Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Samla ihop dyra lån och krediter

Hej allesammans!
Det är så här att jag i dagsläget har ganska dyra lån och en del små onödiga krediter.

Jag har kollat på detta och det jag behöver låna för att släcka 2 lån plus andra krediter, är 460.000 cirka.

Mitt kreditbetyg på mini UC är:
Mycket bra kreditvärdighet och jag har procent 0.9.

Har 4 ff varav 3 stycken försvinner detta år.
Nu till min fråga: Ska jag ha lite is i magen och vänta ytterligare tills dessa 3 försvinner och kan då kreditvärdigheten bli ännu bättre? Jag skulle gärna vilja ta lånet nu och få bort allt och med tanke på min kreditvärdighet så bör jag väl få hyfsat bra ränta eller?

Inkomst är 33 tusen innan skatt.

De har tyvärr blivit mycket tuffare. Tidigare hade du nog kirrat det. Jag skulle vänta så länge du bara kan. Får du något nu (vilket är mycket tveksamt om du ligger på runt 400 K i inkomst och vill låna 460 K) så kommer det nog bli till hög ränta. Jag kan förstås ha fel, men försöker själv vänta ner till 0 förfrågningar innan jag ens chansar. Lycka till oavsett.

(om du har möjlighet att jobba ner krediterna också något innan vore det guld. Blancorna är inte lika viktiga så länge du sköter betalningarna)

Krediterna är inget jag kan jobba ner tyvärr.
Är det inte bättre nu då även styrräntan gått ner?
Jag är väldigt säker på att jag skulle få låna den summan dock de är ju främst kreditvärdigheten de går på min inkomst är ju inte direkt låg heller. Finns ju andra som får låna som har mycket mer ff och sämre kreditvärdighet.
Men det jag undrar med kan min kreditvärdighet bli ännu bättre om jag väntar ut dessa 3 ff?

Självklart blir din kreditvärdighet bättre när 3 FF försvinner. Tror dock inte du får lån på 460k. Många banker lånar inte längre ut om man har mer lån än årsinkomst. Hur bor du? Bostadsrätt/hyresrätt? Boendekostnad? Barn?

Nja, lite både och. Du är inte lika högt belånad som jag i förhållande till inkomst (de tittar mycket på skuldkvot och "Kalp" (kvar att leva på). Och de har generellt blivit "grinigare". Sist jag sökte samling förra hösten hade jag UC 0.5 och fick inte ett enda seriöst erbjudande. Just nu har jag 0.3 och hoppas få 0.2 när mina två sista ff försvinner i höst. Ändå tror jag inte jag skulle få några bra erbjudanden för jag är för högt belånad redan (närmare 900 K på knappt 500 K i inkomst). Du ligger lite bättre till där så jag tror att du kanske kan få erbjudanden att samla 460 K men jag tror det kommer bli till ganska hög ränta. Alltså inte typ 8 procent som är ganska lågt idag, utan kanske 15-20 (men nu gissar jag verkligen bara).

Många aktörer har också gräns på 350 K fortfarande tror jag (Ikano osv). Så har du något lån med hyffsad ränta på 110 K eller mer skulle jag nog satsa på att behålla det och försöka samla de andra.

Styrräntan har gått ner lite. 0.5 totalt va? Men den förväntas ju sänkas 3-4 steg till i höst (ytterligare 0.75-1.0) så egentligen kanske klokt att avvakta lite av den anledningen också

Självklart blir din kreditvärdighet bättre när 3 FF försvinner. Tror dock inte du får lån på 460k. Många banker lånar inte längre ut om man har mer lån än årsinkomst. Hur bor du? Bostadsrätt/hyresrätt? Boendekostnad? Barn?
Inga barn. Hyresrätt. 4 k del av min hyra, ligger totalt på 8 k ja sambon bor ihop.

Nja, lite både och. Du är inte lika högt belånad som jag i förhållande till inkomst (de tittar mycket på skuldkvot och "Kalp" (kvar att leva på). Och de har generellt blivit "grinigare". Sist jag sökte samling förra hösten hade jag UC 0.5 och fick inte ett enda seriöst erbjudande. Just nu har jag 0.3 och hoppas få 0.2 när mina två sista ff försvinner i höst. Ändå tror jag inte jag skulle få några bra erbjudanden för jag är för högt belånad redan (närmare 900 K på knappt 500 K i inkomst). Du ligger lite bättre till där så jag tror att du kanske kan få erbjudanden att samla 460 K men jag tror det kommer bli till ganska hög ränta. Alltså inte typ 8 procent som är ganska lågt idag, utan kanske 15-20 (men nu gissar jag verkligen bara).

Många aktörer har också gräns på 350 K fortfarande tror jag (Ikano osv). Så har du något lån med hyffsad ränta på 110 K eller mer skulle jag nog satsa på att behålla det och försöka samla de andra.

Styrräntan har gått ner lite. 0.5 totalt va? Men den förväntas ju sänkas 3-4 steg till i höst (ytterligare 0.75-1.0) så egentligen kanske klokt att avvakta lite av den anledningen också
Hm ok ja jag kanske får avvakta.
Tänkte få bort de lånen med högst månads kostnad

medmera 2700 mån

resurs bank 2260.
Då skulle ja kvar remmember lånet som är 1800 per månad plus de nya lånet då som jag räknade med landa på 4 k cirka.

Det låter som en bra plan! Men avvakta så du får bort lite fler förfrågningar som sagt så ökar du chansen!

Tänkte skriva en kort uppdatering här.
En del här sa att det fanns ingen chans att jag skulle bli beviljad att jag var överbelånad, bankerna kollar enbart inte på det. Dom kollar din UC och så länge du skött dina lån osv så är det generellt inga problem med att ta ett lån oavsett om du är överbelånad.

Ska dock tillägga och för att hjälpa er andra i samma sits, att vända sig till Lendo eller andra lånegivare när ni redan har ett lån blir svårt att få beviljat det lån ni önskar. Dock om ni inte har några lån sen tidigare så vänd er till lendo och dylikt.
Jag hade ren tur i detta. Jag vände mig först till enklare där mitt önskade belopp på 300.000 tusen avslogs av samtliga banker. Det erbjöd 90 k vilket ja tog men till och med de banker jag hade lån nekade mig(varför ska jag berätta sen) jag löste mina stora krediter som kostade mig rutb tusen varje månad i alla fall med dessa 90 K.

I samma veva ringde jag resursbank för att jag ville ha ner min månadskostnad hos dom. Skulle ringt de andra bankerna jag har lån hos men de hann stänga.
I alla fall dagen efter ringer det en väldigt trevlig kille från resursbank och han har sett dagen innan fick jag avslag av dom på 90 tusen från enklare. Då sa han, att systemet långivare har, de systemet förstår inte att jag redan har lån hos bankerna som då ger mig avslag per automatik. Han säger då, ja men du kan få låna upp till 400.000 tusen av oss och då löser vi ditt lån du har hos oss hos och även om du har något annat lån vi kan lösa.

En till uc togs och det var inga som helst problem och räntan blev 8 någonting lite högre månadskostnad men då kunde jag som sagt lösa 2 lån och allt blev så mycket bättre.

Så jag sänkte min totala månadskostnad från nästan 16 500 k i månaden till 11500 cirka!

Så mitt tips jag fick från bankmannen på resurs: Har ni redan lån ring den bank ni har lånet oss, mycket större chanser.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp