• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Söka 350 eller 500

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
983
Mottagna reaktioner
772
Poäng
657
Mina förutsättningar var inte alltför dåliga men den taxerade inkomsten är lite lägre än den jag har nu så skuldbördan ser ett uns värre ut än den egentligen är, även om den är ganska stor. Det, i kombination med maxade krediter, ställde nog till det även om tjejen jag pratade med på Lendo ställde sig lite frågande och förvånad över varför jag inte fick nåt bud alls på 350.

Det jag menar är bara att om dom alltid erbjuder lägre så borde jag ha fått mitt erbjudande på 150 redan i grundansökan. Fast troligtvis finns det vissa ”digitala” kriterier som sållar automatiskt, t.ex inkomstnivå/belåningsgrad. Min taxerade inkomst är ganska låg (330 och beräknat på den är min belåningsgrad på UC drygt 2x inkomst) så även om jag anger nuvarande inkomst som är ca 2.500:- mer i månaden så blir jag troligtvis bortgallrad per automatik då bankerna ser 330 direkt på kreditupplysningen och därför kommer jag inte vidare till att dom ens vill kolla upp min angivna inkomst manuellt genom lönespecar. Kanske enklare att komma vidare och bli erbjuden lägre belopp direkt på ansökan om man tjänar 5-600k och uppåt. Jag har blivit erbjuden lägre än sökt belopp flera gånger tidigare men denna gången blev jag inte det och därför ville jag bara uppmärksamma TS på att man kanske inte kan vara 100 på det. Denna gången fick jag ringa Lendo och justera ner beloppet på samma ansökan så det löste sig ju ändå..:)

I övrigt var UC-betyget 2,8 och jag sökte samlingslån.
Ja det är det jag också är rädd för när jag ska söka samlingslån att man inte vet vilken summa. Jag tjänar dock bra och har inte 2x inkomsten men högt underskott och det kan ligga mig i fatet. Men vet en del som fått lån ändå och sen vet jag nån som fick lån med betalningsanmärkningar osv. Så det är väldigt konstigt hur banker ser på saker och ting. Men hoppas verkligen få något med
inkomst 560 000
synligt UC 837 000
Underskott 132 000
Och sedan ska min UC ner, nu är den 4,9 men har två förfrågningar som försvinner i augusti och vill gärna komma under 4.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Goginhosa

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
7 Oktober 2014
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Mina förutsättningar var inte alltför dåliga men den taxerade inkomsten är lite lägre än den jag har nu så skuldbördan ser ett uns värre ut än den egentligen är, även om den är ganska stor. Det, i kombination med maxade krediter, ställde nog till det även om tjejen jag pratade med på Lendo ställde sig lite frågande och förvånad över varför jag inte fick nåt bud alls på 350.

Det jag menar är bara att om dom alltid erbjuder lägre så borde jag ha fått mitt erbjudande på 150 redan i grundansökan. Fast troligtvis finns det vissa ”digitala” kriterier som sållar automatiskt, t.ex inkomstnivå/belåningsgrad. Min taxerade inkomst är ganska låg (330 och beräknat på den är min belåningsgrad på UC drygt 2x inkomst) så även om jag anger nuvarande inkomst som är ca 2.500:- mer i månaden så blir jag troligtvis bortgallrad per automatik då bankerna ser 330 direkt på kreditupplysningen och därför kommer jag inte vidare till att dom ens vill kolla upp min angivna inkomst manuellt genom lönespecar. Kanske enklare att komma vidare och bli erbjuden lägre belopp direkt på ansökan om man tjänar 5-600k och uppåt. Jag har blivit erbjuden lägre än sökt belopp flera gånger tidigare men denna gången blev jag inte det och därför ville jag bara uppmärksamma TS på att man kanske inte kan vara 100 på det. Denna gången fick jag ringa Lendo och justera ner beloppet på samma ansökan så det löste sig ju ändå..:)

I övrigt var UC-betyget 2,8 och jag sökte samlingslån.
Vad hade du för förutsättningar när du fick beviljat 150k? Mvh!
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Nej precis de är det jag är lite orolig för .. skulle ju kunna vara samma med de som erbjuder 350 om man söker på 500.. hmm svårt .
men om man skulle få erbjudande på 500 och de ligger kvar även om man testar 350 också så är de ju ingen fara :)
Ikano och DNB erbjuder bara 350k som max.
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
983
Mottagna reaktioner
772
Poäng
657
I mitt fall nyligen så sökte jag 350 utan att få ett enda erbjudande. I samråd med Lendo sänkte vi beloppet till 150 och då fick jag bud och blev beviljad 150,så att dom alltid erbjuder lägre kan man inte alltid lita på dessvärre..
Detta är intressant och jag undrar också hur jag ska göra om jag ska söka 350 000 eller lägre och trist att man måste ringa Lendo och sänka själv, man tycker bankerna borde lägga den summa under 350 000 kr som de kan bevilja självmant. Detta gör det svårt att veta vad man söka, 350 000 eller 250 000 t ex.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Detta är intressant och jag undrar också hur jag ska göra om jag ska söka 350 000 eller lägre och trist att man måste ringa Lendo och sänka själv, man tycker bankerna borde lägga den summa under 350 000 kr som de kan bevilja självmant. Detta gör det svårt att veta vad man söka, 350 000 eller 250 000 t ex.
Sökte nu via Advisa, 600k. Fick tre erbjudanden på 350k, 500k och 20k. Ska ringa dem och se om det blir nån skillnad ifall vi sänker till 350k men tror inte det. Hon sa att de gör det automatiskt men vi får se
 

stikkan

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 April 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
168
Poäng
337
Detta är intressant och jag undrar också hur jag ska göra om jag ska söka 350 000 eller lägre och trist att man måste ringa Lendo och sänka själv, man tycker bankerna borde lägga den summa under 350 000 kr som de kan bevilja självmant. Detta gör det svårt att veta vad man söka, 350 000 eller 250 000 t ex.
När jag har sökt samlingslån tidigare så har jag alltid fått erbjudande på lite andra belopp och återbetalningstiden än jag angett i ansökan men denna gången fick jag inte det, som sagt. Gissar att det kan bero på att mina förutsättningar var sämre nu än tidigare (drygt 2x belåningsgrad, ganska låg inkomst, maxade krediter) och att jag därför föll bort redan i första gallringen.
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
983
Mottagna reaktioner
772
Poäng
657
Sökte nu via Advisa, 600k. Fick tre erbjudanden på 350k, 500k och 20k. Ska ringa dem och se om det blir nån skillnad ifall vi sänker till 350k men tror inte det. Hon sa att de gör det automatiskt men vi får se
Ok jag tänkte nog söka 350 000 endast, tror inte ens jag skulle få 500 000 kr med mina förutsättningar så då är det inte någon ide och många banker beviljar väl 350 000 kr som max. Men hoppas det löser sig för dig. Och att du får fler erbjudanden om du sänker beloppet. Lycka till
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Ok jag tänkte nog söka 350 000 endast, tror inte ens jag skulle få 500 000 kr med mina förutsättningar så då är det inte någon ide och många banker beviljar väl 350 000 kr som max. Men hoppas det löser sig för dig. Och att du får fler erbjudanden om du sänker beloppet. Lycka till
Yes, sant. Kanske var dumt söka 600k men men detta var tyyp det utfallet jag förväntade mig iom 1m+ redan i blanco så hade troligtvis blivit samma ändå
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
983
Mottagna reaktioner
772
Poäng
657
Yes, sant. Kanske var dumt söka 600k men men detta var tyyp det utfallet jag förväntade mig iom 1m+ redan i blanco så hade troligtvis blivit samma ändå

Yes, sant. Kanske var dumt söka 600k men men detta var tyyp det utfallet jag förväntade mig iom 1m+ redan i blanco så hade troligtvis blivit samma ändå
Inte lätt att veta men jag tror inte jag ska söka den summan kommer aldrig få den, men hoppas det går bra för dig i alla fall. Lycka till
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp