• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Samla ett eller alla

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Självklart söker du efter att samla på cirka 450.000. Hade fattat att du inte gjorde så om ett av lånen hade bra ränta men du har ju hemska räntor.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Självklart söker du efter att samla på cirka 450.000. Hade fattat att du inte gjorde så om ett av lånen hade bra ränta men du har ju hemska räntor.
Jag tänker att om jag söker för det lånet med värsta räntan så kanske jag får ett förslag på 7 % men om jag söker för båda på 443.000 kr så kanske banken ger förslag på 11 %. Desto större summa desto sämre ränta? Vet inte alls om det är så men det är så mina tankar går. Jag ska ringa och prata med Lendo innan jag gör min ansökan och fråga vad de tror blir bäst.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Jag tänker att om jag söker för det lånet med värsta räntan så kanske jag får ett förslag på 7 % men om jag söker för båda på 443.000 kr så kanske banken ger förslag på 11 %. Desto större summa desto sämre ränta? Vet inte alls om det är så men det är så mina tankar går. Jag ska ringa och prata med Lendo innan jag gör min ansökan och fråga vad de tror blir bäst.

Det funkar snarare tvärtom. Ju högre belopp desto lägre ränta. Många banker ger volymbaserade räntor så om beloppet är högre har dom "råd" att ge lägre räntor. Börja med att söka på det högre beloppet och gör därefter en ändring av beloppet om du inte blir nöjd(även fast jag inte tror att det blir någon större skillnad med ett lägre belopp).
 

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Det funkar snarare tvärtom. Ju högre belopp desto lägre ränta. Många banker ger volymbaserade räntor så om beloppet är högre har dom "råd" att ge lägre räntor. Börja med att söka på det högre beloppet och gör därefter en ändring av beloppet om du inte blir nöjd(även fast jag inte tror att det blir någon större skillnad med ett lägre belopp).
Det visste jag inte, då förlorar jag inget på att söka ett högre belopp. Tack så mycket!
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Det funkar snarare tvärtom. Ju högre belopp desto lägre ränta. Många banker ger volymbaserade räntor så om beloppet är högre har dom "råd" att ge lägre räntor. Börja med att söka på det högre beloppet och gör därefter en ändring av beloppet om du inte blir nöjd(även fast jag inte tror att det blir någon större skillnad med ett lägre belopp).
Du har delvis rätt, ju större belopp du söker desto bättre ränta... Men om din UC går från "bad to worse" får du mycket sämre. Du är så belånad så du blir en stor risk för banken. Har man taskig UC får man räkna med ockerräntor...
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Fattiggrisen, din situation såg dock inte alls illa ut så du kommer nog få bra erbjudanden
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Du har delvis rätt, ju större belopp du söker desto bättre ränta... Men om din UC går från "bad to worse" får du mycket sämre. Du är så belånad så du blir en stor risk för banken. Har man taskig UC får man räkna med ockerräntor...

Självklart får du dåliga räntor om du har en dålig UC, men i detta fall utgick vi ju ifrån @Fattiggrisens situation. Bra UC, inte överbelånad sett till inkomst etc etc. Dessutom så höga räntor att det inte borde vara särskilt svårt att slå dom.
 

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Hej,

Nu har jag gjort min ansökan och valde att samla alla och sökte på 425.000 kr. Jag har fått 11 förslag hittills men skriver upp de bästa nedan:

Lendify Beviljat lån: 425 000 kr / 15 år Effektiv ränta 7.04% Månadskostnad: 3777 kr/mån

Komplett bank Beviljat lån: 425 000 kr / 15 år Effektiv ränta 7.30% Månadskostnad: 3836 kr/mån

Bank Norweigan Beviljat lån: 425 000 kr / 15 år Effektiv ränta 7.30% Månadskostnad: 3818 kr/må

Collector Beviljat lån: 416 000 kr / 15 år Effektiv ränta 6.99% Månadskostnad: 3682 kr/

Remember Beviljat lån: 400 000 kr / 15 år Effektiv ränta 7.34% Månadskostnad: 3617 kr/mån

Coop Beviljat lån: 350 000 kr / 15 år Effektiv ränta 4.57% Månadskostnad: 2679 kr/m

Jag är lite sugen på COOP pga den lägre räntan men samtidigt om jag väljer Lendify så går min månadskostnad ner från 6967 kr till 3777 kr. Jag kommer att betala av mitt lån på mindre än 15 år. Väljer jag Lendify nu så kommer jag betala av så skulden hamnar på 350.000 kr och sedan om 6 mån söka ett nytt lån för att få ner räntan. Då om 6 mån kanske Coop nappar så jag får ner den på 4 %

Hur skulle ni ha gjort?
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Hej igen och grattis till bra bud! Precis som jag misstänkte gick det där ju finfint.

Ta Lendify och samla allt och förhandla därefter ner räntan när allt är samlat! Lendify har dessutom ett Rewardsystem där för varje betald faktura får du bonus som du kan byta in mot lägre ränta eller riktiga pengar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp