• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Råd om prioritering

V3N

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Hej! Som många andra har jag hamnat i en berg av skuld och har varit i en djup depression tack vare det men äntligen har jag fått energi för att verkligen bli av med mina skulder på riktigt.

Jag har idag skulder på 520.300 och en svajig inkomst årsinkomst på ca 280.000. Jag är inte den bästa när det kommer till ekonomi och vad jag ska prioritera och känner att jag behöver råd hur jag snabbast/smartast ska prioritera mina skulder.

350.000 Remember 12.95% ränta
100.000 Avida 18.95% ränta
18.500 Anyfin 18.95%
42.000 Betalkoll ( ganska låg 1% ish)
10.000 Fairlo 16.67%
5000 på klarna 0%

Som ni ser är det ganska många lån på olika ställen och det är en månadskostnad på totalt nästan 8000:-, Hur och vad ska jag prioritera först? Har samlat ihop mig 10.000 och försöker tacka ja till all extra jobb.


Får ut runt 14 till 17 tusen per månad efterskatt och alla utgifter med lån ligger på runt 15.000 dvs att jag har knappt pengar kvar till mat.

All tips och råd tackar jag för!!!!
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Vad betalar du varje månad på varje lån? I nuläget tänker jag att du ska bli av med lånen i storleksordning. Bli av med Fairlo först och sedan Anyfin. Börja med det och gå vidare sedan.

Remember har ju två avbetalningfria månader/år. Har du Avidalånet eller krediten? Är det lånet så öppnar de snart igen för betalningsfri månad (iaf vad de skriver).
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Hur ser din UC risk ut? Ser höga räntor som kanske kan omförhandlas. I vanliga fall skulle jag säga att det dyraste lånet är bäst att betala först mén i ditt fall skulle jag prioritera att få bättre balans mellan utgifter och inkomster. Släck något lån som gör att du minskar månadskostnaden. Lägg undan den tills du kan släcka en till. Osv. Under tiden se till att din uc förbättras så du kan få ett samlingslån till bra ränta. Du bör kunna hamna på ca 4500kr i månaden på det beloppet.
 

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
I din situation skulle jag satsa på likviditet, vilket betyder att man vill får så mycket över som möjligt varje månad när lånen är betalda. Det är bra att skapa en koll över alla lån med räntor och vad man är skyldig. Bifogar en Excel screenshot av min från förra året. Lägg till Minuc med kreditscore på botten så man kan se förbättringar över tid.
Excel.png
Med en sådan överblick så kan man börja prioritera vad som skall bort först. Som sagt, satsa på likviditet: ring samtliga långivare och be om längre återbetalningstid, fria månader och/eller lägre ränta. Har man tur kan man förbättra en hel del genom att ringa runt och det värsta som kan hända är att de säger att de inget kan göra. Du har ju inga super-stinker lån men ett par strax under 20% som inte är bra, men i ett första skede så förläng lån så mycket det går. När man väl börjar få en tusenlapp eller två över per månad så kan du ju försöka släcka Anyfin & Fairlo så att månadskostnaden sänks rejält och som tredje lån Avida. Med en stabil inkomst och stabilt överskott så kan man sedan börja bygga upp en buffert till ca 1 månadslön så att man inte tvingas till dumma beslut om något oväntat händer. Sedan är det bara en tidsfråga innan du kan ta ett samlingslån med lägre ränta. Har du inte redan jämkat för räntekostnaderna så är det sak nr 1 att göra innan något annat så att du får viktiga tusenlappar extra ut i lön varje månad.
 

V3N

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Vad betalar du varje månad på varje lån? I nuläget tänker jag att du ska bli av med lånen i storleksordning. Bli av med Fairlo först och sedan Anyfin. Börja med det och gå vidare sedan.

Remember har ju två avbetalningfria månader/år. Har du Avidalånet eller krediten? Är det lånet så öppnar de snart igen för betalningsfri månad (iaf vad de skriver).
4500 remember, 1800 avida 530 anyfin 350 fairlo och 1000kr klarna då jag valde en super kampanj på 6 månader


Kommer få tillgång till fria månader i Mars från Remember och Avida lånet som jag utnyttjat fria månader 2021. men har dom tagit bort det nu?
 

V3N

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Hur ser din UC risk ut? Ser höga räntor som kanske kan omförhandlas. I vanliga fall skulle jag säga att det dyraste lånet är bäst att betala först mén i ditt fall skulle jag prioritera att få bättre balans mellan utgifter och inkomster. Släck något lån som gör att du minskar månadskostnaden. Lägg undan den tills du kan släcka en till. Osv. Under tiden se till att din uc förbättras så du kan få ett samlingslån till bra ränta. Du bör kunna hamna på ca 4500kr i månaden på det beloppet.
UC risk är på botten då jag råka få inkasso som syns på UC... och denna försvinner 2022 December, Provat omförhandla men dom ser hellre att det går till KF än att förhandla räntan. Målet är ju att få till en samlingslån men sist jag provade funkade inte alls så bra... och då hade jag även en UC på 5% ish
 

V3N

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
I din situation skulle jag satsa på likviditet, vilket betyder att man vill får så mycket över som möjligt varje månad när lånen är betalda. Det är bra att skapa en koll över alla lån med räntor och vad man är skyldig. Bifogar en Excel screenshot av min från förra året. Lägg till Minuc med kreditscore på botten så man kan se förbättringar över tid.
Visa bilaga 2183
Med en sådan överblick så kan man börja prioritera vad som skall bort först. Som sagt, satsa på likviditet: ring samtliga långivare och be om längre återbetalningstid, fria månader och/eller lägre ränta. Har man tur kan man förbättra en hel del genom att ringa runt och det värsta som kan hända är att de säger att de inget kan göra. Du har ju inga super-stinker lån men ett par strax under 20% som inte är bra, men i ett första skede så förläng lån så mycket det går. När man väl börjar få en tusenlapp eller två över per månad så kan du ju försöka släcka Anyfin & Fairlo så att månadskostnaden sänks rejält och som tredje lån Avida. Med en stabil inkomst och stabilt överskott så kan man sedan börja bygga upp en buffert till ca 1 månadslön så att man inte tvingas till dumma beslut om något oväntat händer. Sedan är det bara en tidsfråga innan du kan ta ett samlingslån med lägre ränta. Har du inte redan jämkat för räntekostnaderna så är det sak nr 1 att göra innan något annat så att du får viktiga tusenlappar extra ut i lön varje månad.
Går det att ändra återbetalningstid??? Lägre ränta har jag försökt förhandla men går ingen vidare... Har ju oxå betalat in ungeför 50.000 i ränta bara till Remember 2021 hopplöst.. Hur ser du ljuset för en buffert? Som sagt knappt det räcker för maten. Hur funkar skatt jämkning?
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Kommer få tillgång till fria månader i Mars från Remember och Avida lånet som jag utnyttjat fria månader 2021. men har dom tagit bort det nu?
[/QUOTE]
Avida stoppade betalningsfria månader i december, men skriver nu att det snart är tillbaka på sidan (vill man ansöka om betalningsfria månader så får man mejla dom). Så det ska fungera.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Du har betalt en hel del räntor under 2021 och troligen får du tillbaka ganska mycket i återbäring efter deklaration.
Godkänner du du utan ändringar för du pengarna redan i början på april tror jag, om du gör ändringar så för du vänta tills början på juni.

Men när du får dessa pengar bör du betala av så mycket du kan på Fairlo och sen Anyfin. Det kommer troligen bättra på ditt uc betyg och kanske kan du söka ett samlingslån till bättre ränta.
Har du många förfrågningar idag? Försök tajma en ny låneansökan när gamla ff går ut.

Sök även jämkning för då får du behålla mer av din lön varje månad. Finns trådar här på forumet som tar upp jämkning.

Gör även som PatrikItaly, lägg in i Excel så du har koll på inkomster och utgifter.
Dessutom blir det en morot att kunna följa utvecklingen månad för månad och se att det går åt rätt håll.
 

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Går det att ändra återbetalningstid??? Lägre ränta har jag försökt förhandla men går ingen vidare... Har ju oxå betalat in ungeför 50.000 i ränta bara till Remember 2021 hopplöst.. Hur ser du ljuset för en buffert? Som sagt knappt det räcker för maten. Hur funkar skatt jämkning?
Visst går det att omförhandla återbetalningstid så att månadskostnaden går ner och ger mer likviditet även om man skuldsätter sig för en längre framtid, men så är det bara om man är belånad över öronen.

Jämkning finns det många trådar om på forumet. Den korta varianten: man kan dra av räntekostnader på innevarande år. Alltså gå till skatteverkets sida om jämkning https://www.skatteverket.se/privat/...jamkning.4.71004e4c133e23bf6db8000110771.html

Logga in och fyll i dina räntekostnader för 2022 (multiplicera alla lån och krediter med belopp och räntesats 350000 x 12,95% + 100000 x 18,95% etc och kanske du landar på 75.000 kr i ränta för året. På skatteverkets sida fyller du in detta beloppet (och kanske en aningen mer så får du mer över per månad men sannolikt en viss kvarskatt att betala i slutet av 2023). Efter någon vecka får du ett brev på posten om de beviljat vilket de i regel gör. Kila till jobbet och lämna lappen till löneadvelningen så drar de från och med nästa lön mindre skatt som kompensation för dina ränteutgifter. Kan göra en rejäl skillnad i ditt fall skulle jag gissa. Festa bara inte upp pengarna utan hitta disciplinen och kör så det ryker så kommer du vara i en mycket bra sits kvickare än du tror. Rensa gärna lite hemma också som i lyxfällan och sälj saker samt avsluta allt vad netflix och annat heter.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp