• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Tråkigt fokus på namninsamlingen att det ska vara "rika" människors avdrag som får vara kvar dvs bolån.
De med bolån är inte bovarna när man lånar för något så trivialt som en bostad, eller som jag som bakat in andra lån i bolånet.

Heller ingenting om hur flera miljarder frigörs till stadskassan som man kan läggas på skola, försvar, omsorg osv.
Ta bort rut- och rotavdrag, uppskjuten reavinstskatt, fastighetsskatt, barnbidrag för de över vissa inkomster, bidrag till elcyklar, elbilar (finns inte längre), solceller på taket e t c och låt alla betala lika mycket i skatt och själva prioritera vad de vill. Bolån ska vara just bolån och inte kunna höjas i takt med att priserna stiger för annan konsumtion. Jag är väldigt trött på att de största bidragstagarna är höginkomsttagare. Se bara hur det gick med elstödet. Kan tillägga att själv är jag skuldfri, betalar full skatt och är höginkomsttagare.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Rune87

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 Mars 2024
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Inget talar om att det blir lättare att få skuldsanering.
Näe men de kommer väll på köpet, eller?! Iaf för dom som redan är skuldsatta, jag tror belåningen överlag minskar med detta. O regeringen tar smällen med oss överbelånade j*vlar
 

Fuklan

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 Juni 2022
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
27
Poäng
92
Och går den igenom så är de raka vägen till KF, blir ju sjukt lätt att bli

Haha du menar frigöras för att skicka till Ukraina.... så himla mkt rör det sig inte om drygt 7-8 miljarder. Jag tycker att förslaget är bra i grunden. Men då borde det vara för dom med nya lån, nu ska dom straffa oss som tagit dom här lånen, men trösten ligger kanske i att det framöver blir lättare att bli beviljad skuldsanering då detta är en riktigt stor anledning till att man håller sig på ytan.

Skickar gärna de pengarna till Ukraina i form av tex svenskproducerade CV90, vars tillverkning och utveckling ger jobb i Norrland.
Eller artillerigranater och pansarskott producerade i Karlskoga.

Blir billigare i längden att möta ryssen i Ukraina än att försöka återta Gotland samt att det leder till fler jobb på hemmaplan.

Ser även gärna en avtrappning av ränteavdrag på bostäder, men då folk behöver någonstans att bo och inga blancolån för konsumtion kan en minskning här ligga längre fram.
 

Fuklan

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 Juni 2022
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
27
Poäng
92
Ta bort rut- och rotavdrag, uppskjuten reavinstskatt, fastighetsskatt, barnbidrag för de över vissa inkomster, bidrag till elcyklar, elbilar (finns inte längre), solceller på taket e t c och låt alla betala lika mycket i skatt och själva prioritera vad de vill. Bolån ska vara just bolån och inte kunna höjas i takt med att priserna stiger för annan konsumtion. Jag är väldigt trött på att de största bidragstagarna är höginkomsttagare. Se bara hur det gick med elstödet. Kan tillägga att själv är jag skuldfri, betalar full skatt och är höginkomsttagare.

Bidrag för elcyklar finns inte längre och är avvecklat sen 4 år tillbaka, det var väl förra regeringens påhitt för att mindre bemedlade skulle ha råd med elcykel?

Vad är en höginkomsttagare idag och vad menas med full skatt? Är du medlem i alla trossamfund då eller något av de dyraste bara?
Om du verkligen vill betala "full skatt" borde du vara med i alla kan jag tycka, annars räcker det med betalar (korrekt) skatt.

Gränsen för statlig inkomstskatt ligger kvar på 51 275/månad och räknades inte upp i år. Det är ju inte speciellt mycket egentligen med all inflation osv. Samtidigt räknades de flesta bidrag upp i år med ca 9% enligt inflationen så höginkomsttagarna har fått det sämre med högre skatt och bidragstagarna mer i plånboken. Men nu är vi ganska OT
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Ta bort rut- och rotavdrag, uppskjuten reavinstskatt, fastighetsskatt, barnbidrag för de över vissa inkomster, bidrag till elcyklar, elbilar (finns inte längre), solceller på taket e t c och låt alla betala lika mycket i skatt och själva prioritera vad de vill. Bolån ska vara just bolån och inte kunna höjas i takt med att priserna stiger för annan konsumtion. Jag är väldigt trött på att de största bidragstagarna är höginkomsttagare. Se bara hur det gick med elstödet. Kan tillägga att själv är jag skuldfri, betalar full skatt och är höginkomsttagare.
Håller med dig fullständigt! Jag ha ca 50k i månaden och sambon 23k ! Vi hade inte behövt barn bidrag för 2 barn !
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Bidrag för elcyklar finns inte längre och är avvecklat sen 4 år tillbaka, det var väl förra regeringens påhitt för att mindre bemedlade skulle ha råd med elcykel?

Vad är en höginkomsttagare idag och vad menas med full skatt? Är du medlem i alla trossamfund då eller något av de dyraste bara?
Om du verkligen vill betala "full skatt" borde du vara med i alla kan jag tycka, annars räcker det med betalar (korrekt) skatt.

Gränsen för statlig inkomstskatt ligger kvar på 51 275/månad och räknades inte upp i år. Det är ju inte speciellt mycket egentligen med all inflation osv. Samtidigt räknades de flesta bidrag upp i år med ca 9% enligt inflationen så höginkomsttagarna har fått det sämre med högre skatt och bidragstagarna mer i plånboken. Men nu är vi ganska OT
Vadå OT? Du skrev själv hur mycket vi kunde spara på att avskaffa ränteavdragen och att dessa pengar kunde användas bättre och jag fyllde på listan på det och ja flera exempel var på "bidrag" som inte längre finns. Som sagt var så finns det mycket pengar att spara.
På tal om uppräkning av olika bidrag så har rotavdraget höjts från 50 till 75 tkr, samt att taken för ROT och RUT separerades, så att avdraget totalt sett blir det 150 tkr.
 

En av er

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
951
Mottagna reaktioner
299
Poäng
457
Håller med dig fullständigt! Jag ha ca 50k i månaden och sambon 23k ! Vi hade inte behövt barn bidrag för 2 barn !
Men det är till barn, tror en tidigare statsminister (Göran Persson men inte säker?)sa:"Vi kan inte göra skillnad på barn".Det finns något i detta. Själv är jag inte höginkomsttagare.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 869
Mottagna reaktioner
1 865
Poäng
1 277
Men det är till barn, tror en tidigare statsminister (Göran Persson men inte säker?)sa:"Vi kan inte göra skillnad på barn".Det finns något i detta. Själv är jag inte höginkomsttagare.
I praktiken kan det dock bidra till att göra just skillnad. De barn som har föräldrar som inte behöver bidraget kan, om föräldrarna varit smarta och sparat barnbidragen på ett bra sätt, komma ut i vuxenlivet med en ansenlig summa pengar sparade. Det kan inte de barn vars föräldrar har använt pengarna till mat och annat.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp