• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Någon annan som är dumsnäll?

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 264
Mottagna reaktioner
1 099
Poäng
897
Har någon tips eller råd här?
Jag har alltid varit dumsnäll med ekonomin samtidigt som jag har haft spelmissbruk. Gick också med på massa ekonomiska beslut och kostnader som man egentligen inte borde ta.

Hänger även med i denna relationen men det blir inte lika dumma beslut. Men man borde bli mer ego :(
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Har någon tips eller råd här?
Jag har alltid varit dumsnäll med ekonomin samtidigt som jag har haft spelmissbruk. Gick också med på massa ekonomiska beslut och kostnader som man egentligen inte borde ta.

Hänger även med i denna relationen men det blir inte lika dumma beslut. Men man borde bli mer ego :(
Åh känner igen mig själv i det du skriver :( Gjort lika gått med på mycket och ett spelmissbruk:(
Vi måste lösa detta nu.
Jag har ältat o rannsakat mig själv.
Vänt ut in på mig och kommer fram till att jag varit för snäll även om jag är en sur tant här ibland ;)
Och naturligtvis fattar dumma beslut o spelat på det:(
Ibland känns livet totalt ursäkta fuckt up:D
Också varit otroligt dumsnäll.
Kunde låna ut pengar gick med på mycket bjöd på fika.
Ska tillägga att jag aldrig fått nått tillbaka:(
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 264
Mottagna reaktioner
1 099
Poäng
897
Åh känner igen mig själv i det du skriver :( Gjort lika gått med på mycket och ett spelmissbruk:(
Vi måste lösa detta nu.
Jag har ältat o rannsakat mig själv.
Vänt ut in på mig och kommer fram till att jag varit för snäll även om jag är en sur tant här ibland ;)
Och naturligtvis fattar dumma beslut o spelat på det:(
Ibland känns livet totalt ursäkta fuckt up:D
Också varit otroligt dumsnäll.
Kunde låna ut pengar gick med på mycket bjöd på fika.
Ska tillägga att jag aldrig fått nått tillbaka:(

Exakt som för mig då. Jag ältar det gamla så mycket också. Håller med om att vi måste lösa detta!☺️

Jag lånade ut pengar till en ”vän” och har tyvärr inte fått tillbaka dom pengarna än. Gått över 1 år! Så betalar man ränta på sina egna lån.

Men jag ställde upp så mycket för mitt ex och betalade väldigt mycket + dyra presenter. Tror det var därför man spårade så mycket med spel. Sen om man väl hade vunnit mycket pengar o hade pengarna tillfälligt på spelkontot så passade man på att handla eller bjuda på saker!
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Exakt som för mig då. Jag ältar det gamla så mycket också. Håller med om att vi måste lösa detta!☺️

Jag lånade ut pengar till en ”vän” och har tyvärr inte fått tillbaka dom pengarna än. Gått över 1 år! Så betalar man ränta på sina egna lån.

Men jag ställde upp så mycket för mitt ex och betalade väldigt mycket + dyra presenter. Tror det var därför man spårade så mycket med spel. Sen om man väl hade vunnit mycket pengar o hade pengarna tillfälligt på spelkontot så passade man på att handla eller bjuda på saker!
Precis varit likadan:(
Nu måste vi gå vidare.
Tufft blir det men många fixar det och så även vi:)
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 264
Mottagna reaktioner
1 099
Poäng
897
Precis varit likadan:(
Nu måste vi gå vidare.
Tufft blir det men många fixar det och så även vi:)

Jag är otroligt stressad nu o deprimerad över allt. Ska va bil, barn snart o efter det bolån. Samtidigt amortera på mina lån och spara pengar. Mår riktigt kasst.... svårt att njuta över att snart få barn
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Jag har också varit så. Alltid brytt mig mer om andras välmående för att jag känt mig nöjd. När jag spelade gav jag bort pengar till släkt och vänner som behövde istället för att betala mina lån. Ångrar det...
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Jag är otroligt stressad nu o deprimerad över allt. Ska va bil, barn snart o efter det bolån. Samtidigt amortera på mina lån och spara pengar. Mår riktigt kasst.... svårt att njuta över att snart få barn

Ta en dag i taget och skriv en lista på det lilla du ska göra och försök tänka att det kanske går att anpassa sig när stora förändringar kommer.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 264
Mottagna reaktioner
1 099
Poäng
897
Vet heller inte om det var rätt att jag betalade halva summan för en ny spis?

Det är hennes bostadsrätt o den gick sönder o hade knappt bott här så länge
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Vad är att vara "dumsnäll" och var går gränsen mellan att vara snäll och "dumsnäll"?
Dumsnäll låter som ngt fult och att man får skylla sig själv. Det låter som att när man blivit utnyttjad av andra pga att man gjort ngt snällt så lägger man skulden på sig själv och då blir man ett offer och det är tungt att vara offer. Jag ser det som att om man gjort ngt snällt men råkat illa ut så har ngn annan varit dum.
Det är väldigt tufft att bli utnyttjad när det får stora konsekvenser för en, oavsett om det gäller ekonomi, kärleksrelationer eller ngt annat men jag tror inte att man hamnat i den sitsen på grund av att man varit "dumsnäll" utan pga att man tänjt på sina egna gränser så pass att man mer gjort som det förväntats av en än som man själv hade velat göra.

Jag förstår vad ni menar och det är lätt att känna igen sig i det ni skriver men om man tänker på vad motsatsen skulle ha varit så är det inte att man är elak, snål eller självisk om man inte vill låna ut pengar hur som helst eller göra andra saker.
I grund och botten är sådana frågor som rör våra handlingar och våra föreställningar intressanta ur ett filosofiskt och etiskt perspektiv.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Jag är otroligt stressad nu o deprimerad över allt. Ska va bil, barn snart o efter det bolån. Samtidigt amortera på mina lån och spara pengar. Mår riktigt kasst.... svårt att njuta över att snart få barn
Försök att dra ett sträck och gå inte tillbaka över sträcket. Att bli förälder är det största i ens liv och from nu har du alla förutsättningar med eller utan hjälp att få ett bra liv och att bli en bra förälder och att ge ditt barn det barn behöver för att bli trygga människor... och det är inte pengar utan kärlek och närvaro.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp