• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Nordea spärrat mitt BankID på alla svenska banker

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Hopplöst?

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
13 Mars 2013
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Vad har banksekretess med utfärdande av bankid att göra?

Kanske ska läsa på innan du uttalar dig, är bara att läsa integritetspolicyn på bankid.com.

saxar stycke 4.3.1 nedanför.

4.3.1 Dina uppgifter kan också användas för att vidta säkerhetsåtgärder i syfte att förhindra missbruk eller annan olovlig användning av Tjänsterna. På uppdrag av Bankerna lagrar och tillgängliggör vi det register som Bankerna kontrollerar för att hindra utfärdande av BankID:n i de fall Banken självt eller annan Bank beslutat att utfärdande inte längre ska kunna ske för viss användare. I samband med detta kan även de BankID:n som utfärdats för användaren spärras från fortsatt användning. Bankernas register får endast användas av Bankerna för kontroll i samband med utfärdande och innehåller endast de personnummer som Bankerna vid var tid ska neka vid utfärdande av nya BankID:n, tillsammans med den tidpunkt då personnumret automatiskt gallras från registret. Det är Bankerna som tillsammans beslutat om vilka situationer som kan ligga till grund för att registrera ett personnummer i registret (du kan läsa mer i avtalet mellan dig och din Bank där villkoren för användning av Tjänsterna framgår). Detta kan exempelvis ske om ett BankID använts i strid med användarvillkoren för Tjänsterna, såsom vid misstanke om bedrägeri, försök till olovligt användande av annans BankID, olovlig identitetshantering eller annan brottslig handling. Registret hanteras av Bankerna med stöd av särskilt tillstånd av Integritetsskyddsmyndigheten. Användningen av Bankernas register är nödvändig för Bankernas berättigade intressen av att förhindra oegentligt utnyttjande av Tjänsterna och för att på så sätt upprätthålla säkerheten och tillförlitligheten i Tjänsterna. Bankerna är gemensamt personuppgiftsansvariga för hanteringen av registret och har samordnade rutiner för att så sker på korrekt sätt enligt gällande personuppgiftslagstiftning oavsett vilken Bank du är kund i. Har du frågor om en Banks beslut att hindra dig från att använda Tjänsterna ska du vända dig till din Bank.

Framgår tydligt att en bank kan lägga in en spärr på ett personnummer för utfärdande av BankID i det gemensamma registret och att andra anslutna banker då inte kommer utfärda ett nytt BankID heller.

Framgår också att det är tidsbegränsat och att personnummer gallras automatiskt när tiden gått ut.

Eftersom Nordea skrivit till trådskaparen att han är spärrad i ett år, så är han sannolikt spärrad överallt i ett år.
Japp! Är spärrad i ett år.
Jag har lämnat alla uppgifter som jag skulle till dem om var pengarna kommer ifrån och syfte mm.

beslutet grundade sig att det var för osäkert att jag inte hade pengar kopplat till penningtvätt.

min moster och farfar som gett mig pengar som förskott på arv för att lösa mina skulder..

det är ett skämt vad det innebär för mig.

plus att jag hade några Swish mellan mina konton för att jag glömt ett kort när jag var bortrest i tre veckor och ville ha pengar på ett fysiskt kort och ett som jag använde Apple Pay på.

så swishade mellan mina egna konton de veckorna.

det fick jag visst inte göra
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hopplöst?

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
13 Mars 2013
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Men ingen som råkat ut för liknande?
Och lyckats överklaga?
 

Hopplöst?

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
13 Mars 2013
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Ja verkligen, har en bekant som tradat crypto som råkat ut för det…

Finns dock ett förslag om en statlig e-legitimation, så om några år är man förhoppningsvis inte på nåder av bankerna.
Jo men hjälper inte för banker och än så länge är de som finns inte tillgängliga att använda där jag behöver.
 

Hopplöst?

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
13 Mars 2013
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Jag antar att banken ser en ny kund utan historik som öppnar ett nytt konto.. får en inbetalning från ett utländskt kontot (spelboalget) som näst intill direkt swishas iväg till någon annan... förstår att banken ställer fråga. Pengar som kommer in och snabbt skickas iväg ganska direkt flaggas oftast.. särskilt om det är swish och utländska transaktioner inblandade.
Men i mitt fall är det varken Swish stora summor eller utlandsbetalningar som är problemet.
 

Gonzo8310

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
25 Mars 2023
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
51
Poäng
167
Han verkar ta bra betalt för ”hjälpen” vad tar han i timmen 5000?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 863
Mottagna reaktioner
1 631
Poäng
1 117
Så trött på banker. Hoppas innerligt så mycket ränta man betalar varje år att bankkrisen blir det värsta finanskrisen genom alla tider och att hela kreditmarknaden hamnar i fritt fall. Skiter i konsekvenserna, hade gjort mig genuint glad
 

Kanon

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
16 Augusti 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Swedbank gjorde samma med mig, avslutade alla tjänster där Bank-ID var med trots att jag skickade in allt de begärde.
Jag kunde då öppna nytt Bank.ID hos Nordea.
Men spärr av bankid gäller väl alla banker?
 

Fattigpensionär

Medlem
Poäng: 37
Blev medlem
22 Juli 2021
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Hej!!
Vad skabbig göra?
Nordea har avslutat mina konton, vilket är ok jag har annan bak också.

men de spärrade även mitt BankID på alla svenska banker i ett år.
Pga att de svar jag lämnat till dem gällande Kundkännedom inte var tillräckligt för att säkra att pengarna kommer från terrorism
/ Penningtvätt.
Jag har fått hjälp av vänner att betala mitt lån till KFM för att inte huset ska gå till utmätning.

uppgett allt baken frågade efter.

nu utan BankID kan jag inte ens skicka ett meddelande på blocket, många funktioner i samhället kräver BankID inte bara e-legitimation.

jag är helt uppgiven här.

vet att lagen säger att det inte är någon rättighet att ha BankID men jag har ju verkligen inte gjort något fel juridiskt eller med mina pengar.

betalt skulder och några få kryptoinköp.
Dessa är bekräftade likaså med brev från de som hjälpt mig och personnummer mm.

detta skulle var vändningen men blev tvärtom. På ett sätt.

någon som varit med om något liknande eller har tips?
Tacksam
För hjälp’
Dom gjorde likadant för mig,jag redovisade varenda in och uttag men det hjälpte inte.Jag tycker bankerna har fått för stor makt det är löjligt att gå på dom små.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp