• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Nordea spärrat mitt BankID på alla svenska banker

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Bästa är att ha 2 eller 3 banker och använd bankid på säg t.ex Handelsbanken och så använder du t.ex Swedbank för dina kryptoköp mm. Skulle Swedbank avsluta ditt konto så kan dom inte spärra din BankID då bankid är på annan bank.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 863
Mottagna reaktioner
1 631
Poäng
1 117
Förhoppningsvis så lättar bankerna på restriktionerna snart vad gäller krypto. När världens största banker och HF som Fidelity och Blackrock lanserat ETF för Bitcoin i USA så sätter det någonstans ett sorts ett "märke" på att Krypto är "approved by wallstreet". Även Avanza erbjuder allt fler alternativ i snabb takt. Fullständigt vansinne att man kan få sitt bank id spärrat och måste göra massa redovisningar till sin bank. Förstår att bankerna vill skydda sina intressen och miljarder från att lämna banksystemet, men nu får dom fan ta och ge sig - Det är inte 2010 längre och halva sverige vill ha en mindre eller större del av sin portfölj i krypto
 
Senast ändrad:

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Bästa är att ha 2 eller 3 banker och använd bankid på säg t.ex Handelsbanken och så använder du t.ex Swedbank för dina kryptoköp mm. Skulle Swedbank avsluta ditt konto så kan dom inte spärra din BankID då bankid är på annan bank.
Tydligen kan även total spärr av alla bankers BankID göras.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 361
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Om man får en spärr hos Bank-ID

Är det på livstid eller hur länge är man spärrad?
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 434
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Sluta vara degen och köp påhittade tokens.
Finns bara bitcoin.
 

Hejbabberiba

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 December 2023
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hejsan!
Nu har swedbank hört av sig till mig med angående inbetalningar via swish/banköverföringar från lånegivare/familj/vänner.
Har skaffat freja-id samt ansök till nordea idag bara för backup då jag enbart haft en bank tidigare.
Ska få in en större summa pengar inom en snar framtid samt min lön kommer till swedbank, vad händer ifall man blir spärrad? Eller bank-id spärrad? Kan jag fortsatt röra pengarna som jag har inneliggande på kontot?
Min stora summa pengar som inkommer/ lön som inkommer varje månad, kan jag fortsatt betala lån/räkningar med detta? Funkar banken lika som tidigare ifall man blir spärrad?
Är helt ny för detta så är väldigt orolig..något annat tips ni har jag bör göra innan jag möjligtvis blir spärrad? Bör jag beställa hem en bankdosa då jag inte äger en?
 

Hejbabberiba

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 December 2023
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hejsan!
Nu har swedbank hört av sig till mig med angående inbetalningar via swish/banköverföringar från lånegivare/familj/vänner.
Har skaffat freja-id samt ansök till nordea idag bara för backup då jag enbart haft en bank tidigare.
Ska få in en större summa pengar inom en snar framtid samt min lön kommer till swedbank, vad händer ifall man blir spärrad? Eller bank-id spärrad? Kan jag fortsatt röra pengarna som jag har inneliggande på kontot?
Min stora summa pengar som inkommer/ lön som inkommer varje månad, kan jag fortsatt betala lån/räkningar med detta? Funkar banken lika som tidigare ifall man blir spärrad?
Är helt ny för detta så är väldigt orolig..något annat tips ni har jag bör göra innan jag möjligtvis blir spärrad? Bör jag beställa hem en bankdosa då jag inte äger en?
Kan man fortsatt använda bankkortet ifall man blir spärrad?
 

En av er

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
299
Poäng
457
Hejsan!
Nu har swedbank hört av sig till mig med angående inbetalningar via swish/banköverföringar från lånegivare/familj/vänner.
Har skaffat freja-id samt ansök till nordea idag bara för backup då jag enbart haft en bank tidigare.
Ska få in en större summa pengar inom en snar framtid samt min lön kommer till swedbank, vad händer ifall man blir spärrad? Eller bank-id spärrad? Kan jag fortsatt röra pengarna som jag har inneliggande på kontot?
Min stora summa pengar som inkommer/ lön som inkommer varje månad, kan jag fortsatt betala lån/räkningar med detta? Funkar banken lika som tidigare ifall man blir spärrad?
Är helt ny för detta så är väldigt orolig..något annat tips ni har jag bör göra innan jag möjligtvis blir spärrad? Bör jag beställa hem en bankdosa då jag inte äger en?
Bra fråga, jag undrar med.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Det är lite olika saker bankerna kan göra-vad jag har hört som nedan.
1. Frysa konton. Man kan då inte röra sina pengar eller betala räkningar tills utredning är klar. Bör rimligtvis kräva en relativt hög och omedelbar grad av misstanke för penningtvätt.
2. Spärra bankID ”permanent” på alla banker -tid högsta jag har hört ett år.
3. Det jag ändå skulle tro är det vanligaste -välja att säga upp dig som kund efter de bedömt underlag som otillräckliga. BankID, alla tjänster sägs upp men det står dig fritt att öppna BankID i annan bank. Då ger de några veckors varsel om uppsägning.

Sen är med största sannolikhet det absolut vanligaste att man får vara kvar som kund. Jag har genomgått 4 kontroller på 2 olika banker, och inte fått några konsekvenser trots mängder med speltransaktioner.

Av vad jag kan utlösa från andras historier ökar risken för avstängning etc markant om man förutom speltransaktioner man inte kan redovisa, har stora andel swish eller överföringar till privatpersoner.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp