• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nervös väntan på beslut

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 400
Mottagna reaktioner
413
Poäng
557
Hej allihop. Snälla kan någon hjälpa mig.
Jag har ansökt om skuldsanering för en månad sen och fick hem brev om att dom har fått min ansökan.

Jag har skulder på 780 tkr. Har inga skulder hos kronofogden eller inkasso.
jag har betalat och vänt upp o ner för kunna betala allt. Men nu gör det inte längre. Få inte bokstavligen 1 kr över.
Har två små pojkar.

tror ni att jag har chans att får hjälp?

Blev lämnad för 6 månader sen med alla skulder, tyvärr.
Lån på lån för kunna betala av en lånet och sen för samla ihop allt osv. Ni förstår ....till sist går inte det längre.

snälla hjälp mig besvara mig ni som kan o är i samma sits.
Ringde KFM. Hon tyckte jag skulle söka hjälp också hos skuldrådgivningen på kommunen. Har man större chans då?

När tog du sista lånet? Visst kan man ta hjälp av skuldrådgivare men av egen erfarenhet så ökar det inte alltid chansen att få ansökan om skuldsanering beviljad.
Handläggningstiden är ca 3 månader innan dom börjar titta på din ansökan...så räkna med minst 2 månader till innan du hör nåt. Kan även dra ut på tiden pga semestertider.
När jag släppte mina skulder till kfm så lättade mycket. Trots löneutmätning så känns det bättre....jag behöver inte jaga nya lån varje månad.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Luna

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
16 Juli 2020
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
25
Poäng
112
Sist jag ansökte om lån var nog förra året, små krediter.
Jag tvungen släppa allt tyvärr.
Har en lön på 18 000 efter skatt. Men hyran är på 8300. Och försäkring o fritids o allt. Så har jag kvar 2000-3000 kr.

jag kommer ju inte ens kunna betala av någonting.
Får arbetsgivaren reda på allt om min skuldsanering? Så pinsamt så jag skäms.

trodde aldrig jag skulle hamna här.
 

Luna

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
16 Juli 2020
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
25
Poäng
112
Har det betydelse om när man tog sista lånet? ☺️
 

Trixie

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
29 Juni 2018
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
21
Poäng
92
Har det betydelse om när man tog sista lånet? ☺️
Ja det har det. KFM vill se att du är på banan och inte har tagit en massa lån nyligen.

Är skulderna dina eller hör dom till personen som lämnade dig? Hur uppkom skulderna om jag får fråga?
 

Luna

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
16 Juli 2020
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
25
Poäng
112
Vi tar två stora lån med min Förre detta. Som är totalt Wasa 227””” och Ikano 120000 kvar. Antar där kommer dom i så fall ta hälften dela på eller?

sen har jag hjälpt min mamma och syster, tyvärr. Sen 1 år tillbaka satte dom mig där jag är. Har ingen kontakt med mamma eller syster. Mamma och syrran är det totalt 250 000 exakt. Sen är det små olika krediter Och klarna ellos osv. Allt är katastrof.

har en lön på 17000 efter skatt.
En hyra på 8250 exakt.
fritids 2000 kr
hemförsäkring och på mig o barnen 1200
Åka till jobbet 1000 kr
Mobil abonnemang 600
Sen har ja lånet på Wasa 3800 i månaden. Som jag får betala för jag vågar inte släppa den annars kommer min förredetta säkert få på sig kronofogden eller nåt. Vet inte hur det här funkar.
Är lost

hur blir det då om man får skuldsanering och inte kan betala 1 kr alls
 

Luna

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
16 Juli 2020
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
25
Poäng
112
Ja det har det. KFM vill se att du är på banan och inte har tagit en massa lån nyligen.

Är skulderna dina eller hör dom till personen som lämnade dig? Hur uppkom skulderna om jag får fråga?

Är tyvärr inte på banan.
Har fått låna av min pappa pengar för klara mig denna månaden.
Man har tagit lån som ska täcka andra lån.. samlat ihop lån. Igen tagit lån för kunna samla små lång osv.. på det viset blev allt en pannkaka.
Förlåt om jag stavar fel lite här o där. Har dyslexi.
 

pralini

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
7 Juli 2014
Meddelanden
88
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Angående lånen du har med ditt ex, skulle du släppa allt till kronolle och eller få sanering kommer han få betala tillbaka dom ensam. Du kommer inte ha ekonomi för att betala sanering och skicka pengar till honom samtidigt. Självklart om du får en summa att betala på din sanering så kanske du stöttar honom lite men majoriteten av lånen kommer han stå och betala själv. Men det är kanske inte mer än rätt ifall han har en bättre inkomst än dig.
 

Luna

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
16 Juli 2020
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
25
Poäng
112
Men hur kommer han få betala det själv? Vi står på lånet tillsammans alltså. Enligt kfm handläggaren så skulle det blir så att jag får betala hälften av lånet och min förra får stå för sin halva. Jag antar kommer bli så?
Ska ringa Wasa fråga också.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 400
Mottagna reaktioner
413
Poäng
557
Men hur kommer han få betala det själv? Vi står på lånet tillsammans alltså. Enligt kfm handläggaren så skulle det blir så att jag får betala hälften av lånet och min förra får stå för sin halva. Jag antar kommer bli så?
Ska ringa Wasa fråga också.

Ni är solidariskt betalningsansvariga båda 2...betalar inte du som är det han som får betala. Men eftersom han verkar strunta i att betala nu så varför skulle du ta hänsyn till honom.
Finns det nåt som visar att du hjälpt din mamma och syster?
Vore jag dig skulle jag faktiskt bara släppa allt till kfm. Du kommer få det bättre då...kfm räknar ju ut hur mycket du ska ha kvar att leva på varje månad. När jag släppt mitt fick jag mer kvar än innan när jag försökte betala alla lån med hjälp av nya.

Vill inte ditt ex ha kfm så får väl han helt enkelt betala lånen som ni har gemensamt...kommer räkningen till dig eller honom på lånen?

Jag har gemensamma lån med min man men vi är ju gifta, vi har valt att inte släppa dom gemensamma till kfm för att undvika anmärkning på honom. Men skulle vi skilja oss så vet han att jag aldrig skulle kunna betala på dom själv tex...Mitt liv blev mycket lättare och lugnare när jag släppte allt mitt och fick löneutmätning.
Du måste sluta lån om du ska ha nån chans att få skuldsanering, och visa att du försöker ändra dig och gör allt för att betala dina skulder men INTE med nya lån.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 400
Mottagna reaktioner
413
Poäng
557
Du kan räkna ut på kfm hur mycket du skulle få behålla vid löneutmätning.
Man fyller i inkomster, lön och barnbidrag eventuellt underhåll.
Sen utgifter som hyra, barnomsorg och resor till jobb tar dom hänsyn till. Försäkring och annat får ingå i ditt belopp som du har rätt att behålla. Lättast för dig är som sagt att räkna ut själv på kfm sida.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp