• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Nystartfinans eller inte?

Mirars

Aktiv medlem
Poäng: 137
Blev medlem
7 September 2021
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
46
Poäng
137
Hej!

https://www.nstart.com/

Har läst på detta forum till och från. Vissa dagar finner jag tröst iom att jag inte är ensam i en knivig ekonomisk situation och andra dagar känns det hopplöst. Idag är det sistnämnda..

Tänkte försöka göra en lång historia någorlunda kort.

Allting började när jag blev 18, min pappa började handla grejer, tjänster, premunationer och allt han kunde komma över, med mitt personnummer. Han gjorde detsamma mot min mamma och syskon, han satte oss allihopa i skulder. Mina syskon, när de fick reda på detta så polisanmälde de honom samt löste skulderna. Jag gjorde inte det för jag visste inget om detta. Bodde under en längre tid hemma till/från pga att jag fick barn i sen tonår och fick mycket hjälp av mina föräldrar då "pappan" till barnet lämnade mig mitt i graviditeten.

Efter mycket om och men så stod jag tillslut på egna fötter men fick fortsatt hjälp med mitt barn, barnpassning framförallt, då jag jobbat mycket konstiga och obekväma arbetstider. Helt plötsligt börjar det dimpa ner MÄNGDER med inkasso och kronofogdenbrev. Jag fick en chock av detta, konfronterade min pappa när jag fått nys och han blånekade. Det fortsatte dyka upp, större och fler skulder. Hade ingen som helst chans att betala detta och började sakta men säkert sjunka ner i en djup depression, han skapade även en beroendeställning för mig gentemot honom. Ena dagen klappade han medhårs, andra dagar sparkade han på mig medan jag låg. Efter några år(!) hotade jag min pappa med polisanmälan och då hotade han med socanmälningar så att jag skulle bli av med mitt barn. Det enda som jag värdar högst av allt i livet.

Och jag vet att han menade allvar, bevittnade han göra samma sak mot en annan baserat på lögner. Han var en mycket sjuk man med många psykiska åkommor, psykopat och narcissist.

Detta fortsatte och höll på i nästan 10 år på olika plan och nivåer. Tills han avled för ca 2,5 år sedan. Under denna tid har jag försökt få mig upp på fötter, betala av småbelopp här och där, utbildat mig och har idag ett bättre välbetalt jobb.

Har de senaste månaderna samlat alla skulder (vad jag vet i skrivande stund) hos de olika inkasso samt KF.

Skuldsaldo:
KF - 22 344:-
Intrum - 127 044:-
CSN - 92 160:-
Svea - 85 838:-
Alektum - 42 631:-
Sergel - 42 014:-
Gothia - 27 440:-
Profina - 11 453:-
Lowell - 3020:-
Sileo - 2718:-
Visma - 2027:-
Antal betalningsanmärkningar: 12 st

Jag hade innan sommaren 120k hos KF men lyckats göra upp några ackordsavtal samt avbetalningar. Betalar närmare 12-15k i månaden nu på flera olika avbetalningsplaner för att släcka bränderna och åtminstone får bort mig från KF och slippa löneutmätning. Dom gjorde en utmätning aug-20 och plockade mina sparade pengar jag lyckats spara under sommaren (ca 14k) i väntan på att CSN skulle komma igång. Jag fick låna pengar den månaden av min syster för att överleva och betala boende.

Har gjort en noggrann budget för varje månad för att försöka lösa och betala så mycket som möjligt, jobbat arslet av mig hela sommaren-21 med löjligt mycket övertid, allt för att kunna pynta in mer! Nu lugnar det ner sig på mitt jobb igen och det finns inte lika mycket utrymme för sådant. Började precis känna mig tillfreds med detta och lösa det.. pang, IDAG, kom det att flera inkassoärenden har gått in till KF, ringt dom som sagt att detta har meddelats till mig via post. Jag har inte fått ett skit!! Vilket jag meddelade samt förklarade mitt läge. Nu är jag uppe i närmare 70 lax hos KF igen. Har ingen chans resterande av året att försöka lösa bort dom pga diverse ackordsavtal hos andra inkasso samt fler meddelanden i kivra att fler kommer gå till KF.

Jag vet inte vad jag ska göra. Har sökt runt på detta forumet och jag kan inte låta det gå till löneutmätning, då skulle inte jag och mitt barn ha nånting kvar att leva på, mina fasta utgifter varje månad är på 12k, då är inte mat, drivmedel, försäkringar, hennes hobby samt diverse inräknat.

Jag började redan under sommaren att googla lite och provade en ansökan hos Nystartfinans, blev uppringd av dom och blev nekad då jag inte hade fast jobb (är timis men inväntar kontrakt på fast) samt inte hade medlåntagare. Dom tyckte dock att min lön såg bra ut och bad mig återkomma om/när jag fått fast anställning. Nu är frågan.. ska jag göra en ansökan på nytt hos dom när papperna är underskrivna? JAG VET att det är ockerränta och har även läst om dom här på forumet. Men, min plan är att lösa alla de stora, ett lån på ca 300k, bortsett från CSN som jag har avbetalningar på då de inte ser dåligt ut i en framtida lånesituation (vad jag fått förklarat), vänta tills sista anmärkningen försvinner 2024 och därefter söka ett nytt lån med bättre ränta?

Jag vet och förstår att detta inte är det optimala men jag känner just nu att jag inte har så mycket annat till val. Jag orkar inte släcka bränder längre eller vilja kräkas när jag kollar posten, vänta på brev från KF.

Ni som har lån hos Nystartfinans, snälla, berätta om era erfarenheter! Om lånet. Har förstått att kundtjänst är ett lotteri och jag själv hade ingen dålig erfarenhet, snarare tvärtom.

Tack för att jag fick dela med mig och för att du orkat läsa! ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Hemska situation hoppas verkligen allt löser sig för dig och ditt barn! Du är inte ensam ❤️
 

Mirars

Aktiv medlem
Poäng: 137
Blev medlem
7 September 2021
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
46
Poäng
137
Hemska situation hoppas verkligen allt löser sig för dig och ditt barn! Du är inte ensam ❤️
Ville bara svara på mitt egna inlägg och återkoppla till min enda kommentar

Sedan detta inlägg skrevs så är jag fast anställd sedan några månader, fri från KF, betat av närmare 100k och slut som människa. Har jobbat ihjäl mig med 2 jobb och nästan stupat med huvudet i väggen.

Jag gjorde en ny ansökan till Nstart förra veckan, blev beviljad 255k, släckte alla mina resterande inkasso och sänkte min månadskostnad med nästan 8k!! Vet att det är vidrig ränta på detta men för mig blev det faktiskt min räddare i nöden.

Nu ska jag andas en stund och invänta att anmärkningar trillar bort för att lösa med en lite mer human ränta.

Tack för att du tog dig tid ❤
 

Modomio

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Mars 2022
Meddelanden
487
Mottagna reaktioner
203
Poäng
407
Ville bara svara på mitt egna inlägg och återkoppla till min enda kommentar

Sedan detta inlägg skrevs så är jag fast anställd sedan några månader, fri från KF, betat av närmare 100k och slut som människa. Har jobbat ihjäl mig med 2 jobb och nästan stupat med huvudet i väggen.

Jag gjorde en ny ansökan till Nstart förra veckan, blev beviljad 255k, släckte alla mina resterande inkasso och sänkte min månadskostnad med nästan 8k!! Vet att det är vidrig ränta på detta men för mig blev det faktiskt min räddare i nöden.

Nu ska jag andas en stund och invänta att anmärkningar trillar bort för att lösa med en lite mer human ränta.

Tack för att du tog dig tid ❤
Va skönt! Ja, Nstart är bra när man är totalt hopplös. Hög räntan gör inget så länge man sänker ner månadskostnaderna. Jag är nästan i samma situation som din med Nstart. Om jag förstår rätt så du lyckades betala 100tkr med hjälp av två jobb? inget lån? vad starkt av dig, bra jobbat.
 

Nelyh

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
6 September 2020
Meddelanden
302
Mottagna reaktioner
40
Poäng
167
Ville bara svara på mitt egna inlägg och återkoppla till min enda kommentar

Sedan detta inlägg skrevs så är jag fast anställd sedan några månader, fri från KF, betat av närmare 100k och slut som människa. Har jobbat ihjäl mig med 2 jobb och nästan stupat med huvudet i väggen.

Jag gjorde en ny ansökan till Nstart förra veckan, blev beviljad 255k, släckte alla mina resterande inkasso och sänkte min månadskostnad med nästan 8k!! Vet att det är vidrig ränta på detta men för mig blev det faktiskt min räddare i nöden.

Nu ska jag andas en stund och invänta att anmärkningar trillar bort för att lösa med en lite mer human ränta.

Tack för att du tog dig tid ❤
Löste Nystart allt åt dig? Eller du utelämnade något?
Bra kämpat!!!
 

Mirars

Aktiv medlem
Poäng: 137
Blev medlem
7 September 2021
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
46
Poäng
137
Va skönt! Ja, Nstart är bra när man är totalt hopplös. Hög räntan gör inget så länge man sänker ner månadskostnaderna. Jag är nästan i samma situation som din med Nstart. Om jag förstår rätt så du lyckades betala 100tkr med hjälp av två jobb? inget lån? vad starkt av dig, bra jobbat.
Just nu är det de iaf!
Ja, jag jobbade mycket övertid och tog på mig allt extra jag kunde.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 609
Mottagna reaktioner
1 757
Poäng
1 217
Kul att höra!

De har brandat om sig och byggt om hemsidan. Brukar sammanfalla med att låneerbjudandet görs om också. Förhoppningsvis till det bättre...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp