• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Plugga under tid hos kronofogden

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Börjat fundera, jag har släppt allt för att hamna hos kronofogden och då även CSN.
Jag kommer vilja skola om mig inom nåt/några år men funderar på hur detta skulle vara möjligt. Jobba halvtid och avstå CSN bidrag/lån? Eller hur bör man göra? Vd jag förstått så får man inget CSN om man släppt de innan. Skall man börja plugga på heltid utan ekonomiskt bidrag så måste man ju jobba för att minst få ihop hyran och förvehållsbelopp. Hur har ni gjort? Eller skulle gjort?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Vändaskuttan

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
15 Februari 2020
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Börjat fundera, jag har släppt allt för att hamna hos kronofogden och då även CSN.
Jag kommer vilja skola om mig inom nåt/några år men funderar på hur detta skulle vara möjligt. Jobba halvtid och avstå CSN bidrag/lån? Eller hur bör man göra? Vd jag förstått så får man inget CSN om man släppt de innan. Skall man börja plugga på heltid utan ekonomiskt bidrag så måste man ju jobba för att minst få ihop hyran och förvehållsbelopp. Hur har ni gjort? Eller skulle gjort?

Det går att jobba och plugga samtidigt. Jag pluggade på universitet 100% och jobbade 75% samtidigt, utan CSN bidrag/lån.
Om du vet att du får valuta/roligt/intressant med din utbildning, då ska du köra på.

Det går att studera, jobba och bli av med större delen av din lön.
Du får ju behålla av kronofogden ett schablonbaserat belopp varje månad. Se här: https://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html

Om jag hade varit du, hade jag valt att plugga och jobba, på sätt betala av dina skulder samtidigt som du investerar i dig själv.
Ta inte några CSN lån eller bidrag. Jag har för mig om man har eller har haft svårigheter att betala av sin CSN skuld, så är CSN mindre benägna att bevilja nya studiebidrag och lån.

När du är klar med dina studier om x antal år, kanske du får ett bättre avlönat jobb. Då kan du börja betala av mer av dina skulder. Jag har för mig du hade ett miljonbelopp i skulder.
Om du inte börjar beta av dessa skulder, så kommer räntan och skuldbeloppet att öka. Så dra inte på dig mer skulder eller försätt dig i en sämre sits.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Du kan ju ta bidraget bara, första halvåret i år finns inget inkomsttak, man får tjäna vad man vill och få csn samtidigt
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Du kan ju ta bidraget bara, första halvåret i år finns inget inkomsttak, man får tjäna vad man vill och få csn samtidigt
Man får inte ta bidraget om man har förfallna CSN skulder. De måste regleras först.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Man får inte ta bidraget om man har förfallna CSN skulder. De måste regleras först.
Missade att det var så. Men för övriga som vill ha pengar kan det vara läge att läsa nån enklare komvuxkurs.
 

kri$ti@n

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
20 September 2013
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
14
Poäng
62
Du pratar alltså om mars-31 juni som längst?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Du pratar alltså om mars-31 juni som längst?
Juni har 30 dagar men, ja, det har varit så här sedan någon gång första halvan 2020, fn förlängt av regeringen till 30 juni 21
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Gäller att hitta en form som fungerar ekonomiskt samt för boende osv, man måste hålla kvar i nuvarande bostad sålänge man kan pga kommande anmärkningar. Blir om jag startar framöver ca 6 år att studera varav första 2 går att göra medans jag jobbar 75% resten blir studier på heltid samt vad man kan hinna jobba utöver:/ samt på annan ort hur nu det skulle fungera med utmätning och dubbel bostad?:/ svåra frågor.
Sedan när studierna är klara vi säger om 7 år då har man säkerligen stora skulder kvar, men möjligt att få till sanering då?
Antar att kf kanske ser negativt på denna plan att omskola sig mitt i utmätning? Lönen blir ca 100% högre men de ser väll bara nuet antar jag?
 

Vändaskuttan

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
15 Februari 2020
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Gäller att hitta en form som fungerar ekonomiskt samt för boende osv, man måste hålla kvar i nuvarande bostad sålänge man kan pga kommande anmärkningar. Blir om jag startar framöver ca 6 år att studera varav första 2 går att göra medans jag jobbar 75% resten blir studier på heltid samt vad man kan hinna jobba utöver:/ samt på annan ort hur nu det skulle fungera med utmätning och dubbel bostad?:/ svåra frågor.
Sedan när studierna är klara vi säger om 7 år då har man säkerligen stora skulder kvar, men möjligt att få till sanering då?
Antar att kf kanske ser negativt på denna plan att omskola sig mitt i utmätning? Lönen blir ca 100% högre men de ser väll bara nuet antar jag?

Det du ska plugga, finns inte den utbildningen på distans? Om du kommer in på distansutbildning, då du bo kvar i din nuvarande bostad.
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Distans vore toppen men tyvärr finns det inte. Så det är nog det svåraste att klura ut hur man skulle lösa boende, ekonomi och samtidigt jobba så oss mycket så man klarar förbehållsbelopp och hyra. Mycket stora hinder, samtidigt är det mer möjligt nu än innan då man var tvungen att jobba extremt mycket för att ens kunna betala räkningar, plugg då var helt otänkbart nu känns det mer görbart ut vissa vinklar men svårare ur andra.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp