• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Några frågor angående autogiro

Lifeisbeutiful72

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
28 Oktober 2018
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Denna månaden kommer jag släppa alla mina lån och krediter. Jag har tagit bort allt som dras på autogiro via min bank. Jag har läst på detta forum att en del lån läggs på autogiro automatiskt igen, även om man makulerat dom. Jag ringde min bank, som sa att det går inte att göra så. Är det någon här som vet något om detta? Tacksam för råd.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Hej,

jag gjorde förra veckan ett nytt bankkonto och avslutade mitt dåvarande konto. Innan jag bad bankmannen att avsluta kontot så tog jag bort alla autogiro manuellt. En vecka senare och har fått brev, mail och samtal ifrån samtliga kreditgivare direkt om att de är borttagna.

De behöver medgivande för att kunna lägga upp ett medgivande och det fanns inte en enda av mina aktörer som kunde ta och göra detta direkt utan jag lärde skriva på brev (alla förutom en) eller skriva under elektroniskt. Att ett företag skulle kunna lägga upp autogiro utan medgivande låter märkligt.
 

Lifeisbeutiful72

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
28 Oktober 2018
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Det tycker jag med. Jag har läst i detta forum att folk råkat ut för detta. Bytte du konto i samma bank? Jag har Nordea personkonto. Där går det inte att göra ett nytt.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Märkligt.

Jag kunde göra det på Nordea, dock lärde de göra det manuellt åt mig. Att skapa nytt personkonto bör du kunna göra, dock bara dom som kan ta bort det andra. Man kanske behöver en anledning, att man vill ha en fresh start kanske.

Alternativ är att du blir medlem annan bank. Swedbank krävde inga kontoutdrag eller liknande, jag skickade bara iväg pengarna från Nordea dit. Desvärre så tar Swedbank en full UC när man blir kund hos dom, spelar väl dock ingen större roll för dig om du ändå ska släppa allt.

Önskar dig lycka till!
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
På Nordea kan du gratis lägga till ett extrakonto dit du kan föra över pengar så att inga autogiron kan dras.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Jag hade Nordea när jag började släppa allting. Dock så hade jag 2 lån hos just Nordea som drogs på autogiro. Så med råd från bduget- och skuldrådgivaren så bytte jag bank så inte Nordea kunde dra några pengar.
Så har du lån i Nordea så kanske du ska byta bank till någon där du inte har några lån. Annars är det bara avbryta alla autogirodragningar. :)
 

Lifeisbeutiful72

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
28 Oktober 2018
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Ok. Men vilken bank rekommenderar du att jag byter till? Jag har lån hos nordea och kredit på mitt kort.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Ok. Men vilken bank rekommenderar du att jag byter till? Jag har lån hos nordea och kredit på mitt kort.

Jag bytte till Skandiabanken. Har funkat helt okej. Snabbt och smidigt gick det att öppna konto där.
Finns säkert "bättre" banker om man lägger ner tid och energi att jämföra.
Det enda negativa var att jag ej fick ha kvar mitt vanliga bankkort som jag fick från början nu när jag fick inledande skuldsanering, utan fick brev hem att dom spärrat och plockat bort det kortet och istället så fick jag deras onlinekort som det kallas.
Är väl mest för ungdomar det kortet..
Men utöver detta så flyter allt på bra. :)
 

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Denna månaden kommer jag släppa alla mina lån och krediter. Jag har tagit bort allt som dras på autogiro via min bank. Jag har läst på detta forum att en del lån läggs på autogiro automatiskt igen, även om man makulerat dom. Jag ringde min bank, som sa att det går inte att göra så. Är det någon här som vet något om detta? Tacksam för råd.
Hej,

Det är inga problem för ett företag att söka om ett nytt medgivande, det är bara ett knapptryck. Däremot om det ska gå korrekt till så ska de ha ditt medgivande. Har du signat upp och godkänt autogirering en gång så har du gett ditt medgivande. Rent krasst så borde de bara kunna söka om ett nytt medgivande om du stänger ner det. Om våra kunder stänger ner sitt medgivande så tar vi kontakt och får vi inget svar så skickas en faktura istället. Där är det nog olika hur företag hanterar nerstängda medgivanden. Det är iaf väldigt enkelt att söka om ett nytt medgivande.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Öppna ett till konto i samma bank och flytta alla Autogiron dit?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp