• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Ni som sökt bolån som haft blancolån

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Jag funderar på om man tar ett blancolån till att finansiera kontantinsatsen vad de tänket om det.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
ok, då är de inte nog kört för mig. Ska söka i februari är tanken kommer ha kanske 440k i blancolån då(tillsammans med min sambo). Hur såg eran uc ut? Sökte ni nyligen?
Intressant då storbankerna oftast tar tak att man får ha 400k Max i blanco. Verkar vara att dem då gör en sammanlagd bedömning
De skärper villkoren ordentligt nu. Många som får avslag nu jämfört med för några månader sedan. Bara så ni är beredda.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Får jag fråga om det är en fakta/info från en bank att du har fått när det gäller ha Max 400tkr i blanco, eller har du läst det nånstans?!
Det skiljer från bank till bank. Alla kommer med egna erfarenheter. Och skillnaden är stor om man redan äger en fastighet eller om man ska köpa en.
 

Hannes.mff

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
27 Augusti 2022
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Får jag fråga om det är en fakta/info från en bank att du har fått när det gäller ha Max 400tkr i blanco, eller har du läst det nånstans?!
Jag har läst det i två olika forum så är inte helt säker. Men SBAB är Max 500k och det har dem uttalat själva när man ringt och frågat
 

Hannes.mff

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
27 Augusti 2022
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
De skärper villkoren ordentligt nu. Många som får avslag nu jämfört med för några månader sedan. Bara så ni är beredda.
Jo det kan jag tänka mig… Funderar på att vänta lite. Vi har bra förutsättningar och hög inkomst båda men det är mina blanco som ställer till det.
 

biffarn

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
3 Mars 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag dyker in ned en fråga, hoppas någon kan svara.
Jag och frun ska ta bolån i juni.
Frun: Inga lån, inga anmärkningar, perfekt UC, 390.000/årsinkomst.
Jag: 2 krediter på sammanlagt 68.000kr, 3 FF, Uc score 6. 540.000/årsinkomst. 1 anmärkning som försvinner 3 juni.
Vi ska skriva upplåtelseavtal i april, då har jag 1 anmärkning kvar, 28e juni ska vi flytta in, tar bolånet efter 3 juni när min anmärkning försvunnit.
Frågan är då, kan nån bank låta mig få lånelöfte i april för upplåtelseavtalet trots att jag har 1 anmärkning samtidigt som jag förklarar att när vi väl tar lånet så är ju anmärkningen borta?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Jag dyker in ned en fråga, hoppas någon kan svara.
Jag och frun ska ta bolån i juni.
Frun: Inga lån, inga anmärkningar, perfekt UC, 390.000/årsinkomst.
Jag: 2 krediter på sammanlagt 68.000kr, 3 FF, Uc score 6. 540.000/årsinkomst. 1 anmärkning som försvinner 3 juni.
Vi ska skriva upplåtelseavtal i april, då har jag 1 anmärkning kvar, 28e juni ska vi flytta in, tar bolånet efter 3 juni när min anmärkning försvunnit.
Frågan är då, kan nån bank låta mig få lånelöfte i april för upplåtelseavtalet trots att jag har 1 anmärkning samtidigt som jag förklarar att när vi väl tar lånet så är ju anmärkningen borta?
Vilken bank har ni nu? och vilken bank hade ni tänkt att ta bolånet hos? Skulle isf redan kontakta de nu och kolla läget. Det är ju hela kalkylen som skal gå ihop (huspriset, drift mm). Kontantinsats? Köpekostnader (lagfart pantbrev kan bli en rejäl slant).
 

biffarn

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
3 Mars 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Vilken bank har ni nu? och vilken bank hade ni tänkt att ta bolånet hos? Skulle isf redan kontakta de nu och kolla läget. Det är ju hela kalkylen som skal gå ihop (huspriset, drift mm). Kontantinsats? Köpekostnader (lagfart pantbrev kan bli en rejäl slant).
Vi bor i hyresrätt nu, vi tog lånelöftet för 1 år sedan hos bluestep då jag hade en katastrof UC.
Det är en nyproduktion är bra att säga. Kontantinsats på 450k har vi.
Hade tänkt o höra runt med olika banker men ska fråga den lokala banken där jag jobbar, en sparbank i en liten byhåla.
Grejen är ju att dom måste acceptera min anmärkning nu till upplåtelseavtalet. Om man är ärlig o berättar läget kanske det går? Anmärkningen är ju borta när vi tar själva bolånet.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Vi bor i hyresrätt nu, vi tog lånelöftet för 1 år sedan hos bluestep då jag hade en katastrof UC.
Det är en nyproduktion är bra att säga. Kontantinsats på 450k har vi.
Hade tänkt o höra runt med olika banker men ska fråga den lokala banken där jag jobbar, en sparbank i en liten byhåla.
Grejen är ju att dom måste acceptera min anmärkning nu till upplåtelseavtalet. Om man är ärlig o berättar läget kanske det går? Anmärkningen är ju borta när vi tar själva bolånet.
Rekommenderar att du tar kontakt med lokala banker. Låt de inte ta en UC förrän ni diskuterat. Du kan ju ta med en egen UC kostar 25kr om du inte har minuc. Prata går alltid och är gratis.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp