Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Mitt spelmissbruk.

Måste spinna vidare på detta lite. Jag har förvisso fortfarande ärendet kvar hos inkasso men företaget ifråga har alltså tagit en UC-förfrågan en gång i månaden. 4 ggr!!!!! Alltså, får det gå till så? Vad fasen kan man göra. Antagligen kommer dom fortsätta.
Kan inte vara god inkassoed, Det innebär bland annat att den som inkassoåtgärderna riktas mot inte får utsättas för onödiga kostnader eller trakasserier.

Reglerna om inkassoförfarandet finns i inkassolagen (IkL). Precis som du skriver, ska ett inkassoföretag bedriva sin verksamhet med iakttagande av god inkassosed. Detta innebär att inkassoföretaget inte får vålla dig som gäldenär onödig skada, onödig olägenhet eller utsätta dig för otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd (4 § IkL). Begreppet god inkassosed konkretiseras i 5–11 §§ IkL, dock är denna upp

I min värld om ett inkassobolag EN GÅNG I MÅNADEN (!) tar en UC på dig då är det ganska uppenbart att man vållar gäldenären onödig skada. Det försvårar för dig att ta lån och naturligtvis så skapar det påtryckning också att konstant få sin ekonomi granskad + få brev hem om detta. Uppenbart är att Colli brister här.

Collector är i media redan speciellt för att dom ger blancolån deras kalkyler absolut inte kan gå ihop på.

collectum kommer konkursa utan tvekan inom närmsta tiden . Frågan är vem man är skyldig sen

Nu har jag ETT enda synligt lån och det är bara Nordea. Har förvisso ett synligt kreditkort också men det är 75.000 (nollat).

Lösta är alltså Santander,Marginalen,Forex och Wasa kredit!

Jag kommer dock att behöva ta ett lån till snart men det spelar marginell roll för mina lånekostnader kommer sjunka kraftigt.

Hade jag via Lendo eller Advisa sökt 900.000 hade man ju blivit toknekad så mitt tips är - Våga vänd er till er bank!

Som jag har förstått det så var inte Nordea din huvudbank utan du flyttade över allt dit. Ringde du bara runt till olika storbanker och berättade läget och Nordea nappade? Jag tänker ifall det är smartare att vända sig till en annan storbank än sin egen då ens huvudbank ser hur dålig man är med sin ekonomi. Nu har ju du drygt dubbelt så hög inkomst som jag har med tänker om du har nåt tips på hur jag ska lägga upp det. Att få ett så högt blanco beviljat hade fan räddat mig från ångest 24/7.

Nordea var inte min bank nej. Har aldrig haft dom tidigare. Men kom i kontakt med dom genom att jag sparar 5-6.000 i aktier där varje månad.
Berättade att jag har ca 100.000 i månadslön och att jag ville lägga över min tjänstepension till dom. Sparande. Lön. Bolån. Försäkring. Livförsäkring. Alles. Dom nappade. Ränta 3.95%

Tips är att besöka dom om det nu är möjligt i Covid-tider!

Nordea var inte min bank nej. Har aldrig haft dom tidigare. Men kom i kontakt med dom genom att jag sparar 5-6.000 i aktier där varje månad.
Berättade att jag har ca 100.000 i månadslön och att jag ville lägga över min tjänstepension till dom. Sparande. Lön. Bolån. Försäkring. Livförsäkring. Alles. Dom nappade. Ränta 3.95%

Tips är att besöka dom om det nu är möjligt i Covid-tider!

Fantastiskt! Var det 900? Blanco?

En fråga.

Har ett inkasso-bolag rätt att ta en UC "mest för att dom kan" för att kolla hur min ekonomi ser ut?

Coll inkasso tog precis en UC på mig vilket ställer till det något oerhört för mig, alltså extremt mycket.

Motiveringen jag fick var att dom ville säkerställa hur min ekonomi ser ut och att dom gör det frekvent på sina inkasso-ärenden.

Jag kokar just nu och har samtidigt panik som in i helvete. Jag vill och får inte falla på håret nu. Det får inte hända.
Tror tyvärr de kan det. Väldigt orättvist då man inte sökt någon kredit eller liknande men man ”bevakas” helt enkelt i det här sammanhanget

Snart dags för att söka samlingslån igen... Sista gången jag måste göra det på flera år förhoppningsvis.

Allt synligt är nu samlat till en kanonränta hos Nordea. Allt som syns hos UC.

Det som ska göras nu är att söka lån som samlar allting utanför UC. Där har vi Klarna blandannat. Privata lån. Några Inkassoaktörer....

Faller allt väl ut kommer jag ha Nordea+samlingslån+samlingslån. Total lånekostnad på kanske 15.000

Hade smakat mumma..

Snart dags för att söka samlingslån igen... Sista gången jag måste göra det på flera år förhoppningsvis.

Allt synligt är nu samlat till en kanonränta hos Nordea. Allt som syns hos UC.

Det som ska göras nu är att söka lån som samlar allting utanför UC. Där har vi Klarna blandannat. Privata lån. Några Inkassoaktörer....

Faller allt väl ut kommer jag ha Nordea+samlingslån+samlingslån. Total lånekostnad på kanske 15.000

Hade smakat mumma..

Tänk hur du mådde när du startade tråden och hur allt ser ut idag. Fan vad skönt, riktigt bra jobbat.

Hur ser situationen ut i helhet sen? Hur mycket skulder har du totalt och hur mycket skulder har din sambo? Och vad är långsiktiga planen?

Hur ser situationen ut i helhet sen? Hur mycket skulder har du totalt och hur mycket skulder har din sambo? Och vad är långsiktiga planen?

Bra fråga som jag kommer kunna ge svar på om en månad hehe. Om jag har kapital att frigöra så kan man göra ackorduppgörelse för frugan.

Exemplevis. Hon hade 80.000 hos Sileo. Dom strök hela skulden när jag nu betalade in 17.000....

Så jag vet snart hur och vad jag ska göra. Mycket handlar om dessa samlingslån. Beviljas jag så mycket som jag behöver vågar jag officiellt säga - jag löste det.

Hade behövt cirka 60-70.000 nu i januari och några veckor framåt för att kunna sitta med ess i rockärmen men har verkligen inga mer alternativ. Bränd hod Bisnode och inte någonstans att låna.

Hade behövt cirka 60-70.000 nu i januari och några veckor framåt för att kunna sitta med ess i rockärmen men har verkligen inga mer alternativ. Bränd hod Bisnode och inte någonstans att låna.
Du kan inte försöka ”låna” av staten? Skicka in jämkningsansökan som tar i ordentligt så att du mer eller mindre nolltaxerar i januari.

Du kan inte försöka ”låna” av staten? Skicka in jämkningsansökan som tar i ordentligt så att du mer eller mindre nolltaxerar i januari.

Gjort det redan, skattar ganska lågt. Jag bör på något sätt kunna lösa det.

Sen kommer det som sagt bli väldigt nervöst att samlinglånen går igenom!

Vilken dag som helst. Oklart exakt när.
Sök så snabbt du kan. Iom pandemin kan de bli nedstängningar och då kan det bli svårare. Väntar du inte på något specifikt skulle jag söka omedelbart. Jag ska söka 7e januari och är faktiskt orolig att de kommer stänga ner ytterligare vilket jag tror kan göra att det blir svårare att få lån.

De va därför regeringen idag ville ha mer befogenheter att stänga ned vilket kan komma i kraft 10 januari vilket jag tror de får igenom

Tror att bankerna kommer snarare lätta nu än va mer hårdare, har hållit på nu 1år och nu är vacinnen igång varje vecka mer o mer .... låt dom stänga gym o köpcenter men bankerna kommer ej stänga än mer med lånen har vart redan hård

Jag anar också ljus i tunneln nu. Känns som att det för var dag kommer mer och mer positiva nyheter.
Bland annat:

https://live.aftonbladet.se/superny...ujXUc2-wyRBVagHu-2q9VRkohTv-fRSnmCq6ryVxGZ260
Många hushåll får mer i plånboken nästa år
Sänkta skatter och högre löner ger mer i plånboken för många hushåll nästa år. För de flesta handlar det om många hundralappar mer att röra sig med varje månad.

Lönerna beräknas i snitt öka med 2,5 procent nästa år och i och med en inflation på runt en procent innebär det att löneökningen ger mer pengar att röra sig med för löntagarna, enligt Swedbanks beräkningar för en rad typhushåll. En rad förändringar på skatteområdet bidrar också.

– Med hänsyn till inflationen kommer lönehushåll få en ökad köpkraft, säger Arturo Arques, privatekonom på Swedbank.

Bland annat rullas en riktad skattesänkning till låg- och medelinkomsthushåll ut nästa år. Inkomstskatten blir också lägre på grund av höjda grundavdrag, jobbskatteavdrag och en höjt skiktgräns för statlig inkomstskatt. (TT)

Tror att bankerna kommer snarare lätta nu än va mer hårdare, har hållit på nu 1år och nu är vacinnen igång varje vecka mer o mer .... låt dom stänga gym o köpcenter men bankerna kommer ej stänga än mer med lånen har vart redan hård
hoppas!

Sök så snabbt du kan. Iom pandemin kan de bli nedstängningar och då kan det bli svårare. Väntar du inte på något specifikt skulle jag söka omedelbart. Jag ska söka 7e januari och är faktiskt orolig att de kommer stänga ner ytterligare vilket jag tror kan göra att det blir svårare att få lån.

Vad skulle stänga ner menar du?

Jag anar också ljus i tunneln nu. Känns som att det för var dag kommer mer och mer positiva nyheter.
Bland annat:

https://live.aftonbladet.se/superny...ujXUc2-wyRBVagHu-2q9VRkohTv-fRSnmCq6ryVxGZ260
Många hushåll får mer i plånboken nästa år
Sänkta skatter och högre löner ger mer i plånboken för många hushåll nästa år. För de flesta handlar det om många hundralappar mer att röra sig med varje månad.

Lönerna beräknas i snitt öka med 2,5 procent nästa år och i och med en inflation på runt en procent innebär det att löneökningen ger mer pengar att röra sig med för löntagarna, enligt Swedbanks beräkningar för en rad typhushåll. En rad förändringar på skatteområdet bidrar också.

– Med hänsyn till inflationen kommer lönehushåll få en ökad köpkraft, säger Arturo Arques, privatekonom på Swedbank.

Bland annat rullas en riktad skattesänkning till låg- och medelinkomsthushåll ut nästa år. Inkomstskatten blir också lägre på grund av höjda grundavdrag, jobbskatteavdrag och en höjt skiktgräns för statlig inkomstskatt. (TT)

Lite trist för oss som bytte jobb i år dock :(
Detta glöms alltid bort när det pratas om löne-ökning.
Många sektorer så kommer inte nästa löne-ök ske förens våren 2022, på grund utav de värdelösa avtal som många fack-förbund gick med på i år.
(För min del så gäller detta ej, då vi fick retroaktivt(detta innefattar dock ej mig då jag bytte jobb i år) och därav så kommer 2021 vara ett nytt löneår med ny löneförhandling)
Men för många sektorer så har facken varit helt värdelösa, och röstat igenom en halvdan ökning för året, utan retroaktivt. Och där nästa löneök uteblir nästa år i kompensation för löneöket i år.
Tycker det är vidrigt hur dessa fack behandlat sina medlemmar, och vikt sig på den punkten.

Vad skulle stänga ner menar du?

Lagen ska ge regering, myndigheter och kommuner ökade befogenheter att reglera och i sista hand stänga ned verksamheter för att minska smittspridning.

Näringsminister Ibrahim Baylan säger att det här ger regeringen möjlighet att stänga ner bland annat stora fester och tar de stora bröllopsfesterna i Södertälje som exempel.

– Det här ger oss verktyg att göra något åt detta om det förkommer, säger han.

Övriga verksamheter som omfattas av lagen är:

• Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar

• Platser för fritids- eller kulturverksamhet

• Butiker, köpcentrum

• Kollektivtrafik

• Lokaler, exempelvis festvåningar, och platser för privata sammankomster

• Allmänna platser, som parker och badplatser

Hur många har blivit vaccinerade i Sverige nu?

Hur många har blivit vaccinerade i Sverige nu?
Korta svaret: Ingen. Du behöver ta vaccinet i två doser med ca 3 veckors mellanrum.
Långa svaret: Ca 5000 individer i första leveransen nu i mellandagarna. Men räkna med att det kommer öka kraftigt de kommande veckorna när vi får fler leveranser och fler vaccin blir godkända. Sverige kommer kunna vaccinera ca 175 000 personer med Pfizerns vaccin under januari månad om allt går som det är tänkt.

Ödets månad! Allt kommer kommer nu att avgöras kommande 30 dagarna för mig. Herregud vad viktigt. Det som är till min nackdel är dels aningen hög blancobelåning (hade jag haft ca 250.000 mindre synligt hade jag känt mig tryggare).

Men också Covid-19....

Spännande värre. Landar detta väl har jag faktiskt löst det. Vågar säga det. Sen hade jag använt 2021 till att amortera ner på det dyraste Blancolånet.

Mitt hopp står till Wasa,Santander och Forex typ... Dessa tre har jag haft tidigare (Nordea löste dom till ränta 3.95%) och jag skötte betalningarna bra där.

Får jag 350.000 X 2 då är det game set and match!

Ödets månad! Allt kommer kommer nu att avgöras kommande 30 dagarna för mig. Herregud vad viktigt. Det som är till min nackdel är dels aningen hög blancobelåning (hade jag haft ca 250.000 mindre synligt hade jag känt mig tryggare).

Men också Covid-19....

Spännande värre. Landar detta väl har jag faktiskt löst det. Vågar säga det. Sen hade jag använt 2021 till att amortera ner på det dyraste Blancolånet.

Mitt hopp står till Wasa,Santander och Forex typ... Dessa tre har jag haft tidigare (Nordea löste dom till ränta 3.95%) och jag skötte betalningarna bra där.

Håller alla tummar jag har kompis!

Men också Covid-19....

Vad har du kvar just nu då?

Vad har du kvar just nu då?

Hur menar du? Totalt?

Pension - 2.000.000 ganska jämnt fördelat mellan tjänst/den vanliga
Bolån på ca 2.370.000

Aktiesparande på ca 120.000 just nu (7500/månad) har jag som sparande. Med andra ord om jag fortsätter spara lika mycket kommer jag med jobbets bonusaktier ha
300.000 om två år Detta är viktigt för mig att även spara. Viktigt för det mentala.

Synliga Blanco (Nordea) Ca 800.000

Övrigt som inte syns på Nordea dvs privata skulder,lån,enstaka krediter etc har jag ca 700.000. Detta vill jag spara i 2 blancolån.

Om jag lyckas med detta kommer jag alltså ha 1.500.000 i Blanco. Men med tanke på dom låga räntorna kommer min totala månadskostnad för lån vara ca 15.000 vilket innebär att jag kan lägga undan hela min lön i princip (förutom avgift/bolån). Sambon får in ca 15K.

Med andra ord lyckas jag landa två samlingslån nu den 1:a februari öppnar sig en helt ny värld. En bra sådan....

Hur menar du? Totalt?

Pension - 2.000.000 ganska jämnt fördelat mellan tjänst/den vanliga
Bolån på ca 2.370.000

Aktiesparande på ca 120.000 just nu (7500/månad) har jag som sparande. Med andra ord om jag fortsätter spara lika mycket kommer jag med jobbets bonusaktier ha
300.000 om två år Detta är viktigt för mig att även spara. Viktigt för det mentala.

Synliga Blanco (Nordea) Ca 800.000

Övrigt som inte syns på Nordea dvs privata skulder,lån,enstaka krediter etc har jag ca 700.000. Detta vill jag spara i 2 blancolån.

Om jag lyckas med detta kommer jag alltså ha 1.500.000 i Blanco. Men med tanke på dom låga räntorna kommer min totala månadskostnad för lån vara ca 15.000 vilket innebär att jag kan lägga undan hela min lön i princip (förutom avgift/bolån). Sambon får in ca 15K.

Med andra ord lyckas jag landa två samlingslån nu den 1:a februari öppnar sig en helt ny värld. En bra sådan....

Det var lånedelen jag tänkte på.
Du kör en lendo och en advisa i februari?

Det var lånedelen jag tänkte på.
Du kör en lendo och en advisa i februari?

Ja jag tänkte det. Har 0.79% i betyg nu och det kommer nog bli ännu bättre nu vilken dag som helst vid uppdateringen då kreditkortet blir nollat + 2 aktörer försvinner helt ifrån UC. Förhoppningsvis hamnar jag runt 0.4-0.5% och har en god chans.

Ja jag tänkte det. Har 0.79% i betyg nu och det kommer nog bli ännu bättre nu vilken dag som helst vid uppdateringen då kreditkortet blir nollat + 2 aktörer försvinner helt ifrån UC. Förhoppningsvis hamnar jag runt 0.4-0.5% och har en god chans.

Betyget är ju inte allt dock, vill ju till att dom även tycker kalkylen går runt.

Inte funderat på att prata med Nordea igen?

Jo jag har redan gjort det.

Men som du säger UC-betyget är inte allt, jag har däremot höjt min inkomst ytterligare så hoppas fan det går an.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp