- Meddelanden
- 103
- Mottagna reaktioner
- 74
- Poäng
- 217
DNB har faktiskt sänkt varje gång riksbanken har gjort det för mig.DNB billån sänkte med 0,25 procentenheter.
Och inte bara 0.15 om riksbanken sänkt 0.25 utan de har alltid sänkt med samma procentsats, tycker ändå de ska ha en eloge för det.
Nu har jag "bara" 257 520:- kvar att betala till dom så min besparing blir 53,50:- per månad

- Meddelanden
- 2 125
- Mottagna reaktioner
- 2 385
- Poäng
- 1 497
Dags att kolla upp konkurrerande erbjudande om de inte sänker. Snart kommer ännu en sänkning antagligen.
- Meddelanden
- 555
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Kontaktade Ikano och dom hade just nu inga planer på att sänka för tillfället.Ngn som fått nått? Ica snålsänkte ytterligare än en gång med 0,15. Väntar på Ikanos sänkning
- Meddelanden
- 4 569
- Mottagna reaktioner
- 4 571
- Poäng
- 2 947
Inget säkert ännu, men ser ut som att det eventuellt kommer en 9e sänkning i Augusti från riksbanken. Från 2% till 1.75%.Dags att kolla upp konkurrerande erbjudande om de inte sänker. Snart kommer ännu en sänkning antagligen.
Som du säger de banker som inte har sänkt eller sänkt väldigt lite börjar det vara dags att se över snart för en del
- Meddelanden
- 1 622
- Mottagna reaktioner
- 1 092
- Poäng
- 867
SEB sänkte i vanlig ordning 0.25
Northmille sänkte 0.25 (ovanligt, men har hänt någon gång tidigare under de 8 säkningarna från Riksbanken)
Resurs vägrar fortfarande att sänka. De höjde och höjde under uppgången av räntekurvan, men har inte sänkt en promille sedan säkningarna började. Så fort jag får bort SEB ska jag börja amortera allt jag kan för att få ner Resurs även om Northmille borde prioriteras i snöbollen. Men känner mig så sjukt less på Resurs agerande :-(
Northmille sänkte 0.25 (ovanligt, men har hänt någon gång tidigare under de 8 säkningarna från Riksbanken)
Resurs vägrar fortfarande att sänka. De höjde och höjde under uppgången av räntekurvan, men har inte sänkt en promille sedan säkningarna började. Så fort jag får bort SEB ska jag börja amortera allt jag kan för att få ner Resurs även om Northmille borde prioriteras i snöbollen. Men känner mig så sjukt less på Resurs agerande :-(
- Meddelanden
- 608
- Mottagna reaktioner
- 135
- Poäng
- 337
Det är galet hur dom höjer när Riksbanken höjer, när Riksbanken höjer följer många inte med, rena rån.Kontaktade Ikano och dom hade just nu inga planer på att sänka för tillfället.
Jag har ett billån på DNB och de har följt med Riksbanken.
Väldigt fult av många banker.
- Meddelanden
- 2 125
- Mottagna reaktioner
- 2 385
- Poäng
- 1 497
Resurs hade stora problem med kreditförluster för ett par år sen, möjligt de vill banta sin kundstock...SEB sänkte i vanlig ordning 0.25
- Meddelanden
- 39
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 32
Loanstep 0,5% ner per 4 juli.
- Meddelanden
- 39
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 32
Nordax ner 0,25% per 15 augusti. Det betyder ca 2% ner sen 15 juli förra året.
- Meddelanden
- 1 622
- Mottagna reaktioner
- 1 092
- Poäng
- 867
Kan nog vara så. Samtidigt är det ju ett lite högt spel känns det som.Resurs hade stora problem med kreditförluster för ett par år sen, möjligt de vill banta sin kundstock...
De som har tillräckligt "stark" ekonomi (bra UC, hanterbar KALP osv) för att ha möjlighet att byta ut dem (eller i alla fall amortera bort i högre takt) borde ju vara just de kunder som de vill ha kvar på långa amorteringsplaner (så de kan maximera ränteintäkterna på sina stabila kunder).
Risken är ju att folk som kan "flyr" från dem och de blir kvar med kunder som har större risk att orsaka dem ytterligare kreditförluster tänker jag.
Sitter med lån hos 3 olika banker, remember, Marginalen samt avida.Ngn som fått nått? Ica snålsänkte ytterligare än en gång med 0,15. Väntar på Ikanos sänkning
Alla 3 höjde minst vad riksbanken höjde under perioden då räntan höjdes. Marginalen har absolut sänkt minst följt av remember och det skiljer över 1,5% i ränta hos Marginalen och en bit över 1% hos remember jämfört med sist styrräntan var på denna nivå.
Känns som mycket lurendrejeri?
- Meddelanden
- 2 125
- Mottagna reaktioner
- 2 385
- Poäng
- 1 497
Säkert från fall till fall det där. O andra sidan bör det vara de låntagare med högst skulder totalt som omförhandlar oftast.Kan nog vara så. Samtidigt är det ju ett lite högt spel känns det som.
De som har tillräckligt "stark" ekonomi (bra UC, hanterbar KALP osv) för att ha möjlighet att byta ut dem (eller i alla fall amortera bort i högre takt) borde ju vara just de kunder som de vill ha kvar på långa amorteringsplaner (så de kan maximera ränteintäkterna på sina stabila kunder).
Risken är ju att folk som kan "flyr" från dem och de blir kvar med kunder som har större risk att orsaka dem ytterligare kreditförluster tänker jag.
- Meddelanden
- 76
- Mottagna reaktioner
- 14
- Poäng
- 52
Hade vart kul om man började skicka meddelanden till bankerna.
"På grund av minskade upplåningskostnader kommer jag att minska min betalning till (insert bank here) med xxx kr"
"På grund av minskade upplåningskostnader kommer jag att minska min betalning till (insert bank here) med xxx kr"
- Meddelanden
- 234
- Mottagna reaktioner
- 50
- Poäng
- 177
Ränteändring 2025-07-09
Med anledning av förändrade marknadsräntor sänker vi utlåningsräntorna på vårt blancolån med 0,25 procentenheter fr o m 2025-07-09.
Ikanobank.
Hur fick du det meddelandet? Jag har lån hos Ikano men inte fått någon information om sänkning.
- Meddelanden
- 363
- Mottagna reaktioner
- 151
- Poäng
- 347
Brukar bara stå på deras hemsidaHur fick du det meddelandet? Jag har lån hos Ikano men inte fått någon information om sänkning.
- Meddelanden
- 234
- Mottagna reaktioner
- 50
- Poäng
- 177
Brukar bara stå på deras hemsida
Jag hittar inte någon information på deras hemsida. Kan du länka?
- Meddelanden
- 347
- Mottagna reaktioner
- 190
- Poäng
- 367
det är väl några av dessa som inte vill gå Morrowvägen
https://www.di.se/nyheter/lantagare-klagade-pa-rantehojningar-far-ratt-av-arn/
Som regel gäller att om man har ett lån hos en större bank, där bolån utgör en av de centrala produkterna, tenderar dessa aktörer att agera mer i linje med riksbanken vid ränteförändringar.
Däremot är det vanligt att låntagare hos mindre eller 'lätta' aktörer drabbas av räntehöjningar utan att motsvarande sänkningar genomförs vid förändrat ränteläge, vilket ofta förklaras av dessa aktörers större exponering mot högrisksegment med ökade kreditförluster som resultat.
kanske värt att tänka på om det står mellan ett lån på SEB och ett på Resurs.
https://www.di.se/nyheter/lantagare-klagade-pa-rantehojningar-far-ratt-av-arn/
Som regel gäller att om man har ett lån hos en större bank, där bolån utgör en av de centrala produkterna, tenderar dessa aktörer att agera mer i linje med riksbanken vid ränteförändringar.
Däremot är det vanligt att låntagare hos mindre eller 'lätta' aktörer drabbas av räntehöjningar utan att motsvarande sänkningar genomförs vid förändrat ränteläge, vilket ofta förklaras av dessa aktörers större exponering mot högrisksegment med ökade kreditförluster som resultat.
kanske värt att tänka på om det står mellan ett lån på SEB och ett på Resurs.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 363
- Mottagna reaktioner
- 151
- Poäng
- 347
Syns iaf när jag klickar på mitt lån när man scrollar ner,Jag hittar inte någon information på deras hemsida. Kan du länka?
- Meddelanden
- 234
- Mottagna reaktioner
- 50
- Poäng
- 177
Ny syns det där för mig. Tack!Syns iaf när jag klickar på mitt lån när man scrollar ner,
Ikano Bank:
"
Ränteändring 2025-07-09
Med anledning av förändrade marknadsräntor sänker vi utlåningsräntorna på vårt blancolån med 0,25 procentenheter fr o m 2025-07-09."
- Meddelanden
- 363
- Mottagna reaktioner
- 151
- Poäng
- 347
Härligt!Ny syns det där för mig. Tack!
Ikano Bank:
"
Ränteändring 2025-07-09
Med anledning av förändrade marknadsräntor sänker vi utlåningsräntorna på vårt blancolån med 0,25 procentenheter fr o m 2025-07-09.
"
- Meddelanden
- 280
- Mottagna reaktioner
- 187
- Poäng
- 367
Kan man förvänta sig räntesänkningar hos Collector?
- Meddelanden
- 1 311
- Mottagna reaktioner
- 601
- Poäng
- 637
Nej, har försökt och dom sa enbart dom gör för alla samtidigt.Kan man förvänta sig räntesänkningar hos Collector?
Fick detta :
Vi genomför egentligen inga individuella räntejusteringar utan gör endast justeringar som påverkar samtliga lånetagare.
I dagsläget finns ingen plan på att sänka räntan för samtliga lån, dock har vi alltid som mål att följa styrräntan och det aktiva ränteläget. Skulle vi se en fortsatt nedåt gående trend så lär vi följa denna.
- Meddelanden
- 280
- Mottagna reaktioner
- 187
- Poäng
- 367
Det var ju brutalt tröttsamt svar av de..Nej, har försökt och dom sa enbart dom gör för alla samtidigt.
Fick detta :
Vi genomför egentligen inga individuella räntejusteringar utan gör endast justeringar som påverkar samtliga lånetagare.
I dagsläget finns ingen plan på att sänka räntan för samtliga lån, dock har vi alltid som mål att följa styrräntan och det aktiva ränteläget. Skulle vi se en fortsatt nedåt gående trend så lär vi följa denna.
- Meddelanden
- 363
- Mottagna reaktioner
- 151
- Poäng
- 347
Bara ett par månader kvar tills jag ska lösa bort collector om dom inte går med på att sänka rejält,urless på dom.Nej, har försökt och dom sa enbart dom gör för alla samtidigt.
Fick detta :
Tom beredd att ta sämre eller likvärdig ränta hos nån annan bank hehe
- Meddelanden
- 280
- Mottagna reaktioner
- 187
- Poäng
- 367
Jag ska försöka få Nordea att plocka mitt Collector lån nästa år, hade varit skönt.Bara ett par månader kvar tills jag ska lösa bort collector om dom inte går med på att sänka rejält,urless på dom.
Tom beredd att ta sämre eller likvärdig ränta hos nån annan bank hehe
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.