• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Mitt spelmissbruk.

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Jag vill/måste bli av med Credway inom det närmsta. Den är på 30.000.

Tror den gör att mitt betyg inte blivit bra än.

Vad har du nu i uc? Inte 80 längre va?
Det är kul att läsa hur bra det går för dig med att få bort skitlån.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 278
Mottagna reaktioner
13 386
Poäng
8 917
Nu har jag lite frågor där jag tror att @Korpen eller @LånaUtanPapper kan vara behjälpliga.
Jag har en årsinkomst på NÄSTAN en miljon kronor, strax under detta. Alltså väldigt högt.
Jag har samtidigt underskott på 190.000 kronor – otroligt högt med andra ord - Jag måste betala tillbaka cirka 130.000 (!!!!!)

Skatten kan jag betala först i oktober/november (och det går väl bra?) men innan det villa jag söka 2-3 samlingslån och även Wästgöta.
Hur tycker ni att jag ska resonera och göra i det här läget?

Ska jag behålla inkomsten och justera ner underskottet till 50.000 kronor och sen ändra i sommar igen? Jag menar 1.000.000 i årsinkomst inga UC-förfrågningar och 5% underskott borde väl göra susen för betyget? Sen söka lån i maj/juni och DÅ ändra underskottet till det korrekta?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 768
Mottagna reaktioner
1 547
Poäng
1 117
Nu har jag lite frågor där jag tror att @Korpen eller @LånaUtanPapper kan vara behjälpliga.
Jag har en årsinkomst på NÄSTAN en miljon kronor, strax under detta. Alltså väldigt högt.
Jag har samtidigt underskott på 190.000 kronor – otroligt högt med andra ord - Jag måste betala tillbaka cirka 130.000 (!!!!!)

Skatten kan jag betala först i oktober/november (och det går väl bra?) men innan det villa jag söka 2-3 samlingslån och även Wästgöta.
Hur tycker ni att jag ska resonera och göra i det här läget?

Ska jag behålla inkomsten och justera ner underskottet till 50.000 kronor och sen ändra i sommar igen? Jag menar 1.000.000 i årsinkomst inga UC-förfrågningar och 5% underskott borde väl göra susen för betyget? Sen söka lån i maj/juni och DÅ ändra underskottet till det korrekta?

Blir ett ganska långt inlägg, men här kommer mitt svar @Terry_ på ovan inlägg.

Läs ordentligt.

Förfallodagar för förra deklarationsåret.

Nedanstående förfallodagar gäller för deklarationen 2019 (inkomstår 2018). Observera att inbetalningen ska vara bokförd på Skatteverkets konto senast angiven dag.

  • Får du slutskattebesked i april är förfallodagen den 12 juli 2019.
  • Får du slutskattebesked i juni är förfallodagen den 12 september 2019.
  • Får du slutskattebesked i augusti är förfallodagen den 12 november 2019.
  • Får du slutskattebesked i december är förfallodagen den 12 mars 2020.
Antar att det är liknande i år.

Skriver du ner underskottet kommer summan öka med 30% upp till 100.000 som du skriver ner det med som du får betala igen.
Skriver du ner underskottet med mer än 100.000 så blir får du betala igen 30% till 100.000 + 21% på överstigande belopp du skriver ner det med.

Det vill säga om du skriver ner underskottet till 50.000 så får du betala igen: 130.000 + 30% på 100.000 (30.000kr) + 21% på 90.000 (18900kr) = 178900kr
Då kommer slutgilitga skattebeskedet i Juni och du har ett förfallodatum i mitten på september.

Skulle du skriva ner underskottet och sen ändra i juni igen så får du slutskattebesked i augusti igen och då är nya förfallodatumet i mitten på november.
Ändrar du en gång till sen så är slutskattebesked i december och förfallodatum på betalningen i mitten på mars 2020. mer än så går inte att skjuta på det eftersom man måste slutföra deklarationen senast per kalenderår i början på december.

LÄNK:

https://www.myfico.com/credit-education/whats-in-your-credit-score

Här kan du läsa om FICO. UC använder av för att beräkna ditt kreditbetyg.

UC använder sig av en variant av det systemet, vet jag där man också kalkylerar in underskott och inkomst.

Payment history (35%) viktigast och representerar att du skött dina betalningar

Amounts owed (30%) - Näst viktigast och baserar sig på hur mycket av dina krediter som är använt. Ju mindre utnyttjat över tid, destå bättre. Samt hur mycket som är dina totallån i förhållande till inkomst. Outnyttjad kredit ses som en tillgång och inte lån vilket är positivt. så betala av så mycket kredit du kan i god tid. Då räknas det bara mestadels in i credit mix 10% - vilket inte spelar någon stor roll.

Length of credit history (15%) - 3e plats. Hur länge du har haft dina krediter och hur du nyttjat dom samt hur ofta du nyttjar krediterna spelar roll, inge bra att ha kredit man betalar in sen tar ut direkt. lurar bara uc kortsiktigt. Samt hur länge du haft och skött dina lån (dvs ej hos inkasso, fogden).

Credit mix (10%) - Hur mycket som är lån och hur mycket som är kredit och antal ansökningar.

New credit (10%) - nya lån utan att betala av gamla ökar risken.

UC använder sig av en liten mer avancerad variant eftersom skatteverket rapporterar in till UC. (vi är en av få länder som gör det).
Vilket innebär att Skatteverkets siffror har en egen kategori i detta som gissningsvis landar på 3e plats runt 15-20% där inkomst och underskott spelar in.

Det vill säga underskottet och inkomst är relativt viktigt, men inte den viktigaste faktorn eftersom alla dessa faktor blandas med en rätt avancerad algoritm som utgör ett UC score.

Men ja skriver du ner underskottet 140.000 så kommer de 15-20% i mixen inte utgöra någon större risk i förhållande till inkomst och helhet. Är du grön på den, grön på payment history, det vill säga inga uc lån hos inkasso och lyckas bli av med stora delar av krediterna innan samlingslån så spelar det nästa ingen roll hur många långivare du har som utgör bara ca 10% av mixen.

Ser din Payment history, Amounts owed, Skatteverkets siffror bra ut så spelar inte resten så stor roll. Med enbart dessa parametrar kan du komma ner till någon procent på UC för ett bra samlingslån. Med en miljon i inkomst och lågt underskott är 15-20% räknas du som lågrisk på den kategorin och påverkar din uc rätt mycket positivt. Givetvis blir fördelningen lite annorlunda än FICO efter som skatteverket är en till parameter och alla parametrar ger totalt 100% av UC mixen.

Men rangordningen över vad som är viktigast stämmer bra. Sen finns det underkategorien, men som påverkar UC mixen väldigt minimalt. Om du är gift, vart du är folkboförd osv.

@Lasseman , @Lånforum.se ni kanske har bra koll på detta, men visst har jag förstått det mesta rätt?

 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 768
Mottagna reaktioner
1 547
Poäng
1 117
Det där lät krångligt!

upload_2020-3-5_21-38-7.png

kortfattat är det denna modell UC går efter för att bedöma ditt UC score/betyg, fast modifierad med skatteverkets siffror som rapporteras till UC och räknas in i modellen som motsvarar 15-20% i cirkeln. De poster med högre procent spelar mer roll för ditt att utgöra ditt betyg än de med lägre procent.

Mer om modellen (vad varje kategori betyder) kan du läsa i ovan inlägg och i länken där.
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
UC har väl ingen direkt koll på payment history?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 768
Mottagna reaktioner
1 547
Poäng
1 117
UC har väl ingen direkt koll på payment history?

Anmärkningar och historisk skuldsaldo hos kronofogden har dom koll på. Och det påverkar UC kraftigt. Men dom har inte koll på om du betalar in dina lån några dagar sent.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 278
Mottagna reaktioner
13 386
Poäng
8 917
Hade jag behövt lägga min ekonomi och liv i någons händer hade jag litat tillräckligt på LånaUtanPapper för att göra det utan att blinka :D. Trots att vi inte träffats. Men det blev ett par Falcon för mycket ikväll för att förstå det så ska läsa i lugn och ro imorgon.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 768
Mottagna reaktioner
1 547
Poäng
1 117
Hade jag behövt lägga min ekonomi och liv i någons händer hade jag litat tillräckligt på LånaUtanPapper för att göra det utan att blinka :D. Trots att vi inte träffats. Men det blev ett par Falcon för mycket ikväll för att förstå det så ska läsa i lugn och ro imorgon.

Trevliga ord, men skulle aldrig klara av den pressen :) har ju fått en del grymma tips och råd av dig också genom min tid här på forumet.
Vi hjälper varann så gott vi kan och hinner här.
 

nolimit

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
2 April 2019
Meddelanden
262
Mottagna reaktioner
133
Poäng
327
Blir ett ganska långt inlägg, men här kommer mitt svar @Terry_ på ovan inlägg.

Läs ordentligt.

Förfallodagar för förra deklarationsåret.

Nedanstående förfallodagar gäller för deklarationen 2019 (inkomstår 2018). Observera att inbetalningen ska vara bokförd på Skatteverkets konto senast angiven dag.

  • Får du slutskattebesked i april är förfallodagen den 12 juli 2019.
  • Får du slutskattebesked i juni är förfallodagen den 12 september 2019.
  • Får du slutskattebesked i augusti är förfallodagen den 12 november 2019.
  • Får du slutskattebesked i december är förfallodagen den 12 mars 2020.
Antar att det är liknande i år.

Skriver du ner underskottet kommer summan öka med 30% upp till 100.000 som du skriver ner det med som du får betala igen.
Skriver du ner underskottet med mer än 100.000 så blir får du betala igen 30% till 100.000 + 21% på överstigande belopp du skriver ner det med.

Det vill säga om du skriver ner underskottet till 50.000 så får du betala igen: 130.000 + 30% på 100.000 (30.000kr) + 21% på 90.000 (18900kr) = 178900kr
Då kommer slutgilitga skattebeskedet i Juni och du har ett förfallodatum i mitten på september.

Skulle du skriva ner underskottet och sen ändra i juni igen så får du slutskattebesked i augusti igen och då är nya förfallodatumet i mitten på november.
Ändrar du en gång till sen så är slutskattebesked i december och förfallodatum på betalningen i mitten på mars 2020. mer än så går inte att skjuta på det eftersom man måste slutföra deklarationen senast per kalenderår i början på december.

LÄNK:

https://www.myfico.com/credit-education/whats-in-your-credit-score

Här kan du läsa om FICO. UC använder av för att beräkna ditt kreditbetyg.

UC använder sig av en variant av det systemet, vet jag där man också kalkylerar in underskott och inkomst.

Payment history (35%) viktigast och representerar att du skött dina betalningar

Amounts owed (30%) - Näst viktigast och baserar sig på hur mycket av dina krediter som är använt. Ju mindre utnyttjat över tid, destå bättre. Samt hur mycket som är dina totallån i förhållande till inkomst. Outnyttjad kredit ses som en tillgång och inte lån vilket är positivt. så betala av så mycket kredit du kan i god tid. Då räknas det bara mestadels in i credit mix 10% - vilket inte spelar någon stor roll.

Length of credit history (15%) - 3e plats. Hur länge du har haft dina krediter och hur du nyttjat dom samt hur ofta du nyttjar krediterna spelar roll, inge bra att ha kredit man betalar in sen tar ut direkt. lurar bara uc kortsiktigt. Samt hur länge du haft och skött dina lån (dvs ej hos inkasso, fogden).

Credit mix (10%) - Hur mycket som är lån och hur mycket som är kredit och antal ansökningar.

New credit (10%) - nya lån utan att betala av gamla ökar risken.

UC använder sig av en liten mer avancerad variant eftersom skatteverket rapporterar in till UC. (vi är en av få länder som gör det).
Vilket innebär att Skatteverkets siffror har en egen kategori i detta som gissningsvis landar på 3e plats runt 15-20% där inkomst och underskott spelar in.

Det vill säga underskottet och inkomst är relativt viktigt, men inte den viktigaste faktorn eftersom alla dessa faktor blandas med en rätt avancerad algoritm som utgör ett UC score.

Men ja skriver du ner underskottet 140.000 så kommer de 15-20% i mixen inte utgöra någon större risk i förhållande till inkomst och helhet. Är du grön på den, grön på payment history, det vill säga inga uc lån hos inkasso och lyckas bli av med stora delar av krediterna innan samlingslån så spelar det nästa ingen roll hur många långivare du har som utgör bara ca 10% av mixen.

Ser din Payment history, Amounts owed, Skatteverkets siffror bra ut så spelar inte resten så stor roll. Med enbart dessa parametrar kan du komma ner till någon procent på UC för ett bra samlingslån. Med en miljon i inkomst och lågt underskott är 15-20% räknas du som lågrisk på den kategorin och påverkar din uc rätt mycket positivt. Givetvis blir fördelningen lite annorlunda än FICO efter som skatteverket är en till parameter och alla parametrar ger totalt 100% av UC mixen.

Men rangordningen över vad som är viktigast stämmer bra. Sen finns det underkategorien, men som påverkar UC mixen väldigt minimalt. Om du är gift, vart du är folkboförd osv.

@Lasseman , @Lånforum.se ni kanske har bra koll på detta, men visst har jag förstått det mesta rätt?

"Credit mix (10%) - Hur mycket som är lån och hur mycket som är kredit och antal ansökningar"

Så antalet ff bidrar knappt 10% till totalen?

Om han sänker underskottet från 190k till 50k borde väl summan bli
130.000 + 30% på 50.000 (15.000kr) + 21% på 90.000 (18900kr) = 163.900kr

Eller har jag druckit för mycket whisky nu?
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp