alla.
Mycket riktigt så uppdaterades nu vid midnatt min UC score från 584 till 606.

Godnatt!

Senast ändrad:
Någon annan som tidigare haft Fairlo som vet hur ofta de rapporterar till UC? Verkar ju vara månadsvis men lite oklart.

Jag betalade och avslutade som nämnt min kredit där på 98/100K den 27:e Juni. Enligt min UC är senaste uppdateringen från Fairlo den 30/6 och står då fortfarande på 98/100K och aktiv. Blir jag tvungen att vänta tills nästa månad innan denna ryker?

Någon annan som tidigare haft Fairlo som vet hur ofta de rapporterar till UC? Verkar ju vara månadsvis men lite oklart.

Jag betalade och avslutade som nämnt min kredit där på 98/100K den 27:e Juni. Enligt min UC är senaste uppdateringen från Fairlo den 30/6 och står då fortfarande på 98/100K och aktiv. Blir jag tvungen att vänta tills nästa månad innan denna ryker?
När jag avslutade i maj försvann den på 3 dgr

Står den som avslutas på mina sidor?

Står den som avslutas på mina sidor?

Helt avslutad när jag kontrollerat på Fairlo, fick bekräftelse och kollade även detta den 27:e Juni.

Minns att jag kikade på UC samma dag och då på UC stod aktiv fortfarande med senaste uppdatering 30/5. Jag förväntade mig nu i Juli att den skulle visas som avslutad på MinUC men istället så står den aktiv med 98/100K utnyttjat fast uppdaterat den 30/6.

kontakta Uc pet mail och skriv att du har avslutat krediten och datum när. De kommer att avsluta det

Helt avslutad när jag kontrollerat på Fairlo, fick bekräftelse och kollade även detta den 27:e Juni.

Minns att jag kikade på UC samma dag och då på UC stod aktiv fortfarande med senaste uppdatering 30/5. Jag förväntade mig nu i Juli att den skulle visas som avslutad på MinUC men istället så står den aktiv med 98/100K utnyttjat fast uppdaterat den 30/6.
Är du säker på det inte är ränta som kvarstår? För löste 100/100 och fick 2 dgr senare betala in 2000 kr till i ränta flr att det därefter skulle avslutas på min uc 3 dgr senare

Är du säker på det inte är ränta som kvarstår? För löste 100/100 och fick 2 dgr senare betala in 2000 kr till i ränta flr att det därefter skulle avslutas på min uc 3 dgr senare

Helt säker. Jag lät min månadsbetalning på autogiro dras först den 25:e och gick sedan in och betalade manuellt den 27:e, avslutade och fick bekräftelse på mail. När jag loggar in nu står det att jag inte har någon tillgänglig kredit och att jag kan ansöka på nytt.

kontakta Uc pet mail och skriv att du har avslutat krediten och datum när. De kommer att avsluta det

Kanske får testa detta. Hade planerat att söka för att lägga om lån denna månaden så blev lite snopet när det inte uppdaterats korrekt.

Helt säker. Jag lät min månadsbetalning på autogiro dras först den 25:e och gick sedan in och betalade manuellt den 27:e, avslutade och fick bekräftelse på mail. När jag loggar in nu står det att jag inte har någon tillgänglig kredit och att jag kan ansöka på nytt.

Kanske får testa detta. Hade planerat att söka för att lägga om lån denna månaden så blev lite snopet när det inte uppdaterats korrekt.
Ja, då skulle jag med mejla uc för låter som något är fel om denna månads uppdatering kommit :axelryck:

Jag skickade ett mail så får vi se. Tack för era svar!

1721304071838.webp

Tror ni att det kan påverka scoren något att den utnyttjade krediten/summan står kvar på Cashbuddy till skillnad från EnterCard trots att den är avslutad?

Kommer fösvinna eller nolla snart , tror inte påverkar

Verkar vara lite olika. I mitt fall gick jag från 1.4% till 1.9% häromdagen. Brukar falla tillbaka på det tidigare betyget efter ungefär en månad enligt min erfarenhet förutsatt att man inte försämrat det på något annat vis.

Det är väldigt olika. En FF försvann från min UC igår och betyget blev 3,6% bättre.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp