• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Någon annan som är dumsnäll?

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 544
Mottagna reaktioner
1 091
Poäng
867
Då tycker jag isåfall ni ska göra så att ni har 8000:- var. Märker också att du har varit med om något tidigare och det har satt sina spår, var med i diskussionen ang ditt bolån och du var väldigt nojig. Om man väljer att skaffa barn och köpa boende tillsammans måste man försöka skaffa tillit till varandra. Din sambo vet garanterat inte att du sitter och grubblar över det här eller hur? Vad sägs om att sätta in alla pengar på ett gemensamt kontot under föräldraledigheten och sen återgå till det normala? Bara för att du blivit bränd tidigare så betyder det inte att din nya sambo kommer göra samma sak.. vet att det är svårt att komma ur tankarna men tycker du ska prata med sambon om hur du känner. För bådas skull. Det får inte bli ett irritationsmoment när man har en bebis.. fokus måste ligga på er och bebisen inte osäkerhet kring ekonomin.
Vill bara tillägga att det är rättvis att splitta på ekonomin under föräldraledighet, hon ska ju inte bli straffad för att hon måste leva snålt ungefär 1-1,5 år (den tiden många mammor är hemma med barnet)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Då tycker jag isåfall ni ska göra så att ni har 8000:- var. Märker också att du har varit med om något tidigare och det har satt sina spår, var med i diskussionen ang ditt bolån och du var väldigt nojig. Om man väljer att skaffa barn och köpa boende tillsammans måste man försöka skaffa tillit till varandra. Din sambo vet garanterat inte att du sitter och grubblar över det här eller hur? Vad sägs om att sätta in alla pengar på ett gemensamt kontot under föräldraledigheten och sen återgå till det normala? Bara för att du blivit bränd tidigare så betyder det inte att din nya sambo kommer göra samma sak.. vet att det är svårt att komma ur tankarna men tycker du ska prata med sambon om hur du känner. För bådas skull. Det får inte bli ett irritationsmoment när man har en bebis.. fokus måste ligga på er och bebisen inte osäkerhet kring ekonomin.
Bra skrivet:):tummen:
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 255
Mottagna reaktioner
1 097
Poäng
897
Då tycker jag isåfall ni ska göra så att ni har 8000:- var. Märker också att du har varit med om något tidigare och det har satt sina spår, var med i diskussionen ang ditt bolån och du var väldigt nojig. Om man väljer att skaffa barn och köpa boende tillsammans måste man försöka skaffa tillit till varandra. Din sambo vet garanterat inte att du sitter och grubblar över det här eller hur? Vad sägs om att sätta in alla pengar på ett gemensamt kontot under föräldraledigheten och sen återgå till det normala? Bara för att du blivit bränd tidigare så betyder det inte att din nya sambo kommer göra samma sak.. vet att det är svårt att komma ur tankarna men tycker du ska prata med sambon om hur du känner. För bådas skull. Det får inte bli ett irritationsmoment när man har en bebis.. fokus måste ligga på er och bebisen inte osäkerhet kring ekonomin.

Det stämmer nog det du skriver hur jag känner och min historia. Verkar dock som att många här missuppfattar mig här och tror att jag tänker göra så att tjejen ska leva på minimum. Menar bara om vi kör allt 50/50 så får hon över mer än vad jag får eftersom jag har lån och hon äger över 500 000 kr i kapital medan jag har mycket mer skulder än vad jag äger.
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 544
Mottagna reaktioner
1 091
Poäng
867
Det stämmer nog det du skriver hur jag känner och min historia. Verkar dock som att många här missuppfattar mig här och tror att jag tänker göra så att tjejen ska leva på minimum. Menar bara om vi kör allt 50/50 så får hon över mer än vad jag får eftersom jag har lån och hon äger över 500 000 kr i kapital medan jag har mycket mer skulder än vad jag äger.

jag kan förstå om många missuppfattar vad du menar men kan ju vara lite svårt ibland också att få ut sina tankar i skrift på ett forum. Tycker du verkligen ska ta ett prat med tjejen, hon kommer garanterat få en annan syn på saken om du tar upp ämnet och förklarar hur du känner
 

Vändaskuttan

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
15 Februari 2020
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Det stämmer nog det du skriver hur jag känner och min historia. Verkar dock som att många här missuppfattar mig här och tror att jag tänker göra så att tjejen ska leva på minimum. Menar bara om vi kör allt 50/50 så får hon över mer än vad jag får eftersom jag har lån och hon äger över 500 000 kr i kapital medan jag har mycket mer skulder än vad jag äger.

Jag vet inte om hur det är hemma hos er. Får intrycket av att du inte är nöjd med uppgörelsen att ni delar på din lön och du får mindre "över" i slutändan. Jag kan förstå att det är inte kul att ge bort 50% av sina hårt förtjänade pengar och veta om att personen ifråga har i slutändan mer pengar över än en själv. Dessutom att partner har en bostadsrätt som har ett värde på nästan 500K. Medans du sitter på skulder.

Jag håller med Evilina om att du bör nog prata med din partner om dina känslor. Det är oftast bättre att lägga alla kort på bordet än att gå runt att tänka/älta om pengar hela tiden. Tillsammans som ett par är ni starkare, ni kan tillsammans komma fram till ett förslag som passar er båda två. Det är viktigt att ni pratar om vad ni har för förväntningar, ta inget för givet och lyssna på varandra.

Mammaledighet är inte så mycket ledigt, såsom man kan tro. Större delen av dagarna går ut på att ta hand om ett skrikande, uppmärksamhetsjagande litet paket som skiter, skriker, spyr, sover, äter och repeat 24/7 timmar under 1,5 år. Tro mig det är inte så roligt det heller.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 255
Mottagna reaktioner
1 097
Poäng
897
Vi har pratat. Min lånekostnad kommer ingå i våra gemensamma utgifter. Blir jämt för hon har mer ”nöjesutgifter” som dyrt mobilabonnemang, Spotify, netflix m.m

Tyvärr gick bilen sönder o det kommer bli en dyr historia :(
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
jag kan förstå om många missuppfattar vad du menar men kan ju vara lite svårt ibland också att få ut sina tankar i skrift på ett forum. Tycker du verkligen ska ta ett prat med tjejen, hon kommer garanterat få en annan syn på saken om du tar upp ämnet och förklarar hur du känner
Klokt skrivet
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp