• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Samla 700k med 1% i uc

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 705
Mottagna reaktioner
1 475
Poäng
967
Det är hårdare nu generellt, det är jag rätt säker på. Tror ej det är endast via förmedlare.

Jag har en teori om att när obligationsmarknaden för företag havererar då drar kreditgivarna ner. Tycker mig har sett ett samband där, när räntorna är låga (högt risktagande) där då blir väldiga många godkända här.

Den goda nyheten är att riksbanken ska börja köpa upp obligationer nu i september, om än för ett litet belopp. Bara att se fram emot 2021 istället.

https://www.riksbank.se/globalasset...kopen-av-foretagsobligationer-i-september.pdf

Läste deras pressmeddelande om det igår som företaget mailade mig.

Mycket möjligt som ni säger att detta kan vara en stor bidragande orsak till varför bankerna ställer höga krav. Vi har vissa branscher som vi tidigare jobbat mot på företagsmarknaden som vi har ställt betydligt högre krav på. Vilket kommer att lätta snart igen i samband med detta beslut.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Hur följer du räntorna på obligationsmarknaden för företag bäst?
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
https://www.riksbank.se/globalasset...kopen-av-foretagsobligationer-i-september.pdf

Läste deras pressmeddelande om det igår som företaget mailade mig.

Mycket möjligt som ni säger att detta kan vara en stor bidragande orsak till varför bankerna ställer höga krav. Vi har vissa branscher som vi tidigare jobbat mot på företagsmarknaden som vi har ställt betydligt högre krav på. Vilket kommer att lätta snart igen i samband med detta beslut.
https://www.svd.se/det-varas-for-foretagsobligationer

Intrum lånar till 4,9% mot pre-covid på 3%. Men i våras låg det nog på 8%.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Brukar kolla igenom de största fondernas förväntade årsavkastning och jämföra: https://www.spiltanfonder.se/upl/files/170875/07-juli-2020.pdf

Spiltan är en som brukar investera i dessa papper från tex Collector, Resurs mfl. Man kan ju se bara på kursen att det inte går så bra just nu...
Mitt exempel Intrum måste ju få betala mer för sina lån än nischbanker (de du räknar upp) då de använder pengarna för att köpa upp fakturor som i många fall har förfallit. Men räntorna för nya blancolån man fick för ett år sedan lär vi inte se på ett tag, kanske nästa år när och om arbetslösheten är bekräftad att den går ner.
 
C

Chancy11

Gäst
Poäng: 0
Blev ett nej och även informerad om att ett lägre belopp inte är möjligt. Intressant!
 

flixor

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
28 Mars 2019
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
40
Poäng
137
Det verkar tuffare nu generellt. En möjlig förklaring (förutom obligationsmarknaden) är att inkassomarknaden drar öronen åt sig. Det har varit några år nu när inkassomarknaden har gått riktigt bra, det har gått att driva in merparten av förfallna fordringar. I dagsläget vet man inte hur det kommer att se ut, och inkassobolagen betalar mycket mindre för förfallna fordringar. Det ger högre förluster åt bankerna, som måste strama åt för att hålla uppe lönsamheten...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp