Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Min sista kreditförfrågan försvann nu 9/5, och mitt betyg har varken ökat eller sjunkit.

Så min fråga till er är, hur lång tid tog det innan erat betyg ändrades när eran sista kreditförfrågan försvann?
Mitt betyg står fortfarande kvar på samma sen min sista kreditförfrågan försvann, så har insett för länge sen att den inte påverkade mitt betyg när den försvann.

Vad jag nu är nyfiken på är vad jag kan göra för att sänka betyget ytterligare för den "sitter fast" på 0,6 och därmed har jag inte velat försöka baka ihop de två lånen jag har då jag skulle vilja ha den lägre då det känns som att jag inte skulle få bättre ränta än vad jag har nu.

Jag brukar försöka extraamortera varje månad för att sänka mitt totala lånebelopp, antar att tillslut når jag en punkt där det sänks, men det jag funderar på är om jag även bara låter tiden ticka på gör att betyget kan sänkas mer?

lite info för att göra er klokare,
inkomstuppgift 2024: 489500 :-
2 lån:
Resursbank 9,65% på 319125 :-
Sevenday 10% på 243976 :-
riskprognos på MinUC: 0,6 där den varit sedan april.

så totalt har jag i skuld i dagsläget 563101 :- , backar vi bandet lite så hade jag enligt MinUC 31 december 2024 642968 :- så jag gör ju så gott jag kan för att sänka min lånegrad som just nu ligger på ca 115% mot vad jag har i lön.

vad tror ni, nästa för att sänka till 0,5 är att hamna under 100% i belåning?

Hm, att sänka din belåningsgrad är guld värt när det väl kommer till att du ska få ett lån beviljat. Jag tycker definitivt du ska satsa på att komma ner under 1.0 i B-grad, det siktar jag själv på men har långt kvar.

Däremot är det tveksamt om det är dina två blancon som håller tillbaka din riskprognos. Jag har ganska lika förutsättningar som du, men samtidigt sämre.

Årsinkomst 2024 468 K
Blancon totalt 730 K (Resurs 480, resten Northmille)

Och min UC gick nyss ner till 0.2 (nu 0.3 efter att ha öppnat konto på Nordea, de tog FF)

Däremot är det inte så mycket värt att ha bra UC om man anses överbelånad. Sista gångerna jag har sökt har jag haft lika bra UC som nu (0.3) men ändå fått nobben.

Hm, att sänka din belåningsgrad är guld värt när det väl kommer till att du ska få ett lån beviljat. Jag tycker definitivt du ska satsa på att komma ner under 1.0 i B-grad, det siktar jag själv på men har långt kvar.

Däremot är det tveksamt om det är dina två blancon som håller tillbaka din riskprognos. Jag har ganska lika förutsättningar som du, men samtidigt sämre.

Årsinkomst 2024 468 K

Och min UC gick nyss ner till 0.2 (nu 0.3 efter att ha öppnat konto på Nordea, de tog FF)

Däremot är det inte så mycket värt att ha bra UC om man anses överbelånad. Sista gångerna jag har sökt har jag haft lika bra UC som nu (0.3) men ändå fått nobben.
Ja det blir intressant att se vad de säger på ditt möte med Nordea om de kan baka ihop dina lån samt se vad du får för ränta isåfall.
Jag har Nordea och haft det sedan jag fick mitt barnkonto där så är hos just Nordea jag tänkt boka ett möte sen för att baka ihop hos "min hemmabank"

Tänker jag fortsätter betala in extra varje månad och så får jag väl se om den rör sig något innan belåningsgraden hamnar under 1.

Lite intressant endå att det kan skilja så mycket mellan liknande årsinkomst, jag har både högre inkomst samt mindre i lån men endå betydligt högre risk än dig med tanke på jag ligger på 0,6 och du var nere på 0,2.
Då undrar man ju vad mer det är de går på för att sätta betyget...

Ja, precis, så svårt att förstå sig på deras sätt att få fram betygen.

Men en betydande faktor brukar ju vara krediter. Oanvända krediter är guld värda för betyget. Däremot räknas de ju även som oanvända in i belåningsgraden så i praktiken kan de ju ändå vara dåliga när det väl ska sökas lån. Hur ser det ut för dig? Har du några kreditkort eller så? Jag har sagt upp mitt ena och sänkt gränsen på mitt andra så jag i alla fall har 30 K oanvänt (hade 85 K tidigare)

Ja, precis, så svårt att förstå sig på deras sätt att få fram betygen.

Men en betydande faktor brukar ju vara krediter. Oanvända krediter är guld värda för betyget. Däremot räknas de ju även som oanvända in i belåningsgraden så i praktiken kan de ju ändå vara dåliga när det väl ska sökas lån. Hur ser det ut för dig? Har du några kreditkort eller så? Jag har sagt upp mitt ena och sänkt gränsen på mitt andra så jag i alla fall har 30 K oanvänt (hade 85 K tidigare)
Hade amex kort förut med en oanvänd kredit på 85k men den tog jag bort för lite över ett år sen, det resulterade i ett bättre betyg på MinUC, så är lite skeptisk till att oanvända kreditkort förbättrar betyget för isåfall borde ju mitt betyg blivit sämre när jag tog bort den.

Vad som däremot hände var att när jag slutbetalade ett lån hos sevenday i november 2024 när jag slutbetalade 80k som det lånet var på så steg mitt betyg från 0,6 till 0,8.
Blev självklart otroligt förvånad då med tanke på att jag hade räknat med att förbättra betyget men att det då blev tvärtom istället.
Där höll sig betyget fram till mars i år då det åter sjönk ner till 0,6 igen...

Hade amex kort förut med en oanvänd kredit på 85k men den tog jag bort för lite över ett år sen, det resulterade i ett bättre betyg på MinUC, så är lite skeptisk till att oanvända kreditkort förbättrar betyget för isåfall borde ju mitt betyg blivit sämre när jag tog bort den.

Vad som däremot hände var att när jag slutbetalade ett lån hos sevenday i november 2024 när jag slutbetalade 80k som det lånet var på så steg mitt betyg från 0,6 till 0,8.
Blev självklart otroligt förvånad då med tanke på att jag hade räknat med att förbättra betyget men att det då blev tvärtom istället.
Där höll sig betyget fram till mars i år då det åter sjönk ner till 0,6 igen...
Så sjukt trist när man kämpar på för att få ordning på allt. Jag skulle blivit galen om jag hade kämpat på för att kunna betala ner och bort ett skitlån på 80K. Kan se mig själv uppdatera UC varmt tionde minut runt den 15:e och tro/hoppas på en rejäl sänkning som belöning och så straffas man istället med att det ökar :-(.

Ibland önskar jag att det fanns en tråd här där någon från UC kunde besvara alla konstigheter.

Så sjukt trist när man kämpar på för att få ordning på allt. Jag skulle blivit galen om jag hade kämpat på för att kunna betala ner och bort ett skitlån på 80K. Kan se mig själv uppdatera UC varmt tionde minut runt den 15:e och tro/hoppas på en rejäl sänkning som belöning och så straffas man istället med att det ökar :-(.

Ibland önskar jag att det fanns en tråd här där någon från UC kunde besvara alla konstigheter.
Ja verkligen, blev ju glad när det åter sjönk till 0,6 och då var det en månad kvar tills sista kreditkollen skulle trilla bort så då tänkte jag ju att aja nu blir den iallafall lite bättre när den trillar bort, men neej rörde sig inte en millimeter 😕

Vad jag däremot märkte nu när jag kollar MinUC är att från det att den steg från 0,6 till 0,8 så låg den still på 0,8 i 5 månader för att sedan sjunka.
Nu september så är det månad 5 med att ligga still på 0,6 så förhoppningsvis kanske den rör på sig ner ett hack nu i oktober då?🙄

Jag har också haft långa perioder när det inte rört sig något alls på riskbedömningen, eller ytterst lite under tex ett år. Men kollar du även på "UC-score? Det speglar ju egentligen riskbedömningen, men är lite mer finkalibrerad tror jag så det ändå ändå vara lite intressant att se ifall det händer i alla fall något litet där.

Men du kan ha rätt i att det mycket handlar om tålamod, att det bästa ibland känns som att bara vara väldigt ekonomiskt inaktiv (efter att först ha gjort bra saker)

Jag har också haft långa perioder när det inte rört sig något alls på riskbedömningen, eller ytterst lite under tex ett år. Men kollar du även på "UC-score? Det speglar ju egentligen riskbedömningen, men är lite mer finkalibrerad tror jag så det ändå ändå vara lite intressant att se ifall det händer i alla fall något litet där.
Min UCscore har stått still nu i 5 månader på 659, när jag låg på 0,8 så var den stilla på 643 i 5 månader. Så den har följt samma rörelse som betyget.

Årsinkomst 2024 468 K

Har du ansökt då om samlingslån? De ökar ju inte B-grad? De tittar inte ens på det? Eller är det att din summa är alldeles för hög för ett lån? Är väl Nordea jag läst som kanske* godkänner samlingslån över 600k.

Har du ansökt då om samlingslån? De ökar ju inte B-grad? De tittar inte ens på det? Eller är det att din summa är alldeles för hög för ett lån? Är väl Nordea jag läst som kanske* godkänner samlingslån över 600k.

Det är nog snarast att min totala lånesumma betraktats för hög för att ens vilka låna ut en tusenlapp åt mig. Stopp redan i dörren så att säga.

De två jag sökte i september förra året var faktiskt direkt hos Swedbank (medlemslån) och Ikano. 350 K. Fast amortering. Bättre KALP än på över 10 år efter att ha flyttat från dyr trea till en källar-etta.

Pengarna var hela avsedda och sökta för att betala befintliga lån, inget "nytt" lån så att säga

Fick ändå avslag med motiveringen att de ansåg att jag inte hade tillräckligt hög betalningsförmåga typ. Minns inte exakt hur de formulerade avslaget, men det gick i alla fall ut på att jag hade för mycket utgifter (främst lån då) i förhållande till inkomst.

Då, när jag sökte, hade jag drygt 800 K i blanco och 490 K i registrerad inkomst 2023. Nu har jag typ 725 i blanco och ungefär samma inkomst och har möte med Nordea på tisdag inbokat så får vi se hur det går.

Blir det inget så kommer jag sikta på att ha kanske 650 K kvar i blancon om ytterligare ett år och då kommer jag ha ungefär 530 K i inkomst registrerat tror jag.

Räcker inte det får jag kämpa på ytterligare ett år.

Så länge det går åt rätt håll känns det ändå bra oavsett om jag lyckas optimera situationen med ett stort megablanco hos Nordea med fast amortering. Men det är tveklöst målet på sikt.

Men det kommer ju en dag i mina annulitetsplaner då amorteringen börjar bli så hög/fördelaktig att det är lika bra att kämpa på med dem istället för att sikta på fast amortering antar jag. Speciellt om jag är inne och petar i dem med regelbundna extra amorteringar.

Senast ändrad:
Det är nog snarast att min totala lånesumma betraktats för hög för att ens vilka låna ut en tusenlapp åt mig. Stopp redan i dörren så att säga.

De två jag sökte i september förra året var faktiskt direkt hos Swedbank (medlemslån) och Ikano. 350 K. Fast amortering. Bättre KALP än på över 10 år efter att ha flyttat från dyr trea till en källar-etta.

Pengarna var hela avsedda och sökta för att betala befintliga lån, inget "nytt" lån så att säga

Fick ändå avslag med motiveringen att de ansåg att jag inte hade tillräckligt hög betalningsförmåga typ. Minns inte exakt hur de formulerade avslaget, men det gick i alla fall ut på att jag hade för mycket utgifter (främst lån då) i förhållande till inkomst.

Då, när jag sökte, hade jag drygt 800 K i blanco och 490 K i registrerad inkomst 2023. Nu har jag typ 725 i blanco och ungefär samma inkomst och har möte med Nordea på tisdag inbokat så får vi se hur det går.

Blir det inget så kommer jag sikta på att ha kanske 650 K kvar i blancon om ytterligare ett år och då kommer jag ha ungefär 530 K i inkomst registrerat tror jag.

Räcker inte det får jag kämpa på ytterligare ett år.

Så länge det går åt rätt håll känns det ändå bra oavsett om jag lyckas optimera situationen med ett stort megablanco hos Nordea med fast amortering. Men det är tveklöst målet på sikt.

Men det kommer ju en dag i mina annulitetsplaner då amorteringen börjar bli så hög/fördelaktig att det är lika bra att kämpa på med dem istället för att sikta på fast amortering antar jag. Speciellt om jag är inne och petar i dem med regelbundna extra amorteringar.
Okej jag förstår!

jag tänkte försöka ringa Collector bank som jag har idag med ett samlingslån jag gjorde i maj, 230k

När jag söker har jag nog 1.0 UC score.

jag har 500k inkomst och haft i i cirka 2-3 år.

Har tre lån.
Ikano cirka 265k då
Collector cirka 225k då.
Norwegian Bank 317k då.
ligger cirka 800k totales blancolån.

Hört bra om collector Bank om att de är behjälpliga av sig så tänkte samla Ikano och collector. Då får jag mer månadskostnaden med 3-4k. Det jag går efter just nu.

jag har skött min betalning hos Collector och tänkte ringa dom först och snacka innan FF, kommer ha en FF kvar och den är från dom i maj.
De kommer nog vilja se mina konton innan med någon inloggning först för transaktioner men har inget att dölja eller speltransaktioner etc.
Så vi får väl se, låter inte så ljust efter det du skrivit. Men ska göra detta 12 december så är ett tag kvar.

Okej jag förstår!

jag tänkte försöka ringa Collector bank som jag har idag med ett samlingslån jag gjorde i maj, 230k

När jag söker har jag nog 1.0 UC score.

jag har 500k inkomst och haft i i cirka 2-3 år.

Har tre lån.
Ikano cirka 265k då
Collector cirka 225k då.
Norwegian Bank 317k då.
ligger cirka 800k totales blancolån.

Hört bra om collector Bank om att de är behjälpliga av sig så tänkte samla Ikano och collector. Då får jag mer månadskostnaden med 3-4k. Det jag går efter just nu.

jag har skött min betalning hos Collector och tänkte ringa dom först och snacka innan FF, kommer ha en FF kvar och den är från dom i maj.
De kommer nog vilja se mina konton innan med någon inloggning först för transaktioner men har inget att dölja eller speltransaktioner etc.
Så vi får väl se, låter inte så ljust efter det du skrivit. Men ska göra detta 12 december så är ett tag kvar.
Kan bara önska dig lycka till. Det är ju aldrig omöjligt och jag vet ju att många har fått "hjälp" av Collector så jag håller tummarna. Uppdatera gärna hur det går.

Vore toppen om du kommer ner under 1.0 innan du söker tror jag. Du kan säkert ha nytta av att ha varit kund hos dem sedan tidigare och har skött dina betalningar.

Min enda erfarenhet av Collector är att de självmant hörde av sig för några år sedan och mer eller mindre erbjöd ett fördelaktigt samlingslån. Men när de väl tog en UC (trots att scoren var bra, typ 0.4-0.5) så blev det nobben. Så det var en bortkastad FF. Men det behöver inte alls betyda att du får nej.

Kan bara önska dig lycka till. Det är ju aldrig omöjligt och jag vet ju att många har fått "hjälp" av Collector så jag håller tummarna. Uppdatera gärna hur det går.

Vore toppen om du kommer ner under 1.0 innan du söker tror jag. Du kan säkert ha nytta av att ha varit kund hos dem sedan tidigare och har skött dina betalningar.

Min enda erfarenhet av Collector är att de självmant hörde av sig för några år sedan och mer eller mindre erbjöd ett fördelaktigt samlingslån. Men när de väl tog en UC (trots att scoren var bra, typ 0.4-0.5) så blev det nobben. Så det var en bortkastad FF. Men det behöver inte alls betyda att du får nej.
Jag ska höra av mig efter 12 december och säga hur det gick.

Jag funderar på att fråga dom om de vill ha en PDF form av kreditupplysning från Minuc.se som jag kan skapa själv och skicka till dom innan en förfrågning, kanske hjälper till i bedömningen utan att de tar en FF i onödan.
Har ingen erfarenhet om hur banker bryr sig om en PDF kreditupplysning från minUC.se.

Jag förstår inte riktigt hur UCs databas fungerar.

Jag har (via Nordea) betalat in två större blancon nyligen. Northmill syns inte alls draget ännu (de har väl inte rapporterat in det ännu antar jag), men det märkliga är inbetalningen på Resurs. Den syns typ varannan gång. Så ena gången jag loggar in har jag blancoskulder registrerade på 900 K, nästa gång 1.4 miljoner, och så nästa gång 900 K igen. Osv. Väldigt märkligt :-)

Under natten försvann en av mina två ff, ”sista” försvinner i mars.
Trodde inte det skulle göra någon förändring på betyget som redan var så pass lågt men det gick från 0.4 till 0.3..
Jag tolkar det som att en ff spelat större roll än jag trodde. Aldrig haft så lågt betyg och är så glad och stolt..

Jag är riktigt irriterad just nu och behöver hjälp att förstå detta. Jag har fått flera kreditupplysningar idag från olika banker (Enklare, Lendo, Zmarta, och jag ser att varje kopia visar olika riskprognos. Enklare visar till exempel 84?%,Lendo 67%, Zmarta 18%.. medan min UC-profil visar 11,7?%. Ingen annan hade tagit UC innan Enklare!!! Betyder det att UC och Kreddy visar olika versioner? Är det interna bedömningar? Är min UC-profil inte ens giltig för bankerna?Betyder det att UC och Kreddy visar olika versioner? Är det interna bedömningar? Är min UC-profil inte ens giltig för bankerna?

Jag är riktigt irriterad just nu och behöver hjälp att förstå detta. Jag har fått flera kreditupplysningar idag från olika banker (Enklare, Lendo, Zmarta, och jag ser att varje kopia visar olika riskprognos. Enklare visar till exempel 84?%,Lendo 67%, Zmarta 18%.. medan min UC-profil visar 11,7?%. Ingen annan hade tagit UC innan Enklare!!! Betyder det att UC och Kreddy visar olika versioner? Är det interna bedömningar? Är min UC-profil inte ens giltig för bankerna?Betyder det att UC och Kreddy visar olika versioner? Är det interna bedömningar? Är min UC-profil inte ens giltig för bankerna?
Hela systemet är snett. Jag hade också något över 80 procent hos någon av de där som du nämnde. Sen hos de olika bankerna under var det stor skillnad på mellan sex procent och upp till trettio procent ungefär.

Det enda jag kommit fram till är att olika banker har olika bedömningsgrunder vilket då påverkar riskprocenten.

Vad enklare och Lendo etcetera gör för riskbedömning förstår jag inte för det blir väldigt långt från verkligheten!

Ja det blir intressant att se vad de säger på ditt möte med Nordea om de kan baka ihop dina lån samt se vad du får för ränta isåfall.
Jag har Nordea och haft det sedan jag fick mitt barnkonto där så är hos just Nordea jag tänkt boka ett möte sen för att baka ihop hos "min hemmabank"

Tänker jag fortsätter betala in extra varje månad och så får jag väl se om den rör sig något innan belåningsgraden hamnar under 1.

Lite intressant endå att det kan skilja så mycket mellan liknande årsinkomst, jag har både högre inkomst samt mindre i lån men endå betydligt högre risk än dig med tanke på jag ligger på 0,6 och du var nere på 0,2.
Då undrar man ju vad mer det är de går på för att sätta betyget...
De jämför hur det ser ut i området där du bor — hur andra har det med anmärkning etcetera. Även mot ditt kön och din åldersgrupp. Modernt system.

Jag har en enskild firma som dock inte gör så mycket just nu då jag är sjukskriven och har varit ett tag.

Där är jag hur kreditvärdig som helst, men jag som privatperson har en miljon förfrågningar (var sugen att se hur högt betyget kunde gå på enbart förfrågningar och det stannade på 24,9). Nu är jag på 10,6 i risk så där vill ingen ta i mig med tång ens. Lån på 194 000 kronor och deklarerad inkomst på 300 000 kronor som kommer öka till minst 360 000 kronor nästa deklaration.

Försvinner en halv miljon förfrågningar i november och några i december.

Ett uselt system är det där oavsett och det handlar om allt annat än att göra en korrekt uppskattning.

Såg nu att på mindre än en vecka har min fallit från 14,4 till 10,6 samt nu i dag till 8,6
Inga förfrågningar har försvunnit under denna vecka men senaste som togs var över sex månader sen samt har jag ett gäng som försvinner nu om en månad ungefär. Så dessa borde på något sätt vara involverade! Förra november och december drog jag upp den i maxtaket för mig på 24,9 och förr förfrågningar skulle inte kunna ha höjt det betyget!

Såg nu att på mindre än en vecka har min fallit från 14,4 till 10,6 samt nu i dag till 8,6
Inga förfrågningar har försvunnit under denna vecka men senaste som togs var över sex månader sen samt har jag ett gäng som försvinner nu om en månad ungefär. Så dessa borde på något sätt vara involverade! Förra november och december drog jag upp den i maxtaket för mig på 24,9 och förr förfrågningar skulle inte kunna ha höjt det betyget!
Intressant experiment om man vet att man inte har någon nytta/användning av en bra UC på ett år. Jag antar att du nu väntar ut samtliga för att följa förändringen? När försvinner den sista?

Sökte du massa "oseriösa" lån du visste du inte skulle få alltså? I början alltså, innan du så att säga blev "omöjligt" på grund av den höga kreditrisk en? Hur många ff var det som värst?

Mitt betyg har rasat ner till 0.4. Vill minnas jag hade 0.1 eller 0.2 för några månader sedan. Det som borde hänt sedan dess är lite högre inkomst och minns jag rätt har en förfrågan försvunnit.

Intressant experiment om man vet att man inte har någon nytta/användning av en bra UC på ett år. Jag antar att du nu väntar ut samtliga för att följa förändringen? När försvinner den sista?

Sökte du massa "oseriösa" lån du visste du inte skulle få alltså? I början alltså, innan du så att säga blev "omöjligt" på grund av den höga kreditrisk en? Hur många ff var det som värst?
Försvinner ett gäng i början av november. Sen några i december och tydligen finns det någon i april dessutom

Beställde hem ett registerutdrag från UC men det var fasiken rörigt med förfrågningarna. Har det inte framför mig just nu men ska försöka lägga upp information om datum, antal och jämföra med kreditbetyget.

Ja, jag fick ju noll lån för ett år sen drygt i november och då kunde jag lika gärna trycka upp förfrågningarna i max och det blev över 30 stycken åtminstone. Var intressant att det fanns en hård gräns på 24,9 när det gällde skulder kontra årslån där oavsett antalet förfrågningar.

Första förfrågan var seriös men det låg väl några som gjorde att jag inte fick ett erbjudande ens då. Då tröttnade jag på skämtet hur de bedömer de här förfrågningarna.

Men går minus 2 000 i månaden nu så tänkte kasta omkring mina lån och ha ett enda bara för att frigöra drygt 5 000 kronor.

Funderar mest om jag ska höja det på Länsförsäkringar eller se vad Collector kan göra. Helst vill jag väl gå Länsförsäkringar då jag har 8,40 procent i ränta där och har haft mitt lån där i två år nu. Men har ingen aning om hur de är egentligen då jag inte haft mycket kontakt med dem. Svårt hitta någon vidare information dessutom.

Tittade på mitt registerutdrag från UC som skrevs ut den 25 september 2025 och där var min riskprognos 14,4 procent. Jag kan dock inte se någon scoring vilket jag finner märkligt då det borde vara en personuppgift.

Jag har inga anmärkningar eller registrerade skulder till Kronofogdemyndigheten eller annat som påverkar betyget.

Jag har på detta registerutdrag 34 frågor registrerade under de senaste tolv månaderna. En av dessa är som näringsidkare och övriga som privatperson.

Något som jag inte helt har förstått sen är att det står, "som privatperson omfrågad av bank 2 ggr och av kreditmarknadsbolag 7 ggr."

Finns även, "27 frågor har registrerats hos UC utan att frågorna redovisas i upplysningen". Vad som skiljer dessa mot de i den första listan vet jag inte heller.

De 33 förfrågningarna om mig som privatperson ser ut som följer med datum och antal.

241103 - 5 stycken
241105 - 4 stycken
241106 - 2 stycken
241113 - 6 stycken
241117 - 1 stycken
241118 - 1 stycken
241122 - 1 stycken
241215 - 1 stycken
250218 - 2 stycken
250223 - 1 stycken
250416 - 5 stycken
250421 - 3 stycken
250430 - 1 stycken

Hur min riskprognos har förändrats sen den 25 september 2025 då den var på 14,4 procent. (Högsta jag kunde nå med mina förfrågningar var 24,9 procent.)

2510xx - 10,6 procent (Ser inget samband här.)
251017 - 8,7 procent (Fem stycken blev mer än 6 månader gamla.)

Inkomst 2023: 283 000 kronor
Inkomst 2024: 282 000 kronor
Ogift
Burlöv kommun
Ålder: Under 50 år
Blancolån: 170 000 kronor
Kontokredit: 20 000 kronor (utnyttjad är 13 000 kronor)
Avbetalning: 5 000 kronor

Jag gissar på att riskprognosen sjunker den 22 oktober. Ställ frågor ifall någon ser information som jag missat att nämna som kan vara av intresse.

De jämför hur det ser ut i området där du bor — hur andra har det med anmärkning etcetera. Även mot ditt kön och din åldersgrupp. Modernt system.

Jag har en enskild firma som dock inte gör så mycket just nu då jag är sjukskriven och har varit ett tag.

Där är jag hur kreditvärdig som helst, men jag som privatperson har en miljon förfrågningar (var sugen att se hur högt betyget kunde gå på enbart förfrågningar och det stannade på 24,9). Nu är jag på 10,6 i risk så där vill ingen ta i mig med tång ens. Lån på 194 000 kronor och deklarerad inkomst på 300 000 kronor som kommer öka till minst 360 000 kronor nästa deklaration.

Försvinner en halv miljon förfrågningar i november och några i december.

Ett uselt system är det där oavsett och det handlar om allt annat än att göra en korrekt uppskattning.
Om de jämför med området man bor i så borde jag haft bättre betyg tycker jag med tanke på att medelinkomsten i mitt område är 279 128 kr per år enligt ratsit :facejoy:

enligt ratsit så har 7,82% betalningsanmärkningar. vet inte vad landssnittet är men tycker det lät rätt högt?
I Burlöv är det följande:

• Det vanligaste namnet hos kvinnorna är Maria och den genomsnittliga lönen för kvinnor är 320 180 kr.
  • Det vanligaste namnet hos männen är Anders och den genomsnittliga lönen för män är 387 890 kr.
  • Invånarna tjänar 5 115 139 048 kr i inkomst vilket är 0,2 % av Sveriges totala inkomst.
  • Andelen män med betalningsanmärkningar är 8,9 % och för kvinnorna är det 5,4 %

Så ju sämre andra i liknande situation som dig sköter sig påverkar även dig. Men hur mycket är ju frågan för det är ju både ålder, kön och boendeform och plats samt även till viss del med alla i Sverige.

Utdaterat och dåligt system.

I Burlöv är det följande:

• Det vanligaste namnet hos kvinnorna är Maria och den genomsnittliga lönen för kvinnor är 320 180 kr.
  • Det vanligaste namnet hos männen är Anders och den genomsnittliga lönen för män är 387 890 kr.
  • Invånarna tjänar 5 115 139 048 kr i inkomst vilket är 0,2 % av Sveriges totala inkomst.
  • Andelen män med betalningsanmärkningar är 8,9 % och för kvinnorna är det 5,4 %

Så ju sämre andra i liknande situation som dig sköter sig påverkar även dig. Men hur mycket är ju frågan för det är ju både ålder, kön och boendeform och plats samt även till viss del med alla i Sverige.

Utdaterat och dåligt system.
Ja det verkar vara som du säger dåligt och utdaterat system...

Kan även tillägga att även denna månad så står betyget stilla så fortfarande 0,6..

Tittade på mitt registerutdrag från UC som skrevs ut den 25 september 2025 och där var min riskprognos 14,4 procent. Jag kan dock inte se någon scoring vilket jag finner märkligt då det borde vara en personuppgift.

Jag har inga anmärkningar eller registrerade skulder till Kronofogdemyndigheten eller annat som påverkar betyget.

Jag har på detta registerutdrag 34 frågor registrerade under de senaste tolv månaderna. En av dessa är som näringsidkare och övriga som privatperson.

Något som jag inte helt har förstått sen är att det står, "som privatperson omfrågad av bank 2 ggr och av kreditmarknadsbolag 7 ggr."

Finns även, "27 frågor har registrerats hos UC utan att frågorna redovisas i upplysningen". Vad som skiljer dessa mot de i den första listan vet jag inte heller.

De 33 förfrågningarna om mig som privatperson ser ut som följer med datum och antal.

241103 - 5 stycken
241105 - 4 stycken
241106 - 2 stycken
241113 - 6 stycken
241117 - 1 stycken
241118 - 1 stycken
241122 - 1 stycken
241215 - 1 stycken
250218 - 2 stycken
250223 - 1 stycken
250416 - 5 stycken
250421 - 3 stycken
250430 - 1 stycken

Hur min riskprognos har förändrats sen den 25 september 2025 då den var på 14,4 procent. (Högsta jag kunde nå med mina förfrågningar var 24,9 procent.)

2510xx - 10,6 procent (Ser inget samband här.)
251017 - 8,7 procent (Fem stycken blev mer än 6 månader gamla.)

Inkomst 2023: 283 000 kronor
Inkomst 2024: 282 000 kronor
Ogift
Burlöv kommun
Ålder: Under 50 år
Blancolån: 170 000 kronor
Kontokredit: 20 000 kronor (utnyttjad är 13 000 kronor)
Avbetalning: 5 000 kronor

Jag gissar på att riskprognosen sjunker den 22 oktober. Ställ frågor ifall någon ser information som jag missat att nämna som kan vara av intresse.
I dag den 22 oktober sjönk riskprognosen till 4,1 och det var ett stort steg med tanke på att endast tre stycken förfrågningar blev över halvåret gamla.

Nästa sänkning blir väl den 1 november när ytterligare en blir ett halvår gammal. Därefter bör det ju ske rätt mycket när det försvinner 17 stycken förfrågningar i steg den 4 november, 6 november, 7 november och den 14 november.

Nu när jag loggade in så blev jag väldigt positivt överraskad då mitt betyg har gått från 0,6 till 0,2 så var ett rejält kliv ner här!:D
Nu är frågan ifall jag ska ha is i magen och fortsätta betala av lånen för att samla när
Ja verkligen, blev ju glad när det åter sjönk till 0,6 och då var det en månad kvar tills sista kreditkollen skulle trilla bort så då tänkte jag ju att aja nu blir den iallafall lite bättre när den trillar bort, men neej rörde sig inte en millimeter 😕

Vad jag däremot märkte nu när jag kollar MinUC är att från det att den steg från 0,6 till 0,8 så låg den still på 0,8 i 5 månader för att sedan sjunka.
Nu september så är det månad 5 med att ligga still på 0,6 så förhoppningsvis kanske den rör på sig ner ett hack nu i oktober då?🙄
Nu när jag loggade in så blev jag väldigt positivt överraskad då mitt betyg har gått från 0,6 till 0,2 så var ett rejält kliv ner här! :D

Nu är frågan ifall jag ska ha is i magen och fortsätta betala av lånen för att samla när jag har en belåningsgrad under 1 eller ifall jag ska göra ett försök nu hos Nordea?🙄

edit: ser nu att det kan vara en bugg hos minuc som gör att den gjorde det här rejäla hoppet, bifogar en printscreen på buggen som visar 0 i belåning i september som eventuellt gör att den visar så låg risk?
IMG_7387.png

Min UC gick upp från 0.4 till 0.5 idag. Men just nu behöver jag skönt nog inte bry mig om betyget på ett tag. Snart försvinner min sista kredit (30 K, 624 kr använt) som jag sa upp för några veckor sedan. Entercard är lite sega att uppdatera tydligen) så det ska bli lite kul att se om det får någon effekt. Väntar in att den försvinner innan jag söker ett nytt kort.

UCs uppdateringar är ju roliga. I praktiken har jag just nu 724 K i blanco. Förra veckan (innan det uppdaterats att Resurs och Northmille lösts bort) såg det ut som om jag hade 1,5 miljoner. Och vid något tillfälle verkar det nu ha sett ut som om jag haft 0 kronor (vilket är omöjligt då jag ju skrev på Nordea-lånet innan de andra två löstes bort). Ser lite roligt ut, som en skön dröm man snabbt vaknat ur :)

Bilagor

• Screenshot_20251022-080759.webp
    Screenshot_20251022-080759.webp
    66 KB · Visningar: 107
Min gick ner ett par hack med. Men alla verkar ha samma bugg, så lär väl studsa upp en bit när dem åtgärdat.

Min gick ner från 6.9 till 0.9, bugg? Ska man passa på att ansöka om samlingslån?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp