Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nordax höjer räntan- igen!

Viktig medlem
Poäng: 102
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
25
Poäng
102
Hej,
Fick brev via Kivra, att Nordax höjer deras räntor för ytterligare ca 2%. Det här är verkligen illa, jag förstår inte riktigt hur de tänker, mitt lån gick upp för 600kr på mindre än 6 månader. De hade två ränteändringar senaste halvåret. Är det flera som har ett lån hos de? Jag vet att jag skrev på kontraktet med djävulen, den dagen när jag signerade avtalet, men det här är värre än om jag hade lånat pengar från italienskt maffia.

Hej,
Fick brev via Kivra, att Nordax höjer deras räntor för ytterligare ca 2%. Det här är verkligen illa, jag förstår inte riktigt hur de tänker, mitt lån gick upp för 600kr på mindre än 6 månader. De hade två ränteändringar senaste halvåret. Är det flera som har ett lån hos de? Jag vet att jag skrev på kontraktet med djävulen, den dagen när jag signerade avtalet, men det här är värre än om jag hade lånat pengar från italienskt maffia.
Samma här, riktigt illa.

2% på ett bräde är ju skitmycket. Varför höjer dom så mycket när riksbanken justerade 0.75% uppåt?

Sjuk höjning!!! Men är det enligt avtal är det ju inte mycket att göra, förutom att försöka hitta en annan bank/långivare… vilket ofta är inte är enkelt :(

Mitt " Swedbank " lån har höjts 5 ggr i år. Från 7.00% till 10.40%

Hej,
Dom kan ju ha fått högre upplåningskostnad...

Det som är sjukt är att dom i princip kan smälla på med 5% ytterligare och många av deras kunder kan nog inte få så mycket andra lån att lägga om räntan med så då får kunden snällt betala alternativt hamna hos KFM. Galet.

Men misstänker att allt fler nu inte kan betala - då ska pengarna in från dom som kan...

Det är tragiskt att bankarna gör som dom vill. Tjänar redan stora pengar, sedan sitter folk fast i lån och så tokhöjer dom. Visst styrräntan har höjts, men inte så pass mycket. De har väl marginaler och behöver väl inte höja så kraftigt?

Jag har tur att jag inte sitter på nåt större lån, förutom ett mindre billån.

Inflationen var dock lite svår att förutspå allt, pga corona krig osv. Men det är inte hela sanningen.

Men så här är det alltid med misskött ekonomi av regering och riksbanken. Och nej det har missköts och skulle göras något åt för 5-10 år sedan innan bostadspriser eskalera tex och lånen, då hade folk suttit på lägre lån nu när räntan höjs.

Men så här är det jämt, allt blir dyrt, mat, bensin, el och lånen höjer dom hur dom vill. Sedan står vi där med samma löner eller en fjuttig procent ökning av löner. Det ska alltid drabba vanliga arbetare som får det att gå runt.

Förstår dom inte att sånt här kommer leda till arbetslöshet och att folk ”hamnar på gatan”/måste flytta.

Swedbank ska höja sitt pris dubbelt upp. Kommer säga upp mig där och flytta till Skandia.

När vi inte kan betala våra lån skickas vi till KFM och blir andra klassens medborgare. Men banker och hyresvärdar har alltså helgarderat verksamheten så att dom inte ens påverkas negativt när inflationen stiger...

Då kan de ju lika väl höja 10% för att tjäna mer pengar

Det kan ju också vara så att det helt enkelt matchar deras ökade upplåningskostnader och möjligen kostnader för kreditförluster

Japp men menar att de nu lika väl kan höja med 10% bara för de känner för att göra det

Det kan ju också vara så att det helt enkelt matchar deras ökade upplåningskostnader och möjligen kostnader för kreditförluster

Det kan också vara att rosa elefanter sitter på deras kundtjänst och lottar fram räntan? Ser inte riktigt relevansen i vad det KAN vara.

Eller menar du att just Nordax (med sina kunder) skulle vara mer utsatt för ökade upplåningskostnader gentemot andra bolag? I Såfall får du gärna bifoga siffor och statistik på detta.

Det kan också vara att rosa elefanter sitter på deras kundtjänst och lottar fram räntan? Ser inte riktigt relevansen i vad det KAN vara.

Eller menar du att just Nordax (med sina kunder) skulle vara mer utsatt för ökade upplåningskostnader gentemot andra bolag? I Såfall får du gärna bifoga siffor och statistik på detta.
Ja så kan det också vara, du får väl komma med underlag på det.

Du har inga synpunkter på inläggen som mer levererar som ett fakta att höjningar är för att tjäna mer pengar? Dom borde väl rimligen också föreläggas att klämma ur sig statistik mm för det?

Nordax ser jag ärenden från oproportionerligt ofta och ofta med ganska höga belopp, typ 300k och uppåt. Kreditförlusterna hämtas ju in någonstans.

Men om ingen annan aktörer höjer med ett förhållandevis gigantiskt belopp som 2% + förutom Nordax och din spekulation är att just Nordax "helt enkelt matchar deras ökade upplåningskostnader och möjligen kostnader för kreditförluster" så undrar jag rimligtvis varför just Nordax har ett klientel som bidrar till detta?

Men om ingen annan aktörer höjer med ett förhållandevis gigantiskt belopp som 2% + förutom Nordax och din spekulation är att just Nordax "helt enkelt matchar deras ökade upplåningskostnader och möjligen kostnader för kreditförluster" så undrar jag rimligtvis varför just Nordax har ett klientel som bidrar till detta?
Nya frågeställningar, men det var alltså inga synpunkter på att de som levererat som fakta att det handlar om att tjäna mer pengar? Jag har svårt att se det som fakta, och dom ifrågasätts inte, så jag antar att du ser det som fakta då, kan du visa underlaget också? Jag vill verkligen se.

Dom har slarvigare kreditgivning än många andra och får då större volymer som falerar än andra. Såg nu att dom ingår i samma grupp/koncern som bank Norwegian. Deras kreditgivning går inte alltid helt smärtfritt heller.
Det är inte så himla konstigt om det blir dyrare för en inte allt för stor aktör att låna upp pengar om man ligger lite högt till på förlustsidan.

Kollade en närståendes lån på Santander, den banken är större och där ser jag ärenden då och då med förstås. Deras webbank lämnade lite att önska, men förstår jag rätt hade räntan där höjts med 2.25 eller 2.50 sedan september.

Men såhär. Min bestämda uppfattning är att bankerna höjer mer än vad deras kostnader har gått upp. Källa på det? Jag kan bifoga olika.
Sen kan man naturligtvis tro att detta är slump, att bankerna råkar göra rekordvinster på sin utlåning samtidigt som dom höjer räntan men jag bedömer det vara otroligt osannolikt.

Jag kanske bara ska förtydliga @Lasseman vad jag menar. Jag betvivlar inte att Nordax kan ha fått höge kostnader på sin utlåning, det är logiskt när folk inte kan betala alla sina kostnader prioriterar dom förmodligen boendet och mat. Det jag ställer mig frågande till är hur vissa aktörer kan ha höjt 6% på ett par månader medan vissa andra har höjt 1%.
För mig är det orimligt att just bank X kunder har fått bekymmer med sina betalningar medan bank Y:s kunder fortsätter precis som vanligt.

Det sammanfaller dessutom som jag bifogar länkar om att bankerna tjänar mer än någonsin just nu när styrräntan gått upp.

Jag kanske bara ska förtydliga @Lasseman vad jag menar. Jag betvivlar inte att Nordax kan ha fått höge kostnader på sin utlåning, det är logiskt när folk inte kan betala alla sina kostnader prioriterar dom förmodligen boendet och mat. Det jag ställer mig frågande till är hur vissa aktörer kan ha höjt 6% på ett par månader medan vissa andra har höjt 1%.
För mig är det orimligt att just bank X kunder har fått bekymmer med sina betalningar medan bank Y:s kunder fortsätter precis som vanligt.

Det sammanfaller dessutom som jag bifogar länkar om att bankerna tjänar mer än någonsin just nu när styrräntan gått upp.
Du får tycka så då.

Hur tycker du då? Din bestämda uppfattning är att Nordax har mycket högre kostnader än alla andra banker och det baseras på fingret upp i luften? Förutom Santander där en bekant kanske hade fått 2.5% högre ränta sedan september :D?

Hur tycker du då? Din bestämda uppfattning är att Nordax har mycket högre kostnader än alla andra banker och det baseras på fingret upp i luften? Förutom Santander där en bekant kanske hade fått 2.5% högre ränta sedan september :D?
Jag tycker inget särskilt.

Även om vissa banker har fått högre kostnader vad har vi kunder med saken att göra!! Varför ska vi råka ut för deras förluster?? Får vi pengar när de går i vinst?? Så jävla störande!! Remember och Northmill har oxå skickat till mig att de höjer räntan men de får de göra, har ändå släppt allt och bryr mig inte längre.

Finns ju även möjligheten att räntan inte höjs på samma vis för alla, utan att man väger in risk och ger värre höjningar för högriskkunder och lindrigare för lågriskkunder.
Hur dom ska ha formulerat det i villkoren vet jag inte riktigt men det kanske dom löst.

Finns ju även möjligheten att räntan inte höjs på samma vis för alla, utan att man väger in risk och ger värre höjningar för högriskkunder och lindrigare för lågriskkunder.
Hur dom ska ha formulerat det i villkoren vet jag inte riktigt men det kanske dom löst.

Det hade naturligtvis gjort saker och ting annorlunda men är tämligen övertygad om att samtliga kunder på en bank får samma höjning. Ska dock sägas att jag gissar nu.

Det hade naturligtvis gjort saker och ting annorlunda men är tämligen övertygad om att samtliga kunder på en bank får samma höjning. Ska dock sägas att jag gissar nu.
Om jag minns i morgon kan jag fråga en bekant som jag har för mig har nordax och hade ganska bra villkor när det lånet togs.

Om vi vänder på det, blir alla kunder på en bank erbjudna samma ränta om man söker ett nytt lån idag?
Oftast inte då banken ser olika risker?

0.75 hade hen fått brev om.

Om vi vänder på det, blir alla kunder på en bank erbjudna samma ränta om man söker ett nytt lån idag?
Oftast inte då banken ser olika risker?

Tänker mig mer tidsåtgången. Räntan är ju automatiserad när du söker nytt lån. Om dom ska justera den för varje unik kund antar jag att det faktiskt ska göras av en människa.

När jag jobbade för en låneförmedlare så var den absolut bästa räntan någon kunde få från alla bankerna 2.95% upp till 500.000kr
Nu verkar det som att 6-7% är standard...
Tuffa tider minst sagt för de som behöver samlingslån

Tänker mig mer tidsåtgången. Räntan är ju automatiserad när du söker nytt lån. Om dom ska justera den för varje unik kund antar jag att det faktiskt ska göras av en människa.
Det finns väl inget hinder att det är automatik?

Nordax räntehöjningar resulterar väl i att lånet förlängs, månadskostnaden blir densamma? De blancolån jag har höjer månadskostnaden (när räntan höjs) och då blir återbetalningstiden densamma. Lika surt, men i dessa tider skulle jag föredra att månadskostnaden inte ökade.....

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp