• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Nyproduktion SBAB

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Ok, trodde att vid köp av nyproduktion köpte man till ett givet (utan budgivning) pris när avtal tecknas. Men menar du då att man inte vet vad bostaden kommer kosta när det är dags att flytta in om ett år? Alltså att det är marknadsvärdet som styr priset? Kan det verkligen vara så eller missförstår jag ngt?

Eller menar du att priset är fast men banken beviljar lån på 85% av marknadsvärdet den dag man ska flytta in?

Det sista

Du och jag kan ju komma överens om att köpa något ruckel mitt i ingenstans för 4 miljoner, trots reelt värde närmare 10000kr. Det immebär ju inte att banken kommer gå med på att finansiera 85% av 4 mille, utan snarare av 10000

Dom vill ha säkerhet för krediten och då bör marknadsvärdet styra. Om någon bestämt sig för att köpa till överpris är förhoppningsvis inte något banken ska ta risker för.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Det sista

Du och jag kan ju komma överens om att köpa något ruckel mitt i ingenstans för 4 miljoner, trots reelt värde närmare 10000kr. Det immebär ju inte att banken kommer gå med på att finansiera 85% av 4 mille, utan snarare av 10000

Dom vill ha säkerhet för krediten och då bör marknadsvärdet styra. Om någon bestämt sig för att köpa till överpris är förhoppningsvis inte något banken ska ta risker för.
Gäller detta bara nyproduktion? För jag minns inte att när vi köpte vår lägenhet att banken har frågat om marknadsvärdet. Vi vann budgivningen och fick bolån efter slutpriset.
 

Hw77

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
26 Oktober 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
121
Poäng
287
Gäller detta bara nyproduktion? För jag minns inte att när vi köpte vår lägenhet att banken har frågat om marknadsvärdet. Vi vann budgivningen och fick bolån efter slutpriset.
Nej det gäller alla köp. Du fick alldeles säkert skicka en objektbeskrivning till banken innan kontraktsskrivning o då värderade de köpeskillingen.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Gäller detta bara nyproduktion? För jag minns inte att när vi köpte vår lägenhet att banken har frågat om marknadsvärdet. Vi vann budgivningen och fick bolån efter slutpriset.
Alla köp och oftast är det nog inga stora problem.

Skulle vara lätt att kunna få lös pengar annars, köpa vrakkåkar för lite och ingenting och sälja vidare för mångmiljonbelopp till någon som kanske ändå inte bryr sig men är nöjd om den får 10%
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Nej det gäller alla köp. Du fick alldeles säkert skicka en objektbeskrivning till banken innan kontraktsskrivning o då värderade de köpeskillingen.
Vi fick ju lånelöfte men vad jag minns baserades det på utropspriset men antagligen har banken kollat marknadsvärdet då i samband med att de gav lånelöftet.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Alla köp och oftast är det nog inga stora problem.

Skulle vara lätt att kunna få lös pengar annars, köpa vrakkåkar för lite och ingenting och sälja vidare för mångmiljonbelopp till någon som kanske ändå inte bryr sig men är nöjd om den får 10%
Men det kan bli problem i samband med nyproduktion. Om du ska flytta in om två år så vet man ju inte hur marknadsvärdet ser ut då? Eller så räknar man att det inte bli så stora ändringar fr idag. Och i stabila tider blir det ju inte men just nu när det är lite skakigt på bostadsmarknaden och i övrigt så kanske folk drar öronen åt sig och inte köper nyproduktion? Och det är inte heller bra.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Men det kan bli problem i samband med nyproduktion. Om du ska flytta in om två år så vet man ju inte hur marknadsvärdet ser ut då? Eller så räknar man att det inte bli så stora ändringar fr idag. Och i stabila tider blir det ju inte men just nu när det är lite skakigt på bostadsmarknaden och i övrigt så kanske folk drar öronen åt sig och inte köper nyproduktion? Och det är inte heller bra.

Ja det kan bli problem och det har ju hänt att banker ångrar sig eller inte förlänger löfte för folk som köpt nyprod med tillträde långt bort, ofta har man försökt sälja vidare, ibland blir det med en brakförlust.
 

Förvirrad.

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
31 Augusti 2022
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Tack för reflektioner. Jag sover kanske inte så mycket bättre i natt, men jag vet iallafall att min oro är reell.
Nu ska det gå bra för vår del om den värderas ner 5-7% men efter det blir det jobbigt. Men jag tänker att om det blir större nedgång än 10% så är det många fler än oss som får problem med att köpa sina lägenheter. Då ska det bli spännande att se hur JM och andra stora bolag agerar.

Läste någonstans på nätet att vid nedgången i 2012/13 så satte JM ned priset på lägenheterna på en del fastigheter så man faktiskt fick till att köpa när det var dags, själv om avtalat ursprunglig pris var ett högre. Man kan ju hoppas att de agerar på samma sett om katastrofen inträffar.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Jag minns att vi tittade på nya lägenheter klara för inflyttning i ett mkt attraktivt område och man fick ett helt år hyresfritt för att få igång försäljningen men vi var sena på bollen och banken sa att de inte hinner ge besked så snabbt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp