Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sökte på advisa, olika UC betyg

sökte på advisa och på alla kopior från de olika bankerna så är min UC risk olika . T.ex 1 är 3.2 i risk , en är 8.25 i risk. Varför är det så?

sökte på advisa och på alla kopior från de olika bankerna så är min UC risk olika . T.ex 1 är 3.2 i risk , en är 8.25 i risk. Varför är det så?

Intressant! Vad har du för score på www.minuc.se?

Kreditgivarna räknar ut egna scores helt enkelt. Men det var intressant att de diffar så.

Så blev det för mig med. Flera stycken hade högre risk än vad mitt betyg visade och vissa hade samma betyg som det jag kunde se på minuc

Kanske är deras egna risk ifall man skulle haft lån hos dem, ingen aning. Lite skumt bara

skumt isf , har 3.50 i score nu, på sista kopian, sökte på advisa så står det 8.79 i score men på min UC har jag 3.50 som sagt

Förfrågaren kan nog ställa in olika parametrar vad de tycker är viktigt och det påverkar vilket betyg som visas. Exvis någon har ställt in att antal ff är viktigt och någon annan lån jämfört med inkomst.

Fick detta förklarat för mig en gång, om du söker på t ex Advisa eller Lendo med 3,2 i score så är det också den score som alla långivare ser. Att det sedan står en annan score i papperskopian du får hem beror på att dessa kommer senare och är inget du behöver bry dig om. UC-systemet räknar alltså upp din score automatiskt för varje papperskopia (förfrågan) som skickas till dig, (som om du hade gjort 15 enskilda förfrågningar på en dag), men det där lägger sig sen snabbt. Din faktiska score är den som du ser när du loggar in på minUC.

Såhär funkar det: UC-rapporterar vilka skulder du har, bara till långivare som rapporterar in skulder till UC.
UC räknar ut en UC-score som de säljer. De har en modell som baserar sig på massa faktorer, däribland dina skulder och skuldutveckling. Eftersom den baseras på skulder får man bara om man är långivare!
Låneförmedlaren kan också få en UC-score, men den är baserad på modeller som inte innehåller din skuldutveckling.
Eftersom du verkar har en bättre score i den som bankerna får från UC, tyder det på att du har en bra skuldutveckling. Som exempel: din inkomst är svajig, du är nyskild och du flyttar ofta (= dålig UC-score) .... men du har ett kreditkort som du betalar av på och sköter exemplariskt, ett bolån och ett blancolån som stadigt sjunker i skuld (= jättebra UC-score).

Typ så funkar det! Hör av dig om oklart :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp