• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

pensionssparande kan man ta ut de innan 55år?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
ett sparande kan inte bli ett sparande om man inte förvärva pengarna heller... Banken tjänar på ditt sparande den avkastning, du får är väl när du betalar tillbaka det du en gång sparat på.... förstår inte vad du menar (pensionsspara) det är ett synonym för något som är bankens sett att tjäna pengar på dig!

Va?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Ja precis, det finstilta, jag har ärligt talat inget minne av mötet med banken mer än att de övertalade min sambo att flytta sitt pensionssparande fr Folksam till Swedbank, och att jag skulle komma igång med ett också, det här hände i samma väva som vi sökte och fick bolån och vi hade fokus på bolånet, minns inte alls vad vi fått för pensionspapper. Helt och hållet vårt ansvar så klart men återigen skulle inte skada om bankerna var mer öppna och tydliga med just detta villkor att pengarna är bundna på långt tid.

Ja i all stress så är det inte alltid man tänker på allting. Självklart borde banken upplysa om att lägger ni pengar på detta så är pengarna låsta så här länge.
Egentligen så hör man på namnet vad det egentligen betyder "pensionsspara" och då är man gammal:)
Det är alltid lätt att vara efterklok så förhoppningsvis så lär man sig av sina misstag. Banken är bara ute efter att tjäna pengar så dom säger väl egentligen så lite som möjligt till kunden för att dom inte ska hoppa av erbjudandet.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 660
Poäng
1 177
Ja i all stress så är det inte alltid man tänker på allting. Självklart borde banken upplysa om att lägger ni pengar på detta så är pengarna låsta så här länge.
Egentligen så hör man på namnet vad det egentligen betyder "pensionsspara" och då är man gammal:)
Det är alltid lätt att vara efterklok så förhoppningsvis så lär man sig av sina misstag. Banken är bara ute efter att tjäna pengar så dom säger väl egentligen så lite som möjligt till kunden för att dom inte ska hoppa av erbjudandet.
Produkten som diskuteras heter IPS, Individuellt Pensions-Sparande.
Och i alla sammanhang när man gör affärer ska man vara på tårna.
Det bankerna gör är att sälja produkter, vill du köpa, jämför produkten mot andras alternativ.
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Produkten som diskuteras heter IPS, Individuellt Pensions-Sparande.
Och i alla sammanhang när man gör affärer ska man vara på tårna.
Det bankerna gör är att sälja produkter, vill du köpa, jämför produkten mot andras alternativ.
Jag håller mig ifrån att göra affärer med banker.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 660
Poäng
4 477
Nu öppnas i princip inga pensionssparande längre och infon är numera begränsad på bankernas hemsidor. Det fanns där rätt tydlig information om att pengarna sitter där dom sitter till man är 55 minst.
vi har olika uppfattningar om vad som är tydlig information, men för husfridens skull säger vi väl att du har rätt, att informationen var tydlig, du var väl med mig på bankmötet så jag litar på ditt minne ;)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 660
Poäng
4 477
Produkten som diskuteras heter IPS, Individuellt Pensions-Sparande.
Och i alla sammanhang när man gör affärer ska man vara på tårna.
Det bankerna gör är att sälja produkter, vill du köpa, jämför produkten mot andras alternativ.
Klart ngt som borde ingå i hemkunskapen (ekonomidelen) i skolan, gymnasiet då. Det är lätt när man är ung och naiv och sitter hos en trevlig banktjänsteman som känns som en vän att tro att banken vill ha ens bästa när det i själva verket är bankens bästa som banktjänstemannen vill ha (och inget konstigt med det men många är inte medvetna om det, eller känner sig obekväma med att ifrågasätta sin "vän" och säga att man vill jämföra med andra banker).
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Hur får din lön utbetald?
Hur betalar du dina räkningar?
Har du ett betalkort...?
Lönen får jag direkt i handen av arbetsgivaren i ett kuvert.

Jag har så få räkningar så åker och betalar dom kontant.

Vad ska jag med betalkort till när jag har kontanter.
Har du fått svar på dina frågor? :)
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 660
Poäng
1 177
Lönen får jag direkt i handen av arbetsgivaren i ett kuvert.

Jag har så få räkningar så åker och betalar dom kontant.

Vad ska jag med betalkort till när jag har kontanter.
Har du fått svar på dina frågor? :)
Känner igen mig. När året var 1996.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp