Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Myras väg mot skuldfrihet

Tack snälla för omtanken ❤️ På ett sätt känns som att själen redan har kraschat, jag orkar absolut ingenting utöver att jobba och ha koll på ekonomin. Sånt som jag förut tyckte om, att träffa vänner och umgås, känns nu väldigt påfrestande. De ”bjudningar” jag måste vara med på tar energi, det är helt klart onormalt.
Men kanske en dag kommer lusten och livsglädjen tillbaka.
Ja men då måste du stoppa nu med det som tar all din energi, annars kommer du att få långvariga problem tyvärr.

Ja men då måste du stoppa nu med det som tar all din energi, annars kommer du att få långvariga problem tyvärr.
Det enda jag vill och orkar är jobba. Också det jag prioriterar först. Då vet jag att jag kan påverka att klara av ekonomin. En frisk hjärna tänker och prioriterar antagligen annorlunda men jag känner att det nu är nära att vända. Vill också gottgöra min familj som jag orsakat att leva utan pengar.
Men jag tar alla tillfällen som ges att vila och tanka batterierna.

Tack snälla för omtanken ❤️ På ett sätt känns som att själen redan har kraschat, jag orkar absolut ingenting utöver att jobba och ha koll på ekonomin. Sånt som jag förut tyckte om, att träffa vänner och umgås, känns nu väldigt påfrestande. De ”bjudningar” jag måste vara med på tar energi, det är helt klart onormalt.
Men kanske en dag kommer lusten och livsglädjen tillbaka.
Lite så har jag också börjat känna och börjat nytt jobb och ekonomi men har så smått börja må bra av det sociala igen trots allt
Men ta hand om dig Myra

Lite så har jag också börjat känna och börjat nytt jobb och ekonomi men har så smått börja må bra av det sociala igen trots allt
Men ta hand om dig Myra
Jag tror också att det kommer när ekonomin blir bättre. Hoppas det i alla fall.
Oavsett så vet jag att jag har gjort allt jag kunnat och mer därtill.

Jag tror också att det kommer när ekonomin blir bättre. Hoppas det i alla fall.
Oavsett så vet jag att jag har gjort allt jag kunnat och mer därtill.
Ja så är det. För mig känns det lång väg att vandra och känner att det tar på krafterna. Du är fantastisk

Det enda jag vill och orkar är jobba. Också det jag prioriterar först. Då vet jag att jag kan påverka att klara av ekonomin. En frisk hjärna tänker och prioriterar antagligen annorlunda men jag känner att det nu är nära att vända. Vill också gottgöra min familj som jag orsakat att leva utan pengar.
Men jag tar alla tillfällen som ges att vila och tanka batterierna.
Så fint skrivet och du är en kämpe. Men tar hand om dig. Känner igen mig o känner likadant

Det var ca 2 år sedan jag slutbetalade mitt lumify lån. Nu plötsligt får jag sms fr dem att de blivit billigare och i förrgår fick jag mejl fr MoneyGo (som jag, med stora svårigheter, lyckades slutbetala för nån månad sedan) att de erbjuder mig som nyligen haft lån där ett lån på 50 k till 6% ränta.
Nej tack! Mig får ni inte på kroken igen!!!

Det var ca 2 år sedan jag slutbetalade mitt lumify lån. Nu plötsligt får jag sms fr dem att de blivit billigare och i förrgår fick jag mejl fr MoneyGo (som jag, med stora svårigheter, lyckades slutbetala för nån månad sedan) att de erbjuder mig som nyligen haft lån där ett lån på 50 k till 6% ränta.
Nej tack! Mig får ni inte på kroken igen!!!

blev du skuldfri via skuldsanering eller löneutmätning?

blev du skuldfri via skuldsanering eller löneutmätning?
Inget utav dem. Är inte skuldfri än! Men snickrar på en egen ”skuldsanering” med snöbollsmetoden.

Inget utav dem. Är inte skuldfri än! Men snickrar på en egen ”skuldsanering” med snöbollsmetoden.
Du är fantastisk. Tack att du får mig på nya tankar att kämpa vidare när allt var jobbigt ett tag. Du är fantastisk

När jag får veta att vi behöver nya sommardäck tre dagar innan däck ska bytas. Sambon lever helt klart i en helt annan värld än den jag dagligen tvingas möta.
Idag får jag veta vad dessa däck kommer kosta, hur det ska finansieras är oklart men det blir ngn sorts kredit. Så bakslag ja men det som inte dödar en gör en..... arg/besviken/.... inte f*n blir jag starkare (om man får lov att vara lite humoristisk mitt i eländet).
Men vi kämpar på eller hur?!

Gothia brukar skicka alla fakturor i Kivra. Så det var lite obehagligt när jag såg brev fr dem i brevlådan. Första tanken var om jag hade glömt att betala månadens faktura (fast jag vet att jag har betalat men fick panik ändå!)
Det var "bara" ett brev om att betalningsplanen löpt ut men att de sätter upp en ny och med samma villkor som förut. Man tackar!
Men varför kunde de inte skicka det brevet i Kivra undrar jag!

Gothia brukar skicka alla fakturor i Kivra. Så det var lite obehagligt när jag såg brev fr dem i brevlådan. Första tanken var om jag hade glömt att betala månadens faktura (fast jag vet att jag har betalat men fick panik ändå!)
Det var "bara" ett brev om att betalningsplanen löpt ut men att de sätter upp en ny och med samma villkor som förut. Man tackar!
Men varför kunde de inte skicka det brevet i Kivra undrar jag!
Jobbigt.

Men jag vet inte.

Löste det sig med sommardäcken? Ibland kan man hitta ganska billiga/bra begagnade som duger ett år på blocket/nätet.

Löste det sig med sommardäcken? Ibland kan man hitta ganska billiga/bra begagnade som duger ett år på blocket/nätet.
Tack! Jag vet fortf inte vad däcken kommer kosta. Vi köpte begagnade för 2 år sedan som jag trodde skulle rulla några år till så därför det kom som en chock när sambon sa att nu behöver vi nya däck. Är varken kunnig eller intresserad kring sånt som har med bilen att göra men vill hålla ner kostnaderna så mkt som möjligt. Så när vi köpte de begagnade däcken och sambon sa att de är "jättebra" så hörde jag ungefär att de är så bra så de kommer rulla minst 5-6 år. Jag kanske hörde det jag ville höra :facejoy:

Ah, Sam Vimes stövelekonomi överförd till vinterdäck. :)

”Anledningen till att de rika var så rika, resonerade Vimes, var att de lyckades spendera mindre pengar.

Ta stövlar, till exempel. Han tjänade trettioåtta dollar i månaden plus traktamenten. Ett par riktigt bra läderstövlar kostade femtio dollar. Men ett par prisvärda stövlar, som var helt okej en säsong eller två och sedan läckte som fan när kartongen gav upp, kostade ungefär tio dollar. Det var den sortens stövlar som Vimes alltid köpte och använde tills sulorna var så tunna att han kunde avgöra var han befann sig i Ankh-Morpork en dimmig natt genom att känna på kullerstenarna.

Men saken var den att bra stövlar höll i år efter år. En man som hade råd med femtio dollar hade ett par stövlar som fortfarande skulle hålla hans fötter torra om tio år, medan den fattige mannen som bara hade råd med billiga stövlar skulle ha spenderat hundra dollar på stövlar under samma tid och fortfarande ha våta fötter.

Detta var kapten Samuel Vimes 'Boots' teori om socioekonomisk orättvisa.”
- Terry Pratchett

Ah, Sam Vimes stövelekonomi överförd till vinterdäck. :)
Hahaha... stämmer på pricken när det gäller köp av skor av mig vs sambon. Jag köper alltid de billigaste och de brukar hålla i max tre år (vinterskor) och han köper dyrare men har de längre tid, minst 6-7 år! Det är intressant hur man dealar med sin egen gärna. Jag är supernöjd när jag hittar vinterkängor för 250-300 kr. Problemet (=behov av nya vinterskor) löst för en billig peng.

Gjort uppdateringar i skuldpärmen! På bladet där alla lån är listade och alla månadsbetalningar prickas av har jag börjat skriva på fler lån vilket år vi är klara med dem! Tänkte göra så på alla lån som förfaller om max 2,5 år (dec 2026) Så idag har t ex Ecster krediten fått ett slutdatum, december 2026 ska den vara puts väck (kommer gå snabbare men bra att ha ett sista datum!)

Sen beroende på vad som händer med förslaget om att slopa ränteavdraget kommer jag ta en grundlig titt på alla skulder och se om jag behöver ändra strategi!

Jag krigar på! Tillfredsställelsen när jag bockar av en skuld som slutbetalt och begraver den är enorm stor!
Har lagt till ett "kyrkogårds" blad i pärmen och där hamnar alla avslutade lån!

Funderar på om jag ska ändra namn på min tråd till Myras väg mot mindre skulder.
För jag inser att skulder kommer det att finnas kvar, som CSN, bolån, vi har betalat av vårt billån men bilen kommer inte hålla i evighet så om si så där 5 år kommer det behövas en ny och då blir det nytt lån (om vi inte sparar ihop till en, vi kommer köpa begagnad, men hellre ha en stor buffert då än ta den för att köpa bil, vi får se).
Vad tycker ni?
När är man i mål? Skuldfri betyder ju att man inga skulder har.

Jag kan ju bara utgå från mig, och mitt mål har aldrig varit att bli skuldfri enligt den definitionen. Jag vill bara komma på rätt köl, och inte oroa mig för pengar hela tiden. Jag ville bli av med stressen, och när jag fick mitt banklån – som ju är mera än hanterbart för mig – så tyckte jag att jag nått mitt mål. Vanligt Svensson-liv. Förvisso med ett banklån, men vem har inte det? Jag ville inte ha ont i magen varje gång jag fick ett vitt kuvert. Jag ville kunna se fram mot lönedagen, och planera för överskott – och inte hela tiden hoppas att jag fick nåt över. Det var mitt mål, och det räckte för mig. Sen kan jag ha som mål att någon gång i framtiden bli av med mitt lån också, men det är inget jag stressar över. Inte just nu i alla fall.

Jag kan ju bara utgå från mig, och mitt mål har aldrig varit att bli skuldfri enligt den definitionen. Jag vill bara komma på rätt köl, och inte oroa mig för pengar hela tiden. Jag ville bli av med stressen, och när jag fick mitt banklån – som ju är mera än hanterbart för mig – så tyckte jag att jag nått mitt mål. Vanligt Svensson-liv. Förvisso med ett banklån, men vem har inte det? Jag ville inte ha ont i magen varje gång jag fick ett vitt kuvert. Jag ville kunna se fram mot lönedagen, och planera för överskott – och inte hela tiden hoppas att jag fick nåt över. Det var mitt mål, och det räckte för mig. Sen kan jag ha som mål att någon gång i framtiden bli av med mitt lån också, men det är inget jag stressar över. Inte just nu i alla fall.
Så känner och tänker jag också! Önskar ingen den konstanta dygnet runt stressen över pengar jag haft i många år! Mkt bra formulerat av dig (som vanligt :))

Så känner och tänker jag också! Önskar ingen den konstanta dygnet runt stressen över pengar jag haft i många år! Mkt bra formulerat av dig (som vanligt :))

Låter skönt. Hur stort lån har du o månadssumma?

200k på 10 år, till 8.4% ränta. Betalar 2470 per månad för det.

Någon som nyligen fått fryst ränta av Svea inkasso? Tänkte ringa och kolla mina chanser att få fryst ränta på åtminstone ett av tre ärenden jag har hos dem.

Någon som nyligen fått fryst ränta av Svea inkasso? Tänkte ringa och kolla mina chanser att få fryst ränta på åtminstone ett av tre ärenden jag har hos dem.
Jag vet inte om det hjälper eftersom det här var för två år sen, men när jag ringde och frågade så fick jag fryst ränta i sex månader hos Svea. Det var på en skuld på 117k. De var för övrigt, och jag vet inte om det hjälper dig, snabba på att gå med på ett ackord så i slutändan betalade jag bara 28k av de 117k:na.

Jag vet inte om det hjälper eftersom det här var för två år sen, men när jag ringde och frågade så fick jag fryst ränta i sex månader hos Svea. Det var på en skuld på 117k. De var för övrigt, och jag vet inte om det hjälper dig, snabba på att gå med på ett ackord så i slutändan betalade jag bara 28k av de 117k:na.
Tack, det hjälper mig att läsa det här, motivationen ökar att ta tag i det och ringa och fråga. Ett av mina ärende hos Svea gäller Everyday+ och på ett år har skulden minskat med 3 425 kr. Har betalat in 800 x 12 = 9 600 kr.
Jag ringer dem imorgon!

Tror att av alla inkasso jag haft är Svea det enda som när man ringer ska allt skickas vidare till handläggare och så ska man vänta på svar, oavsett vad det gäller.
Jag ringde och frågade om fryst ränta. Möttes av en väldigt stressad, ganska så otålig och inte så trevlig person.
Fick till svar att jag måste mejla om detta.
Har mejlat om detta. Erbjöd att om de fryser räntan på den skulden så kan jag höja betalning fr 600 till 800 kr på skulden till Flexlimit (som minskar snabbare än Everyday+ som knappt minskar).
Har inte stora förhoppningar om positivt svar men värt att ställa frågan ändå!

Vad konstigt att alla har så olika uppfattningar om olika bolag.

I mitt fall var "bästa" inkassobolaget Intrum Inkasso, och jag hade horribla erfarenheter med Intrum Finance. Sen har jag hört andra säga att de hade motsatt mottagande från de två.

Svea var OK, och jag behövde aldrig vänta på något. Men kanske de har ändrat rutiner sedan jag var tvungen att ha mera med dem att göra än att betala månadsräkningen.

Det lönar sig att ha minimala förväntningar, för då blir man riktigt glad när man får positivt svar!
Svea fryser min ränta fr o m idag. Tjohooo :)

Nu har jag två inkassoärenden där räntan inte är fryst (av totalt sex ärenden) och båda är hos Svea. Ska fortsätta amortera på Flexlimit (ligger hos Svea) och när jag betalat ner hälften ska jag fråga om fryst ränta på de resterande två.

Blir klar med Intrum Invest i år efter 14 år (helt sjukt, för ett lån på 20 k, vill inte veta hur mkt jag har betalat!!!), Gothia och Lowell nästa år. Så blir bara Svea kvar!

Ångrar lite att jag erbjöd höjning med 200 kr men å andra sidan tänkte jag att det kan vara bra att ha nånting att komma med i förhandlingen! Gjort är gjort. I bästa fall kommer inte bolånekostnaden att höjas med 4000 kr i augusti (som jag befarar) utan med lite mindre så då har vi "tjänat" in de 200 kr.

Ångrar lite att jag erbjöd höjning med 200 kr men å andra sidan tänkte jag att det kan vara bra att ha nånting att komma med i förhandlingen! Gjort är gjort. I bästa fall kommer inte bolånekostnaden att höjas med 4000 kr i augusti (som jag befarar) utan med lite mindre så då har vi "tjänat" in de 200 kr.
200kr på fryst ränta är dessutom väldigt bra extra amortering! Du kommer märka skillnad fort nu! Heja dig <3

200kr på fryst ränta är dessutom väldigt bra extra amortering! Du kommer märka skillnad fort nu! Heja dig <3
Tack <3 Jag höjde Flexlimit med 200 kr (från 600 kr) och den har jag inte fryst ränta på men å andra sidan minskar den snabbare än Everyday+. Ska se till att beta av Flexlimit. Den ligger på ca 8000 kr. Båda har höga räntor så som du säger, fryst ränta på Everyday+ som knappt har minskat på ett år är ändå bra deal, så jag får vara nöjd (och det är jag).

Kanske ska köpa en lott idag! Verkar vara min dag. Ännu ett bra besked. Däck plus byte = 3500kr. Trodde det skulle gå på minst 6000kr.

Då har ännu en kredit blivit begraven! Wasa kredit med 19% ränta är jag klar med. Det gick flera år snabbare att bli av med den eftersom det var min prio skuld 1 att få bort med snöbollsmetoden. Lägsta betalning har senaste året legat på ca 300 och minskat konstant så utan snöbollsmetoden hade det tagit flera år! Betalade in mellan 1200-1600 kr varje månad!

Nu är siktet inställt på Marginalen och den kommer jag kunna släcka i juni!

Nu har jag fått meddelande från banken om att bolånet ska läggas om i augusti. Har varit inne och kikat på vilken ränta vi kan få just nu och med ränterabatt så blev det 4,83% bundet på ett år, annars över 5% för obundet (kommer inte ihåg exakt)
Trots att jag försökt förbereda för höjning av bolånet (genom att försöka betala av så många lån/krediter som möjligt) så hade jag hoppats på lite lägre höjning av belopp. skulle vi få en ränta på 4,83 så kommer bolånet kosta ca 6500 kr/mån till skillnad från dagens ca 2200 kr/månad!!

Men har vi tur så kommer räntan sänkas ytterligare lite grann framöver. Så bara ha is i magen och vänta tills det är dags i slutet av augusti att lägga om bolånet!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp