- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag är ju som sagt lååångt ifrån klar. Har fortfarande skyhögt Blanco kvar men min ambition är att betala av det i en rasande takt!
- Meddelanden
- 41
- Mottagna reaktioner
- 40
- Poäng
- 137
Jag har också första gången i mitt liv ett sparande - på 110.000 kr!
Terry_ är nu stolt ägare av en bostadsrätt också
Fick den med 890.000 synligt (Nordea). Dom gav mig Bostadslån och flyttade in nu.
Vågade inte skriva ut det innan det var klart för vågade aldrig riktigt hoppas.
På 3 år ifrån flera flera miljoner i lån till att äga en egen lägenhet och enbart ha kvar samlingslån. Jag hoppas att alla kan se att det går. Ge inte upp.
Hade aldrig gått utan två eldsjälar här @Hjälpmiggärna och @LånaUtanPapper Det hade aldrig gått utan dessa två som hjälpt mig såväl praktiskt som med stöttning,tips,råd,energi.
Även stort tack till er på forumet hade naturligtvis aldrig gått utan er. Tack också till @Lånforum.se som har skapat den här räddningsplankan åt oss.
Måste också tacka min handläggare på Nordea men det ska jag göra med en blombukett!
Terry,
Du har varit en sjukt stor inspirationskälla för oss alla. Din resa du har gjort är någonting i hästväg. Du har fått oss att tro på något när det känns som mest hopplöst.
Du har gjort det med en sådan vilja, driv och envishet så jag har ingen aning om hur du har klarat av det, men det har du. Som du förtjänar att sova gott om natten nu för tiden, vilket jag hoppas att du så gör. Vi har lärt känna varandra din krokiga väg, och jag kan säga att jag står med mössan i hand och applåderar dig nu när du nästan är i mål.
Tack för att du har stöttat mig, och att jag har fått lära känna dig.
Bra jobbat kompis!
/ Din vän.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Hur mycket har du i blanco som inte hänrör från lägenhetssköpet?
Grymt jobbat by the way!
Hur menar du?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Terry,
Du har varit en sjukt stor inspirationskälla för oss alla. Din resa du har gjort är någonting i hästväg. Du har fått oss att tro på något när det känns som mest hopplöst.
Du har gjort det med en sådan vilja, driv och envishet så jag har ingen aning om hur du har klarat av det, men det har du. Som du förtjänar att sova gott om natten nu för tiden, vilket jag hoppas att du så gör. Vi har lärt känna varandra din krokiga väg, och jag kan säga att jag står med mössan i hand och applåderar dig nu när du nästan är i mål.
Tack för att du har stöttat mig, och att jag har fått lära känna dig.
Bra jobbat kompis!
/ Din vän.
Vi har gjort denna resan tillsammans. Många med oss också!!.Tacksam för all hjälp och för att vi har visat att det går att resa sig på 10!
- Meddelanden
- 164
- Mottagna reaktioner
- 182
- Poäng
- 357
Hur menar du?
Hur mycket har du kvar i lån som.ör från spelandet? En viss del av dina blanco är väl på grund av handpenningen?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Hur mycket har du kvar i lån som.ör från spelandet? En viss del av dina blanco är väl på grund av handpenningen?
Helt rätt. Med tanke på att lägenheten kostade 3 miljoner så är ju handpenningen ganska saftig med dom nya kraven. Därtill så fick jag lägenheten till ett pris som åtminstone nu är 200.000 över. Så med dessa 200.000 plus 450.000 som jag lagt in så utgör nog den summan halva blancobelånen!!!
Med anledning utav detta så är det också svårt att veta hur mycket som kan kopplas till själva spelandet men när jag öppnade tråden för 3 år sedan var iallafall beloppet 3 miljoner iallafall, förmodligen lite till. Inte över 5 dock.
- Meddelanden
- 145
- Mottagna reaktioner
- 118
- Poäng
- 297
Återigen fick jag i helgen påminna mig själv om att jag alltid måste vara på min vakt så att inte missbruket träder fram igen. Stod och var småsnål när jag var i matbutiken. Trots att jag inte behövde vara det vid detta tillfälle.
Påminde mig om tiden när jag jagade röda prislappar på mat när jag med andra handen kunde spela bort tusentals kronor på en helg.
Åh vad jag vill backstabba min missbrukspersonlighet!
Påminde mig om tiden när jag jagade röda prislappar på mat när jag med andra handen kunde spela bort tusentals kronor på en helg.
Åh vad jag vill backstabba min missbrukspersonlighet!
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Det där fenomenet är välkänt för samtliga tror jag. Det är nog så människan fungerar helt enkelt. Tycker inte det är något du ska känna skuld eller skam för. Finns folk som lägger en halv miljon på en bil men vill pruta på sin el med ett par ören. Det finns folk som köper droger för 5.000 på en helg men letar ost som håller på att gå ut. Många exempel finns.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
En fråga angående Resurs Supreme (kort). Kan man flytta pengar ifrån det kortet utan att ha fått det fysiska kortet eller om man har fått det? Vet någon?
Det framgår på hemsidan: https://www.resursbank.se/betala/supreme-cardEn fråga angående Resurs Supreme (kort). Kan man flytta pengar ifrån det kortet utan att ha fått det fysiska kortet eller om man har fått det? Vet någon?
Ex. "Försöker du lägga till en betalningsmottagare som vi av någon anledning vi inte vill göra räkningsbetalningar till får du upp följande meddelande. Anledningen till att vi nekar just den betalningsmottagaren kan vara olika.
Du kan till exempel inte göra räkningsbetalningar till något bankgiro som tillhör Resurs Bank eller till konto som du själv äger (både direkt eller indirekt via till exempel ett företag). "
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Då är väl svaret i princip nej. Man får ta ut pengarna fysiskt i en bankomat då. Tror dom har relativt hög gräns för det.
Det tycks du kunna göra:Då är väl svaret i princip nej. Man får ta ut pengarna fysiskt i en bankomat då. Tror dom har relativt hög gräns för det.
"Supreme Card är anslutet till Mastercard och gäller över hela världen. Du kan ta ut kontanter i alla uttagsautomater både i Sverige och utomlands. Du kan göra max tre uttag på 5 000 kr per dag och ta ut högst 15 000 kr under en sjudagarsperiod. Det tillkommer en avgift på 2,97 % av uttagsbeloppet, dock lägst 35 kr. När du tar ut pengar utomlands tillkommer även ett valutapåslag på 1,97 %"
Men du, det är ju inget "billigt" kort direkt ... Välj något annat om du inte redan har sökt det.Då är väl svaret i princip nej. Man får ta ut pengarna fysiskt i en bankomat då. Tror dom har relativt hög gräns för det.
- Meddelanden
- 2 052
- Mottagna reaktioner
- 1 148
- Poäng
- 897
Jag har ju haft det och vet att jag flyttade pengar fort. Betalo använde jag väl då.En fråga angående Resurs Supreme (kort). Kan man flytta pengar ifrån det kortet utan att ha fått det fysiska kortet eller om man har fått det? Vet någon?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Men du, det är ju inget "billigt" kort direkt ... Välj något annat om du inte redan har sökt det.
Min ambition är faktiskt att inte ha ett enda kreditkort framåt sommaren. Ser ingen poäng och nytta med det!
En sund ambition!Min ambition är faktiskt att inte ha ett enda kreditkort framåt sommaren. Ser ingen poäng och nytta med det!
MEN, varför ställde du då frågan ...?Min ambition är faktiskt att inte ha ett enda kreditkort framåt sommaren. Ser ingen poäng och nytta med det!
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag ställde imorse en fråga till min chef om han tycker Volvo är en bra bil att köra och om den är billig i drift,
MEN, jag har ingen ambition att varesej äga eller köpa en Volvo
MEN, jag har ingen ambition att varesej äga eller köpa en Volvo

Aha! Bra att veta. Varsågod för informationen i alla fall!Jag ställde imorse en fråga till min chef om han tycker Volvo är en bra bil att köra och om den är billig i drift,
MEN, jag har ingen ambition att varesej äga eller köpa en Volvo![]()
"varesej äga eller köpa en Volvo" ... Hoppas bara inte att någon har tänkt att skänka dig en V-kärra, för då måste ju din ambition vara att tacka nej!

- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Aha! Bra att veta. Varsågod för informationen i alla fall!
"varesej äga eller köpa en Volvo" ... Hoppas bara inte att någon har tänkt att skänka dig en V-kärra, för då måste ju din ambition vara att tacka nej!![]()
There is no such a thing as a free lunch

- Meddelanden
- 409
- Mottagna reaktioner
- 167
- Poäng
- 347
Du kan skicka in ett formulär för att föra över pengar till ditt bankkonto.En fråga angående Resurs Supreme (kort). Kan man flytta pengar ifrån det kortet utan att ha fått det fysiska kortet eller om man har fått det? Vet någon?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Målsättning 2021:
Bibehålla samma lön och jämka.
Inte ta nya UC-förfrågningar alls. Finns inget behov till det. Försöka om ett år ha "rent" UC.
Amortera bort allting jag har, på och utanför UC förutom mitt samlingslån på Nordea och Ikano. Då har jag 3.95% och ca 4% i ränta och bara två aktörer.
Amortera på bolånet. Kommer vara skönt om man lyckas amortera bort 50.000 på bolånet och lägenheten går upp någon hundring vilket den bör göra. Fick den under marknadsvärdet.
Lösa allt sambons.
När det har gått ett år kommer jag samla/flytta över det som återstår av Ikano-Lånet till Nordea och då baka in det i bolånet.
Bibehålla samma lön och jämka.
Inte ta nya UC-förfrågningar alls. Finns inget behov till det. Försöka om ett år ha "rent" UC.
Amortera bort allting jag har, på och utanför UC förutom mitt samlingslån på Nordea och Ikano. Då har jag 3.95% och ca 4% i ränta och bara två aktörer.
Amortera på bolånet. Kommer vara skönt om man lyckas amortera bort 50.000 på bolånet och lägenheten går upp någon hundring vilket den bör göra. Fick den under marknadsvärdet.
Lösa allt sambons.
När det har gått ett år kommer jag samla/flytta över det som återstår av Ikano-Lånet till Nordea och då baka in det i bolånet.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
@terry tog du renovering så du fick in hela summan på ditt konto? Har med tänkt ett samlingslån till hösten 300k.
Jag angav renovering + samla lån. Angav kreditkortet på 75.000 för att enkelt kunna plocka ut pengarna men såväl Ikano som Forex betalade istället ut allt till kontot.
- Meddelanden
- 1 508
- Mottagna reaktioner
- 443
- Poäng
- 587
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Precis när man trodde man var på fötter så måste man bort med visdomständerna
Helvete detta hade jag inte räknat alls med.
Skulle gissa att hela kalaset kan landa på 15K med undersökning och dylikt. Surt sa räven.
Helvete detta hade jag inte räknat alls med.Skulle gissa att hela kalaset kan landa på 15K med undersökning och dylikt. Surt sa räven.
- Meddelanden
- 1 589
- Mottagna reaktioner
- 1 110
- Poäng
- 867
Neeeeeeej!! Hur många måste bort? Du får ju sånt avdrag genom f-kassan efter ett visst beloppPrecis när man trodde man var på fötter så måste man bort med visdomständernaHelvete detta hade jag inte räknat alls med.
Skulle gissa att hela kalaset kan landa på 15K med undersökning och dylikt. Surt sa räven.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Neeeeeeej!! Hur många måste bort? Du får ju sånt avdrag genom f-kassan efter ett visst belopp
Är det så? jag har faktiskt ingen aning men jag "Biter" mig i tandköttet och sist jag var hos tandläkaren sa dom att dessa måste väck. Räknar väl med 3.000 x 4 kanske? Jag har otroligt dålig koll haha.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard/tandvardsstod
Om jag tolkar detta rätt, kostar det 6.000 får jag själv "bara" betala 4500 eller?
Hur mycket får jag?
Du betalar själv kostnader som under ett år är sammanlagt 3 000 kronor enligt statens referenspriser eller tandläkarens respektive tandhygienistens priser om de är lägre. Sedan får du ersättning för
Om jag tolkar detta rätt, kostar det 6.000 får jag själv "bara" betala 4500 eller?
Hur mycket får jag?
Du betalar själv kostnader som under ett år är sammanlagt 3 000 kronor enligt statens referenspriser eller tandläkarens respektive tandhygienistens priser om de är lägre. Sedan får du ersättning för
- 50 procent av kostnader som överstiger 3 000 kronor
- Meddelanden
- 1 589
- Mottagna reaktioner
- 1 110
- Poäng
- 867
Men alla visdomständer? Har du inte problem med alla skulle jag absolut inte låta tandläkaren dra alla heller... tandläkare är ju rätt fräcka o försöker för de mesta få en att göra lite mer än vad som behövs.Är det så? jag har faktiskt ingen aning men jag "Biter" mig i tandköttet och sist jag var hos tandläkaren sa dom att dessa måste väck. Räknar väl med 3.000 x 4 kanske? Jag har otroligt dålig koll haha.
Ja det stämmer du får 50% avdrag efter det beloppet så du kommer inte landa på 15...
Och undersökning gjorde du väl sista när du var hos tandläkaren och hen nämnde tänderna skulle väck?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Har du inget abonnemang eller försäkring?
Inget utav det. Har aldrig ens haft ett hål i mitt långa liv
men nu blir det aningen jobbigt för jag biter mig som sagt i kinden tack vare dessa förbannade visdomständer. Fattar verkligen inte vad dom är till för ifrån början 
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag ska dit övermorgon! Tisdagmorgon. Då vet vi mer. Kanske stannar vid att bara ta ut dom där nere om jag har tur. Men dessa ska tydligen vara känsligare eftersom man har några nerver om jag inte minns fel.
- Meddelanden
- 59
- Mottagna reaktioner
- 22
- Poäng
- 101
Jag drog ut mina där nere. Några år sedan nu, men är dom enkla att dra ut går det fort och blir ganska billigt.Jag ska dit övermorgon! Tisdagmorgon. Då vet vi mer. Kanske stannar vid att bara ta ut dom där nere om jag har tur. Men dessa ska tydligen vara känsligare eftersom man har några nerver om jag inte minns fel.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.