Hej, sökt lån hos flera olika långivare men får inte lån någonstans? inte ens 5000 kr. Jag har medel i creditsafe, inga bet anmärkningar registrerade och ingen skuld hos kronofogden. Hur är detta möjligt? en långivare sa att då de gjorde sin bedömning kollade de på inkomst - utgift och sa att jag hamnade minus där, vilket jag inte heller gör då jag har pengar kvar i slutet av månaden. Har deklarerad inkomst på 131 000 och studerar med csn också. Har sökt lån där inkomst-kraven är låga.
- Meddelanden
- 2 282
- Mottagna reaktioner
- 759
- Poäng
- 737
Jag ställer nu ett par frågor som jag anser inte framgår i din text.
1. Har du lån sedan tidigare?
2. Du kanske har ett antal förfrågningar i ryggen?
3. Har du kollat upp exakt vilka inkomstkrav som de olika företagen har som du ansökt hos? ”Låga inkomstkrav” vad innebär det exakt? Allting är ju relativt är det jag menar.
Det är många faktorer som spelar in och mycket som de olika företagen tittar på och går utefter för att sedan göra sin bedömning.
Ibland är företagen ganska så givmilda och ibland är de ganska så hårda.
4. Finns det speltransaktioner med i bilden?
Jag vet inte vad de utgår efter eller så men ibland utgår vissa av företagen också hur många år du haft inkomst.
5. Har du gamla betalningsförelägganden hos kronofogden?
1. Har du lån sedan tidigare?
2. Du kanske har ett antal förfrågningar i ryggen?
3. Har du kollat upp exakt vilka inkomstkrav som de olika företagen har som du ansökt hos? ”Låga inkomstkrav” vad innebär det exakt? Allting är ju relativt är det jag menar.
Det är många faktorer som spelar in och mycket som de olika företagen tittar på och går utefter för att sedan göra sin bedömning.
Ibland är företagen ganska så givmilda och ibland är de ganska så hårda.
4. Finns det speltransaktioner med i bilden?
Jag vet inte vad de utgår efter eller så men ibland utgår vissa av företagen också hur många år du haft inkomst.
5. Har du gamla betalningsförelägganden hos kronofogden?
1. inga lån som jag betalar av.
2.jag har 7 förfrågningar nu senaste dagarna då ingen godkänt lån, detta syns dock inte på creditsafe.
3.jag har kollat så inkomstkraven varit lägre i relation till min deklarerade inkomst.
4.Inte många speltranaktioner, är inte spelmissbrukare.
5. Varit hos kronofogden för 3 år sedan, men detta ska väl inte påverka att få lån på ett företag som de jag sökt hos, t.ex slantar.se osv.
2.jag har 7 förfrågningar nu senaste dagarna då ingen godkänt lån, detta syns dock inte på creditsafe.
3.jag har kollat så inkomstkraven varit lägre i relation till min deklarerade inkomst.
5. Varit hos kronofogden för 3 år sedan, men detta ska väl inte påverka att få lån på ett företag som de jag sökt hos, t.ex slantar.se osv.
- Meddelanden
- 2 282
- Mottagna reaktioner
- 759
- Poäng
- 737
Alltså dina förfrågningar kan ju företagen se innan de uppdateras för dig. Annars hade ju alla kunnat dra iväg 100 förfrågningar mellan gångerna tills det att en uppdatering skedde.
Du skriver ”inte många speltransaktioner”.
Det låter som att det kan finnas med en och annan i bilden kanske? Tyvärr kan det räcka för vissa av företagen.
Kanske anser de att du behöver ännu mer marginal när det kommer till inkomst och utgifter? Det finns ju säkert någon gränsdragning/kalkyl för allting.
Vill absolut inte låta dryg eller dömande, men något är det ju förmodligen som spökar eller ställer till det för dig. För utifrån dina förutsättningar ska det kunna gå igenom med ett lån på 5000 kan jag tycka även om förutsättningarna kanske inte är de allra högsta eller bästa.
Du skriver ”inte många speltransaktioner”.
Det låter som att det kan finnas med en och annan i bilden kanske? Tyvärr kan det räcka för vissa av företagen.
Kanske anser de att du behöver ännu mer marginal när det kommer till inkomst och utgifter? Det finns ju säkert någon gränsdragning/kalkyl för allting.
Vill absolut inte låta dryg eller dömande, men något är det ju förmodligen som spökar eller ställer till det för dig. För utifrån dina förutsättningar ska det kunna gå igenom med ett lån på 5000 kan jag tycka även om förutsättningarna kanske inte är de allra högsta eller bästa.
- Meddelanden
- 996
- Mottagna reaktioner
- 638
- Poäng
- 617
Lite snabbt överslag så har du runt 7500 efter skatt, det ska alltså räcka till boende, mat och övriga räkningar. Blir inte mycket över att betala för ett lån där så kan nog förstå dom. CSN räknas väl inte som inkomst så det ger dig ingen fördel.
- Meddelanden
- 2 282
- Mottagna reaktioner
- 759
- Poäng
- 737
Men det räknas inte som inkomst som denne ju beskrev.brorsan, som jag sa har jag även csn (11500), så efterskatt har jag alltså mellan 19-22 000 kr
Kan du kanske försöka sänka beloppet?
Tyvärr kan dina förfrågningar ställt till det för dig. 7 förfrågningar under ett par dagar är väldigt mycket. Kanske att du får vänta lite.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
brorsan, som jag sa har jag även csn (11500), så efterskatt har jag alltså mellan 19-22 000 kr
Csn räknas inte som inkomst. Taxerad på 130 är ju inte mycket över socialbidragsgränsen.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Ska hålla mig lågt tills alla förfrågningar försvunnit nu, så kanske det går bättre.
Det tar ju ett år, då kanske ni får upp inkomsten också, den lite låg nu eftersom csn inte räknas
- Meddelanden
- 1 487
- Mottagna reaktioner
- 778
- Poäng
- 677
KALP:n som inte går ihop? Övriga kostnader?Lasseman, somsagt-jag har sökt lån hos företag som har lägre krav på deklarerad inkomst än vad min är. Så det kravet har jag uppfyllt, något annat som spökar tydligen.
Jag gissar att din KALP måste gå ihop utan att CSN är med i kalkylen?
- Meddelanden
- 1 031
- Mottagna reaktioner
- 637
- Poäng
- 637
Lasseman, somsagt-jag har sökt lån hos företag som har lägre krav på deklarerad inkomst än vad min är. Så det kravet har jag uppfyllt, något annat som spökar tydligen.
testat förskottslön?
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Kanske för hög hyra för att deras kalkyl ska blir grönLasseman, somsagt-jag har sökt lån hos företag som har lägre krav på deklarerad inkomst än vad min är. Så det kravet har jag uppfyllt, något annat som spökar tydligen.
- Meddelanden
- 10 156
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Är dina anmärkningar borta med tanke på att du var hos kfm för tre år sedan ?1. inga lån som jag betalar av.
- Meddelanden
- 1 487
- Mottagna reaktioner
- 778
- Poäng
- 677
Den minskar också möjligheter till lån, så summa och summarum är det nog inte så ”otroligt” att du blir nekad lån.har en anmärkning kvar.
- Meddelanden
- 10 156
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Då har du svaret där, anmärkning är svaret på varför du inte får lån.har en anmärkning kvar.
- Meddelanden
- 1 978
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 787
Klarnakortet kan beviljas med anmärkningar men det är inget lån. Ställer mig tveksamt att beviljas lån när man har 10-11k i månaden i snitt som inkomst varesig om det är delvis grundat på bidrag/studielån.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Din inkomst är för låg, har haft samma problem, hade ca 150 000 kr taxerad inkomst och sökte hos aktörer som hade inkomstkrav på allt fr 64 000 kr till 120 000 kr. Fick inget. Har du en anmärkning så blir det ännu svårare.
CSN räknas tyvärr inte som inkomst.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Din inkomst är för låg, har haft samma problem, hade ca 150 000 kr taxerad inkomst och sökte hos aktörer som hade inkomstkrav på allt fr 64 000 kr till 120 000 kr. Fick inget. Har du en anmärkning så blir det ännu svårare.
Jag ser inget tyvärr i att ett bidrag och eller lån inte räknas som inkomst.
Det är väldigt låga krav, man kan i princip inte få hjälp av kronofogden heller, utrymme för löneutmätning saknas.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Ok fast det är inkomst för alla som pluggar, sen om det inte är inkomstgrundande för att söka lån är en annan femma.Jag ser inget tyvärr i att ett bidrag och eller lån inte räknas som inkomst.
Det är väldigt låga krav, man kan i princip inte få hjälp av kronofogden heller, utrymme för löneutmätning saknas.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Ok fast det är inkomst för alla som pluggar, sen om det inte är inkomstgrundande för att söka lån är en annan femma.
Färsörjningsstöd är också inkomst för många.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Ja det är det.Färsörjningsstöd är också inkomst för många.
Har ditt konto blivit hackat Lasseman? Stavfel brukar du inte bjuda på.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Ja det är det.
Har ditt konto blivit hackat Lasseman? Stavfel brukar du inte bjuda på.
Jag brukar nog ha ganska många stavfel, mobilen är en utmaning ibland
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Jag släpper dock betydligt mer sällan igenom en särskrivning eller missbruk av "dem".Jag brukar nog ha ganska många stavfel, mobilen är en utmaning ibland
Det är väl något någon kreditgivare borde ta in i kreditprövningen. "Skrev dem i fel samanhang. Avslag"
Dem är inte dem som är dem dem, dem är dem som är dem.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Fast hellre dem än dom.Jag släpper dock betydligt mer sällan igenom en särskrivning eller missbruk av "dem".
Det är väl något någon kreditgivare borde ta in i kreditprövningen. "Skrev dem i fel samanhang. Avslag"
- Meddelanden
- 123
- Mottagna reaktioner
- 24
- Poäng
- 112
Du var ju på mig ang ”dem” häromdagen, nu vill jag veta hur säger man/skriver? Upplys mig ☀️Jag släpper dock betydligt mer sällan igenom en särskrivning eller missbruk av "dem".
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Du var ju på mig ang ”dem” häromdagen, nu vill jag veta hur säger man/skriver? Upplys mig ☀️
Saxade från en blogg eller liknande jag hittade nu
Ett enkelt knep för att skriva rätt
Det finns dock ett väldigt enkelt knep att ta till när man sitter där och funderar, och det är att prova att byta ut de eller dem till jag eller mig, och se vilket som låter rätt. De förhåller sig nämligen till dem på samma sätt som jag förhåller sig till mig. Låt oss förklara lite närmare med två exempel:”Dom ska komma hem till oss.”
”Vi ska åka hem till dom.”
Dessa två meningar är ganska lika varandra, men i korrekt skrift ska det stå de i den ena meningen och dem i den andra. Kan du klura ut vilket ord som ska stå var? Känns det svårt kan du alltid använda dig av jag/mig-knepet. Det gör du genom att byta ut ordet dom i meningarna till jag eller mig. I den övre meningen blir det alltså:
”Jag ska komma hem till oss.”
eller
”Mig ska komma hem till oss.”
Nu hör du säkert att den första meningen är den som låter rätt, medan den andra inte alls fungerar. Kan du byta ut dom mot jag är det alltså de som ska användas, och den korrekta meningen blir då alltså: ”De ska komma hem till oss”.
Gör du samma sak i den andra exempelmeningen så märker du att ”Vi ska åka hem till jag” låter fel, medan ”Vi ska åka hem till mig” låter rätt. Där du kan byta ut dom till mig är det alltså dem som ska användas, och meningen blir då korrekt skriven: ”Vi ska åka hem till dem”.
Ja, det här låter ju ganska enkelt. Men hur ska man komma ihåg vilket som ska bytas ut mot vad? Ett tips för att minnas det här knepet är att tänka på bokstaven ”m”, som finns både i dem och i mig. Dessa hör alltså ihop. Dem – Mig. De – Jag. Busenkelt.
- Meddelanden
- 123
- Mottagna reaktioner
- 24
- Poäng
- 112
BusenkeltSaxade från en blogg eller liknande jag hittade nu
Det finns dock ett väldigt enkelt knep att ta till när man sitter där och funderar, och det är att prova att byta ut de eller dem till jag eller mig, och se vilket som låter rätt. De förhåller sig nämligen till dem på samma sätt som jag förhåller sig till mig. Låt oss förklara lite närmare med två exempel:
”Dom ska komma hem till oss.”
Dessa två meningar är ganska lika varandra, men i korrekt skrift ska det stå de i den ena meningen och dem i den andra. Kan du klura ut vilket ord som ska stå var? Känns det svårt kan du alltid använda dig av jag/mig-knepet. Det gör du genom att byta ut ordet dom i meningarna till jag eller mig. I den övre meningen blir det alltså:
eller
Nu hör du säkert att den första meningen är den som låter rätt, medan den andra inte alls fungerar. Kan du byta ut dom mot jag är det alltså de som ska användas, och den korrekta meningen blir då alltså: ”De ska komma hem till oss”.
Gör du samma sak i den andra exempelmeningen så märker du att ”Vi ska åka hem till jag” låter fel, medan ”Vi ska åka hem till mig” låter rätt. Där du kan byta ut dom till mig är det alltså dem som ska användas, och meningen blir då korrekt skriven: ”Vi ska åka hem till dem”.
Ja, det här låter ju ganska enkelt. Men hur ska man komma ihåg vilket som ska bytas ut mot vad? Ett tips för att minnas det här knepet är att tänka på bokstaven ”m”, som finns både i dem och i mig. Dessa hör alltså ihop. Dem – Mig. De – Jag. Busenkelt.

- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Tänk på engelskans they och themDu var ju på mig ang ”dem” häromdagen, nu vill jag veta hur säger man/skriver? Upplys mig ☀️
They = De
Them = Dem
- Meddelanden
- 2 282
- Mottagna reaktioner
- 759
- Poäng
- 737
Då har du svaret där.har en anmärkning kvar.
Tyckte jag frågade om du hade något kvar hos kronofogden, tyckte du sa nej.
Du får vänta lite till helt enkelt. Hoppas det löser sig för dig

- Meddelanden
- 28
- Mottagna reaktioner
- 2
- Poäng
- 7
- Meddelanden
- 147
- Mottagna reaktioner
- 78
- Poäng
- 217
Hahaha finns enklare sätt.Saxade från en blogg eller liknande jag hittade nu
Det finns dock ett väldigt enkelt knep att ta till när man sitter där och funderar, och det är att prova att byta ut de eller dem till jag eller mig, och se vilket som låter rätt. De förhåller sig nämligen till dem på samma sätt som jag förhåller sig till mig. Låt oss förklara lite närmare med två exempel:
”Dom ska komma hem till oss.”
eller
"De" är de som utför/gör något "dem" utsätts/påverkas av något.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.