• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Myras väg mot skuldfrihet

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Svea har varit totalt omöjliga att få hjälp av varje gång jag har ringt, skickar snabbt till Kf Kundtjänsten kan aldrig ge besked eller svara på frågor utan måste alltid först kolla med handläggare.
Mitt tips är att skiva på mina sidor till dem istället för att ringa. Där brukar handläggare hjälpa och svara. Fick tips när jag ringde dem en gång.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 821
Mottagna reaktioner
7 205
Poäng
4 807
Mitt tips är att skiva på mina sidor till dem istället för att ringa. Där brukar handläggare hjälpa och svara. Fick tips när jag ringde dem en gång.
Har varit lite "fräck" och mejlat direkt till handläggaren vid några tillfällen, mejlaadress hittade jag i första brevet de skickar när de fått skulden hos sig.
 

brokoly

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
16 Juni 2017
Meddelanden
614
Mottagna reaktioner
215
Poäng
417
Har varit lite "fräck" och mejlat direkt till handläggaren vid några tillfällen, mejlaadress hittade jag i första brevet de skickar när de fått skulden hos sig.
Tips hos Svea inkasso är att ringa din handläggare direkt. Alltid fått hjälp den vägen. Ringer du deras kundtjänst är det precis som du skriver, man får aldrig hjälp och inte svar på frågor etc. Logga in på dina sidor så ser du vem handläggaren är i dina ärenden och så ber du bara kundtjänst koppla dig till den personen.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 821
Mottagna reaktioner
7 205
Poäng
4 807
Tips hos Svea inkasso är att ringa din handläggare direkt. Alltid fått hjälp den vägen. Ringer du deras kundtjänst är det precis som du skriver, man får aldrig hjälp och inte svar på frågor etc. Logga in på dina sidor så ser du vem handläggaren är i dina ärenden och så ber du bara kundtjänst koppla dig till den personen.
Har gjort det men kundtjänst säger att de inte jobbar så och vägrar koppla samtalet till handläggare. Därför har jag gått genvägar och mejlat direkt till handläggaren istället.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 821
Mottagna reaktioner
7 205
Poäng
4 807
Har fått en så bra nyhet, kommer verkligen hjälpa ekonomin enormt. En av mina arbetsgivare erbjuder numera en tjänst där man kan ta ut max 50% av sin intjänade lön i förväg, dessutom med swish så man har pengarna direkt. Hur bra är inte det när akuta utgifter inte längre behöver hanteras med kreditkort eller kredituttag. Varje uttag kostar 29 kr och det betraktar jag som värt! Inga ockerräntor och ökade skulder! Så tacksam!!! Som jag alltid brukar säga när man stångar sig blodig av oro, rätt som det är så dyker det nya lösningar upp!
Kommer vara otroligt restriktiv med att använda tjänsten, så det är inte så att det ska gå till utemat utan bara till sånt som är absolut nödvändigt.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Har fått en så bra nyhet, kommer verkligen hjälpa ekonomin enormt. En av mina arbetsgivare erbjuder numera en tjänst där man kan ta ut max 50% av sin intjänade lön i förväg, dessutom med swish så man har pengarna direkt. Hur bra är inte det när akuta utgifter inte längre behöver hanteras med kreditkort eller kredituttag. Varje uttag kostar 29 kr och det betraktar jag som värt! Inga ockerräntor och ökade skulder! Så tacksam!!! Som jag alltid brukar säga när man stångar sig blodig av oro, rätt som det är så dyker det nya lösningar upp!
Kommer vara otroligt restriktiv med att använda tjänsten, så det är inte så att det ska gå till utemat utan bara till sånt som är absolut nödvändigt.
Jäkligt bra ”buffert”. När jag haft buffert på riktigt dvs pengar på kontot har det ofta blivit så att man spenderat lite mer för att man räknar in bufferten i pengar man har. Dessutom vill jag ju hellre lägga dem på amortering och minska ränta än att de bara ligger på kontot. Så din den här möjligheten är verkligen super att ha för nödlägen!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 821
Mottagna reaktioner
7 205
Poäng
4 807
Jäkligt bra ”buffert”. När jag haft buffert på riktigt dvs pengar på kontot har det ofta blivit så att man spenderat lite mer för att man räknar in bufferten i pengar man har. Dessutom vill jag ju hellre lägga dem på amortering och minska ränta än att de bara ligger på kontot. Så din den här möjligheten är verkligen super att ha för nödlägen!
Ja är så glad att detta dök upp just nu. Förut hade jag en arbetsgivare som betalade lön varje fredag (extrajobb)
Mitt mål är att på sikt ha en rejäl buffert men där jag inte än och behöver fortf använda buffertsparandet för löpande utgifter.
Har ett kreditkort maxat 10 000kr och Ferratum 1000 kr som jag använder i nödlägen men nu slipper jag Ferratum .
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 821
Mottagna reaktioner
7 205
Poäng
4 807
Har lagt till ett nytt papper i skuldpärmen. tog ett A4 och gjorde 5 kolumner, ett för varje år fr 2023-2027. I varje kolumn under respektive år skrev jag ner vilka lån som kommer avslutas resp år. Längst ner skrev jag belopp som frigörs när lånen avslutats för varje år och sen räknade även ihop belopp totalt t o m 2027. Wow vilken känsla att se det så konkret och svart på vit.
Det behövde jag eftersom jag har haft ångest och känt hopplöshet de senaste dagarna. Att det går för sakta :(
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 821
Mottagna reaktioner
7 205
Poäng
4 807
Alltså BAUHAUS kortet/krediten minskar knappt om man betalar det lägsta beloppet som står på fakturan. Kanske inte konstigt när räntan är nästan 18%. De vill lägst ha 105 kr/mån men som sagt skulden minskar knappt!
Så idag har jag bestämt mig att på ALLA skulder där lägsta att betala är under 200 kr ska jag betala 200 kr/mån.
När det är 500 kr kvar så försöker jag betala bort hela!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 821
Mottagna reaktioner
7 205
Poäng
4 807
Ett nytt blad i skuldpärmen! Känns bra att se det svart på vit vad var och en av alla lån och krediter vi har kostar varje månad! Vi har totalt runt 30 olika lån och krediter! Usch! då har jag inte tagit med csn och bolånet.

så här ser det nya papperet ut:
En A4 med en kolumn med en rad för varje lån/kredit vågrätt. Lodrätt månad för månad hur mkt exakt lånet/krediten kostar!
På så viss ser jag väldigt tydligt exakta belopp och hur de förändras månad för månad. Jag har valt att fylla i exakt vad lån/krediten kostar, utan att ta med när jag betalar mer än det lägsta, så snöbollsmetods pengen är inte inräknat. Bara för att jag vill veta den exakta kostnaden.

Sen summerar jag när allt är betalt för den aktuella månaden och fyller i totalsumman på ett annat blad där jag skriver den totala kostnaden för lån/krediter för varje månad!
Att ha kontroll är ett bra sätt för mig att lindra ångest. Jag vet exakt vad jag slåss mot.
Det låter sjukt men jag älskar min skuldpärm! Där finns alla bevis på att det går åt rätt håll.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp