Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Samla lån frågor. Kan jag få bättre ränta tro?

Intressant diskussion. Jag har bara orkat skumma ytligt nu, men läser mer noggrant imorgon. Fashinerande ändå att det nästan har utvecklats ett närmast sekteristiskt (= ytligt korrekt och väldigt passionerat försvarande, med sylvasst skriven aggression mot "avfällingarna" som förespråkar rak amortering) tonfall bland vissa annulitetsfans. Såg inte riktigt den komma. Nåväl.

De kanske har rätt. Annulitetsbröderna. Matematiskt. Min erfarenhet efter ett stort antal annulitetslån genom åren är däremot mer nyanserad. Om jag förstår det hela rätt (?) så går försvaret för annulitetslån ut på att det kan vara fördelaktigt med annulitet om du lyckas kombinera att (på "pappret" i alla fall) inte ha ha tillräckligt stark ekonomi för att kunna få ett lån med rak amortering, men samtidigt kunna ösa in massor av pengar i extra amortering varje månad. Om du någon månad råkar ha det tufft ekonomiskt och inte klara av att slänga in några extra tusen i amortering så kan du "pausa" och bara betala enligt den vanliga "snälla" betalningsplanen som din "kompis" låneinstitutet har skapat åt dig. Alltså inte sällan 70-80 procent ränta på kapitalskulden och en smärre amortering. Det torde vara ganska få här som passar in i den profilen.

Vi är människor. De som hänger här är dessutom människor som ofta har ekonomiska problem. De har vi oftast fått eftersom vi har andra problem som har lett oss fram till en situation då vi måste låna pengar till allt sämre villkor beroende på vart vi är i vår problemcykel. Det kan citeras latin och anklagas att "vi" är irrationella puckon som inte begriper oss på logik eller har förmåga att ta till oss "ny" kunskap. Men vi är ändå människor med decenniers erfarenhet av dåliga lån och vi vill bara anonymt hjälpa andra människor med problem med våra perspektiv.

Och trots det jag läst i tråden är min slutsats att annulitetslån för de flesta som hänger här är skräp. De är skapade för en marknad där de flesta av kunderna tar lån som de betalar minsta möjliga summa på i några år och sen försöker samla det i ett nytt (och ännu större) samlingslån med annulitet. Under de 2-3 åren de har har varit kunder hos låneinstitut x har de i princip bara betalat ränta och sänkt skulden väldigt marginellt i förhållande till hur mycket de har betalat in. Det är fakta. Oavsett hur vissa vill påskina att annulitetslån är jättebra om du öser in massa extra amortering varje månad. Du kommer inte få lägre månadskostnad, men du kommer sänka lånetiden från typ 15 till 13 år. Väldigt motiverande...

Jag tror säkert att ni här i tråden som förespråkar annulitet också menar väl och jag inser att jag också blivit onödigt otrevlig i det här inlägget. Vi borde försöka ha en trevligare ton här än på Flashback och Reddit tycker jag. Det är ett så litet forum och det enda det ytterst går ut på är att försöka hjälpa andra. Det finns väl knappast någon här som har försökt hjälpa så många som @LånaUtanPapper Tycker det känns väldigt orättvist att försöka få honom att framstå som någon sorts illvillig manipulatör.

Senast ändrad:
@LånaUtanPapper hur tänker du här?

Man börjar inte om från noll vid refinansiering av ett annuitetslån.
Räntan beräknas alltid på din kvarvarande skuld / lånebelopp.

Du förlorar bara pengar om du samtidigt förlänger återbetalningstiden på det nya lånet, eftersom du då amorterar långsammare då.

Den psykologiska delen har du dock rätt i.
Det är ju just det som är problemet tycker jag. Jag har hängt här nästan 12 år nu och ser det hela tiden. Hur lånetorskar (inte minst jag själv) blir glada över ett nytt samlingslån med annulitet. Betalar in enligt plan (de flesta här har inte ekonomiskt utrymme att extraamortera) i några år och försöker sedan samla det med andra lån.

Är så glad jag lyckats samla allt på Nordea nu med rak amortering. Jag ser, från första månaden, skulden minska med minst 5000 i månaden och för varje 100 K jag sänker skulden får jag ungefär 500 kr mindre i månadskostnad. Extraamorterar jag 10 K får jag direkt synligt mindre månadskostnad. Innan hade jag annulitetslån på Resurs, Marginalen och det "vanliga" gänget och öste in pengar utan att sänka skulden nämnvärt.

Men visst, jag hade ett annulitetslån på SEB också. Och där hade jag bra ränta så jag lät det ligga kvar och såg med åren hur även ett annulitetslån utvecklas positivt (varje månad dokumenterade jag utvecklingen på alla lån, hur stor andel av månadens inbetalning var ränta respektive amortering).

Men om vi ska hålla oss till den verklighet det här forumet befinner sig i (där frågor kring nya samlingslån utgör en väldigt hög procent av inläggen) så betalar de flesta enorma summor i räntor några år till låneinstitut x och flyttar sedan över den nästan lika stora skulden tillsammans med några andra lån till låneinstitut y som får börja punga dig på enorma räntekostnader varje månad. Osv

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp