Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sänks räntan på befintliga lån vid framtida eventuella räntesänkningar

Jag tog ett samlingslån hos Resurs Bank i februari. De har inte sänkt någonting sedan dess. Är det för att lånet är så nytt eller borde jag också ha fått en sänkning av räntan tror ni?
Jag tog mig äntligen tiden att ringa Resurs Bank och fråga. Svaret där var att kommer det en sänkning så kommer den för alla kunder samtidigt. De var totalt ovilliga att diskutera och var medhållande när jag när jag sa att det leder ju till att man får byta bank.
Får väl börja fundera på ett nytt lån så man kan flytta därifrån :(

Jag tog mig äntligen tiden att ringa Resurs Bank och fråga. Svaret där var att kommer det en sänkning så kommer den för alla kunder samtidigt. De var totalt ovilliga att diskutera och var medhållande när jag när jag sa att det leder ju till att man får byta bank.
Får väl börja fundera på ett nytt lån så man kan flytta därifrån :(

De antydde ingenting om att det var på gång en sänkning :-(?

Collector är ju roliga. Frågade hur det kommer sig att mina andra långivare sänkt stadigt med räntenergången.
De sa att 1 nov kommer vi sänka 0,15-0,25%..Sa att man gjort redan 3 räntesänkningar men fick inget vettigt svar.
Kommer att byta bort dem vid nästa ansökan.

Tar man lån hos en bank som har slapphänt kreditgivning så blir det ju så här pga högre kreditförluster.
Precis, man får betala lite extra för att täcka upp för de som får skuldsanering och liknande.

Tar man lån hos en bank som har slapphänt kreditgivning så blir det ju så här pga högre kreditförluster.

Problemet är väl snarare att ingen bank (vilken?) har sänkt lika mycket som dom har höjt, alla banker är ju lika goda kålsupare.

Jag har en gammal arbetskollega som har 3.000.000 i lån, diverse skit han samlat på sig men han pröjsar det utan problem. Han visade mig räntorna hur mycket dom höjts och hur mycket som sänkts. Samtliga banker han har och det var närmare 8-9 till antalet har höjt mer än vad riksbanken hade höjt och sänkt mindre än vad riksbanken har sänkt hittills.

Problemet är väl snarare att ingen bank (vilken?) har sänkt lika mycket som dom har höjt, alla banker är ju lika goda kålsupare.

Jag har en gammal arbetskollega som har 3.000.000 i lån, diverse skit han samlat på sig men han pröjsar det utan problem. Han visade mig räntorna hur mycket dom höjts och hur mycket som sänkts. Samtliga banker han har och det var närmare 8-9 till antalet har höjt mer än vad riksbanken hade höjt och sänkt mindre än vad riksbanken har sänkt hittills.
Kan stämma. Hela branschen har fått högre riskpremier för upplåning senaste åren. Så hänger kog ihop med det. Man räknar ofta typ 1% plus Stibor dvs riksbankens ränta ungefär. Men nu kanske den är minst det dubbla för vissa företag = högre ränta.

Därtill har kreditgivare dragit sig ur svenska marknaden = sämre konkurrens.

Exakt så.

Sen fungerar det också som en kartell, precis som dom giriga matbutikerna gjorde under inflationen och då i synnerhet vidriga ICA.

Man höjde priserna långt mer än vad inflationen var och precis som bankerna förklarar sin girighet med kreditförluster (som vissa sjukt nog köper) så förklarade matbutikerna det med inflationen.

Någonting internationella studier visade berodde på ren girighet. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/jlGMEo/jattebolag-pekas-ut-sa-drev-de-pa-inflationen

Collector bank: Nu sänker vi räntan på privatlån med 0,15 procentenheter. Räntesänkningen gäller från och med 1 november 2024.

”Wasa Kredit ändrar från och med 1 oktober 2024 den rörliga räntan med -0,25 procentenheter med anledning av förändrade upplåningskostnader.”

Av alla lån jag har så är DNB den enda banken som sänkt räntan varje gång riksbanken gjort det.

Någon som fått sänkt av sevenday? Dom har inte sänkt en enda gång ännu sedan sänkningarna….

Någon som fått sänkt av sevenday? Dom har inte sänkt en enda gång ännu sedan sänkningarna….
Jag pratade med Sevenday. Dom har tagit bort garantin och kommer heller inte sänka räntan tyvärr.

Remember sänker räntan med 0.5 %

Är pinsamt lite med tanke på hur mycket de har höjt i samband med Riksbankens räntehöjningar
Ja det är illa, dom sliter nog med en hel del kreditförluster som ska täcka, skuldaneringar utmätningsärenden och konkurser som övriga får betala .

Ja det är illa, dom sliter nog med en hel del kreditförluster som ska täcka, skuldaneringar utmätningsärenden och konkurser som övriga får betala .

Ja att dom vill passa på & tjänar mer pengar är givetvis helt uteslutet.

Som när matbutikerna under inflationskrisen höjde priserna långt över vad marknaden krävde med motiveringen "bränslekostnaderna gick upp"
– Alla förstår att företagen behöver föra över en del av sina ökade kostnader till oss konsumenter, men man verkar föra över mer än vad som är rimligt och schysst, säger Torbjörn Hållö, ekonom på LO.

Även Riksbanken är inne på samma spår i sin senaste penningspolitiska rapport. Där skriver man att ”det kan finnas en tendens att man nu passar på att höja priser”. Detta eftersom en prishöjning inte sticker ut på samma sätt som innan.

Dessutom, hade det varit som du säger hade vinsterna för bankerna inte varit på högsta nivån någonsin.
Då borde dessa kreditförluster du pratar om visat sig i siffrorna vilket finns för allmän beskådan.

Dessutom, hade det varit som du säger hade vinsterna för bankerna inte varit på högsta nivån någonsin.
Då borde dessa kreditförluster du pratar om visat sig i siffrorna vilket finns för allmän beskådan.
Det där gäller storbankerna och inte Bogdans Lånehajeri och Cykelverkstad, bilden ser helt annorlunda ut

Undrar vad man får tillbaka i återbäring i mars med tanke på hur mycket extra ränta man pröjsat detta år..

Ja att dom vill passa på & tjänar mer pengar är givetvis helt uteslutet.

Som när matbutikerna under inflationskrisen höjde priserna långt över vad marknaden krävde med motiveringen "bränslekostnaderna gick upp"
Nej inte uteslutet men förlusterna är rätt omfattande.

Nej inte uteslutet men förlusterna är rätt omfattande.

Det är ju på bolånen framförallt som dom har gjort rekordvinsterna enligt prognosen, jag är ganska säker på att förlusterna där inte är omfattande. Bankerna gör förluster på folk som på dessa forumet.
Mellanskillnaden har bidragit till en explosion i det så kallade räntenettot – vilket gjort att bankerna ränteintäkter ökat mer än deras räntekostnader. Och med det har vinsterna stigit. Totalt har bankerna tjänat 125 miljarder extra sedan 2022, under det senaste halvåret har intäkterna dock dämpats något. Nettoresultaten motsvarar ungefär 10 000 kronor per vuxen svensk, skriver DN.

Precis som denna artikeln anger så är det hushållen som får bekosta dessa sinnessjuka vinster.

Den enda långivare jag har som sänker i mellanåt är SEB, resten ligger kvar och gottar sig. Dom lär väl fortsätta höja.
(Morrow, Sevenday och Resurs)

Med tanke på att dom skrev samtidigt antar jag mail eller kivra

Ska bli fint att se räntesänkningen nu till december när mitt tre-månaders förnyas. Misstänker att det blir -0,6% ungefär. Rätt fint i plånkan :)

Tack för info! Får man hoppas att det kommer till mig med, men beror kanske på vad man har för ränta eller tror ni de sänker för samtliga lånekunder?
Vet inte de har ju varit pigga att höja i alla fall. Från 4,35 till 9,35

Borde gälla alla kunder kan man tycka.
Ringde till dom idag och de sa att de hade en grupp som jobbade med det idag att se över räntorna. Har inte så mycket förtroende för bankerna direkt då de inte pratar klarspråk..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp