• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Privatlån/Billån för en 20 åring

G

Grinus

Gäst
Poäng: 0
Hej,

Är sugen på ett billån/privatlån

Har inga betalningsanmärkningar, inga skulder, kreditkort etc har bytt jobb tidigare i år. (3 mån sedan.)

Har sparande på Avanza i form av fonder/aktier ca 10tkr, lägger in minst 5k i månaden. från o med 2 månader tillbaka, Dvs sparande.
kommer skriva på fastanställning om 3 månader
Har en inkomst på 25-30tkr/månaden, 240tkr inkomst förra året
Blivit 2st kreditupplysningar på UC senaste 2 veckorna, skulle kolla om jag hade fått beviljat lån. Då jag inte förstod att det var dåligt med kreditupplysningar. (Dålig koll, jag vet.)
Har Risk prognos på 2,5% - 585 poäng.

Lånebeloppet kommer landa runt 130-150tkr. Avbetalning på max 3 år, kommer betala av snabbare om jag får chansen.

Ska jag vänta tills jag har fastanställning påskrivet innan jag gör nästa ansökan? eller bör jag vänta ut i 12 månader? Kommer jag få det beviljat efter jag skrivit på fast? Bästa banken för privat lån för den summan samt min ålder? kommer att stå själv på lånet då min ena anhöriga redan har problem med anmärkningar, samt den andra kan nog inte låna mer.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Om du bara har 2 UC så är det absolut ingen fara. Du kommer få många bra låneerbjudanden till bra räntor så det är bara att söka!
Vissa banker ställer frågan om du har varit anställd längre än 12 månader, men söker du digitalt är det bara att svara ja på den. Jag har aldrig varit med om att de har kollat upp. Dom kanske gör det när man har anmärkningar och sånt men det har ju inte du så det borde vara lugnt!

Lycka till och håll oss uppdaterade :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Kan inte tänka mig att det skulle vara ett stort problem att få lån hos en handlare heller, så slipper du blanco
 
G

Grinus

Gäst
Poäng: 0
Kan inte tänka mig att det skulle vara ett stort problem att få lån hos en handlare heller, så slipper du blanco
Tack för snabbt svar Lasseman, jag vill gärna ta blanco då bilen inte ska stå på mig. Sparar ca 1000kr/månaden i försäkring då. Då undviker jag "finans" och kan betala av lånet snabbare! samtidigt som jag inte behöver ha bilen som säkerhet
 
G

Grinus

Gäst
Poäng: 0
Om du bara har 2 UC så är det absolut ingen fara. Du kommer få många bra låneerbjudanden till bra räntor så det är bara att söka!
Vissa banker ställer frågan om du har varit anställd längre än 12 månader, men söker du digitalt är det bara att svara ja på den. Jag har aldrig varit med om att de har kollat upp. Dom kanske gör det när man har anmärkningar och sånt men det har ju inte du så det borde vara lugnt!

Lycka till och håll oss uppdaterade :)
Tackar för hjälpen! Bör jag alltså vänta tills fastanställningen är 110% påskriven o sen testa tex Lendos asnökning för blanco? /Grinus
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Tack för snabbt svar Lasseman, jag vill gärna ta blanco då bilen inte ska stå på mig. Sparar ca 1000kr/månaden i försäkring då. Då undviker jag "finans" och kan betala av lånet snabbare! samtidigt som jag inte behöver ha bilen som säkerhet

Sparar 1000 i försäkring per månad? Vad ska du ha för bil? Porsche?
@Terry_ kan säkert berätta om riskerna att skenförsäkra. Jag vet inte hur ofta det blir ett problem, jag vet bara om en som blev utan pengar.
 
G

Grinus

Gäst
Poäng: 0
Sparar 1000 i försäkring per månad? Vad ska du ha för bil? Porsche?
@Terry_ kan säkert berätta om riskerna att skenförsäkra. Jag vet inte hur ofta det blir ett problem, jag vet bara om en som blev utan pengar.
Haha nej, ska införskaffa en Golf R, vill ha helförsäkring och den ligger på 1700kr/månaden på mig och 750kr på farsan som är född 64, jag är född 00. Då blir de simplare och billigare i längden med blanco som jag har förstått det.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
Problemet är dock att försäkrat intresse är olagligt. Skulle du exemplevis få en skada eller krocka kommer bolagen få reda på att bilen nyttjas av dig men står på farsan. Inte värt den tusenlappen i månaden tro mig.
 
G

Grinus

Gäst
Poäng: 0
Problemet är dock att försäkrat intresse är olagligt. Skulle du exemplevis få en skada eller krocka kommer bolagen få reda på att bilen nyttjas av dig men står på farsan. Inte värt den tusenlappen i månaden tro mig.
Tack för svar, Så de är mer värt att försöka ta finans till lägre ränta med kontantinsats då och samtidigt stå på bilen?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
Tack för svar, Så de är mer värt att försöka ta finans till lägre ränta med kontantinsats då och samtidigt stå på bilen?

Absolut. Innan var det inga problem skriva bilen på mamma eller pappa. Men i och med att så många började göra det så vill inte försäringsbolagen stå risken för att en 18-årig ifrån stockholm med sportbil kör en bil som är skriven på hans 72-åriga far i Lycksele. Därav är kontrollerna stenhårda vid en eventuell skada om du skulle krocka och anmäler det till ditt bolag.
Så ta finans till lägre ränta och stå på bilen!
Försäkringen kommer dessutom bara bli billigare ju äldre du blir.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp