• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Ny lagstiftning - Flera SMSlån lägger ner 1 september.

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 611
Mottagna reaktioner
1 758
Poäng
1 217
Är det bara jag som tycker marknaden har blivit sämre med denna lagändring?

Känns som om trenden nu går mot:
  • Större lån
  • Längre avbetalningstid vare sig man vill eller inte
  • Lika med högre totalkostnad för lånet i kr.
Ex man är kort 1000 kr men tvingas låna 3 000 kr då beloppen under försvunnit (nu är inte så fallet men kan bli om kreditgivarna inte får ta ut så höga fasta avgifter som de gör idag).
 
P

Putte

Gäst
Poäng: 0
Är det bara jag som tycker marknaden har blivit sämre med denna lagändring?

Känns som om trenden nu går mot:
  • Större lån
  • Längre avbetalningstid vare sig man vill eller inte
  • Lika med högre totalkostnad för lånet i kr.
Ex man är kort 1000 kr men tvingas låna 3 000 kr då beloppen under försvunnit (nu är inte så fallet men kan bli om kreditgivarna inte får ta ut så höga fasta avgifter som de gör idag).

Det är precis vad alla bolag i branchen varnade för, om räntan är lägre måste man låna ut mer (oftast dubbelt i detta fall) än tidigare.

Tror denna lag kommer ha omvänd effekt än vad det var tänkt. De som lånar kommer inte ha 10 skulder på 5 000 kronor utan 10 skulder på 15 000 kronor istället.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Har varit borta från den här världen mer eller mindre sedan jag la av och släppte allt i slutet av år 2013. Satt och tittade runt på gamla långivare jag haft och minns och ser till min stora glädje att många inte finns kvar och att det gått illa för en del av dessa :) Alla av dessa bolag som försvinner är en vinst för oss alla och för hela svenska folket! :)
 

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Nej detta kan vara det bästa som hänt. För min del kan de skicka alla aktörer åt helvete. Dessa snabblån och krediter har bara ett syfte och det är inte att göra mitt eller ditt liv lättare.

Glömt den gamla goda tiden när enda sättet att få lån var att knalla in på sin bank? När folk inte levde över sina tillgångar eller kunde finanserade sina ovanor och beroenden på bara några klick?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp