• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Någon annan som är dumsnäll?

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Hur hade ni tänkt gjort?

vi får ett gemensamt barn och förslaget att hennes mammalön går till gemensamma utgifter och så mycket det går till våra personliga. Resten delas 50/50 och även min lön!

Hon har inga lån, 500 000 kr i kapital som hon har låst in i bostaden( detta är hennes egna tillgångar)

Jag: Sparat ca 30 000 kr, 270 000 kr i blanco.

Är man dumsnäll igen? På ett sätt är det rimligt för oss båda med tanke på att vi båda skapade ett barn men vi har olika förutsättningar.

Säg att hennes inkomst räcker precis till våra gemensamma. Så ska jag dela på min lön och så har jag högre utgifter pga mitt blancolån. Då är det inte så kul helt
Vad får hon ut per månad? Fanns inte ens på kartan att vi diskuterade
Tufft på mamma lön att klara alla utgifter själv, är väl ganska mycket man går miste om i inkomst. Nu var det länge sen jag var mammaledig då jag är i 50 års åldern ;) men menar du att hon ska betala alla räkningar ? För hon lär ha mindre än dig så det låter inte rättvist även om hon har bättre sparande och du blanco lån och inte hon.
håller med dig syrran. Under min mammaledighet så fick min sambo stå för största delen av utgifterna, annars hade han själv kunnat va hemma och leva på existensminimum. Man är ju ändå 2 om att skaffa barn även om det oftast är mamman som är hemma största delen av tiden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Menar att hennes lön (mammaledighet) tar vi till bostaden, mat, el. Sen delar jag min lön så hon får 11000 och jag 11000 kr o ha till våra egna räkningar, nöjen m.m
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Menar att hennes lön (mammaledighet) tar vi till bostaden, mat, el. Sen delar jag min lön så hon får 11000 och jag 11000 kr o ha till våra egna räkningar, nöjen m.m
Jag tycker inte du är dumsnäll, det är tyvärr så man brukar lägga upp det under en föräldraledighet.. sen kanske du vill va hemma några månader då blir det tvärtom eller hur
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Precis! Jag var med och skapade en bebis så det får vi båda två ta.

Har blivit utnyttjad i tidigare förhållande så är alltid lite extra nervös med ekonomin.

Säg att hennes mammalön går + -0. Vi delar sedan på min lön 11000 var.

Så det är rättvist att dela på hälften säg att hon har mobilräkning på 500 + lite annat omkring 2000 kr o 500 k sparat/inga lån och jag betalar på mitt lån. Då har hon mer över än vad jag har. Är det rättvist?
 

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
895
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Precis! Jag var med och skapade en bebis så det får vi båda två ta.

Har blivit utnyttjad i tidigare förhållande så är alltid lite extra nervös med ekonomin.

Säg att hennes mammalön går + -0. Vi delar sedan på min lön 11000 var.

Så det är rättvist att dela på hälften säg att hon har mobilräkning på 500 + lite annat omkring 2000 kr o 500 k sparat/inga lån och jag betalar på mitt lån. Då har hon mer över än vad jag har. Är det rättvist?

Jag hade nog betalt alla övriga räkningar som ni båda har som hennes små räkningar och ditt blanco osv sen delat på vad som blir över.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Vad får hon ut per månad? Fanns inte ens på kartan att vi diskuterade

håller med dig syrran. Under min mammaledighet så fick min sambo stå för största delen av utgifterna, annars hade han själv kunnat va hemma och leva på existensminimum. Man är ju ändå 2 om att skaffa barn även om det oftast är mamman som är hemma största delen av tiden.
Ja huvudsaken är väl att man går runt och klarar sig. Sen vem
Som betalar mest i detta läge är väl av mindre betydelse. Man är ju två om situationen och barnet är det viktigaste inte hur ekonomin fördelas.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Ja huvudsaken är väl att man går runt och klarar sig. Sen vem
Som betalar mest i detta läge är väl av mindre betydelse. Man är ju två om situationen och barnet är det viktigaste inte hur ekonomin fördelas.
Ja huvudsaken är väl att man går runt och klarar sig. Sen vem
Som betalar mest i detta läge är väl av mindre betydelse. Man är ju två om situationen och barnet är det viktigaste inte hur ekonomin fördelas.

Det är självklart. Pengar betyder inte mer. Ville bara ha tips och råd i våran situation.

Med våran plan som jag har nämnt här kommer hon ha över kanske 9000 kr och jag ca 7000 kr.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Precis! Jag var med och skapade en bebis så det får vi båda två ta.

Har blivit utnyttjad i tidigare förhållande så är alltid lite extra nervös med ekonomin.

Säg att hennes mammalön går + -0. Vi delar sedan på min lön 11000 var.

Så det är rättvist att dela på hälften säg att hon har mobilräkning på 500 + lite annat omkring 2000 kr o 500 k sparat/inga lån och jag betalar på mitt lån. Då har hon mer över än vad jag har. Är det rättvist?
Ursäkta men det märks att du blivit bränd tidigare.
vet att vi diskuterat och jag har också varit dumsnäll inte i förhållandet men mot andra. Hemskt tråkigt men dela så som ni tycker själv blir bäst ni måste prata om detta o pengar är inte allt man måste kunna glädjas åt annat som nu barnet. Inte bara se allt i pengar och fördela varje krona hit o dit blir ganska jobbigt i längden utan var glad åt kommande barnet❤️ Klarar ni att försörja er o barnet så räcker det.
 
Senast ändrad:

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Det är självklart. Pengar betyder inte mer. Ville bara ha tips och råd i våran situation.

Med våran plan som jag har nämnt här kommer hon ha över kanske 9000 kr och jag ca 7000 kr.
Okej och ni var inte gifta eller hur?
Ni gör ju som ni vill men hos oss har vi alltid delat eller vi har lagt ihop pengarna o haft gemensamt men alla vill inte ha det så och det förstår jag.
Men vi har aldrig bråkat om det. och då har jag alltid tjänat mer och bidragit mest till hushållet. Sen hamnade vi ju hos KFM tyvärr.
Men nu är vi skuldfria därifrån och har fortfarande gemensamt. Jag tjänar mer men är nog den som gör av med mer också tjejer haha ;)
Hoppas det löser sig <3
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Det är självklart. Pengar betyder inte mer. Ville bara ha tips och råd i våran situation.

Med våran plan som jag har nämnt här kommer hon ha över kanske 9000 kr och jag ca 7000 kr.
Då tycker jag isåfall ni ska göra så att ni har 8000:- var. Märker också att du har varit med om något tidigare och det har satt sina spår, var med i diskussionen ang ditt bolån och du var väldigt nojig. Om man väljer att skaffa barn och köpa boende tillsammans måste man försöka skaffa tillit till varandra. Din sambo vet garanterat inte att du sitter och grubblar över det här eller hur? Vad sägs om att sätta in alla pengar på ett gemensamt kontot under föräldraledigheten och sen återgå till det normala? Bara för att du blivit bränd tidigare så betyder det inte att din nya sambo kommer göra samma sak.. vet att det är svårt att komma ur tankarna men tycker du ska prata med sambon om hur du känner. För bådas skull. Det får inte bli ett irritationsmoment när man har en bebis.. fokus måste ligga på er och bebisen inte osäkerhet kring ekonomin.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp