• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Orkar men ändå inte

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Bara för att arbetsgivaren har med det i avtalet betyder det inte att det verkligen är "rätt" eller lagligt. Kontakta ett fack och hör om det verkligen får gå till så i just din branch.

Inte värt besväret just nu eftersom jag inte vet am jag förmår att jobba extra. Men ja, vet att detr lagligt och rätt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 118
Mottagna reaktioner
2 500
Poäng
1 707
Bara för att arbetsgivaren har med det i avtalet betyder det inte att det verkligen är "rätt" eller lagligt. Kontakta ett fack och hör om det verkligen får gå till så i just din branch.
Det är praxis i de flesta avtal för tjänstemän att arbetsgivaren ska godkänna bisysslor, både avlönande och oavlönade. Jag har även det i mitt avtal.

http://www.publikt.se/artikel/bisysslorna-du-inte-far-ha-12003
http://www.unionen.se/rad-och-stod/bisysslor-far-inte-verka-negativt-pa-ditt-vanliga-arbete
 

lanaren360

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
27 April 2016
Meddelanden
584
Mottagna reaktioner
235
Poäng
417
Såklart att det inte ska vara en konkurrerande verksamhet eller att det påverkar ditt jobb.

Men tycker inte man ska fråga om ett godkännande om man inte bryter mot ovanstående exempel.

Ska jag fråga om lov om jag får tex utöva någon sport som är mer riskfylld än en andra?

Hade aldrig frågat om lov även om det stod i avtalet. Som sagt påverkar det inte jobbet, ser jag absolut ingen anledning. Hade det påverkat däremot dvs att man ibland måste gå tidigare eller börja senare. Det är en helt annan sak som man då skulle få se om arbetsgivaren går med på.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 118
Mottagna reaktioner
2 500
Poäng
1 707
Såklart att det inte ska vara en konkurrerande verksamhet eller att det påverkar ditt jobb.

Men tycker inte man ska fråga om ett godkännande om man inte bryter mot ovanstående exempel.

Ska jag fråga om lov om jag får tex utöva någon sport som är mer riskfylld än en andra?

Hade aldrig frågat om lov även om det stod i avtalet. Som sagt påverkar det inte jobbet, ser jag absolut ingen anledning. Hade det påverkat däremot dvs att man ibland måste gå tidigare eller börja senare. Det är en helt annan sak som man då skulle få se om arbetsgivaren går med på.
Finns ganska många fall i arbetsdomstolen, så vad man tycker och tänker är ganska ovesäntligt
http://www.arbetsdomstolen.se/upload/pdf/2014/45-14.pdf
https://www.amsystem.com/sv/2015/09/fritidsintresse-bisysslor-regler/
 

Jonnaaaa

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
11 Augusti 2016
Meddelanden
389
Mottagna reaktioner
142
Poäng
327
Alltså vilka lånavbetalningar är "okey" att skjuta på en månad utan att det händer så jätte mkt ? Har alla vanliga som BN, Santander, collecor, Halens, ellos, Cash2you, frogtail, vivus, monetti osv. Mobillån var dumt iaf då lånet förfall 28 december och dom skickar till inkasso 6 jan..
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Alltså vilka lånavbetalningar är "okey" att skjuta på en månad utan att det händer så jätte mkt ? Har alla vanliga som BN, Santander, collecor, Halens, ellos, Cash2you, frogtail, vivus, monetti osv. Mobillån var dumt iaf då lånet förfall 28 december och dom skickar till inkasso 6 jan..

Har inte hos många av ovanstående men ofta brukar det väl gå att skjuta på en månad men kan inte garantera vilka. Det är så olika över tid. Jag har ju mest hos inkassobolag och då är det hårdare. Många inkassobolag kan man få avbetalningar hos. Personligen skulle jag alltid prioritera banker så att inte lånen sägs upp, hamnar hos inkasso och en missbrukad kredit (anmärkning) registreras.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Tack @Jonnaaaa @Lize @Myra för att ni tagit er tid att svara och stötta. Jag hoppas att vi och alla andra på forumet får ett drägligt år.
Jag är väldigt ledsen idag för att jag är så misslyckad som hamnat i denna sits. Ser mig omkring och ser vänner och familj med ordnade ekonomiska förhållanden, äger sin bostad, pensionssparar, sparar i övrigt och jag har inget. Eller jo, enorma skulder. Tänk om jag aldrig ca 10 år sedan satt min fot i detta träsk. Började med ett sms-lån och så småningom brakade helvetet loss. Visst har det varit bättre år ibland där jag nästan kommit på banan men bara nästan. 10 år av mitt liv.
 

lanaren360

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
27 April 2016
Meddelanden
584
Mottagna reaktioner
235
Poäng
417

Jo ser det.

Dock så har jag svårt att se att det skulle vara några domar mot "vanliga jobb" som tex industri arbete, byggbranschen osv.

Oavsätt så måste det ändras i så fall där det ända som står I avtalen är att man inte får jobba hos en konkurent. Och även här borde det inte gälla om man tex bara har en anställning på 20h i veckan.

Kan inte företaget erbjuda dig mer jobb så ska dem inte kunna sätta regler vart du får jobba.

Ska bli politiker, göra lite ändringar :p haha
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Jo ser det.

Dock så har jag svårt att se att det skulle vara några domar mot "vanliga jobb" som tex industri arbete, byggbranschen osv.

Oavsätt så måste det ändras i så fall där det ända som står I avtalen är att man inte får jobba hos en konkurent. Och även här borde det inte gälla om man tex bara har en anställning på 20h i veckan.

Kan inte företaget erbjuda dig mer jobb så ska dem inte kunna sätta regler vart du får jobba.

Ska bli politiker, göra lite ändringar :p haha

Nu handlar det inte om "vanliga jobb" utan tjänstemän.
Och när man redan exempelvis redan har en heltidsanställning.
Det finns många situationer som inte är optimala även om lagen skulle tillåta det när man är offentligt anställd.
Och inte vill iallafall jag vara osams med min arbetsgivare om det inte är ytterst nödvändigt.
Lycka till i din framtida politikerroll.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 118
Mottagna reaktioner
2 500
Poäng
1 707
Jo ser det.

Dock så har jag svårt att se att det skulle vara några domar mot "vanliga jobb" som tex industri arbete, byggbranschen osv.

Oavsätt så måste det ändras i så fall där det ända som står I avtalen är att man inte får jobba hos en konkurent. Och även här borde det inte gälla om man tex bara har en anställning på 20h i veckan.

Kan inte företaget erbjuda dig mer jobb så ska dem inte kunna sätta regler vart du får jobba.

Ska bli politiker, göra lite ändringar :p haha
Som jag skrev tidigare så gäller detta i hög grad i tjänstemannaavtal. Det handlar inte bara om konkurrerande verksamhet, utan även om jäv, beroendeställning, intressekonflikter och i viss mån konkurrens i tid. Statliga och kommunala tjänstemän har som regel mycket hårdare villkor än privatanställda tjänstemän.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp