Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Mitt beslut att släppa allt till Inkasso/KFM – Från panik till kontroll (850k i skulder)

Jag skulle inte använda redan befintliga krediter eller ta nya lån, det tror jag minskar möjligheten rejält.
Nej, då är alternativet att släppa en del krediter som man inte kan betala. Men om det går till Kronofogden, utmäter dom alltid lönen i första hand eller kommer dom hem till en och tar ens tv till exempel om man inte har andra tillgångar i form av bil eller liknande av större värde? Har ingenting som är värt särskilt mycket. Känns väldigt otryggt om dom när som helst kan knacka på och ta ens saker? Hur fungerar det?

Jag förstår att det absolut sämsta man kan göra efter ansökan om skuldsanering är att ta nya lån. Men vad gäller med befintliga krediter. Om jag inte tar ut det jag betalar in så går det inte runt och jag har inte råd med det mest basala. Var gäller också med köp på avbetalning? Jag förstår mycket väl hur dumt det är men vad göra om man inte har en krona över och måste ha mat?
Hej! Jag förstår verkligen din oro och att frågorna kring utmätning och skuldsanering är många. Jag vill dock påminna om att den här tråden är min personliga resa och dagbok – den är inte skapad för allmän rådgivning. Jag berättar bara om den väg som jag själv har valt att följa, eftersom den i min bedömning är rätt för just mig och bygger på det jag tror blir bäst utifrån mina förutsättningar. Jag kan inte säga att min väg är 100 % rätt för någon annan, och det är absolut ingen rekommendation till andra att göra likadant. Varje persons ekonomi är unik och man måste hitta sin egen väg. Eftersom det lätt blir fel med spekulationer på ett forum, är mitt absolut bästa tips att du vänder dig direkt till budget- och skuldrådgivningen i din kommun för att få hjälp med en personlig budget. Ring även Kronofogden direkt – de kan förklara exakt hur lagar och regler fungerar i praktiken. Stort lycka till!

Ps. Denna text är rättad av AI men bygger helt på min originaltext samt mina egna tankar och funderingar 🙂”

Jag förstår att det absolut sämsta man kan göra efter ansökan om skuldsanering är att ta nya lån. Men vad gäller med befintliga krediter. Om jag inte tar ut det jag betalar in så går det inte runt och jag har inte råd med det mest basala. Var gäller också med köp på avbetalning? Jag förstår mycket väl hur dumt det är men vad göra om man inte har en krona över och måste ha mat?
Hej!
Känner igen mig betala in o plocka ut krediten igen höll på så också ett tag... där man inser vilken knipa man sitter i...Bättre o släppa det till fogden.löneutmätning är helt ok när man hållt på i o försökt släcka bränder med lån.Har aldrig mått bättre än vad jag gör nu trots sanering nu ca 4,5 år framöver.

Hej!
Känner igen mig betala in o plocka ut krediten igen höll på så också ett tag... där man inser vilken knipa man sitter i...Bättre o släppa det till fogden.löneutmätning är helt ok när man hållt på i o försökt släcka bränder med lån.Har aldrig mått bättre än vad jag gör nu trots sanering nu ca 4,5 år framöver.
Hur länge hade du löneutmätning innan sanering? Är det inte påfrestande att ha sån oro att arbetsplatsen ska få reda på allt och att det varje dag dyker upp nya ärenden hos KF?

Hur länge hade du löneutmätning innan sanering? Är det inte påfrestande att ha sån oro att arbetsplatsen ska få reda på allt och att det varje dag dyker upp nya ärenden hos KF?
Hej! Hade löneutmätning ca 1år innan godkänd sanering.. Det är bara en tröskel att komma över... man släpper stoltheten o inser fakta att man inte reder ut det. Riktig skönt när man gjort det, det är vanligare än man tror med människor som sitter hos fogden.

Stämmer - fram till inledande skuldsanering är normalfallet att det går bra att betala det man vill
Jag betalde en skuld på 20 000 kr som låg hos inkasso under tiden som jag väntade på samtal från kronofogden om skuldsanering.
Ingen nämnde nåt om det så visst får man betala fram till inledande .

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp